Wil gaan beginnen met een les kist alla: multiplex Easystar 2BrothersRC Hier verkopen ze hem. Daar zit een 6V motortje bij. Maar wat voor accu kan erin? Ik neem aan dat het een 6V accu moet zijn toch? En voor de rest zoveel mogelijk ---Mah Maar niet te zwaar ivm gewicht? Maar die lipo,s gaan per cell @ 3.7V Dus 2 cell=7,4V. 6V bestaat dan toch niet of snap ik het niet? Maar als 7,4V ook kan waarom dan geen zwaardere? Kan iemand mij hier wat meer info over geven? Ik vind vooral 7.4 en 11.1V lipo,s. Verder zoek ik een goede snellader die ook Mee kan naar een volgende kist. Liefst onder de 50€ die lader. Accu?
Mijn oude, trouwe space scooter had ook zo een 6V permax motor met vertraging en klapprop 9x5. ik vloog hem met een 11,1 volt 3 cellen lipo. Was prima te doen, maar ik verwachte niet dat ie het lang zou uithouden Ik heb er na een vlucht of twintig (2e hands, dus hij had al zeker ditzelfde aantal vluchten met een 3 cellen lipo bij de vorige eigenaar erop zitten) een brushless buitenloper ingezet. De gegevens hiervan staan in de database van Arjan. Ik kan je de switch aanraden. Ook deze motor trekt bescheiden stroom (10-12A) en met een Aeronaut CAM klapprop 9x5 gaat ie ballistic
MMm, oke maar ben nog een beginner. Wat zijn de basis regels? Als Voltage niet uit maakt en Hoe meer Mah hoe beter hoe weet ik dan welke accu het beste is voor mij? Heb je misschien een goede info link? Want tja ik weet nu niet het verschil als ik ga vliegen met een 2cel 1000Mah of een 3cel 2500Mah. Betekend een hoger Mah ook langer vliegen of bepaald het voltage dit?
Je bent blijkbaar echt een nieuwkomer bij het elektrovliegen. Tof dat je voor deze uitdagende vorm van modelbouw gekozen hebt. Je kan op dit forum heel erg veel info terugvinden op al je vragen... en voorzover ik kan zien zal je dat nog nodig hebben! Je kistje is inderdaad geschikt om te leren vliegen. Kort door de bocht kan ik je aanraden: koop een graunper Lipo Charger 4 en een Lipo 2 of 3 cellen van ongeveer 1200mAh of zo... Zorg ook dat je dan een motorregelaar hebt die dit allemaal aan kan. Wanneer je nieuw aan elektrovliegen begint en nog niet geïnvesteerd hebt in laders, accu's, regelaars... kies dan voor het Lipo-systeem. Lipo-cellen zijn al een tijdje in opmars. Ze zijn licht en krachtig, alleen zijn ze wat kwetsbaar en moet je goed opletten met laad- en ontlaadstromen. Over je motor: er bestaat een 6V versie en een 7.2V versie van. Wanneer je aan beide een batterij van 7.2V hangt, zal de 6V versie sneller draaien en meer stroom trekken dan de 7.2V versie. Vaak is dit wenselijk. 6V wil enkel zeggen dat het om een redelijk hoogtoerige motor gaat. Bij geringe spanning zal hij reeds heel wat stroom trekken, de prop zal snel draaien en hij levert dus lekker wat vermogen. (Vermogen= spanning x stroom) Je kist moet vliegklaar zowat 700gram wegen. Om goed te vliegen (met een beetje reserve) moet je dan ongeveer 100 à 120 Watt trekken. Met een batterij van bijvoorbeeld 11.1V moet je motor ongeveer 10A trekken. (11.1V x 10A= 111 Watt) Dit regel je met de maat van je propellor. Een grotere prop trekt meer stroom. Ook een prop met meer spoed zal de stroom (en dus het vermogen en de trekkracht) doen toenemen. Over je batterij: als je motor 10A gaat trekken moet je batterij dit aankunnen. Vaak staat er op een Lipo batterij 15C of 20C. Dat wil zeggen dat de maximum stroom die ze kan leveren 15 keer de capaciteit is. Voor een 1200mAh batterij is dat dus 15x1200mA=18A. In de beschrijving van je vlieger staat dat hij voor 7 of 8 cellen geschikt is. Dat is nog de oude redenering met NiCd-cellen (1.2V per cell) dus 8x1.2V is 9.6V (met 11.1V van een 3S1P lipo heb je dus wat reserve :grin Wanneer je motor 10A trekt uit een 1200mAh batterij dan wil dat zeggen dat je 1.2Ah/10A = 0.12h of 7.2 minuten