Tips voor 'wild' vlieglocaties

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Roeland010, 22 jun 2008.

  1. Roeland010

    Roeland010

    Lid geworden:
    28 feb 2008
    Berichten:
    1.039
    Locatie:
    Rotterdam
    Het zou helemaal hilarisch zijn als jij mij gaat lesgeven... Of morgen op weg helpt... :teacher:
     
  2. Roeland010

    Roeland010

    Lid geworden:
    28 feb 2008
    Berichten:
    1.039
    Locatie:
    Rotterdam
    En ja... Dan heb ik je toen inderdaad gezien... Je stond helemaal aan het eind.

    In dat geval erg vette vliegtuigen! En strak gevlogen...

    Stond ze nog te bewonderen toen je ze inlaadde in de station (zonder trainer door de motorkap... hehe ;))
     
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Njah, je moet maar ff kijken morgen, ik ben er sowieso;)

    Grt.
     
  4. ph1033

    ph1033

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    192
    Locatie:
    assen
    Is nogal een vergelijking, een auto met een modelvliegtuig....heeft je kist soms ook een BVI en BVL ? Kentekenbewijs deel 1 dan? Da's een teken dat ie namelijk een type goedkeuring heeft.

    Dat zeg ik niet. Ik vind alleen de huidige regeling over the top. Stel dan een duidelijke limiet: groter dan xx kilo, laagdekker, aantal cc, type kist of iets dergelijks. Misschien is die er wel, maar ik ken m niet. Wellicht zelfs per club geregeld?

    Als je jeugd met RC in aanmerking wilt laten komen, zul je het laagdrempelig moeten maken en houden. Niet iedere puber kan rekenen op gratis vervoer naar een afgelegen lokatie (want welke club kan er nog in het zicht van bebouwing vliegen?). Dat vereist dat je iets simpels bij jou om de hoek kunt uitproberen om te zien of je het leuk blijft vinden

    Het is misschien een beetje overdreven van me, maar waar het me om gaat is dat je leert van je eigen bouwfouten. Als je dat doet met iets lichts zoals een zwever(TJE!) en je ziet wat voor gevolgen dat heeft, dat je daar veel van leert. Ja dat doe je ook wel met adviezen van de instructeur, en je houdt dingen langer heel, maar ik heb zelf de ervaring gehad dat het heel leerzaam is om overbelasting van je iets te zwakke hoofdligger vanaf de grond mee te maken

    dat is het andere uiterste. wie gaat er nou vlak naast bebouwing vliegen. Overigens las ik ook iets op dit draadje over een dodelijk ongeval op een vliegveld. Heel wat jaren geleden vloog er geloof ik boven terlet een motorkist een ASK13 binnen, toen daar nog een modelvliegveld was. Dus waar hebben we het nou over? Dat kan overal gebeuren.

    Kijk, ik snap heus wel dat je gevaar moet mijden. Maar door de overregulering, geldzucht, quasi milieuvriendelijkheid van grachtengordeltypes die nooit buiten de randstad zijn geweest en vooral de lange tenen van veel mensen (NIMBY, als IK er maar geen last van heb), worden we onnodig in de hoek gedreven met onze hobby. Die toch zo vreselijk veel voordelen voor de maatschappij heeft, leerzaam en vooral ontzettend leuk is.
     
  5. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ik geloof dat je mijn betoog toch niet helemaal begrepen hebt.

    Een type goedkeuring geeft het wel op bijna elke club, maar dan in een aangepaste vorm. Wij doen dat ook bij ons op de club, maar dan met een flinke dosis humor.

    Dat de regelgeving soms over de top is hebben we alleen maar aan onszelf te denken. Door de jaren heen hebben we heel veel dingen "fout" gedaan waardoor we overlast hebben veroorzaakt. De laatste jaren zijn we gelukkig weer terug op de goede weg en is de overlast eigenlijk weg, maar de gewone mens denkt nog steeds dat we een lawaai sport beoefenen. Ik vlieg alleen maar met electro, maar als ik ergens zeg dat ik aan modelvliegen doe dan is de eerste reactie oh ja die dingen die dat kabaal maken. Het grote aantal regels waar we ons aan hebben te houden zijn vanuit dat oogpunt door de overheid vastgelegd. Soms zelfs nog wel strenger dan eigenllijk bedoeld is.

    Wat je hier zegt is in grote lijnen ook de manier waarop ik het modelvliegen geleerd heb. In zekere zin ben ik nog steeds voorstander van om via de weg van vrijevlucht, lijnbesturing uit te komen bij RC vliegen. Op die manier leer je alles wat er te leren valt. Maar helaas is dat niet meer het geval. RC vliegen trekt veel sneller nieuwe mensen en die menen al gelijk dat ze met een model van een jumbojet kunnen beginnen.

    ps, ons modelvliegveld zit op 600 meter zicht afstand van het dorpje waar ik woon, maar aan de ander zijde van het Julianakanaal zijn de eerste woningen binnen de 350 meter te vinden, maar deze zijn niet zichtbaar vanaf ons veld. En ja wij hebben alle benodigde vergunningen, maar we hebben daarvoor ook enkele speciale regels die voor iedereen makkelijk te handhaven zijn.
     
