kind van 6 jaar dood door heli

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door ron van sommeren, 20 aug 2008.

  1. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Er zijn nu naar mijn idee zat regels en mogelijkheden om het vliegen relatief veilig te maken. Het is volgens mij eerder nodig om die bestaande regels te handhaven of eindelijk toe te passen, dan nieuwe erbij te maken. Dat vraagt een mentaliteits verandering.

    Waar we ons nu ook eens bewust van moeten worden is dat de meeste mensen (90%?) onze hobby niet kennen. Ze kennen dus zeker het gevaar niet! Dus als je met een model aan het vliegen bent kun je inderdaad verwachten dat iemand die iets meer wil weten van deze hobby je op je schouder tikt om jouw aandacht te vragen. Die weet echt niet beter! Niet omdat ze hersencellen missen maar omdat ze onze hobby niet kennen! Zelf hou ik daar rekening mee als ik ergens vlieg met wat voor model dan ook.

    Tja, ongevallen kun je nooit voor 100% voorkomen. Zolang er meer verkeersdoden in 1 weekend vallen dan doden bij modelvliegen in 1 heel jaar..... iedere dode is 1 te veel dat wel maar voor de modelvliegsport verwacht ik dan nog geen bemoeienis vanuit Den Haag. Wel kunnen we kijken of we iets van die ongevallen kunnen leren. En zolang Ron de recente meldingen alleen uit het verre buitenland kan halen zijn we in Nederland niet al te slecht bezig denk ik (of hebben veel geluk maar dan was de hoofdprijs van de loterij niet zo hoog geworden;) ).

    just my two cents
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    /* dubbel post */
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2008
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ook beter voor jezelf. Ik vloog nooit met m'n heli als er niemand anders op ons veld was. 200meter van een sub provinciale weg. Regelmatig verkeer maar niemand ziet je op die afstand liggen als je gezellig aan het leegbloeden bent.

    Houden zo. Klinkt lullig naar buitenland toe maar jullie begrijpen me wel.
     
  4. HeliEdje

    HeliEdje

    Lid geworden:
    1 okt 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Hilversum
    @Ron

    Jaa ook daarom is het wel handig ;).
    Als ik trouwens toch een keer alleen ga (moet) dan zorg ik overigens wel dat altijd mijn telefoon bij me heb. Kan ik zelf 112 bellen. O ja en dan is het handig als je vooraf ff uitzoekt waar je je precies bevindt.....
    Zou wel erg sneu zijn als je tegen de centralist moet zeggen "ehhh, ik lig hier ergens op de hei vlak bij de A1...".
     
  5. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Kruispeiling met 2 palen? Dat kon justitie laatst zo goed bij het bewijs van een moordzaak...
     
  6. rene1

    rene1

    Lid geworden:
    30 sep 2005
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Den Helder
  7. hezik

    hezik Guest

    Als dat deze boom was, stonden ze ook wel op een vage plek te vliegen
    [​IMG]
     
  8. rene1

    rene1

    Lid geworden:
    30 sep 2005
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Den Helder
    Ach ja , de boom zal de moordenaar wel zijn , per jaar 10.000 moorden in Brazilie nog eens zovele verkeersdoden en niemand weet in welke rivier die andere 5000 verdwenen Brazilianen zijn gedumpt , vliegtuig in Spanje de grond in 150 doden ach ja het rechter motortje draaide plots zijn straalstroompje om ,,,technisch mankementje ,, kan gebeuren he ! en vervolgens vliegt iedereen vrolijk verder , een stompzinnig rottig ongeval met een modelheli en velen in de modelvliegwereld (heli) vragen zich af of dit niet nadelig zal zijn voor ons vliegers , dood door een modelvliegtuig/heli is plots heel bijzonder , dood door een door ons dagelijks gebruikt voertuig ,auto/trein/vliegtuig/boot is helaas al heel gewoon geworden !!!!!!!!!!! niemand wil dit maar domme ongevallen zullen blijven gebeuren
    met wat voor bewegend voorwerp dan ook.
    Stop de discussie praten helpt niet , stille tochten evenmin ., veiligheid voorop bij alles wat je doet helpt, maar nooit 100%.
     
  9. RC2008

    RC2008

    Lid geworden:
    18 jun 2008
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Sassenheim
    Wat denk ik het grote verschil is tussen ongelukken in het verkeer (auto, trein, vliegtuig of wat dan ook) en dit soort ongelukken, is dat het verkeer als een noodzaak wordt gezien.
    In dit geval is er iemand gestorven aan de gevolgen van iemands liefhebberij, dat roept veel meer en heftigere reacties op.

