Zelfbouw RC offroad auto

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Blade|Slayer, 2 dec 2007.

  1. Blade|Slayer

    Blade|Slayer

    Lid geworden:
    14 okt 2007
    Berichten:
    102
    Voor mijn profielwerkstuk (soort "eindwerkstuk" voor havo/vwo) wou ik eigenlijk een Battlebot maken, dit omdat ik hier al aardig wat ervaring mee heb, en het natuurlijk een goed excuus is om er nog meer te bouwen. Maar jammer genoeg was mijn leraar het hier niet mee eens, hij vond het "te moeilijk" En ik kon hem op dat moment niet overtuigen dat het niet zo was.

    Omdat ik gewoon erg leuk vind om dingen te maken, kwam ik op het idee om dan maar een RC offroad auto te gaan maken.

    Maar omdat ik eigenlijk totaal geen ervaring daar mee had, en ik het (nu gezien) het gruwelijk heb onderschat :p Begon ik en mijn team genoten, maar eens even stevig te brainstromen.

    Omdat ik toch niet mee ging doen met officiele wedstrijden etc, vond ik de 540 size maar een beetje te klein. Mijn eerste idee was dus ook een twin speed 900 op 12V die ruwweg 1.4kW zou produceren. Maar al heeel erg snel kwam ik er achter dat, dat natuurlijk niet echt haalbaar was, vanwege gewicht, accuduur, etc. En omdat ik toch iets "extreems" wou als aandrijving, en ik tijdelijk geen ideen meer had, heb ik dat onderdeel even laten zitten.

    Na veel gekeken te hebben op andere forums kwam ik eigenlijk tot de conclusie dat vrij weing andere mensen zelf een RC auto hadden gebouwd. Ik had niet echt veel dingen om van af te kijken.

    Mijn eerste redding kwam, toen een vriend van mijn vader vroeger handelde in 1:4/1:5 onroad auto's. Hij had vroeger ook een winkel gehad en had nog wel wat onderdelen (van 1:10 en 1:8) auto's liggen. Dingen zoals fusees, innerdrivejoints, oneway axle (dingen die ik zelf niet zou kunnen maken) waren nu geen probleem meer. En ik had wat uitgangspunten om verder te gaan ontwerpen. Materialen die ik wou gaan gebruiken was Glasvezelplaaten (GFK) en Carbonplaten (CFK)


    Mijn eerste ontwerp voor de achter aandrijving.

    [​IMG]

    Met fusee erbij

    [​IMG]

    Links en rechts.

    [​IMG]

    Met de voorophanging

    [​IMG]
    Toen kwam er een aardig pijnlijk moment. Ik had de stukken allemaal uitgefreest (uit hout) en ik kwam er achter dat het toch eigenlijk niet aan mijn verwachtingen voldeed, (het was zelfs rond uit slecht) Dingen waren te slap, het werkte gewoon niet lekker. En het was allemaal net een klein beetje te klein.

    (hier komt nog een foto van hoe het eruitzag na dat ik het heb uitgefreest)


    Dingen moesten dus radicaal veranderen. Enkele dingen bleven nog maar over van het huidige idee. Dus na een tijd brainstormen, CAD-en kwam ik op het volgende :

    [​IMG]
    [​IMG]
    *note; Hier voor dat nog een andere versie, met OA andere boven draag armen. Maar die versie bleek na dat ik hem heb uitgefreest niet aan mijn verwachtingen te voldoen het geheel was niet solide en het schudde teveel)

    *note 2 Ook de materialen zijn veranderd, ik gebruik nu 4 en 6 mm Aluminum en 3mm Carbon.

    Deze versie moet ik nog opnieuw uitfrezen, maar ik denk dat deze perfect is.

    Om het geheel nog een beetje uniek te houden, kwamen we op het idee om de voorophanging en de achterophanging (bijna) identiek te maken. Dit geeft een hele range van nieuwe mogelijkheden.

    A: het bespaart veel tijd(en tijd is kostbaar atm)

    B: 4WD gestuurd

    C: 4WD aangedreven

    Enige paar dingen die verschillend zijn:

    de veren achter zijn 15MM langer, en achter komt een starre achter as, en vooraan heb ik een as met 2 one way lagers. die dus werken als een "slechte" differentieel.

