M-AUTO Wintercup

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Frans Heinsbroek, 1 sep 2007.

  1. cortenhoor

    cortenhoor

    Lid geworden:
    7 jul 2004
    Berichten:
    166
    Locatie:
    marum
    als ik jou was zal ik hem niet op de zijkant plakken want dan tellt hij niet goed had ik vorig jaar ook en mijn hits waren zeer laag en altijd maar afwachten of hij de ronde wel tellde heb hem nu achter in het chassi dat gaat veel beter
     
  2. Low_E

    Low_E

    Lid geworden:
    25 apr 2007
    Berichten:
    1.417
    Locatie:
    Dworp - Brabant - België
    dat kan dan enkel als je je eien persoonlijke transponder hebt, veronderstel ik.

    + moet je dan geen openingen maken in je chassis?
     
  3. __Ted__

    __Ted__

    Lid geworden:
    30 aug 2004
    Berichten:
    719
    Locatie:
    Harderwijk
    Je hoeft geen openingen in je chassis te maken hoor. Als je transponder (personal of niet) maar plat (horizontaal) is bevestigd, geeft hij het krachtigste signaal. Dat gaat gewoon "door" je chasis heen.
     
  4. hugo41

    hugo41

    Lid geworden:
    15 sep 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Zeewolde
    Yep klopt Ted.
    Mits hij niet is bevestigd op: Carbon of je ontvanger
    Carbon houd het signaal tegen en als hij op of heel dicht bij de ontvanger zit, kan hij storing geven.
    Maar probeer te voorkomen dat hij rechtop staat, want zoals Cor al zei, dan is de kans groot dat de signaal sterkte erg slecht is. en dus kans dat je niet geteld word of een ronde of wat zal missen.
    Maar ik zal zeker proberen om dat te vertellen als men een zwak signaal heeft. Zoals ik altijd al doe.
     
  5. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Vraag je aan alle swift rijders.

    Hoe doen jullie dat met jullie ontvanger en de standaard regelaar van de Swift? Mijn ontvanger (Futaba R113ip) heeft geen BEC en de regelaar van de swift heeft ook geen BEC. Hierdoor krijgt je ontvanger gewoon de accu spanning (7,2V of meer afhankelijk van de accu spanning).

    Gebruiken jullie allemaal een ontvanger met BEC of gewoon op je ontvanger zonder BEC. Zijn hier geen problemen mee geweest in de voorgaande editie van de Swift cup?
     
  6. Low_E

    Low_E

    Lid geworden:
    25 apr 2007
    Berichten:
    1.417
    Locatie:
    Dworp - Brabant - België
    Ik bedoelde niet dat de onvanger en transponder gaten nodig hebben om een signaal door te laten maar wel dat er dan gaten moeten gemaakt worden om de bedrading doorheen te leiden: voeding voor transponder, voeding ontvanger, connectie servo, connectie naar ESC, antenne ...
    Of zitten daar standaard al gaatjes in waardoor je die bedrading trekt? (Mijn Swift is nog niet toegekomen, ik ken het chasis nog niet)
     
  7. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Dat is allemaal open aan de achterkant. Hier kan je dus heel makelijk de regelaar en je transponder in kwijt.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  8. m-auto

    m-auto

    Lid geworden:
    16 okt 2006
    Berichten:
    83
    M-auto Wintercup 2007-2008

    10, 9, 8...

    De strijd om de laatste tien plaatsen is losgebarsten, nog negen plekjes op de startgrid van de M-auto Wintercup 2007-2008 te vullen.


    Het afgelopen weekend hebben een aantal rijders zich ingeschreven voor de Wintercup waardoor de teller nu op 66 rijders staat, nog negen plaatsen vrij dus voordat we aan het maximum aantal deelnemers (75) zitten.

    Overzicht
    De populaire 2-WD Stockklasse trekt nog altijd de meeste deelnemers en bestaat momenteel uit 31 rijders! Een ongekend aantal voor een klasse die enkele jaren geleden met uitsterven bedreigd werd. De modifiedklasse telt een aantal grote namen, aangevuld met 1:8 on-roadrijders en jong elektrotalent. De LRP Tamiya Swiftklasse is ook aardig gegroeid en telt nu al 23 rijders, genoeg om een aantal spannende heats mee in te delen. De 4-WD blijft nog steeds een beetje achter wat inschrijvingen betreft maar gaat wel voor vonken zorgen op de baan in de strijd om te titel.

