een paar vraagjes.

Discussie in 'Speedboten' gestart door niels aben, 7 aug 2008.

  1. MeaN79

    MeaN79 Guest

    Indien je deze koeling toch blijft gebruiken.........

    Ik zou om te beginnen van de elastiekies afstand nemen.
    Deze houden een krant mooi opgerold, maar daar eindigt toch ook hun
    nut van bestaan al bijna zou ik zeggen....;)

    Ik keek naar je foto's en dacht zelf aan een 'slangenklem'om je koel-
    elementje mee vast te zetten op je motortje......
    Ik heb weinig ervaring met watergekoelde elektro, maar volgens mij
    gaat dat wel lukken, deze zou ik dan tevens insmeren (binnenkant) met
    koelpasta.... zo houdt deze niet alleen de koeling vast, maar deelt ook
    mee in het koelproces....:D

    Gewoon een hersenspinsel van me wat ik even met je wou delen ;)

    Succes!

    Quinten;)
     
  2. niels aben

    niels aben

    Lid geworden:
    1 jul 2007
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Limburg
    hallo,

    bedankt voor jullie uitleg.

    morgen haal ik de motor eruit en dan ga ik aan de slag ermee. ik lees dat ik 4 mm buis nodig heb. maar waar ik die spullen ging halen heeft hij mij een 3 mm buisje aangesmeer kan dit kwaat?

    verder met die wurgring gaat wel lukken goeden tip.
    maar ik heb geen koelpasta waar kan ik die kopen en wat kost dit? en wat moet ik er allemaal mee insmeren???

    Niels
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    'Waar je die spullen ging halen' heeft je dus een te kleine diameter verkocht, als je om 4 mm gevraagd hebt, moet je ook 4 mm krijgen.

    Als je 3mm gebruikt, zal de doorstroming minder zijn, als alles koel genoeg blijft is het geen probleem, maar omdat je al met lange slangen (= weerstand) in de boot werkt, zou ik de buisdiameter niet te klein nemen, omdat je het risico loopt, dat de doorstroming minimaal zal zijn.

    Als ik lange leidingen in m'n boot moet hebben, neem ik een zo groot mogelijk deel vaste (aluminium) buis, en gebruik alleen slang voor de korte stukjes bocht.

    Warmtegeleidende pasta komt alleen op het deel tussen de koeling en de motor, het is smerig spul, dus mors er niet mee.
    Een computer, of electronica winkel zou het spul kunnen hebben, anders Conrad wel, als ik me niet vergis.

    Groeten, Jan.
     
  4. niels aben

    niels aben

    Lid geworden:
    1 jul 2007
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Limburg
    toen ik het spul voor de waterkoeling ging halen gisteren dus, zei hij dat 3mm het beste was. omdat je dan minder weerstan hebt en de krijg de slang er makkelijker over.

    ik heb de slang tot achteren lopen omdat ik de regelaar ook wilde koelen en dan komt i daar tussen.

    maar ik heb de soldeer bout in de hand genomen toen ik merkten dat de verf droog was.

    hier een paar foto's

    [​IMG]

    is deze home made turnfin goed???
    [​IMG]
     
  5. nick_123

    nick_123

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    385
    Locatie:
    alphen aan den rijn
    je turnfin is nog lang niet goed!! Ik vind hem wat aan de kleienen kant. Hij is zo tezien niet bot en hij moet zo scherp mogelijk zijn. of hoe jaimy het zecht je moet er een biefstuk mee kunnen snijden :p Hij moet namelijk door het water snijden dat geeft weer minder weerstand dus ook weer wat meer snelheid.
    Is de turnfin van hout of van alu.??

    nick;),
     
  6. niels aben

    niels aben

    Lid geworden:
    1 jul 2007
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Limburg
    hoeveel cm lang raden jullie me dan aan?

    hij is van alluminium

    ik ben het er niet mee eens dat hij scherp moet zijn. naar mijn weten moet hij van voren bol zijn en naarmaten hij naar achtergaat spitser worden. een soort druppelvorm. anders krijg je toch turbelenties. (komt uit de mond van mijn vader)

    Niels
     
  7. HendricX

    HendricX

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    739
    Locatie:
    R'dam-Prinsenland
    En sinds wanneer worden Vaders geloofd ? :lol:

    Je moet vooral zo lekker doorgaan , dingen vragen ,
    en dan de antwoorden eigenwijs bestrijden.

    Ga eens op zoek naar turnfins op het web en bekijk de foto's ,
    dan zijn alle fabricanten zeker verkeerd bezig ?
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    Een druppelvorm is voor zeilboten en verdringers.

    Bij een speedboot moet de stroming afbreken van de turnfin (en het roer en de spiegel), anders krijg je inderdaad turbulentie en dat remt enorm.

    Een wigvorm , scherp aan de voorkant en rechte hoeken aan de achterkant werkt het beste.
    Ik gebruik een mes als roerblad.

    Groeten, Jan (ook een vader...).
     
  9. niels aben

    niels aben

    Lid geworden:
    1 jul 2007
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Limburg
     
  10. nick_123

    nick_123

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    385
    Locatie:
    alphen aan den rijn
     
  11. niels aben

    niels aben

    Lid geworden:
    1 jul 2007
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Limburg
    oké dan neem ik een stukje alluminium, maar aan welke lengten moet ik denken.
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    Ik gebruik meestal de roestvrijstalen messen, die van tijd tot tijd opduiken in de Action, o.i.d., ik heb dan zo'n goedkope set met diverse maten.

    Ik haal de plastic handgreep eraf en kijk eerst of ik een bestaande gat kan gebruiken om het roerblad straks vast te zetten, dat scheelt weer.