    Aandrijving
    Omdat ik achter een starre achter as wou, betekend dat automatisch eigenlijk dat ik vrij veel power nodig heb. Na een tijd zoeken, en rondvragen kreeg ik de tip om eens op Unitedhobbies.com te kijken, omdat daar alles erg goedkoop is. Toen kwam eigenlijk direct het idee om een Brushless motor te gaan gebruiken.

    Mijn oog viel direct op deze outrunner.
    [​IMG]

    Model: HXT 42-63A
    Speed : 600Kv
    Max Efficiency : 38A
    Max Load : 50A
    Weight : 278grams
    Thrust : 900~3000gr (12x8 Prop)
    Voltage Range : 9~18
    No Load Current : 6.3A
    Power: 900W
    Shaft: 5mm
    ESC Required : 70A

    In combinatie met deze speedo

    [​IMG]

    High rate (10 KHz) switching (PWM)
    3 to 6 Li-poly cells with receiver.
    Dynamic braking ensures prompt prop folding.
    BEC (2.0A) provides power to receiver and servos.
    Over temperature protection.
    User programmable Features.
    Low-voltage protection - Programmable
    Cutoff can be programmed for motor stop or reduced power.
    Brake Type.
    Throttle Range.
    Timing Advance.
    Safe “power on?arming program.
    Low torque “soft start?prevents damage to fragile gearboxes.
    Auto shut down in 4sec after signal is lost or radio interference becomes severe.
    Microprocessor controlled.
    Programmable rotation.

    Ik heb direct voor de sturing van beide wielen 2 sterke servos gekocht met metal gears (10kg kerels)

    Vrijdag zijn deze dingen allemaal binnen gekomen, en ik ben aangenaam verrast, alles ziet er goed uit.

    Ik heb juist gekozen voor een laag aantal rpm/V omdat in mijn ogen, een hoog RPM alleen maar nadelig is. Want, je moet dan een dikke vertraging maken = meer ruimte minder effiecient. en er kan meer kapot gaan. En het is een outrunner geworden vanwege het hoge koppel. De aandrijving hier wordt voorzien van Tandriemen, met een vertraging van 1:2,64

    Tot zover ben ik gekomen, ik ga dit topic updaten wanneer ik natuurlijk weer wat verder ben :)
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2007
  2. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    mooi ontwerp ik ga het zeker volgen.
    toch vind ik het jammer dat je er geen dif in komt lijkt me beter te werken als star zeker in de bochten.
     
  3. BYM

    BYM Forum veteraan

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    7.424
    Locatie:
    Zaandam
    Heel mooi projekt, top!Verklein je foto's alleen wel, want veel mensen haken af als ze heen en weer moeten scrollen na het einde van een zin te lezen!
     
  4. Blade|Slayer

    Blade|Slayer

    Lid geworden:
    14 okt 2007
    Berichten:
    102
    Nou het probleem is dat alle fatsoenlijke diffs zo verschrikkelijk duur zijn. (minimaal 100 euro voor een aluminum diff)

    In principe kan ik hem zelf ook maken, maar dan moet ik eerst vrij veel investeren in tandwielen (15euro per stuk) en dan weet ik nog niet eens of hij wel goed gaat werken. Omdat ik geen super groot budget heb, heb ik dus besloten om er geen diff in de toen, maar een starre achter as. En omdat de motor genoeg vermogen/koppel heeft, kom ik denk ik de bocht wel door.


    even plaatjes verkleint :)
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2007
  5. Matanza

    Matanza

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Heffen, Mechelen, Belgie
    Mooi project... dit ga ik zeker blijven volgen

    grtz Matanza
     
  6. Blade|Slayer

    Blade|Slayer

    Lid geworden:
    14 okt 2007
    Berichten:
    102
    even snel wat foto's gemaakt van motor + veren + ophanging.

    [​IMG]

    De motor.. Voor specs zie startpost :) Aan de linkerkant zie je M8 schroefdraad zitten, Ik ga een busje 12mm busje draaien, die komt daarop. En op die 12MM bus komt een lager erop. Zodat ik de motor aan 2 kanten goed vast heb zitten. Omdat het natuurlijk een buitenloper is. En hij is vrij zwaar.

