Klopt deze set-up voor mijn Telemaster?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door HugoW, 27 aug 2008.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hoi,

    mijn Telemaster, nu 4cc tweetakt, weegt nu 1700 gram. Ik vlieg er bijna nooit volgas mee, zelfs grondstart gaat best met halfgas. Ik heb een motortje gevonden dat 25 ampere maxt op 11.1V, dus 277,5 Watt. Dus 163.2 Watt/kg, da's genoeg voor een trainer, toch?
    Ik denk aan accu's van 2200mAh, dan kan ik ruim 5 minuten volgas vliegen, en met de trainer vlieg ik nauwelijks volgas, dus daar moet best mee te vliegen zijn, maar hoelang zal ik de timer zetten? Een minuut of 8 of zo?

    Dank voor input / meedenken,
     
  2. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    als dit toestel al helemaal vliegklaar is, waarom zou je dan nu bezig gaan om het om te bouwen naar electro?
     
  3. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Omdat ik best gecharmeerd geraakt ben van het electro-gebeuren. Geen vette zooi meer, geen dure brandstof, minder herrie. De motor en regelaar kosten niet zo veel meer, de accu's zijn nog wel prijzig maar met de huidige brandstofprijzen wordt het ook aantrekkelijker. Ik zit zelfs nog te dubben over een electro set-up voor mijn Extra die op de bouwplank ligt, maar de grote 4S pakketten zijn nog wel prijzig.
     
  4. ahjwinth

    ahjwinth

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    191
    Locatie:
    Beemster (Noord Holland) En Beesd in Gelderland,
    Hugo,

    Ik vloog zelf met een greatplanes PT 60 trainer. Deze is 1.80 meter span en woog 4.5 kg.
    Ik had een 6S 4000 mah pack er in en met een 14x12 prop trok ik maximaal 25 ampere en tijdens de vlucht ging dat soms naar 26.5 en 500 watt vermogen uit. Dit is 111 watt/kg. Ik kon altijd een grondstart maken ook met wat langer gras. Helaas heb ik afgelopen week de PT60 grecrasht. Maar hij vloog super. O ja de vliegtijd was 10 minuten op volgas.
     
  5. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    111 W/kg? Da's lekker weinig. Kan ik naar een kleinere motor / regelaar, en langer vliegen op een 2200mAh pakketje. Ik ga weer even verder shoppen / zoeken, kijken naar 120W/kg = 204W voor dit 'tuigje. Dus 18.3A, da's al ruim 7 minuten volgas!

    [EDIT]Hoe meet je dat trouwens, tijdens de vlucht?[/EDIT]
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2008
  6. ahjwinth

    ahjwinth

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    191
    Locatie:
    Beemster (Noord Holland) En Beesd in Gelderland,
  7. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Veghel
    What's up meter mee omhoog sturen.

    Of rekenen als je deze niet hebt. Accu een keer leegvliegen.
     
  8. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ja, dat accu leegvliegen is een goed idee, maar piekvermogen is dan nog lastig te bepalen. Tenzij je een keer een hele accu volgas leegvliegt, maar dan nog... Handige dingen, die apparaatjes. Even een vraag over accu leegvliegen; de regelaar die ik voor de Ultimate heb, heeft een BEC. Dus accu leeg, geen besturing meer?

    In de Tele wil ik dan graag de ontvanger-accu behouden. Om het gewicht gaat het niet bij die kist. Maar bijna alle regelaars die ik vind hebben een BEC. Kan ik die parrallel gebruiken aan de ontvanger accu, kan ik hem uitzetten of loskoppelen (plus-draad naar ontvanger onderbreken?) of moet ik op zoek naar een BEC-loze regelaar?

    [EDIT]Helder moment: als ik wel de eerst genoemde set-up gebruik, en gewoon niet het topvermogen benut, dan werkt het toch allemaal goed, en heb ik een lange vliegtijd? Ik kan wel een lager top-vermogen setje kopen, maar da's nauwelijks goedkoper. En qua gewicht scheelt het ook niets. Of mis ik iets?[/EDIT]

    Dank,
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2008
  9. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Veghel
    Wat belanrijker als de BEC is is of de regelaar een lage spannig afslag heeft.. Dan houd je stroom op de servo's maar de motor gaat uit.
    Dus wel sturen, en als je uitkijkt ook nog wel een paar seconden power als je het nodig hebt.
    (zodra de motor met een harde cut of gaat pulseren de gas eraf dus, dan komt de accu weer wat bij en heb je nog wat power over voor noodgevallen)

    Ik zou niet voor een lage power setup gaan, beter wat meer hebben en het niet gebruiken als meer power nodig hebben, en niets meer hebben.
    Wat je ook altijd kunt doen is de power door de prop maat aan te passen te reduceren.
    Stel met een 9x6 prop trek je 15A dan pak je bv een 9x4 om terug te gaan naar 11A....