    De huidige deelnemerslijst ziet er zo uit:

    2-WD Modified
    Robert Krens
    Frans Heinsbroek
    Erik Jonk
    Maurice van de IJssel
    Dennis Hofstede
    Niels de Zwijger
    Daniel v/d Drift
    Peter Meurs
    Daan Schuuring

    2-WD Stock
    Martijn van der Heijden
    Ruben D'Arco
    Peter Boots
    Radbout van Klaveren
    Klaas Lodewijks
    Jos Martijn
    Rik Veenma
    Jaco de Wit
    Marc Breve
    Fedor Eskes
    Patrick v/d Knaap
    Jan van Steeg
    Giulio Grossi
    John Baart
    Timo Kole
    Jan Mekenkamp
    Peter Ende
    Joey Sorber
    Nick Schouten
    Mario Taekema
    Jeroen Streefkerk
    Eric Mulder
    Lars Bongers
    Stephan Beelen
    Richard Oversloot
    Christian Willemse
    Erik Germeraad
    Joost van Leeuwen
    Rick Beentjes
    George Spitteler
    Glenn Hogervorst

    LRP Tamiya Swift
    Michael Lepelaar +
    Martijn Mulder
    Cor ten Hoor +
    Joost Wouters +
    Erik Loozekoot
    Rene Loozekoot
    Chris van der Hagen +
    Edwin Pols
    Bart Vervloessem
    Jan Vervloessem
    Remco Kole +
    Stein van der Toorn
    Alexander Roeleveld +
    Mario Taekema +
    Tim Streefkerk
    Ludo De Greef
    Ted Spinders +
    Serge Koch
    Jerry Post
    Wouter de Vos
    Peter Vennius
    Pasqual Demmenie
    Danny Mervielde

    4-WD
    Remco Kole
    Arno de Wit
    Joost Wouters
    Daniel v/d Drift
    Simon van der Drift
    Alexander Roeleveld
    Jetze Reitsma

    Koen Geurds (klasse nog niet bekend)

    Alleen Ronse
    Jorg De Houwer (Swift)
    Willem-Jan Keyaerts (2-WD Stock)
    Marc Denayer (Swift)
    Geert Slot (Swift)
    Bert Schoolmeesters (Swift)

    Meer informatie op www.m-auto.nlM-auto
     
  9. Low_E

    Low_E

    Lid geworden:
    25 apr 2007
    Berichten:
    1.417
    Locatie:
    Dworp - Brabant - België
    Ik zit weer in de knoop met iets. Wellicht begrijp ik het verkeerd.

    Ik lees op www.m-auto.nl:
    Nochtans, als ik de bouwmanuals van de M03Men de M03R ga vergelijken, vind ik een aantal verschillen, onder andere in de achterste ophanging: De rear upright van de M-03R heeft daar nummer MB15 en MB16 en als ik dan achteraan in diezelfde manual ga kijken in de parts-afbeeldingen zie ik op deze rear uprights (vreemde benaming voor een stuk?!) duidelijk in-gegraveerd staan: "1,5".

    even ter verduidelijking een screenshotje gemaakt: (bron: Tamiya M-03R-manual)

    [​IMG]


    Wellicht zie ik het volledig verkeerd maar mij lijkt het dat de M-03R dus standaard een toe-in-instelling heeft van 1,5° en dus niet van 2° (anders zou ik niet kunnen inezien waarom daarop 1,5 gegraveerd staat).
    + dat er duidelijk verschillende (2) mogelijke camber-instellingen zijn.
    Waarom dan de alu-hop-up toch verbieden??

    Of is het juist de bedoeling dat de M-03R-eigenaars gaan "down-graden" naar de upright van de M-03M??

    [edit] voor diegenen die twijfelen .... hier is de link naar betreffende manual bij Tamiya Japan
     
  10. Chris van der Hagen

    Chris van der Hagen

    Lid geworden:
    2 feb 2006
    Berichten:
    477
    Het reglement is mij ook niet helemaal duidelijk.

    In de mail die ik ontvangen heb staat:

    Omdat de LRP Tamiya Swiftklasse een Low-Budget karakter heeft hebben we besloten deze optie van de lijst te halen. Bezitters van een M-03R kit vinden de plastic variant met vast camber op rekje F nummers 3 en 4

    Na de montage van de plastic variant is de camber nog steeds instelbaar.......
     
  11. m-auto

    m-auto

    Lid geworden:
    16 okt 2006
    Berichten:
    83
    Low E...