  6. Roeland010

    Roeland010

    Lid geworden:
    28 feb 2008
    Berichten:
    1.039
    Locatie:
    Rotterdam
    Binnen 350 meter de eerste woningen bij die club? Als je de controle verliest ben je zo 350 meter verderop toch? Ik snap niet hoe het daar veiliger kan zijn dan in je eentje op de Maasvlakte...

    Ik heb enkele uurtjes zitten surfen, ik vind dan 3 dodelijke ongelukken door modelvliegen (engeland, china, en oekraine, wereldwijd dus). Deze zijn allemaal gerelateerd aan vliegen op een club, of show.

    Kent iemand nog andere incidenten, ook waar wildvliegers bij betrokken zijn? Misschien ergens een meldpunt, waar statistieken bekend zijn?
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Het probleem met wildvliegen is niet het wildvliegen zelf, maar het feit dat je niet weet welke personen dat doen. Op zich is met wildvliegen, zelfs met grote brandstofkisten, niets mis. Ik zou niet inzien waarom het wel goed is om op een weiland te gaan staan vliegen wat toevallig als vliegclub bestempeld is, maar niet op een willekeurig ander weiland. Dit uiteraard mits je de locale regels en wetten maar in de gaten houdt en niet onnodig overlast veroorzaakt.

    Het probleem is alleen dat er ook mensen zijn die niet met die vrijheid om zullen kunnen gaan. Die denken het wel te kunnen en maken dan brokken, met slechte reclame voor de sport als gevolg.

    Dit is dus een klassiek gevalletje 'de goeden moeten het met de kwaden ontgelden' wat mij betreft.

    Voorbeeld.. een zekere meneer schumacher kan aardig autorijden, als die met 250km/h op de snelweg voorbij zou komen razen, zou ik daar wel vertrouwen in hebben dat het goed gaat. Toch ben ik tegen het instellen van een max. snelheid van 250, omdat er ook volkstammen zijn die denken dat ze net zo goed rijden als bv. Schumacher, maar die dat stiekum toch niet doen en dan dus brokken maken.

    Wat betreft kinderen, beginnen met de hobby, enzovoort.. ik denk niet dat we ons daar veel zorgen over hoeven te maken. De grootste groep zal een electrokistje kopen, een xtwin, of een shockflyer, een elapor toestelletje, enzovoort. Dit louter vanwege de kosten die ermee gemoeid zijn.

    Ik woon in een woonwijk en midden voor mijn duer is er een gebied ter grootte van 2 voetbalvelden, waarvan 1 veld een kunstgrasveld is. Daar vlieg ik elke dag een vlucht of 10 met een shockflyertje. Dat is wildvliegen.. in een woonwijk.. waar kinderen zijn.

    Asociaal? Slecht voor de hobby? Dat zou het kunnen zijn, als iemand dat op een rare manier doet. Ik denk echter dat hier sprake is van het tegenovergestelde, de kinderen genieten ervan, vinden het prachtig, en ik heb al diverse vaders gehad die kwamen informeren wat dat spul allemaal moest kosten. Dat vertel ik dan, en ik vertel ook waar de vliegclub zit en dat het verstandig is eerst je brevet te gaan halen en ervaring op te doen, dat het zomaar rondvliegen met een shocky zoals ik doe, niet zo makkelijk is als het eruit ziet.

    Ik denk er over om een shocky-trainertje te maken, ietsje groter, wat langzamer, wat v-stelling, en dan wat kinderen te laten vliegen.

    Dan is het wildvliegen en op een manier die, als je het zonder verdere toelichting op het forum zou plempen, als zwaar asociaal beschreven zou worden en schadelijk voor de hobby, terwijl volgens mij het tegendeel waar is.. het is regelrechte reclame.

    "meneer kan hij ook over de kop?" en dan het vuur in die oogjes als je een looping vliegt "oooh wat mooi hij gaat naar de hemel!"
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kwestie van goede zoektermen kiezen: kist, toestel, bak. Of meerdere schrijfwijzes: wild-vliegen, hoover <> hover.
    Helaas kent de zoekfunctie geen wildcards dus zoeken op 'modelvliegtuig' met '*vliegtuig' kan niet. Een groot gemis. Zoeken op woorden met minder dan vier letters kan ook niet, en aangezien modelbouwers gek zijn op afko's ... Door meerdere zoektermen op te geven, beperk je het aantal hits, bijvoorbeeld 'wildvliegen' EN 'gezeik' EN 'ron van sommeren'. De 'of' functie wordt (nog?) niet ondersteund "wildvliegen" OF "wild-vliegen" is niet mogelijk.
    Erg handige optie is zoeken op een bericht, zodat je niet de hele discussie voorgeschoteld krijgt (je kunt overigens ook zoeken binnen discuzzie, "zoek in deze discussie" )
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik rij al 28 jaar auto, nog nooit een ongeluk gehad. Desondanks heb ik een verzekering (die niet dekt bij onverantwoord rijgedrag!) en doe ik elke keer gordel om (auto nu total-loss overigens, 's avonds geparkeerd, 's ochtends 'verbogen' aangetroffen :( )

    Ook niet als zeer ervaren vlieger.