    Ik zou gewoon eerst kijken wat je in de toekomst gaat doen. Dan zoek je een pakket wat je overal voor kunt gebruiken. Als de Telemaster toch wel wat gewicht kan hebben is het misschien interesant om daar ook met 4S pakketten te gaan vliegen. (die je ook in die Extra zou gaan gebruiken.) En het losse ontvanger pakket dan te vergeten.
    Dan heb je straks niet allemaal verschillende pakketten die je maar in een toestel kunt gebruiken..
     
  10. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ik heb deze:
    Controller
    op de Ultimate zitten. Is die veilig? Er staat bij voltageafslag: automatisch. Maar of'tie dan nog spanning / power voor de besturing heeft... Geen idee, hoe kom ik daar achter?

    Dat met die 4S is misschien ook een idee, al zitten er in die grote Extra uiteraard wel zwaardere pakketten dan in de Tele.

    Hmmm, veel te denken...
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2008
  11. ahjwinth

    ahjwinth

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    191
    Locatie:
    Beemster (Noord Holland) En Beesd in Gelderland,
    Hugo,

    Ik heb nooit een bec gebruikt in mijn kist.
    Ik hoefde al niet erg op het gewicht te letten en kon daardoor een losse ontvanger accu plaatsen. Anders had ik lood in de neus moeten plaatsen.
    Als ik een bec had gebruikt had me dan al zeker 4 of 5 vliegtuigen gekost omdat het bij mij een aantal keer is gebeurd dat de stekker van de accu naar ESC was los gekomen tijdens de vlucht waardoor ik geen motor vermogen meer had. Als ik nu de BEC had gebruikt dan zou de kist zeker gecrasht zijn nu kon ik een noodlanding maken.
    Gebruik niet de ontvanger accu in combinatie met een bec. Gewoon de rode draad van de regelaar die in je ontvanger gaat uit de stekker halen en isoleren. Dan maak je niet gebruik van de bec.

    Ik zou ook niet terug gaan in vermogen als je dit setje al heb liggen gewoon lekker er mee gaan vliegen je hoeft niet altijd volgas te vliegen.
     
  12. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Veghel
    In de gebruiksaanwijzingen van die regelaar staad een doodzonde. Als de motor wordt uitgeschakeld heb je nog controle, maar hun raden een zachte cutof aan. Dat wil zeggen dat je zachtjesaan minder power krijgt. Als je dan een setup niet maximaal gebruikt trek je zachtjes aan je lipo helemaal droog voor je merkt dat ie leeg is, en heb je geen power meer als je het echt een keer nodig hebt.
    Ik raad de harde cut-of aan.....



    @ ahjwinth

    Hoe kan in hemelsnaam je accu loskomen van de regelaar??????
    Wat voor steckkers gebruik je? Of leg je je accu's niet vast in je toestellen?
    Ik heb wel al een paar keer een accu aan een vliegtuig zien hangen aan de kabels. (ook niet goed, maar in alle gevallen nog besturing)
    Maar dit heb ik nog nooit gezien, tenzij het vliegtuig in meerdere stukken naar beneden kwam na een midair....
     
  13. ahjwinth

    ahjwinth

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    191
    Locatie:
    Beemster (Noord Holland) En Beesd in Gelderland,
    Ik vlieg met 6S 4000 mah dus geen klein pakketje. En deze liggen netjes opgesloten op de plek waar normaal de brandstof tank ligt.
    Ik gebruik 4mm vergulde contacten. maar door het vele male los en vast maken zijn de male stekkers lam geworden. Ik had hier te lang mee doorgevlogen en al moeten vervangen. Maar 1 van deze stekkers was dus losgekomen tijdens de vlucht. Gelukkig had ik dus geen bec anders kon ik de kist afschrijven.
     

Deel Deze Pagina