motorlooptijd hebt volgas! Ruim voldoende voor vluchten van 15 minuten of meer. mAh bepalen dus de vliegtijd maar ook het gewicht!! Zorg ervoor dat je totale vlieger ongeveer voldoet aan wat de constructeur opgeeft! Over je regelaar: als je 10A trekt, moet je regelaar minstens een exemplaar zijn dat 18A aan kan. Let er ook op of hij Lipo-geschikt is. Dat wil zeggen dat hij het aantal cellen kan detecteren zodat hij optijd de motor uitschakelt om te voorkomen dat de batterij te diep ontlaadt. Over je lader: neem een exemplaar dat je ook 'op het veld' kan gebruiken: eentje op 12V dus. Snelladen bij Lipo's is relatief: vaak mag je ze niet sneller dan 1C laden (1C betekent nu: met één maal de capaciteit... wil dus zeggen één uur laadtijd. 2C zou een laadtijd van 0.5uur betekenen) Wanneer je dus een accu neemt van 1200mAh, dan moet je ladertje 1.2A kunnen leveren bij 11.1V voor een 3S1P accu. De Charger4 kan dat. Neem om te beginnen een simpel eenvoudig automatisch ding. Ingewikkelde laders komen later wel wanneer je wat beter ingewerkt bent. Hopelijk heb je hier wat aan... Stekke
Oke dat maakt het al wat duidelijker. Alleen hoe kom je aan deze stelling?: ____ Je kist moet vliegklaar zowat 700gram wegen. Om goed te vliegen (met een beetje reserve) moet je dan ongeveer 100 à 120 Watt trekken ____ 0,16W de gram ofzo? 1-----------------Maar hoe weet ik nou hoeveel A die 6V motor levert samen in combo met de prop? Oke ik heb zon 120Watt nodig. Ik ga uit van een 3 cell dus 11,1V 120W:11,1V= 10,8Amphere nodig als ik even uitga van de max. 2----------------- Hoe kan ik dan bereken dat Die 6V of 7,2V motor x een prop van b.v 8cm op zon 10,8A komt? Is daar een berekening voor? _________________________________________________________________________________ Maar oke stel dat mijn motor+prop 10,8A levert Maar stel dat ik nu een 3 cell 2500Mah neem @ 11,1 Volt versie want is een 3 cell. Dan is het toch vliegtijd: 2500Mah= 2,5ah 2,5ah:10,8A= 0,23h 0,23hx60Minuten=13,8Minuten bij vol gas. 3-------------------Waarom dan geen 3 cell 2500Mah accu? 4-------------------Of is zon accu veel zwaarder/groter? maar als het kan kwa gewicht/grote dan is het beter?
Misschien een bezoekje bringen aan een indoor meeting? indoormeetings-2007-2008-a Handig om in je profiel aan te geven waar je woont, misschien woont er wel een forumlid bij je in de buurt.
Motor gaat kapot door te hoge stroom. Door verhoging van spanning zal de motorstroom oplopen. Om de stroom weer te verlagen, neem je een propellor met kleinere diameter en/of spoed. Simpel gezegd: Spanning bepaalt toerental: rpm = Kv * spanning (in Volt) Stroom bepaald koppel: koppel = Kt * stroom (in Ampère) Kv (in toerental per Volt) zul je vaak aangegeven zien. Kv en Kt zeggen niets over vermogen van een motor! Een elektromotor van 1MegaWatt kan een Kv hebben van 300tpm/Volt, evenals een motor van 100Watt. Lees/blader maar eens losjes door deze elektrovlieg FAQs The E Zone: The Web-Zine for Electric Powered R/C Aircraft -> faq En EVERYTHING YOU WANT TO KNOW ABOUT ELECTRIC FLIGHT
Neem een accu van 7.4V en tussen de 2000mAh en 2500mAh. Dat is om het zwaarte punt goed te krijgen zonder extra lood in de neus. Ik heb een Kokam lipo van 7.4V en 2000mAh en ik heb er nog lood in de neus zitten voor het zwaartepunt. @Dieu Misschien wat eigen initiatief tonen, en gewoon de winkel opbellen.
Ik vlieg ook met 7,4 V / 2100 mA en een beetje ijzer in de neus. Ik heb ook een 3s (11,1V), kan dus ook, maar 't motortje zal sneller slijten, zoals gezegd. Goed dat je dingen uitzoekt, maar uiteindelijk moet je het toch gewoon gaan proberen en gaan vliegen. Ik ben zelf vorig jaar begonnen en 't is leuk! Trouwens, een 8 cm prop past volgens mijn niet eens. Of je moet een stukje uit de romp snijden... Ik heb wel eens gezien dat dat gedaan wordt.