    Dat is dus niet nodig, als je ervaren hulp hebt.

    Meestal kleine foutjes die nog ter plaatse gecorrigeerd kunnen worden maar die je modelvliegleven behoorlijk hadden kunnen verzuren. Ook al zouden het geen essentiële fouten zijn, dan weet je het voor je volgende toestel. Waarom noem jij helpen en leren 'afzeiken'? Heb je mijn coach(es) wel eens gehoord als ik een shuttle in het net ram of twee vrije worpen mis?

    Niet zo'n goed voorbeeld, grote en kleine vliegerij horen niet bij elkaar. De modelvlieger is een clubgenoot van mij. Voor mijn tijd nog, minstens dertig jaar geleden. Eén van de twee mensen in de ASK verloor zicht in één oog. Ik heb hier wel eens geschreven dat modelvliegen en 1:1 vliegen niet samen gaan, toen werd er over mij geschreven dat ik een 'zeiker' en 'zeurkous' was (of iets van die strekking.

    Jaren bij benadering: Nederland (Eibergen, 30 jaar geleden, wedstrijd, 1 dode), Hongarije (vorige jaar 1-2 doden, show), een Alpenland (fun-fly, 1dode, 3 jaar geleden), België (elektromeeting, 1 dode, 20-30 jaar geleden).

    Engeland, in een 'park': dood. Engelse kust, modelzwever snijdt tuidraden van hangglider door: dood. Je opmerking heeft me overigens wel beetje aan het denken gezet.

    Wildvliegers zie je doorgaans niet op shows.

    Enfin, wat denk je van ongelukken zonder dodelijke afloop? Daarom: als er bij ons niemand op het veld was, ging ik niet vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2008
  10. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Zoals je het nu stelt is een beetje als: de meeste mensen overlijden in bed, dus een bed is levensgevaarlijk. Ik heb geen keiharde cijfers, maar het is natuurlijk ook dat de meeste modelvliegers bij een club zitten. Dus als het zo is dat de meeste ongelukken bij een club of show gebeuren is dat natuurlijk omdat de meeste modelvliegers daar het vliegen beoefenen.

    Tuurlijk is die eenzame Maasvlakte een mooiere locatie dan 350 meter naast een woonwijk, op het zand na dan, maar het gaat er meer om dat het geen clublocatie is. Het is goed gegaan, want je hebt het in je vingers en je hebt geen pech gehad. Maar wat nu als er een ruiter te paard in galop was langs gekomen terwijl jij net aan het landen bent of een overshoot maakt? Die ruiter denkt "dat speelgoedvliegtuigje moet maar aan de kant gaan". Jij bent totaal gefocused op je vliegtuig en ziet die ruiter niet komen ...
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2008
  11. Wulfocarius

    Wulfocarius

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Roeselare
    en hoe wordt er in België omgegaan met wildvliegen door de politie en buurtbewoners ?
     
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Vandaag kennis gemaakt met Roeland, en na het invullen van formulieren zal hij officieel lid zijn van onze club. Na een korte inspectie van het toestel konden we de lucht in. De trainerkabel bleek niet echt nodig, want hij vloog direct keurig zijn rondjes zoals het hoorde, een talentje dus:D (ik heb ze vaak genoeg slechter gehad) Volgende keer gaan we er weer stevig tegenaan. Ik denk dat hij binnen 2 maanden zeker een brevetje moet kunnen hebben:D Jammer van nog een deadstick-landing vandaag, maar ik kreeg de kist veilig aan de grond.

    We'll keep you posted;)

    Grt.
     
  13. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    eind goed al goed

    Bart,
     
  14. Roeland010

    Roeland010

    Lid geworden:
    28 feb 2008
    Berichten:
    1.039
    Locatie:
    Rotterdam
    Respect voor de deadstick-landing bij windkracht 5/6 schat ik! Thanx voor de introductie Alexxxzzz! Ik heb erg genoten en heb er veel zin in...

    Er is iets met die motor, ik hoop niet dat ik hem verknald heb!
     
  15. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Geweldig Roeland ! :proost: :music: :proost:

    Ga zo door! :thumbsup:
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gefeliciteerd Roeland!

    Vele veilige vluchten toegewenst en je mag op vakantie nog steeds even bij ons op het veld langskomen hoor, en nu dus inclusief brevet!

    Gert-Jan
     
  17. Roeland010

    Roeland010

    Lid geworden:
    28 feb 2008
    Berichten:
    1.039
    Locatie:
    Rotterdam
    Vanavond gaan we weer... en morgen avond ook! :bday:
     
  18. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    :yes::banana:

    Kwam voor mij ook wel aardig uit, zo kan ik m'n motor lekker vlot laten indraaien:D
     
  19. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ach, ik had hier wel kunnen schrijven dat die Alex echt wel een prima vent is, maar nu kun je dat helemaal zelf ervaren....;)
     
  20. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hehe, hij heeft me pas 1x ontmoet he [​IMG]
     

Deel Deze Pagina