Goedendag, Ik heb een 5 cellen ontvangeraccu met een volt-limiter ertussen. (output volgens specificatie 6V 3A) Nu heb ik een testertje waarbij ik 4.8V of 6V kan kiezen. Als ik de tester op 6V dan brand vrij snel het rode lampje. Dit is 'normaal' omdat hij groen aangeeft bij 6.5V en rood bij 5.8V. Maar als ik de tester op 4.8V zet dan geeft hij mooi groen aan. Nu is mijn vraag of deze tester op 4.8V stand een goede indicatie is om te stoppen met vliegen i.v.m. bijna 'lege' ontvangeraccu. Of is er een andere manier om te testen of er nog met de ontvangeraccu te 'veilig' vliegen is ? (In mijn brandstof-vliegtuig zitten 4x S3004 en 1x digitale microservo.)
Geen goede indicatie omdat de spanning niet overeenkomt met de monitors, denk ook niet dat ze bestaan voor het gebruik van een limiter.... Grt.
Kun je de accutester niet vóór de limiter aansluiten? Er achter heeft-ie namelijk weinig of geen nut.
Inderdaad een optie, hij moet dan wel uit te schakelen zijn, anders trekt ie constant de accu leeg, schakelaartje ertussen dus... Grt.
Bedankt voor de uitleg en de bevestiging dat het zo niet werkt ! Kan de tester idd voor de limiter aansluiten. Echter zit er geen schakelaar op deze tester en deze zit normaal rechtsstreeks in de ontvanger geplugged dus dan hoef ik toch geen schakelaar te gebruiken maar de tester "dus ná de aan-uit schakelaar plaatsen".
Het nut van deze testers is niet zo heel groot. Accu's hebben een behoorlijk vlakke ontlaadkarakteristiek. De spanning blijft dus vrij lang constant waarna deze snel daalt. Als de spanning van de accu (zelf met belasting) wordt gemeten zolang de spanning zich in het vlakke deel bevindt lijkt de accu vol. Pas als accu ontladen is en de spanning daalt wordt dit gesignaleerd. De gemeten spanning zegt dus vrijwel niets over de ontladingstoestand van de accu. Het geeft slechts schijnveiligheid. Als je ook maar even twijfelt aan de ladingstoestand van de accu geldt slechts één devies, niet vliegen, eerst laden. N.P.S.
Voltlimiter? Als electroanalfabeet kom ik dat woord voor het eerst tegen - althans in zwakstroom. Wat moet ik me daarbij fysiek voorstellen, een klein printplaatje of zo? Ik vraag het hierom: heel recent kwam het idee bij me op dat het handig zou zijn als je voor een zwever een 9 volts-batterij (of accu) kon gebruiken. Is klein, compact en goedkoop (desnoods zou je altijd een paar volle reserves bij je kunnen hebben). Alleen, bij mijn weten werken ontvangers en servo's op maximaal een volt of 6 of 7. Als een voltlimiter is wat het woord suggereert, en als-ie mooi klein en licht zou zijn, zou een 9 volts batterij in combinatie met zo'n limiter dan geen mooie stroomvoorziening zijn voor een zwever? (Of voor het besturingsdeel van een groter electromodel) Zeg het maar rustig als dit onzin is hoor... ik schaam me er niet eens voor dat ik weinig van electra weet... Bart
Het gaat om dit stukje eclectronica: http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXSGC1&P=7 2bdoets: Ikzelf weet er ook niet zo heel veel van. Maar als ik je stukje zo lees lijkt het mij prima te moeten werken.
Misschien is dit wat voor je: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4319
Een 9 Volt accu of batterij (zo'n klein ding met twee aansluitknopjes) is voor dit doel ongeschikt. De stromen die servo's nodig hebben kunnen deze niet leveren. N.P.S.
Niet waar! Dat hangt er helemaal van af wat voor (en hoeveel!) servo's je hebt. Ik heb een 2-kanaals DLG en die doet het uren lang op 4 van die celletjes, gesloopt uit een 9v accu van de ALDI. Deze NiMh celletjes van 150 mAh zijn uitstekend geschikt! Leon
Inderdaad. Spanningstester is schijnveiligig, dus onveilig. Spanningstester met grote boog (driepunter ) in de prullenbak gooien.
Chemish Afval Nee hoor. Een accu is klein chemisch afval. Niet in de prullenbak dus maar bij een batterij-inleverpunt afleveren :teacher:
Ah Ah, OK. Ik snap hem. Dat betekent dus dat je een wat meer geavanceerde lader moet hebben om de conditie van je accu's in de gaten te houden? Ik dacht dat ik met m'n Robbe R5 goed uit de weg zou kunnen