Bouwverslag Hovercraft

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Vinculum, 14 sep 2007.

  1. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ik neem aan met een 4 kanaals zender, dan de lift op de gasstick en op de anderemotor een vooruit/achteruitregelaar.
     
  2. Vinculum

    Vinculum Guest

    3 kanaals regelaar maar close enough... ;)

    Inderdaad lift op de gashendel de andere op vooruit/achteruit. De liftmotor hoeft nog niet eens op een regelaar. Servo met schakelaar zou ook al kunnen.
     
  3. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    maar als volgas te veel is kan je dat nog wel aanpassen met een regelaar, ik zou zeggen, probeer het eerst zonder regelaar en als dat te veel is, dan een regelaar ertussen.
     
  4. Vinculum

    Vinculum Guest

    Ik ben ook op zoek naar een goedkoop regelaartje maar heeft geen haast aangezien ik nog druk aan het bouwen ben. Dat zie ik tzt wel. Pest bij dit ontwerp is dat je dus 2 (dure) regelaars moet hebben om het echt goed te doen en 2x een accu.
     
  5. Vinculum

    Vinculum Guest

    Goed, er is weer geklust. Ik was niet tevreden over de frontcabine die ik enkele dagen geleden gemaakt heb. Omdat ik nog niet precies weet wat ik wel wil ben ik begonnen met het achterste deel, het "motorruim". Dit is het deel wat over de liftmotor komt.
    Ook hier zijn nergens tekeningen van dus dit is allemaal redelijk uit de duim gezogen.

    Eerst maar een frame gemaakt. Na wat geschets, gemeet en gemediteert te hebben hield ik deze stukken over:
    [​IMG]

    1 ervan is de achterwand (daar komt dadelijk ook het passagiersdeel aan), de ander is ter versteviging en dus werd deze ook ontdaan van extra materiaal. De bedoeling is tenslotte ook om zoveel mogelijk lucht bij de liftmotor te krijgen zonder een groot gapend gat te maken:
    [​IMG]

    Daarna heb ik 2 zijwanden gemaakt. Hier zie je ze nog zonder de luchtgaten (zie verdere foto's):
    [​IMG]

    Daarna het geheel samengevoegd en voorzien van enkele hulpverstevigingen:
    [​IMG]

    En wat is een huis zonder een dak? Dus dakje gezaagd en voorzien van luchtinlaat:
    [​IMG]

    En natuurlijk ook dakje geplaatst op huis:

    [​IMG]

    Zoals een beetje te zien is op de foto van het dak zijn het niet 2 panelen maar is het 1 plaat waarvan ik bovenop een insnede heb gemaakt. Door heel voorzichtig het hout te buigen (eigenlijk deels breken) krijg je zo een scherpe strakke hoek zonder gepiel en hoogteverschil met 2 losse delen. Volgens mij moet je hiervoor wel met de houtnaad mee breken.
     
  6. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    kun je er niet gewoon een meganische regelaar op zetten?? ik weet niet of deze regelaar jouw liftmotor aan kan? die regelaars kosten maar 5 euro per stuk.
     
  7. venhoeve

    venhoeve Guest

    he Vinculum,

    zou je mij de bouwtekening die je gebruikt bij het maken van de hovercraft kunnen toesturen?

    MvG Theo
     
  8. Vinculum

    Vinculum Guest

    @Theo:

    In mijn eerste post in dit topic staat alle info die je nodig hebt, inclusief een link naar de bouwplannen.
     
  9. Vinculum

    Vinculum Guest

    Gisteravond weer lekker opgeschoten. Het ging zelfs zo lekker dat het moeilijk was om te stoppen. Vast niet vreemd voor velen hier... ;) :sleepy:

    Verder gaand op datgene waar ik maandag mee bezig ben geweest, de motorcabine.
    Plaatje gemaakt voor de schuine afdekking:
    [​IMG]

    En geplaatst:
    [​IMG]

    Deel 2 begint met 2 kleine plaatjes. Hier alleen de achterwand:
    [​IMG]

    Deze voorzien van verstevigingsblakjes en van een deksel (nu bodem op de foto ;)):
    [​IMG]

    Beide delen bevestigd waarmee het casco van deel 2 klaar is:
    [​IMG]

    Wie ziet mijn fout?
    [​IMG]

    Juist ja vergeten een gat te maken. Zucht, en het zou niet de eerste keer zijn nog de laatste ben ik bang. Ik heb nogal de neiging om eerst iets in elkaar te zetten om daarna tot de conclusie te komen dat ik nog allerlei gaten en uitsparingen moeten maken. Fout hersteld:
    [​IMG]

    Deel 2 "bekleed" met kleine plaatjes triplex:
    [​IMG]

    En van onderen:
    [​IMG]

    De 2 delen samengevoegd (nog niet gelijmd):
    [​IMG]

    Onderste rand toegevoegd:
    [​IMG]

    Het geheel achter op de hovercraft zodat je een beter beeld krijgt van wat het voor moet stellen:
    [​IMG]

    En vanaf de voorkant van de hovercraft gezien:
    [​IMG]

    Vanavond deze delen afmaken (moet nog gat komen voor de motorsteun) en afschuren.
     