    Het is eigenlijk heel simpel... De onderdelen MB 15 en MB16 zijn bij ons bekend als: "Optie/hop-up/tuning-part: Tam49442 M-03R Aluminium Rear Upright (Blue)". Deze onderdelen worden inderdaad standaard bij de M-03R geleverd maar niet bij de gewone M-03, die wordt met 2 graden toe-in geleverd. De 2 graden toe-in blokjes (van kunststof) van de M-03 worden ook bij de M-03R geleverd.

    We hebben het dus inderdaad over down-graden van de M-03R want voor die auto is deze klasse niet opgezet. De klasse is ontwikkeld voor de M-03. De M-03R is toegestaan en daarom hebben we een aantal zinnige opties (die standaard al op de M-03R zitten) ook toegestaan op de M-03, dat heb ik eerder al uitgelegd. De aluminium uprights geven de wagen naast instelbaar camber ook nog eens een andere toe-in. Omdat we de klasse zo simpel en goedkoop mogelijk willen houden (lees: M-03) staan we de 1,5 graden toe-in blokken niet toe. Op de M-03R moeten dus de kunststof uprights gebruikt worden met 2 graden toe-in.

    Een M-03 rijder kan dus gewoon zijn auto bouwen en gaan rijden, die is klaar voor relatief weinig geld.

    Als iemand kiest voor de M-03R dan betaald hij zowieso al veel meer voor de kit zelf en moet die rijder ook nog eens die mooie aluminium uprights thuis laten. De kunststof versie vindt je bij de M-03R in de doos maar een 'R' rijder moet dan nog wel een kunststof bovenste draagarmpje (C9) en wat schroefjes regelen want de instelbare turnbuckle is ook niet toegestaan.

    Voor de duidelijkheid, we willen het de M-03R rijders niet onmogelijk maken om mee te doen, we hebben zelfs heel veel dingen veranderd aan het reglement om dit toe te staan. De klasse is echter bedoeld voor de M-03M Swift, een goedkope, makkelijke auto met weinig afstelmogelijkheden.
     
  12. Chris van der Hagen

    Chris van der Hagen

    Lid geworden:
    2 feb 2006
    Berichten:
    477
    De boven armen zijn niet instelbaar bij een M03R, maar laten we deze discussie hier niet voeren.

    Zou bovenstaande opmerking in het reglement opgenomen kunnen worden?
     
  13. Low_E

    Low_E

    Lid geworden:
    25 apr 2007
    Berichten:
    1.417
    Locatie:
    Dworp - Brabant - België
    thx, Peter,
    Ondertussen had ik dat al begrepen uit de vele reacties, maar je opmerking maakt alles erg duidelijk.
    Zelf had ik niet door dat de onderdelen MB15 en MB16 dezelfde aluminium onderdelen waren als die van TAM49442. Ik dacht dat het om plastic onderdelen waren, gelijk van vorm als die uit de hop-up.
    Ik ben/was bezig met het aankopen van de swift en had de manuals van de M-03M en M-03R naast elkaar gelegd en vergeleken om te kunnen bepalen wat de beste competitieve wagen zou zijn, wat het goedkoopst zou zijn ... M-03M + hop-ups of direct de M-03R + basisonderdelen zoals body, ESC ...
    Niet omdat ik van plan ben om de swift-klasse te domineren, :D LOL, maar gewoon om toch mee te kunnen met de rest.

    Ik zou Chris dan ook willen bijstaan in zijn vraag om je reactie (in verkorte vorm) te te voegen aan het swiftreglement. Dit maakt de keuze van de toegelaten hop-ups veel duidelijker. Op deze manier is het ook makkelijker om het reglement correct te interpreteren voor iemand die nieuw is.
    Daarnaast viel het me ook op dat bepaalde zaken verduidelijkt staan op de website, die dan anders of niet volledig verwoord worden in het reglement.
    Eigenlijk moet je het regement doorspitten + de hele site van M-auto (wintercup-pagina's + news) om helemaal zeker te zijn dat je alles correct begrijpt en dus ook je inschrijving correct kan uitvoeren.
    Een voorbeeld? Volgens het reglement kan iemand zich inschrijven in de swift-beginners-klasse als hij in de laatste 5 jaar geen BK of BNK reed
    ...

