Newbie Airbrush vraagje

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door Mees, 18 okt 2007.

  1. Mees

    Mees

    Lid geworden:
    19 mei 2007
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Houten
    Het heeft even stilgelegen. Maar toch nog even een misschien dom vraagje. ...
    De Cola flessen worden opgeschuurd voor het spuiten. maar moet je dat met een body ook doen? :confused: Ik lees daarover nergens iets. (misschien ligt het zo enorm voor de hand dat het niet genoemd wordt :puppydogeyes: )
     
  2. Solid Custom Paint

    Solid Custom Paint

    Lid geworden:
    23 nov 2007
    Berichten:
    108
    Ik gebruik ook voornamelijk Faskolor, en opschuren naar mijn mening niet nodig. Als je de body goed ontvet en achteraf een goede beschermlaag erop spuit (Faskoat bijvoorbeeld), gaat de verf in principe net zo lang mee als de body.
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2007
  3. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Nee en ja. Als je normaal doet met je body, als in onroad rijden, dan heeft de verf het eeuwige leven en zal de body ook wel overleven. Maar als je veel ragt en stuitert, begint de verf aan de randjes los te laten en kun je het als een soort rubber velletje lostrekken. Maar dat is wel een punt waar gewone verf eraf bladert. Dus in dat opzicht een voordeel van Faskolor: Het blijft flexibel.

    -edit-
    En na de PET-flessen en de Baja 5b nu ook een TamTech GT-01 in dezelfde kleurstelling (was even snel gedaan dus niet netjes afgeplakt :oops:).

    Zo was-ie (Kamtec body):
    [​IMG]

    En zo is-ie nu:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2007
  4. Solid Custom Paint

    Solid Custom Paint

    Lid geworden:
    23 nov 2007
    Berichten:
    108
    Natuurlijk spuit iedereen de verf op een andere manier, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat ik de verf er af kon trekken. Om een voorbeeld te noemen, ik heb een lange tijd off-road gereden en de verf van een aantal drie/vier jaar oude bodies zit er nu nog goed op terwijl er een aantal flinke scheuren in de bodies zitten...
     
  5. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    kom eens een middagje kijken bij ons en je weet wat zowel wagen als body moeten doorstaan om bij ons te overleven. 8-O :rolling:

    *kuch* Wat "nette" gekuisde filmpjes: [URL=" onroad[/URL]en [URL=" springen en rijden[/URL]. In werkelijkheid kan het er nog wel "onaardiger" aan toe gaan. Een gemiddelde body gaat bij sommige rijders slechts een paar maanden mee.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. Mees

    Mees

    Lid geworden:
    19 mei 2007
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Houten
    @ Sleurhutje...
    Als ik je dus goed begrijp heb je die body (al dan niet licht) opgeschuurd?? Heeft dat geen invloed op het aanzicht (glans en zo)? Zo te zien niet maar het lijkt me toch een verdraaid lastige klus om in alle hoeken en gaten te komen :?
     
  7. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Ja, ik heb de body(s) licht opgeschuurd. Ik gebruik hiervoor een ordinaire pannenspons (zo één met zo'n groen schuurkantje eraan). Kun je na het ontvetten met zeepsop en tijdens het schoonspoelen met schoon water gelijk even doen. Alleen de randjes is iets lastiger.

    En nee, het doet niet aan de glans onder omdat je de binnenkant schuurt en spuit. De buitenkant is dus nog steeds mooi glimmend lexaan (als de body met nog niet gebruikt is tenminste :? ;)). Alleen als je van plan bent om de raampjes helemaal transparant te laten, moet je die natuurlijk niet schuren. Maar voor de frisse stoere look van raampjes kun je "smoke" gebruiken om donkerbruik (rook)glas te maken.

    Met schuren krijg je een iets betere aanhechting. Maar voor Faskolor is het in ieder geval niet noodzakelijk. Als je bijvoorbeeld Tamiya PS spuitbuses gebruikt, dan is licht opschuren toch wel aan te raden.
     