    Verder komt het mij voor dat het beter zou zijn geweest om de piloot in een soort "kooi"te zetten waar niemand hem/haar kan bereiken. Maar goed, achteraf kijk je een koe ........
     
  10. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Aangaande aansprakelijkheid/schuldvraag:
    De verantwoordelijkheid ligt m.i. altijd bij de piloot/bestuurder.
    Of dit nu een RC heli, vliegtuig of welk bestuurbaar object dan ook.
    Tenzij er factoren zijn waarbij de bestuurder de controlle over het voertuig wordt ontnomen.
    Dit is ook helaas een veelvoorkomend verweer (soms moeilijk te controlleren) in rechtzaken van verkeersongelukken met dodelijke afloop, ik spreek uit persoonlijke ervaringen.

    Wat ik verder uit dit verhaal/discussie kan opmaken..
    Niet veel eigenlijk.
    Wat mij opvalt is dat mensen een mening hebben over veiligheid, en in veel gevallen het een schijnbaar veiliger vinden dan het ander, en er alles voor doen om dat te ventileren.
    De ego's worden gekrenkt en hier en daar gestreeld, met vrij zinloze argumenten over en weer.
    Maar ik lees nergens een zoektocht om zaken in het algemeen veiliger te maken.

    Ik zou graag een discussie zien waar we heen gaan met al die jongens die nu ergens een RTF heli staan te vliegen, volgend jaar een T500, en daarna misschien een 90 size brandstof of electro heli...
    Er zijn een aantal Die-hards op dit forum die binnen 0,1 sec een lijst met verenigingen tevoorschijn toveren...
    Maar als je werkelijk gaat kijken hoeveel van dat soort jongens met open armen worden ontvangen bij een vereniging, en zich ook daadwerkelijk thuisvoelen in de heersende clubcultuur, dan zijn we vrij snel klaar denk ik.

    Ik voorspel een enorme toename van de modelvliegsport in de komende jaren.
    En dus een enorme toename in het evt risico van ongevallen.
    Willen we de Modelvliegsport beschermen tegen enorm beperkende regels of zelfs verboden, dan moeten we met z'n allen zoeken naar een goede logistiek en soepele instroom van nieuwe vliegers binnen de verenigingen en KnvvL.
    Dit is iets wat planmatig en serieus aangepakt moet worden door de aangewezen bestuurders.

    Discussie is goed vind ik.
    Aktie is beter.

    Eric
     
  11. hezik

    hezik Guest

    Daar heb je helemaal gelijk in, EricW. Ik voorzie die groei ook, mits de verenigingen het oude laten vallen en het nieuwe gaan omhelsen. Als je kijkt hoe zo'n ontzettend succes silverlit heeft, zowel met de vliegtuigjes als de heli's, dan ligt daar een enorm schot voor open doel voor onze hobby. Dat is allemaal jeugd die al bezig is met vliegen en ook al groeit daar maar 10% van door, dan nog is dat veeeeel meer dan een verdubbeling van het aantal modelvliegers.

    Dat zie je ook op het forum, er beginnen al vragen te komen als 'is dit een goede opvolger voor mijn X-twin, ik ben er op uitgekeken'.

    De maatschappij 'ver-ikt'. Dat is niets nieuws, het 'ik' staat al jarenlang centraal in onze maatschappij. Dat zie je ook terug in de bereidwilligheid om les te geven, die is er niet zo. In mijn heel beperkte ervaring is dat vooral het geval bij heli-vliegers. Heli-les geven is ook iets wat domweg meer tijd vergt, simpelweg omdat je, tenzij je over eigen leshelis beschikt, eerst al moet beginnen met het controleren en goed afstellen van de heli van de beginner in kwestie. Als die beginner dan na 3 keer hoveren niet meer komt opdagen, dan gaat de lol van het lesgeven er al snel af.

    Andersom is overigens net zo waar; de leerlingen 'ver-ikken' ook. Danzij internet is men beter geinformeerd en zal men minder snel zomaar dingen aannemen. Dat maakt het lessen uiteraard ook minder leuk. Verder denk ik dat mensen tegewoordig luier zijn, neit alleen op modelvlieggebied. Men is al erg snel geneigd om iets te kopen, de handleiding niet te lezen en vervolgens van anderen te verwachten dat ze gaan uitleggen hoe hun spullen werken.