    Vreemd, ik check voor de zekerheid alles na op de M-auto-site en vind plots nergens meer melding van die 5 jaar. Zou het soms kunnen dat jullie het reglement en/of inschrijvingsformulier ondertussen sinds het begin van de inschrijvingen al één of meer keer wijzigden, bijstelden, verduidelijkten?
     
  14. m-auto

    m-auto

    Lid geworden:
    16 okt 2006
    Berichten:
    83
    Chris...
    Ik weet dat de bovenste draagarmen van de 'R' niet echt instelbaar zijn, maar er is veel gemakkelijker mee te prutsen dan met de kunststof draagarmpjes van de 'M'.

    Low E...
    Blij dat ik het heb kunnen verduidelijken. Het is voor ons ook niet echt makkelijk geweest om het regelement op te stellen en met de wijzigingen is het niet altijd duidelijker geworden. Op dit moment lijkt het technisch reglement me echter heel erg duidelijk. We hebben het over de versie die je te zien krijgt als je op onze website het pdf'je aanklikt bij M-auto Wintercup > Reglement > PDF.

    In dat reglement staan de option parts als volgt omschreven:

    De volgende tuningdelen van de M-03R mogen op het M-03M en het M-03R chassis gebruikt worden.

    Tam 49441 M-03R Aluminium Front Upright (Blue)
    Tam 49443 M-03R Aluminium Servo Mount (Blue)
    Tam 49444 M-03R Aluminium Motor Cooling Mount


    Al het andere mag dus niet en moet dus zoals bij de M-03M zijn (met uitzondering van de kogellagers en schokdempers die vrij gekozen mogen worden, zoals in het reglement vermeld). Een extra vermelding over wat er allemaal niet mag maakt (volgens mij) het regelment onnodig lang en juist extra verwarrend. We gaan ervanuit dat een M-03R rijder zelf weet wat die verschillen zijn, anders had hij de wagen niet gekocht. Mocht daar toch onduidelijkheid over zijn dan raad ik ze aan, net als jij gedaan hebt, om de manual van de M-03M op www.tamiya.com te downloaden en te vergelijken met die van de M-03R.

    Het verhaal over het Plus klassement staat inderdaad verspreid over de website. Bij de inschrijving op de website staat echter duidelijk dat de LRP Tamiya Swift voor beginners is en de LRP Tamiya Swift Plus voor gevorderde rijders met NK, BK of merkencup ervaring. In het inschrijfformulier zelf moet aangekruist worden wat van toepassing is, wij plaatsen de rijders dan in het goede klassement. Overigens houden we dit wel in de gaten en controleren we iedereen voordat dit gebeurd. Iemand die ooit eens een BK mee reed om eens te proeven van de sfeer gaat dus niet (altijd) direct naar de Plus klasse.
     
  15. hugo41

    hugo41

    Lid geworden:
    15 sep 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Zeewolde
    eh............. YES, volgens mij zitten we al ruim over de 75 deelnemers.
    Ok, toegegeven zitten een paar rijders bij die meer dan 1 klasse rijden en 5 rijders die alleen maar op Ronse mee rijden.
    Maar toch hé ! ! !
    Wordt lekker gezellie druk dus .
    Maar hoop wel op een zeeeeeer sportief winter-cup. iedereen lekker de ruimte geven, snellere rekening houden met de langzamere enzovoorts.
    En zeker op de eerste race, druk en krap. Dus EXTRA opletten !
     
  16. __Ted__

    __Ted__

    Lid geworden:
    30 aug 2004
    Berichten:
    719
    Locatie:
    Harderwijk
    inderdaad hugo. Hopenlijk wordt het weer een zeer sportieve wintercup. Ik ga vooral voor de gezelligheid en de lol. Maar mooi dat we de 75 hebben bereikt, volle bak!
     
  17. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Het mooie is dat de eerste nu is opgedeeld over twee dagen. Dat scheelt denk ik al een hoop.

    Als het idd maar een sportieve wintercup mag worden met veel lol.

    Vanmiddag de Swift helemaal klaar en even in de huiskamer gereden. Erg leuk wagentje op de baan volgens mij. Snel maar even een circuit opzoeken om te trainen en kijken hoe zo'n Swift rijd.
     
  18. hugo41

    hugo41

    Lid geworden:
    15 sep 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Zeewolde
    Oef, je moest eens weten hoeveel dat scheelt Pasqual.
    Maar dan is het nog druk hoor. En zeker met de 2WD klassen, daar zit ik al op 8 á 9 heats

    Juist Ted, ik doen het ook voor jullie, organisators M-auto WinterCup en mijn lol.
    Das de beste instelling die je kan hebben. En als je dan uiteindelijk ook nog eens wat ken winnen, is dat alleen maar een extra bonus...............vind ik.