  8. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Toch verschillen de meningen over dat schuren... Ik heb mensen (onroad) hun kap zien schuren, waarna na twee maanden de verf er net zo hard weer afkwam. Ik schuur(de) mijn bodies nooit (nu spuit ik ze nooit meer zelf :)) en mijn verf bleef altijd prima zitten. En ik ben geen grote handige jongen.. Dus ik vraag me niet alleen af of het vergeefse moeite is, ik vraag me zelfs af of het wel beter is om te schuren. Maar goed, zal wel een welles-niets verhaal blijven denk ik :)
     
  9. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Ik denk ook dat het per merk kap verschilt. Niet iedereen gebruikt dezelfde samenstelling van lexaan. Ik heb heel erg gemerkt dat sommige kappen (o.a. HPI E-Savage) zachter kunnen zijn dan die van ProLine (die zijn ook veeeel dikker ;)) of Parma. Maar om nu eerst wat te gaan testen per merk/type... :rolleyes:

    En misschien is het inderdaad wel een gevoelskwestie, net als dat je met bepaalde kleuren sneller kunt rijden dan met andere kleuren. 8O ;)
     
  10. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    nee daar is geen discussie over mogelijk, de beste hechting heb je MET schuren.
    als je verf eraf komt heb je een ontvettingsprobleem, niks anders.
    zowel met schuren als zonder zal dan vroeg of laat de boel loskomen, alleen wat later met schuren door de betere hechting ;)
     
  11. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    En jij hebt hoe vaak een lexaan body voor een auto gespoten? Want als jij zegt dat het waar is, is het natuurlijk waar... :S
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2007
  12. Mees

    Mees

    Lid geworden:
    19 mei 2007
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Houten
    Heren... Dank voor deze wederom leerzame commentaren.

    Mees.
     
  13. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.

    jaap laten we zeggen dat de vele liters lak die ik al verwerkt heb op materialen als auto's, kasten, helicopterkappen, bowlingpins, petflessen, en ook rc auto bodys van lexaan me genoeg ervaring hebben gegeven om die uitspraak te onderbouwen.

    ik heb diverse autobodies gespoten, echter vind ik "van binnenuit" spuiten erg lasig, ik denk andersom.
     
  14. Rene

    Rene

    Lid geworden:
    30 aug 2004
    Berichten:
    846
    Locatie:
    Grootebroek
    Gerard_nl,

    Wat mij altijd verteld is over een lexaan kap is dat je die nooit mag schuren als je hem van binnenuit gaat spuiten.
    De krasjes die erin komen zal je altijd blijven zien.
    Als je hem van de buitenkant gaat spuiten kan je hem natuurlijk wel schuren.

    En inderdaad, zeker op een lexaan kap zal de verf er op een gegeven moment vanaf breken bij ruig gebruik. (op stres punten)

    René
     
  15. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    @Rene: Het schuren aan de binnenkant ga je niet zien, tenzij je dingen als ramen transparant laat. En als je de ramen "smoke" gaat spuiten, dan kun je ze zelfs opschuren. De opgeschuurde laag tussen lexaan en verf wordt opgevuld met verf en daar ga je niets meer van zien. ;)
     
  16. Rene

    Rene

    Lid geworden:
    30 aug 2004
    Berichten:
    846
    Locatie:
    Grootebroek
    Nou,met deze nieuwe opgedane kennis ga ik toch eens babbelen met de betreffende personen die mij dat een x-aantal jaren geleden vertelde.

    Zelf heb ik wel eens krasjes aan de binnenkant van mijn kap gehad en die waren gewoon zichtbaar na het spuiten.

    Momenteel heb ik nog een lexaan kapje liggen (1:18 ) maar de gok ga ik niet nemen om die eerst op te schuren.
    Ik zou het wel kunnen proberen op een klein stukje "test lexaan" wat aan de rand zit.
    Wie niet waagt.... ;)

    René
     
  17. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Er zit een wezenlijk verschil tussen het opruwen met heel fijn schuurpapier (ik gebruik zo'n groene pannenspons) die het oppervlak net aan dof maakt of een diepe kras t.g.v. iets scherps dat er langs is gegaan of schuurpapier met korrel 80 of lager.
     
  18. Mees

    Mees

    Lid geworden:
    19 mei 2007
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Houten
    Ik heb wel wat losgemaakt zie ik! :cool:
     
  19. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ik doe het net als rene met of een pannenspons (geen brilllo gebruiken daar zit zeep in) of met rode scotch brite van 3M dat staat zo ongeveer gelijk aan een waterproof 1200 schuurpapier.

    op het zicht word het alleen wat dof, krassen moet je niet zien, ik vrees dat je die wel door de lak heen blijft zien.

    zowizo is het met zoiets "hoe meer mensen, hoemeer meningen" wat ik zeg is voor mij in ieder geval de beste manier en brengt mij succes.

    een beetje experimeren op een oude kap kan je ook eens overwegen, is erg leuk en leerzaam.
     
  20. cortenhoor

    cortenhoor

    Lid geworden:
    7 jul 2004
    Berichten:
    166
    Locatie:
    marum
    hoe doen jullie het met fluorrieserende verf.

    bij mij gaat het na een tijdje er los
     

Deel Deze Pagina