M-auto wintercup 2008-2009

Discussie in 'Electro auto's' gestart door bacardiboy, 13 aug 2008.

  1. Michael L

    Michael L

    Lid geworden:
    9 nov 2006
    Berichten:
    442
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik begrijp nog steeds dat je liever BL rijd, als je argument onderhoud is.

    Maar wat bedoel je met grappen en grollen??
    Geen harde controle??

    Er is toch duidelijk aangegeven dat de snelle rijders niks aan de motor deden, gewoon de standaard Black motor (laydown) was de snelste, zonder "grappen en grollen".

    Mijn motor is toch diverse keren heel naukeurig gecontroleerd door Peter. Dat vond ik een behoorlijk "harde" controle.

    Het (eventueel) niet toestaan van BL is dus geen fout maar een overweging/ beslissing van de organisatie!
     
  2. Michael L

    Michael L

    Lid geworden:
    9 nov 2006
    Berichten:
    442
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat is mooi.
    Rijd best lekker zo'n 10,5!
     
  3. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    De één zoekt het in de motor en de andere in de accu's en een aantal in alle twee. Jij was de snelste Michael, vooral door je goede sturen! en accu's?
    Het gaat ons vooral om onderhoud en kosten.
     
  4. Arjenp

    Arjenp

    Lid geworden:
    5 jun 2005
    Berichten:
    75
    @Nismo

    Het huidige NK seizoen Electro heeft denk ik toch al aardig bewezen dat je geen exotische accu's nodig hebt om mee te komen.
    Als je weet dat bijna de helft van het veld met ongematchte losse cellen rijd en er zelfs overwinningen mee behaald worden in het NK denk ik dat je je daar niet zo druk over hoeft te maken.
    Het is belangrijker om ervoor te zorgen dat je geen dode cellen krijgt want dan is je pack waardeloos.
     
  5. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik denk dat Pieter dat ook wel weet eigenlijk...

    Waar het uiteindelijk om gaat in deze twee-strijd is dat de mensen die alleen nog een brushed set hebben geen brushless hoeven/willen kopen en de mensen die alleen nog een brushless set hebben geen brushed set willen/hoeven kopen.

    Dat mes snijd dus aan allebei de kanten hetzelfde. Het gaat er niet zo zeer om of je er voordeel of nadeel mee hebt alleen zijn er al best een hoop mensen die 100% over zijn op brushless en die hebben geen zin meer om terug te stappen naar brushed en dan weer het onderhoud e.d. aan de brushed motoren te hebben (ook al is dat maar een setje borstels of even afdraaien). Dus dan kan ik me goed indenken dat als een organisatie zoals M-auto een regelement maakt waar alleen brushed gereden mag worden dat dan veel brushless rijders zeggen: "Ja, doei... Ik ga niet weer opnieuw brushed spullen kopen...". En terecht denk ik. Aan de andere kant zal een brushed rijder precies hetzelfde zeggen als er alleen maar brushless gereden zou worden en ook dat is terecht. Dus hebben we een topic gestart over de mogelijkheid om toch brushless toe te laten in welke vorm dan ook.

    Ik zelf zou nog steeds graag een modified klasse zien maar goed. Als het minimaal mogelijk zou zijn om brushless te rijden tijdens de M-auto cup dan zou ik (en met mij nog een hoop mensen denk ik...) daar heel blij mee zijn. Want als het zo gaat lopen dat er alleen maar brushed gerden mag worden in de 1/12 dan ga ik me nog een paar keer bedenken of ik mee ga doen en ik denk dat het voor een organisatie als M-auto beter is dat nagenoeg iedereen zegt: "JA GAAF, we doen allemaal mee" want dat wil je als organisatie lijkt me.

    Deze discussie had eigenlijk al niet eens opgestart hoeven te worden als er van te voren rekening gehouden was met het feit dat brushless in 2008 behoorlijk zijn opmars heeft gemaakt. En je moet een keer die stap durven zetten om de overgang te maken lijkt me...

    Joost. :D
     
  6. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Volgens mij reed er iemand met een zapper achter in zijn 1:1-auto rond :D Dat doet dat persoon niet zomaar ... lol

    Nee even zonder gekheid, afgelopen jaar tijdens de 1:12 m-auto hebben we gezien dat het weldegelijk uit maakt wat je met je accu's doet, onze "exotische" Big Mamma's deden het beter dan de VAPEX of normale SMC accu's. Ook het wat hoger laden had resultaat (op levenduur ook trouwens)
    Maarrr... als je lekker fun wil rijden kan je gewoon met een standaard pakketje rijden.

    Ook wij moeten nog even goed nadenken als Brushed alleen wordt toegelaten.
     