    Geheel waar, maar in tegenstelling tot jou, heb ik de indruk dat men daar wel degelijk mee bezig is. Zo is er een leidraad voor instructeurs in ontwikkeling en probeert men weer zoveel mogelijk mensen onder de KNVVL te krijgen, wordt er over die brevetstructuur gepraat, enzovoort.

    Heb je jouw mening ook kenbaar gemaakt aan de KNVVL? Of jezelf aangemeld voor een functie daar? (ik heb mijn mening wel kenbaar gemaakt, maar nog niet daadwerkelijk 'meegepraat' met de betreffende comissies).

    Dingen die de KNVVL bijvoorbeeld zou kunnen doen, is het omhelzen van de nieuwe media. Dus niet langer een brevetstructuur waarbij louter de club lesgeeft en brevetteert. Je zou bv. een on-line theoriecursus op kunnen zetten welke deel uitmaakt van het brevet. Op die manier laat je het niet aan de clubs over welke veiligheidszaken wel of niet gedoceerd worden.

    Je kunt dan in het theoriegedeelte bijvoorbeeld laten zien wat er gebeurd als iemand z'n vingers in een draaiende prop steekt, waarom je achter je toestel moet gaan staan bij afstellen (bij vliegtuigen), enzovoort. Afsluitend dan een simpele meerkeuzevraagtest, welke men goed afgelegd moet hebben om het theoriegedeelte te halen. Op die manier trek je een aantal onzichtbare dingen van de huidige brevettering (heeft iedereen alles wel verteld?) in het zichtbare en verhoog je de kwaliteit van je brevetten.

    Dat ontlast clubs ook, de beginner die dan komt lessen is al beter geinformeerd en als club kun je je dan meer bezighouden met datgene wat alleen de club kan; namelijk het daadwerkelijk in praktijk brengen van het geleerde.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 sep 2008
  12. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Dat is nu juist zo leuk aan de eigenwijze jeugd van vandaag.
    Ze weten vaak al erg veel omdat ze WEL bekend zijn met de nieuwe media in al zijn vormen.
    Ze zijn zeker niet lui, maar delen hun tijd wat anders in....
    Ze kijken niet alleen naar filmpjes van Alan Zsabo en Lucas Riva, ze lezen ook de buitenlandse en nederlandse forums, op zoek naar info om dat zelf te gaan doen.
    Als je dus les wil geven zal je dat op HUN manier moeten doen.
    Ik denk aan bijvoorbeeld Simulator LAN party's.
    Met hier en daar een stukje uitleg over waarom iets (technisch)in een sim wel lukt en in het echt niet....

    Ik ben nog geen lid van de Knvvl.
    Wel ben ik van kinds af aan bekend met de modelvliegsport en sinds 2 jaar actief met heli's.
    En heb tot nu toe mijn mening alleen hier gegeven en op wat meetings.
    Ik neem tot nu toe waar, en schijf dus wat ik waarneem.

    Helemaal mee eens,
    Maak het laagdrempeligger en meer van deze tijd.

    Dat is de bottleneck m.i.
    Het hele leeraar, leerling systeem wat bij vliegtuigen prima werkt is bij helies toch wat moeilijker.
    De reactietijd is erg kort, en je moet het toch echt langzaam in de vingers programmeren (iets waar onze luie jeugd erg goed in is trouwens :) )
    Er zijn gewoon te weinig middelen/leraren en er heerst nog steeds een angstige cultuur richting het helivliegen.

    De voorbereidingen die je noemt (multimedia) zijn prima en het zal ook zeker populair zijn.
    Dan kunnen we wat anders adviseren als RAD's online vlieglessen (die best goed zijn als leidraad trouwens).
    Maar dan met iets meer info over nederlandse verenigingen, directe links en e-mail adressen om mensen op te kunnen vangen binnen de georganiseerde modelvliegsport.

    En zorg voor een goed aangepaste infrastructuur voor het helivliegen bij de verenigingen.
    Desnoods aangepaste vliegtijden of aparte gebieden, om het zgn. "gerommel op de flightline" klachten te voorkomen.

    Zomaar wat ideeen en suggesties, en ik weet zeker dat er meer mensen zijn met ideeen, maar dat er iets structureels moet gebeuren is voor mij erg duidelijk geworden de afgelopen twee jaar.