    [​IMG]

    Vering, in het midden 100mm (komen van MT2) en aan de buitenkant 95mm

    [​IMG]

    De "oude" ophanging (de 2e) Zoals je hier ziet zijn de boven draag armen niet stevig, ze staan namelijk verticaal ipv horiontaal. In Versie 3 (die ik aan het uitfrezen ben) (zie tekening in startpost) is dat dus veranderd. Ook zie je daar 2 titanium stuur gevalletjes :)
     
  7. rc-rob

    rc-rob

    Lid geworden:
    26 sep 2007
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Haaksbergen
    mooi man..! maare is dat solid works?

    greetz rob
     
  8. Mattijn

    Mattijn Guest

    Ben benieuwd, de plannen zijn wel vet.
     
  9. Jazzy

    Jazzy

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    308
    Locatie:
    Putten
    Dit is een ESC voor een vliegtuig, zit er wel een achteruit op?
    Dat slaat natuurlijk nergens op. :) Wat je nu doet is een enorm koppel zetten op je aandrijflijn, dat is niet slim. Om reden van het koppel ga je het vermogen met een hoger toerental naar de wielen brengen en zo dicht mogelijk bij de wielen zet je dit weer om in een lager toerental. Bij vrachtwagens zit de laatste overbrenging zelfs in het wiel, omdat anders de aandrijfassen het niet houden.

    Veder vind ik het een beetje jammer dat je niet kiest voor een differentieel. Met een starre as gaat je model voor geen meter namelijk, het is immers geen kart die je kunt 'zetten' in een bocht.

    Door dit soort afwegingen te onderschatten doe je m.i. enorm afbreuk aan de kwaliteit van je project. Je hebt nu schitterend gerenderde schetsen maar je ontwerp rammelt aan alle kanten. Dat kan beter!
     
    Laatst bewerkt: 3 dec 2007
  10. Blade|Slayer

    Blade|Slayer

    Lid geworden:
    14 okt 2007
    Berichten:
    102
    Dit is getekend in solidegde :)

    @ Jazzy

    Als het nou echt niet gaat met een starre achter as, kan ik altijd later nog kiezen om er een (verschrikkelijk) dure diff erin te zetten :) Dat is dus optie B!

    En ja, er komt een flink koppel om mijn aandrijf lijn te zitten, maar ik denk eerlijk gezegt dat het solide genoeg is. Het zorgt ervoor dat ik gewoon veel minder onderdelen heb die kapot kunnen gaan door slijtage. Het zijn gewoon afwegingen die ik moet maken he :)

    en inderdaad, deze ESC kan alleen maar vooruit, dat was weer een afweging (wat voornamelijk met het budget te maken had)
     
  11. rallyking

    rallyking

    Lid geworden:
    24 sep 2006
    Berichten:
    350
    Locatie:
    Leiderdorp
    Volgens mij is een vliegtuig motor samen met een vliegtuig regelaar niet gezond.......
     
  12. Matanza

    Matanza

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Heffen, Mechelen, Belgie
    En waarom dan niet ?

    Grtz Matanza
     
  13. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    is een kogel diff niet de oplossing.
     
  14. Blade|Slayer

    Blade|Slayer

    Lid geworden:
    14 okt 2007
    Berichten:
    102
    Maar Jazzy kan je me de exacte reden vertellen waarom je niet veel koppel moet hebben op je aandrijf lijn? Of heeft het gewoon te maken met de sterkte daarvan :) ?

    En ik voorzie eigenlijk gene problemen met de vliegtuigmotor en de vliegtuig regelaar. Dat moet gewoon goed gaan.

    Nog even een update, ik heb ophanging v3 uitgefreest(laaste tekeningen) van hout, en 1 stukje alvast van aluminum. Het aluminum was nog wel even een opgave, want ik moest er 42 keer doorheen met een 1.5mm freesje (4mm alu) maar het resultaat is echt geweldig. Gelukkig laat ik de rest van het aluminum ergens anders uitfrezen!

    Foto's volgen :D
     
  15. Jazzy

    Jazzy

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    308
    Locatie:
    Putten
    Het gaat inderdaad om de krachten die je op de aandrijflijn zet, dus de tandwielen, assen, en lagers. Heb je ervaring met RC auto's? Ik heb een FG monstertruck met een 26 cc tweetakt en een JetPro uitlaat, het ding wat staat in mijn avatar. Alle delen van de ophanging zijn gewoon van kunstof en dat geeft niet. Het enige wat het zwaar te verduren heeft is de aandrijflijn. De tandwielen heb ik vervangen door exemplaren van gehard staal, het diff vervangen door een versterkt exemplaar, etc. Dan praat je dus over een motor die iets van 15.000 rpm draait...