  7. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Los van of ik wel of niet vindt dat er met BL moet gereden worden tijdens de M-auto cup: je vergelijking gaat niet helemaal op. Ten eerste is brushed de techniek waar we vandaan komen en brushless de techniek waar we heen gaan. Dat maakt uit in je beslissing: de mensen die helemaal geen brushed-spullen meer hebben, hebben bewust hun meuk weggedaan. En dat deden ze nog voordat duidelijk was wat de M-auto reglementen zouden worden. Ja, als je gokt, kun je verliezen.

    Los daarvan: de investering is niet hetzelfde. De meeste (alle?) BL-regelaars doen het ook met een brushed motor. Dan hoef je dus alleen de motor aan te schaffen (en een manier te vinden waarop je je TC toch in je 1:12 krijgt, maar dat terzijde). Er zijn geen brushed-regelaars die ook brushless aan kunnen, dus dan zul je en een nieuwe regelaar, en een nieuwe motor moeten kopen. Die investering is dus groter.
     
  8. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Ja dat klopt Jaap (ikzelf heb mijn QC2 ook nog gewoon liggen ;-) ). Het is waar dat je met een BL ESC ook een brushed motor aan kan sturen, heel goed zelfs maar daar gaat het niet om. Mensen stappen niet zomaar over naar brushless lijkt me.

    Kijk, zoals ik het nu zie vervallen er op dit moment 3 klasses (1/18, 1/12 mod & 1/12 4wd). Daar komt dan een 1/14 Carisma GT14 klasse voor terug (waar ik nog benieuwd over ben of dat gaat lopen maar dat terzijde...). Dan hou je in mijn ogen nog steeds ruimte van twee klasses over toch? En nu er toch wel aangegeven is dat er best animo is voor een BL 1/12 klasse. Waarom dan daar niet iets mee doen?

    Rijders zijn afhankelijk van organisatoren om op races en cups te kunnen rijden maar organisatoren zijn daarintegen ook weer afhankelijk van de rijders om op hun races en cups te komen rijden. De ene kán niet zonder de ander. Dus ik denk dat de organisatie van de M-auto Cup deze keer iets te snel zijn geweest met het oordeel over het schrappen van een klasse. Terwijl hiervoor een simpele oplossing is en die is ook aangegeven en ook van gezegd dat er wel wat in zit. In het simpleste geval zou je een 1/12 brushed en een 1/12 brushless klasse maken. Dan hou je met het wegvallen van de 1/12 4wd en het inkomen van de 1/14 Carisma GT14 nog steeds tijd over in de planning denk ik.

    Ik ben trouwens ook erg benieuwd naar de beweegreden van de organisatie om brushless niet toe te laten. Want tot nu toe zijn er alleen maar rijders aan het woord geweest hier en is er nauwelijks tot geen feedback geweest vanuit M-auto. Behalve dan één post van Hugo mbt het rijden met 19turns in 1/12 maar zoals hij zelf al zegt is hij maar een klein deel van M-auto...

    Joost.
     
  9. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Vorig jaar was er geen 1/18 klasse. Alleen Swift, 1/12 stock, 1/12 Mod en 1/12 4WD. Waarbij de laatste twee over het algemeen net 1 heat vol zat. Daar vallen er 2 van af en komt er 1 bij.

    Er waren geruchten dat er dit jaar misschien een 1/18 klasse bij zou komen. Maar dat is de 1/14 klasse met de Carisma waarschijnlijk geworden. Ook ik heb mijn twijfels over deze klasse of dit wel gaat lopen. Ik kan nog maar bar weinig vinden over het model, laat staan waar je hem moet/kan kopen. Dan wordt het ook nog een klasse waarbij je verplicht bent om een GM Brushless set te kopen (Setjes zijn niet goedkoop en Hmmz in die klasse kan het wel met BL).

    Waarschijnlijk willen ze geen 1/12 Modified meer omdat dit vorig jaar toch wel een hele rustige klasse was. Op het circuit van Ronse reden maar 2 rijders in de Finale. Robert heeft inmiddels al veel stemmen dat ze wel in de Modified willen rijden, misschien dat dit nog wat kan veranderen.

    Laten we alles even afwachten tot ze terug zijn van Vakantie? Dan zal hopelijk duidelijk worden wat de regels gaan worden en welke klasse er komen. Misschien dat er nog wat mogelijk is in het wijzigen van de regels? Ook ik ben wel benieuwd naar een aantal beweegredenen van aanpassingen in de reglementen, als bijvoorbeeld de reden waarom er voor een Handout motor is gekozen in de Swift klasse.
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2008
  10. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Goed plan Pasqual, laten we het idd maar even afwachten dan tot ze terug zijn van vakantie...

    Joost. :D
     
  11. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Jups... geduld in een schone zaak.
     