    Ja de volle bak is bijna bereikt. We rekenen uiteraard niet de mensen die aan 2 klassen mee, doen voor 2 rijders. En ook tellen de rijders die maar 1 race mee doen, ook niet mee in het totaal van 75.
    Dus.......... we hebben nog een paar, en zeer letterlijk een paar, plaatsen over.
     
  19. m-auto

    m-auto

    Lid geworden:
    16 okt 2006
    Berichten:
    83
    M-auto Wintercup 2007-2008

    We zijn hard op weg naar de 75 rijders, nog maar zes plaatsen te vullen om de lijst compleet te maken. Met de inschrijvingen van vandaag kunnen we eindelijk met zekerheid zeggen dat de 2-WD Stock de grootste klasse zal zijn dit jaar met (op dit moment) 33 rijders. De LRP Tamiya Swift heeft de laatste tijd flink wat rijders aangetrokken en daar staat de teller nu op 25 rijders. De 2-WD modified telt op dit moment tien rijders, de 4-WD zeven. Opvallend dit jaar is dat er steeds meer Belgische rijders meedoen aan de M-auto Wintercup, een hele mooie ontwikkeling.

    Laatste wijzigingen
    Stefan Jansen gaat zijn geluk beproeven in de 2-WD Stock, Frans Heinsbroek kan er geen genoeg van krijgen en gaat naast 2-WD Modified ook in de LRP Tamiya Swift Plus rijden, Koen Geurds heeft besloten in de 2-WD Stock te gaan rijden en Nico Boeren heeft zich ingeschreven voor de 2-WD Modified.

    De rijderslijst:

    2-WD Modified
    Robert Krens
    Frans Heinsbroek
    Erik Jonk
    Maurice van de IJssel
    Dennis Hofstede
    Niels de Zwijger
    Daniel v/d Drift
    Peter Meurs
    Daan Schuuring
    Nico Boeren

    2-WD Stock
    Martijn van der Heijden
    Ruben D'Arco
    Peter Boots
    Radbout van Klaveren
    Klaas Lodewijks
    Jos Martijn
    Rik Veenma
    Jaco de Wit
    Marc Breve
    Fedor Eskes
    Patrick v/d Knaap
    Jan van Steeg
    Giulio Grossi
    John Baart
    Timo Kole
    Jan Mekenkamp
    Peter Ende
    Joey Sorber
    Nick Schouten
    Mario Taekema
    Jeroen Streefkerk
    Eric Mulder
    Lars Bongers
    Stephan Beelen
    Richard Oversloot
    Christian Willemse
    Erik Germeraad
    Joost van Leeuwen
    Rick Beentjes
    George Spitteler
    Glenn Hogervorst
    Stefan Jansen
    Koen Geurds
    Martijn Mulder

    LRP Tamiya Swift
    Michael Lepelaar +
    Cor ten Hoor +
    Joost Wouters +
    Erik Loozekoot
    Rene Loozekoot
    Chris van der Hagen +
    Edwin Pols
    Bart Vervloessem
    Jan Vervloessem
    Remco Kole +
    Stein van der Toorn
    Alexander Roeleveld +
    Mario Taekema +
    Tim Streefkerk
    Ludo De Greef
    Ted Spinders +
    Serge Koch
    Jerry Post
    Wouter de Vos
    Peter Vennius
    Pasqual Demmenie
    Danny Mervielde
    Arjen Potharst +
    Frans Heinsbroek +

    4-WD
    Remco Kole
    Arno de Wit
    Joost Wouters
    Daniel v/d Drift
    Simon van der Drift
    Alexander Roeleveld
    Jetze Reitsma

    Alleen Ronse
    Jorg De Houwer (Swift)
    Willem-Jan Keyaerts (2-WD Stock)
    Marc Denayer (Swift)
    Geert Slot (Swift)
    Bert Schoolmeesters (Swift)

    Voor meer informatie: www.m-auto.nl
     
  20. Frans Heinsbroek

    Frans Heinsbroek

    Lid geworden:
    12 jan 2005
    Berichten:
    1.133
    Locatie:
    Schiedam
    Ik heb ook begrepen dat Michael Lepelaar 1:12 stock mee gaat rijden !
     

Deel Deze Pagina