  10. lucbra

    lucbra

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Merelbeke
    Als je het mij vraagt is de luchtinlaat te klein t.o.v. de werkelijke oppervlakte van de lift motor. Daardoor heb je te veel weerstand, en verlies je vermogen.

    Luc
     
  11. Vinculum

    Vinculum Guest

    Ik ben ook nog niet klaar... ;)

    Maar je hebt nu gelijk hoor. De diameter van mijn lifttunnel is 15cm. Dat levert me een oppervlakte van ongeveer 176cm2 op. Ik zal vanavond eens opmeten wat ik nu al heb samen met wat ik nog van plan ben en dan zie ik wel wat ik nog tekort kom.
     
  12. Vinculum

    Vinculum Guest

    Vanavond veel gedaan en toch niets...

    Veel geschuur en kleine foutjes fixen. Ik heb ook de beide delen samengevoegd.
    Lucbra had wel een punt, het oppervlak van de luchtinlaten was lang niet groot genoeg om de liftmotor van genoeg lucht te voorzien. Ik had 176 cm2 nodig en kwam net aan de 100.
    Daarom de 2 gaten aan de zijkant vergroot (lees: verdubbeld) en bovenop nog een extra sleuf gemaakt waar het totaal nu op 191 cm2 komt. Een aanzienlijke verbetering dacht ik zo:
    [​IMG]

    Ik heb erover gedacht om louvres te maken, sterker nog, ik heb het zelfs gedaan:
    [​IMG]

    Maar bij nader inzien ga ik toch maar de gaten voorzien van een fijn gaas. Dit ziet er toch een stuk netter uit en is een heeeel stuk makkelijker te verwerken.
     
  13. Vinculum

    Vinculum Guest

    Mag ik vragen waarom dit topicje weer terug geplaatst is naar Algemeen Scheepsbouw??

    Daar had ik hem nl aangemaakt en Roel heeft hem terecht verplaatst naar Bouwverslagen maar vandaag zie ik ineens dat hij weer terug staat zonder commentaar? Wie van de mods kan mij de reden uitleggen?
     
  14. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    moet je een van de mods even een pbtje sturen
     
  15. ZX6R

    ZX6R

    Lid geworden:
    27 nov 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Delft
    Heel erg fraai! Ik heb zelf zo'n ding via internet besteld. 80 dollar voor de hele kit (excl. ontvanger, servo en regelaars). Hij doet het wel, maar is nog niet af, ben nu met een duikboot bezig.

    Wat jij hebt gemaakt tot nu toe is erg netjes. Ik ben heel benieuwd naar de vorderingen.
     
  16. erik16v

    erik16v Guest

    hoe gaat het hier ,al een poosje geen vorderingen gezien ?!?!!

    mzzlss
    erik
     
  17. Vinculum

    Vinculum Guest

    Kopt. Project ligt even op hold. Ik wil eerst even de Wiesel voor mijn verloofde afmaken. En ik denk dat er da n een winterstop komt. Ik ga nl in januari trouwen en dan heb ik de eerste tijd mijn handen vol aan euhh niet modelbouw in ieder geval... ;)

    Maar wat in het vat zit... Toevallig heb ik vandaag de bouwplannen gekregen van de Rapier, een Hydrofoil. Kans is wel aanwezig dat ik na de Wiesel me daarmee bezig ga houden ipv met de hovercraft maar dat moet ik nog bekijken.

    Teveel hobby's gewoon he. Ben ook bezig met mijn zoetwater aquarium om te bouwen naar zeewater. Dus zoveel te willen en zo weinig tijd om het te doen.
     
  18. bas123

    bas123

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    59
    Vinculum heb je toevallig een idee hoe je de rok vast maakt, ik wil hem niet lijmen.
    de binnenkant doe ik met klitterband maar voor de buitenrand heb ik geen idee, jij misschien wel?

    groetjes bas
     
  19. Vinculum

    Vinculum Guest

    Dat is iets wat ook mij veel stof tot nadenken heeft gegeven. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog geen pasklare oplossing heb. Lijmen is de meest snelle, lichte en waterdichte methode maar je kan de rok niet of heel slecht vervangen als deze kapot is.
    Ik had zelf het idee om een soort opstaande rand te maken en met een soort elastiek de rok te klemmen in die rand.
     
  20. AJ

    AJ

    Lid geworden:
    4 okt 2004
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Groningen
    Hoi, ik heb heb de Griffon 2000 ook gebouwd, inmiddels heb ik hem niet meer.
    Ik had de rok vast zitten met dubbelzijdig tape en dan die versie waar ongeveer 1mm schuim tussen zit.
    Ik vond dit goed werken, ongeveer zo dicht als lijm, het zit echt goed vast, en nog wel weer te vervangen als de rok kapot is.

    Groeten Age Jan
     

Deel Deze Pagina