  12. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Het probleem is dat er vaak nog een flink verschil is tussen het aantal mensen dat met het hand op het hart en op hun eigen blindheid zweert dat ze er zullen zijn, en het aantal mensen dat daadwerkelijk op komt dagen. Heel veel mensen komen vaak toch niet, hoewel ik natuurlijk hoop dat dat in dit geval anders is.

    In tegenstelling tot wat mijn verhaal van hierboven zou kunnen suggereren: (niet dat ik ooit heb meegereden, maar toch) als een 19T net zo snel of sneller is dan een modified-motor, dan kun je het hele spul op een hoop gooien. Je kunt in ieder geval brushless toestaan, want het kan nooit veel uitmaken. Is iedereen blij, en heb je de meeste rijders op de been. En daar is het uiteindelijk om te doen.

    Wachten tot ze terug zijn van vakantie? Gedachtevorming en speculeren is toch ook leuk?! Of is een forum daar ineens nu ook al niet voor? ;)
     
  13. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    En Jaap heeft weer een punt... Nee tuurlijk, daar is het juist wel voor. Maar het wachten indeze sloeg meer op feedback naar de rijders van Fred en Anita van M-auto die nu op vakantie zijn.

    Joost :D
     
  14. rickky

    rickky

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    491
    Locatie:
    amersfoort
    Zijn er eigenlijk al wel mensen met een 1/14? Het lijkt me sterk als mensen speciaal voor de M-auto cup, een 1/14 gaan aanschaffen? Kunnen ze dan niet beter voor 1/18 gaan?
     
  15. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    Dat ga ik dus wel doen :)

    't autotje is heel compleet en omdat daar wel met brushless wordt gereden is er vrij veel gelijk. Verder moet je vooral veel standaard houden en aan je accu's kun je ook niet veel doen met 2/3a cellen. De autotjes worden dus heel gelijk en kom 't meer op afstellen en sturen aan.. afstellen kan ik dan weer veel van leren want het is een volledige toerwagen in mijn ogen.
     
  16. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Heb je hem al aangeschaft?

    Waar ga jij hem aanschaffen? Ik heb hem nog nergens gevonden en bij Graupner Duitsland is ie niet op voorraad volgens de site.
     
  17. Low_E

    Low_E

    Lid geworden:
    25 apr 2007
    Berichten:
    1.417
    Locatie:
    Dworp - Brabant - België
    ik ben er van overtuigd dat de mensen van M-auto er niet naast zullen zitten met hun analyse van dit 1/14e wagentje en dat het een leuk autootje is met capaciteiten ...
    maar toch blijf ik het een gek idee vinden dat men een wedstrijdklasse inricht waarvoor geen piloten bestaan.
    Er zullen natuurlijk wel een aantal mensen zijn die zo'n wagentje gekocht hebben ... maar toch onmogelijk voldoende (competitierijders) om een wedstrijdklasse in te richten? Met andere woorden, er zit niets anders op dan dat een aantal mensen dit wagentje gaan moeten aankopen om te kunnen deelnemen aan de M-auto-cup, als 1/12e of de Swift om een of andere reden geen optie is voor hen.
     
  18. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    Heb ik nog niet gedaan. Weet de datums nog niet, stel dat ik er 3 van de 4(?) niet kan. Dan koop ik hem natuurlijk niet...

    Had 't er ook al over gehad met 'n andere rijder. De complete set is niet te krijgen bij graupner maar los (dus de auto zonder motor, en de brushless set) is wel te krijgen. Prijs zou dan ongeveer 't zelfde moeten zijn.

    Ik denk dat we gewoon even moeten wachten tot Fred en Anita weer lekker thuis zijn van vakantie, kunnen we ze daarna belagen met al onze vragen *grin* :)
     
  19. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL

    Daar heb je wel gelijk in, maar de 1/12 4wd is eigenlijk ook door hun opgezet. Daar hebben ze toen volgens mij al gezien dat zelf een klasse starten best kan werken. Voordeel van deze klasse is denk ik dat de instap redelijk goedkoop is en dat je dan een complete set hebt waarbij 't dus ook nog makkelijk competitie houden is. Regels zijn makelijk gezien je niet met motor issues zit.
     
  20. Rogier

    Rogier Guest

    Exact mijn gedachte... Ik heb nog nooit een 1:14 klaswe elders gezien. Uiteraard is het leuk om een nieuwe klasse te beginnen, maar voor mijn gevoel is het op dit moment niet meer dan een boost van de verkoop/omzet van Graupner.... Misschien is er wel een deal tussen M-Auto en Graupner om dit wagentje te promoten.. Overigens is dit uitsluitend mijn gevoel he, ik kan er natuurlijk prima naastzitten. Ik zal in ieder geval geen wagen aanschaffen die ik alleen in wedstrijdverband binnen de M-auto cup kan gebruiken. De prijs van 250 is daar ook te gortig voor vind ik persoonlijk. Los van of het wagentje het waard is.
     

Deel Deze Pagina