    Mijn (mes)roerbladen zitten maar aan één bout vast, zodat ze omhoog kunnen scheren als je wat raakt, voor een turnfin zou je hetzelfde kunnen doen.

    Het zagen van een stalen mes zal wat moeizaam (lees: niet) gaan, daarvoor is het te hard, het afkorten doe ik met een slijpschijfje in de Dremel (oogbescherming dragen en opletten waar de vonken heen vliegen, een brandje is zó gesticht...)

    De lengte moet je zelf bepalen, beter te lang dan te kort, er kan altijd nog ingekort worden.

    Neem géén aardappelschilmesje, die zijn te smal, dan kun je net zo goed niks aan je boot schroeven...

    Groeten, Jan.
     
  13. niels aben

    niels aben

    Lid geworden:
    1 jul 2007
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Limburg
    hallo,

    ik ga dadelijk verder met spuiten en als hij is aan het drogen kan ik een nieuwen turnfin maken.

    verder heb ik vanmorgen een hele tijd liggen af te plakken en te snijden. dit is het resultaat.

    [​IMG]
     
  14. niels aben

    niels aben

    Lid geworden:
    1 jul 2007
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Limburg
    met de turnfin is het nog goed gekomen hij is nu zo scherp dat ik me er 2 keer in heb gesneden. en hij is een stuk langer.

    verder heb ik de waterkoeling eruit gehaalt en ben nu bezig met een buis met een diameter van 4.
     
  15. niels aben

    niels aben

    Lid geworden:
    1 jul 2007
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Limburg
    hallo,

    ik heb nu een 540 motor die 28.000 toeren maakt, maar ik merk dat hij onder water het koppel mist om op toeren te komen,


    daarom zoek ik een sterkeren motor.

    wat vinden jullie van deze 660 bij ..:: Modelbouw De Zwaluw voor al Uw radiografische modellen en toebehoren ::.. en dan bij nieuwen producten motor en dan borstel motoren.

    wat is belangrijker een hoog toerental of koppel?
     
  16. HendricX

    HendricX

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    739
    Locatie:
    R'dam-Prinsenland
    #1 : Nee ..... niet op deze manier , als je alles beter weet , moet je niks vragen.
    #2 : Hobbyisten met 50jr modelbouw ervaring ,
    . . . . maken nog steeds fouten , maar schrijven géén onzin.
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2008
  17. RC2008

    RC2008

    Lid geworden:
    18 jun 2008
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Sassenheim
    Heren, Niels is 14 jaar oud en wil gewoon graag weten waarom iets wel of niet werkt. Het simpel aannemen van advies van mensen die dit al jaren doen brengt je weinig verder, het wordt dan het herhalen van een simpel trukje. Destijds viel te bewijzen dat de aarde plat was, mensen die al weet ik hoeveel jaren ervaring hadden met wis- en natuurkunde bewezen dit ook.

    Nu weten we beter, de aarde is rond als een pannekoek ;-)
     
  18. niels aben

    niels aben

    Lid geworden:
    1 jul 2007
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Limburg
    heb ik dat dan gezegt dat ik het beter weet, ik schreef alleen de mening van mijn vader en krijg ik dan gelijk commentaar. maar uitijnedelijk heb ik de turnfin toch gemaakt zoals juliie het zijden, vlijmscherp.

    maar wie kan mij antwoord geven op mijn vraag over de motor, (og denken jullie dat ik dat ook beter weet)
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    Motor laten inlopen.

    De 660 is een standaard 600 motor met 17,000 rpm, daar kun je lekker mee varen.
    Er is ook nog een 600HSBB, die 22.000 rpm draait, dat schiet nog een beetje meer op.

    [Off topic; ik vind dat wel een zielige site hoor, geen enkele extra informatie over de produkten, behalve die twee regeltjes die erbij staan, hoe kun je dan een keuze maken...]

    Goed, denk erom, dat deze motoren aanzienlijk meer vermogen hebben dan je huidige 540 en graag vóór gebruik in een boot ingelopen willen worden.
    Dan krijgen de koolborstels de kans om de vorm van de collector aan te nemen.

    Zonder inlopen zijn de contactvlakken tussen borstels en collector dusdanig klein, dat onder belasting de vonkvorming zó groot kan zijn, dat je collector inbrandt en gelijk naar de filistijnen is. Als je in de motor kijkt, door de koelsleuven, kun je zien, dat de koolborstels maar op twee punten de collector raken.

    Een motor laten inlopen is gemakkelijk; je hangt 'm aan de draden in een bakje water, als de motor géén kogellagers heeft, helemaal onderdompelen en aan 2,4V laten lopen tot het water zwart begint te kleuren. Dan stop je en kijkt even hoe goed de borstels aanliggen.

    Als je tevreden bent, motor uitspoelen onder de kraan, zodat alle zwarte zooi eruit is, droog blazen (perslucht werkt goed) en een nachtje op de verwarming (of achter glas in de zon) laten drogen.
    Aansluitend de lagers voorzien van een drupje(!) olie en varen maar (nadat je borstelkoeling en een koelspiraal hebt aangebracht).

    Als de motor een kogellager heeft, mag dit niet onder water verdwijnen tijdens het inlopen, daar moet je een houdertje voor maken dat de motor tot halverwege in het water laat zakken.

    Groeten, Jan.
     
  20. niels aben

    niels aben

    Lid geworden:
    1 jul 2007
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Limburg
    hallo,

    ik denk dan dat ik hem ga halen, een hoeveel mm schroef zou ik erop kunnen zetten? of is dit uitproberen,

    als ik hem onderdompel krijg ik dan geen kortsluiting,?
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2008

Deel Deze Pagina