    Groet
    Eric
     
  13. hezik

    hezik Guest

    We zitten redelijk op 1 lijn, op 1 klein puntje na:
    Het systeem 'met een kabel' werkt ook bij heli's prima. Ga bv. eens kijken bij een vliegschool als flycam etc. In de MBA lees je een verslag van iemand die weer ergens anders lest, maar ook 'aan de kabel'.. en dat bevalt goed.
     
  14. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Ik heb het nooit gedaan, ook niet met een vliegtuig trouwens.
    En zou het misschien zelf een keer moeten ervaren om geheel met je op 1 lijn te komen, ik neem het dus maar van je aan :).
    Maar er is dus een tekort aan leraren blijkbaar, dus is het zaak dat er eerst zoveel mogelijk mensen instromen, die later de nieuwkomers evt. ondersteuning/les kunnen geven.
    Ik denk dat er in de tussentijd veel met simulators gedaan kan worden.
    PhoenixRC heeft een prima online/Lan ondersteuning.
    Je kan je replays opslaan, en je kan natuurlijk ook gewoon lijfelijk aanwezig zijn als iemand oefend op een sim, en direct aanwijzingen geven.

    Dat is wat ik bedoel met, met je tijd meegaan.
    En daarna lekker het veld in en geleerde dingen in de praktijk brengen.

    Eric
     
  15. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Hier sluit ik mij gedeeltelijk bij aan. Daarom roepen we met een aantal mensen al langer dat we zelf de regels moeten gaan maken en die ook gaan navolgen. Als we wachten op de overheid dan krijgen we weer regels waar we niets mee kunnen.
    Ook het promoten van het vliegen bij een club valt daaronder. Dus in feite het zogenaamde clubloos vliegen of wildvliegen bij een boer op de akker of in een parkje in de stad moeten we afraden. Hier bij mij op het platte land in de kleine dorpjes is het redelijk gemakkelijk, daar ken je bijna alle inwoners en weet je ook wel ongeveer wat hun hobbies zijn. In de stad echter weet je niet meer wat de mensen 3 straten verderop allemaal uitspoken. het kan daar best zijn dat de parkjes redelijk dicht bij elkaar zijn en dat in ieder parkje wel iemand staat te vliegen, met alle negatieve gevolgen erbij (Crashes en zo meer).

    Soms niks mis mee, maar als men dan verkeerd geinformeerd wordt en met de verkeerde spullen aan komt is het ook niet leuk meer. Of men heeft zich op de simulator enkele dingen aangeleerd die nu verkeerd blijken te zijn. Ik heb nu een leerling gevraagd om voorlopig niet meer te simmen zodat ik hem eerst enkele dingen kan afleren......../opnieuw kan aanleren.

    Klopt, de KNVvL is daar mee bezig. Misschien praat ik nu voor mijn beurt, maar de werkgroep instructie en veiligheid werkt aan een heel modern opgezet systeem om betere instructeurs te krijgen. En betere instructeurs betekend authomatisch ook betere leerlingen en betere modelvliegers. En ja ik praat mee in die werkgroep. De moderne media gaat hier dus ook gebruikt worden. Alleen heeft dat meer tijd nodig dan we verwacht hadden. Er komt zo ontzettend veel bij kijken om alles netjes op papier te zetten en dan weer te verwerken naar de moderne media.

    Idd laat je mening horen. alle werkgroepen hebben daar baat bij.
    Tja, en die filmpjes zijn nu net eigenlijk verkeerd. Althans in mijn ogen. De leerling wil vaak te snel voorwaarts. Men ziet die "gecontroleerde storing" van deze mensen en denkt dat men dat in enkele maanden tijd ook kan nadoen op dat hoge niveau..............Dat is voor ons als instructeur niet leuk meer. Gelukkig ben ik geen heli instructeur, maar als vastvleugel instructeur sta ik te genieten als een van mijn leerlingen een paar maanden na het behalen van zijn brevet beter en mooier vliegt dan mij.

    Snel lid worden en vooral zoveel mogelijk je meening doorgeven aan de werkgroepen.
    Ook de kritieken positief, maar ook negatief gewoon ter tafel gooien, daar kan iedereen wel van leren. Je loopt dan wel het risico dat er enkelen zullen zijn die je niet meer moeten of die niets meer met je te maken willen hebben omdat je ze op hun tenen hebt getrapt, maar dat zij zo.
    Ik heb er in elk geval geen last van en spui ook mijn kritieken en als ik daar dan eens iemand mee op de tenen trap so be it, maar dan moeten ze toch eens bij hun eigen te rade gaan of er misschien toch wel een kern van waarheid in zit.

