Bouwverslag U2540 (ZX6R)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door ZX6R, 3 jun 2007.

  1. ZX6R

    ZX6R

    Lid geworden:
    27 nov 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Delft
    Hallo,

    In deze thread zal ik proberen regelmatig de vorderingen van de bouw van mijn U2540 te publiceren. Een bouwverslag dus. In de duikboten-thread zal nog een andere thread lopen met meer discussie over de problemen waar ik mee worstel en (hopelijk) de oplossingen daarvoor.

    Ik wilde graag een duikboot bouwen omdat dat een discipline van de modelbouwwereld is waarin ik nog niets gebouwd heb. Tevens was ik op zoek naar een modelbouwproject waar ik wat meer tijd aan kwijt zou zijn, de eerdere projecten waren relatief snel afgerond. Ik denk dat met de Robbe U-2540 wel gevonden te hebben.

    Als eerste heb ik heel veel gelezen op dit forum en andere websites. Uiteindelijk via Ebay een leuke aanbieding gevonden, iemand was met de bouw begonnen maar heeft het niet afgemaakt. Er was nog niet zo heel veel in elkaar gezet dus heb ik die bouwdoos aangeschaft.
    In de doos:
    [​IMG]

    Op de tafel:
    [​IMG]

    Nu kon ik goed inspecteren wat de vorige eigenaar allemaal gedaan heeft. Helaas enkele zaken welke niet zo mooi zijn.
    De boeg zit niet netjes tegen elkaar:
    [​IMG]

    En het techrek is gebroken (maar dat zou ook tijdens transport gebeurd kunnen zijn):
    [​IMG]

    In de boeg was ook een rooster niet meer aanwezig (zat gelukkig wel nog bij de bouwdoos):
    [​IMG]

    Na wat peinzen en discussies op dit forum heb ik besloten de boegdelen los te halen om het vervolgens opnieuw (en nu netjes) tegen elkaar te lijmen. Als de boeg los is kan ik ook het rooster makkelijk weer terugplaatsen. Zie hier, de boeg weer los:
    [​IMG]
    Op het linkerdeel zie je goed de extra versteviging, die is echter iets te dik en daar heb ik een flinke laag afgeschuurd, daarna kwamen de boegdelen veel beter tegen elkaar.

    Nieuwe stabilit erop (wat moet je daar snel voor werken) en laten uitharden:
    [​IMG]

    Het middendeel is inmiddels ook uitgeknipt en kan ook aan elkaar verbonden worden, wederom met stabilit.
    [​IMG]

    Echter eerst even wachten tot het boegdeel goed uitgehard is, anders kom ik wat knijpers te kort...
     
  2. ZX6R

    ZX6R

    Lid geworden:
    27 nov 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Delft
    Er zijn niet zo heel veel vorderingen maar degene die gemaakt zijn staan hieronder.

    Ik ben naar enkele bouwmarkten geweest om een grotere WTC te halen alsmede enkele 'verloop'-stukjes. De verloopstukjes worden gebruikt omdat delen van de originele WTC ook nog gebruikt gaan worden.

    Twee ronde verloopdelen, de een vervaardigd door een PVC-verloopstuk van 110mm naar 80mm kapot te zagen, de andere door een 'mof' te verzagen.
    [​IMG]

    In elkaar komt het uiteindelijk ongeveer als volgt:
    [​IMG]

    Hoe precies is nog niet duidelijk, dat komt als de boeg meer vorm heeft gekregen.

    Ook het middendeel van de romp is in elkaar gezet. Samen met het boegdeel (op onderstaande foto nog met knijpers tegen elkaar aan) ziet dit er nu als volgt uit:
    [​IMG]
     
  3. bstar

    bstar Guest

    Deze ga ik volgen!

    Worden de naden tussen de rompdelen nog geplamuurd?

    Groet, Aad
     
  4. ZX6R

    ZX6R

    Lid geworden:
    27 nov 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Delft
    Vandaag weer even tijd gevonden om verder te knutselen. Het is buiten niet zo mooi weer, dus motorrijden werd het niet. Ik ben tóch verder gegaan met de plexiglas schijven. Mocht het uiteindelijk stuk gaan dan kan ik altijd nog wat anders bedenken. Zoals eerder verteld heb ik zes schijven voor in de dikke buis en twee schijven voor in de oospronkelijke buis. Alle schijven komen met 4 draadstangen aan elkaar. Om wat werk/montageruimte te creeeren heb ik de stangen niet in een vierkant maar in een rechthoek geplaatst. Als eerst echter de 6 schijven op elkaar gelegd en met schroeven en moeren stevig aan elkaar bevestigd. Toen met een zaag wat grove stukken eraf gehaald. Daarna kleine stukken eraf gehaald met een metaalzaagje. Toen de zaak op een accutol gezet, accutol op de werkbank en met een vijl de boeg 'netjes' rond gemaakt.
    [​IMG]

    Even uitgeteld hoeveel moertjes en ringetjes ik nodig heb. Ik kom moertjes te kort, daar heb ik mijzelf toch even verteld, ik dacht echt dat ik er voldoende had. Morgen maar even naar de bouwwinkel. Per schijf per draadstangdoorvoer heb ik aan iedere zijnde één moer en ééring nodig. Per schijf wordt dat dus 2x4=8 moeren en 2x4=8 ringen.
    [​IMG]

    Om de draadstang door te voeren moet je een hoop omwentelingen maken, en iedere 15 cm komen er weer ringen en moeten extra op de stang. Om dit allemaal wat sneller te laten verlopen heb ik de accutol er weer bij gepakt, die vastgeklemd aan het draadeind zodat de draadeind lekker snel ronddraait. Om de voorkomen dat de moeren gaan meedraaien, wat dus niet opschiet, heb ik met wasknijpers ervoor gezorgt dat één zijde van de moer beneden blijft. Dan duurt het nog maar een paar minuten per draadstang.
    [​IMG]

    Dit is het resultaat. Overigens is dit nog niet het complete techrek, er dient nog een alu-schijf te komen voor de motoren. Daarnaast is rek nu 1 meter lang, en de buis is veel langer. Omdat ik nog niet precies weet hoe lang, en waar de smallere buis begint heb ik daar nog geen stappen voor ondernomen. Wel moet ik straks twee stukken draadeind aan elkaar fabriceren.
    [​IMG]

    De volgende stap wordt het groter maken van de bestaande spanten op de dikkere buis. Hiervoor ik heb ik uit hout twee schijven gemaakt, op aanraden van Toneburst. Een schijf met de buitendiameter van de oorspronkelijk buis en één schijf met de buitendiameter van de dikke buis. Als ik die op elkaar zet (gecentreerd) past de kleine schijf in de spant en kun je met de grote schijf de nieuwe diameter aftekenen.

    Groet,

    ZX6R
     

Deel Deze Pagina