    Ook mijn kleine 1:16 modelletje heeft hiermee te kampen. Die heeft een Mamba brushlesh motortje van 5400 kV en de tandwielen hebben het zwaar te voortduren.

    Je bent wel behoorlijk eigenwijs zeg. Ik snap niet waarom je steeds tips komt vragen, hier en op GoT bijvoorbeeld, maar goede adviezen telkens in de wind slaat. Met alle consessies die je nu doet krijg je een zware, logge, onbetrouwbare auto die amper de hoek om wil. Ik noem de starre achteras, een 600kV motor, de eenrichtings ESC, etc.

    Als je naar de geschiedenis van modelbouw kijkt dan zie je dat er allerlei experimenten zijn geweest de afgelopen 30 jaar maar dat heeft wel geleid tot een heleboel kennis. Kijk maar eens naar de huidige buggies, die lijken in grote lijnen en zeker qua concept, zeer sterk op elkaar. Als je dus zelf iets wilt maken wat ook maar een beetje voldoet dan kun je beter zo'n ding nabouwen en niet zelf het wiel uit gaan vinden.

    Als je dat niet kunt dan is een RC auto ontwerpen misschien een beetje te hoog gegrepen. :)
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2007
  16. hezik

    hezik Guest

    Afgezien van het ontbreken van de achteruit, zie ik geen enkele reden waarom een vliegtuigmotor niet in een auto zou kunnen. Die motor heeft verder geen benul waar ie ingebouwd zit hoor, dat zal 'm worst zijn, zolang ie maar kan draaien.

    Als iedereen altijd de begaande paden zou zijn gegaan, zouden we nu met z'n allen nog in grotten wonen.

    Het is ook voor een schoolproject. Ik denk dat een school liever heeft dat iemand iets op z'n eigen manier probeert op te lossen en dan faalt (maar dit ook beseft en kan onderbouwen) dan als iemand gewoon een 'copy paste' doet van reeds bestaande dingen..
     
  17. Jazzy

    Jazzy

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    308
    Locatie:
    Putten
    Dat is natuurlijk een goed punt, zo had ik het nog niet bekeken.
     
  18. Blade|Slayer

    Blade|Slayer

    Lid geworden:
    14 okt 2007
    Berichten:
    102
    Los van dat is natuurlijk mijn budget ook een groot probleem :) Als ik genoeg geld te besteden had, dan zat er een fijne aluminum diff in, en een ESC die voor/achteruit kan gaan. En ja, mijn eigenwijsheid is een van mijn sterkepunten, maar tevens dus ook een van mijn zwakste.

    Het frezen vd voorophanging is trouwens succes vol gegaan, ik moet persoonlijk zeggen dat het er wel erg goed uitziet :D Morgen komen de foto's :)
     
  19. Matanza

    Matanza

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Heffen, Mechelen, Belgie
    Daar kijk ik naar uit!!
     
  20. Jasper

    Jasper

    Lid geworden:
    21 aug 2003
    Berichten:
    373
    Leuk project! Hier ga je zeker veel van leren.

    Als ik naar jouw tekeningen kijk, zie ik geen offroad auto. Terwijl dit wel de bedoeling is lees ik? Het chassis zoals je die nu getekend hebt, zal geen grote klappen kunnen opvangen. Het chassis zal dan meteen kromtrekken. Omdat je, zoals bij de meeste offroad buggy's, een brace hebt van het center differentieel, naar de voorste en achterste bulkhead.

    Ook is een kick-up aan de voorkant, slim om te maken. Je buigt dan het chassis aan de voorkant, waar de bulkhead zit, iets omhoog. Hierdoor kan het chassis de klap beter verwerken, als de auto wat meer op zijn neus terug komt bij een jump.

    Ik zal toch overwegen om voor een differentieel te gaan. Je zou gewoon een 1:8 diff kunnen pakken, dat kost je ongeveer 35 met bulkhead.

    En hoeveel heb je te besteden?
     

Deel Deze Pagina