    Waarom?
    Ik zie alleen maar in dat een leerling in een apart gebied moet blijven zolang hij laag blijft hooveren, maar zodra de heli piloot rondjes gaat vliegen kan dat tussen de normale modellen door. Nu met de prophangende 3d-ers heb je eigenlijk ook dat probleem van die in de lucht stoppenden modellen welke allemaal op een plaats blijven hangen. Liefts nog vlak voor de neus van de piloten.......

    Laat die vooral doorkomen naar de diverse werkgroepen en blijf kritisch de hobby bekijken zodat we allemaal op een zo veilig mogelijke manier onze mooie hobby/sport kunnen blijven uitoefenen.
     
  16. Ronald Haan

    Ronald Haan

    Lid geworden:
    27 jan 2003
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Tiel
    September 1979 heeft er in NL ook een ongeval plaatsgevonden.

    [​IMG]
     
  17. nwolsink

    nwolsink Guest

    Ik had zelf 2 weken geleden ook bijna een ongeluk in Eibergen. Tijdens het vliegen loopt er ineens iemand doodleuk midden over het vliegveld heen exact op het moment dat ik laag overkwam, dit ging echt bijna fout :confused:
     
  18. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    De toename van de RC vliegerij is inherent aan het spotgoedkope rtf made in china spul. Het is op dit moment niet aan te slepen. Over een paar jaar is het allemaal weer voorbij en is de hype weer over. Bij de helicopters zie je daar nu het begin al van.

    Precies ditzelfde zag je in het verleden ook al met windsurfen, motorcross, vliegeren, karate, skeleren, skateboarding, nordic walking, motorrijden (gewoon op de weg) kickboxing, luchtschietsport, jetskie's, in-line dancing, mountainbiken, spoorwegmodelbouw, persluchtduiken en vast nog wel een paar. Iedere keer als er iets nieuws komt of er door nieuwe technieken iets gemakkelijker en/of mooier en/of goedkoper wordt resulteert dat in een hype die meestal maar enkele jaren duurt. Nu zijn "wij" aan de buurt met helicoptervliegen voorop.

    Het heeft geen zin om ons er druk over te maken en 1001 regels op te stellen. Tegen die tijd dat we er klaar mee zijn is er alweer een andere hype.

    Overigens als er zoveel regels komen dat de ene regel de andere regel regelt dan hoeft het van mij ook niet meer. Te veel regels werkt alleen maar wilvliegerij in de hand. Ik zou me vele jaren geleden ooit eens aansluiten bij een vliegclub die zoveel regels hadden dat je zelfs een heus rc vliegbrevet moest halen, een opleiding van een jaar. Dan zeg ik kom op man, het is niet meer dan veredelt volwassenen speelgoed. De risico's van modelvliegen zijn echt niet groter of gevaarlijker dan karate en motorcrossen en vele andere zaken. Duiken bijvoorbeeld is een veelvoud gevaarlijker dan de hele rc wereld bij elkaar.

    Laten we deze hype maar even afwachten.

    Ongelukken hou je niet tegen, wat je ook doet.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 okt 2008
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Iedereen die modelvliegt, lijdt aan "tunnelvisie " helaas houden omstanders daar vaak geen rekening mee.
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik denk dat je dat veel te zwaar ingeschat hebt. Kijk eens naar de figuren die je voor het KNVvL brevet moet vliegen (meeste club-brevetten zijn hier van afgeleid):
    KNVvL Modelvliegsport - Brevetten

    RC brevetten hebben niets met theorie te doen. Ze zijn ingevoerd om te enthousiaste mensen tegen zichzelf te beschermen en clubs/leden/bestuursleden/toeschouwers tegen te enthousiaste/optimistische beginners te beschermen. Iemand die geen brevetfiguren kan vliegen, kan nauwelijks vliegen.

    En regels zijn niet meer dan gezond verstand regels: geluidseisen en vliegtijden (vergunning, PR!), gebieden waar je niet over mag vliegen (publiek, collega's, het hele halfvlak achter je), piloten bij elkaar (communicatie), toestemming aan vliegers vragen om veld op te mogen, toegestane frequenties etc. Allemaal logisch maar sommige mensen hebben nu eenmaal regels nodig.
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2008

Deel Deze Pagina