De YAK 23 mijn eerste jetmodel

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Ton van Munsteren, 2 feb 2003.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    De Yak 23 is mijn eerste Jet voor RBC en daarbij ook eigenontwerp :lol: :lol:

    [​IMG]

    De fan is een 480 van Wemotec met daarin een speed 480 op 10 cellen. De eerste vlucht is prima verlopen hoewel ik zeer 8O verrast :eek: was over de lokatie van het zwaartepunt, deze zit namelijk niet op ongeveer 33 procent voor dit type vleugel, maar op vermoedelijk 20 procent (of minder) en dat had ik niet verwacht.
    Voor de eerste vlucht werd aangeraden het zwaartepunt voor een JET zeker naar voren te halen en met ongeveer 25 procent is er testgevlogen en was het vlieggedrag zelfs nog staartlastig, maar prima onder controle te houden.
    Ben nu met de verdere afwerking bezig en heb ook de motor gewisseld voor een Kontronic 400/36.
    Heb veel bouwfase foto's gemaakt als jullie het leuk vinden zal ik er een aantal plaatsen.
    [​IMG]

    Ton
     
  2. jindra

    jindra

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Eibergen
    Yak

    Gefeliciteerd Ton,

    Hoe vliegt hij? :I just love those classic jets :p Stuur ook een foto als je hem helemaal af heb......
     
  3. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Jaaaaa! 8)
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Jindra
    Bedank en classic jet are the best en there are more to come.
    De eerste vlucht was zeer spannend want het was mijn eerste vlucht met een Jet en Rob B (Mr RBC) wees me op een mogelijk probleem met een achterlijk zwaartepunt en er werd dan ook geprobeert de accu verder naar voren te halen dat gedeeltelijk lukte.
    Een lijnstart is voor een Jet het meest veilige en zo werd ook de Yak gelanceert. Met het loskomen van de lijn klom het model rustig en strak weg en al snel bleek dat het hoogteroer zeer gevoelig was en er dus voorzichtig moest worden gestuurd met hoog-laag. De rolroeren waren oke en na drie rondjes werd er een rol ingezet en die was zeer fraai. Eigenwijs als ik ben moest er ook een looping worden geprobeerd, maar daar is wat meer vermogen voor nodig want de Yak had de neiging te overtrekken en draaide weg, desondanks was er geen vervelende snap of vrille neiging en was de Yak prima te corrigeren en bleef onder controle. Na een 2,5 min werd de landing ingezet en was de Yak ondanks het zeer gevoelige hoogteroer prima te landen.

    Joost
    Zal de upload ten volste benutten en een fotoverslag plaatsen in het foto-album.
    De upload optie is super en zeker bedankt voor de optie daarvoor.

    Ron
    Heb helaas geen abo op Elektro Modell maar van het model heb ik al eens een plaatje gezien. Kan me voorstellen dat deze 1106 wat problemen opleverde met de eerste vlucht, want de juiste lokatie van het zwaartepunt is alleen nog maar moeilijker te vinden met zo'n pijlvleugel en zeer klein stabilo.
    Hebben ze de oorzaak gevonden of is het model verloren gegaan.

    Ton

    Nog een plaatje van de YAK 23
    [​IMG]
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De 1106 is met zijn voorvaderen verenigd :( Ik ben deze dagen niet thuis, kan je adres niet opzoeken, stuur even een Prive Bericht met gegevens dan stuur ik je een kopie van het Elektro Modell artikel.
     
  7. Hoi Ton!

    Ik zag je jak in Boskoop vliegen en was onder de indruk hoe een minifan presteert! mooi vliegbeeld, zelfs met die harde wind.

    Ben nu zelf de kit aan het bouwen en heb er veel plezier mee. Valt me op dat er in Cad tekening en het freeswerk veel aandacht is besteed. Erg duidelijke tekening en veel freeswerk! Je hebt er veel werk van gemaakt in Cad! Een mooi projekt die niet te snel klaar is en ook geen lange termijnplanning is. probeer dit seizoen hem in de lucht te krijgen. De kleur moet ik nog even over denken.

    groeten uit Oss!
     
  8. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ton: Wat betreft het starten van een jet (in boskoop)
    Is Rob er inmiddels al achter waarom de huckebein tijdens de start tot bouwdoos werd gereduceerd ? Wij zijn benieuwd!
     
  9. Guest

    Guest Guest

    Volgens mij een gemene crosswind tijdens de start aan het elastiek. Heel erg zonde, was een van de mooiste modellen daar! :(
     
  10. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Het was de wind die het probleem veroorzaakte.
    Voor nagenoeg elke jet blijft de start kritisch vandaar de Bunjee start die het model direct vliegsnelheid moet geven om controle te hebben over de stuurfunties. Door de enorme pijlstelling in de vleugel is de Huck of degelijke modellen wat meer kritisch omdat de luchtlaag van de vleugel af wil rollen wat wordt gecorrigeerd door de fences op de vleugel :evil: vliegen zonder is dan ook niet verstandig. De Huckebein is een leuk en populair model kijk maar eens op het EZONE forum, :oops: maar ja het kan ook wel eens fout gaan en:oops: uiteraard gebeurt dat dan op een meeting waar je je model graag aan andere wil laten zien. Maar niet getreurt ik heb er nu zelf ook een en ben tevens een nieuwe voor Rob aan het bouwen, op de volgende meeting vliegen er dus twee :D :D :D

    [​IMG]
    De schade van de crash viel reuze mee, het grote voordeel van een balsa model, repareren geen enkel probleem en ook de onderdelen zijn met enkele dagen in huis.(Nederlandse fabrikant toch handig)
    [​IMG]
    De fence op de vleugel die de enige Huckebein bouwkit de goede vliegeigenschappen geeft.
    [​IMG]
    Is alweer vliegklaar maar eerst nog even verder afwerken
    [​IMG]
    De nieuwe Huck voor Rob in aanbouw.

    Zijn er nog meer Hucks in aanbouw zoja wie.

    Ton
     

Deel Deze Pagina