probleem lrp vtec 1600

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door jeffrey, 26 aug 2008.

  1. jeffrey

    jeffrey

    Lid geworden:
    29 dec 2007
    Berichten:
    91
    Locatie:
    genk
    een tijd geleden heb ik bij conrad 4 lrp vtec 1600Mah batterijen voor mijn mini-lst gekocht.
    in 3 ervan gaan 1428Mah dit is normaal denk ik.
    maar in eentje gaat maar 312Mah wat niet normaal is.
    wat kan ik hier aan doen ?


    ik laad de batterijen op met een ultramat 15.
    maar ik ontlaad ze eerst altijd en dan laat ik ze met 3.2 ampere.
    is hier misschien iets fout mee?
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2008
  2. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Hoeveel tijd geleden.:confused:
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    NiMH accu's hoeven niet ontladen te worden voor je ze gaat laden. Het is zelfs beter om het niet te doen. Ook laad je ze behoorlijk snel, volgens mij te snel. NiMH vindt het veel fijner als ze geladen worden met een stroom tussen de 0,5 en 1C, dus laden met een stroom tussen de 0,8A en 1,6A.
    Of jouw accu hier nu kapot van gegaan is durf ik niet met zekerheid te zeggen. De kans is er wel maar wel klein. Ergens heb ik meer het idee dat je een zwakke cel hebt getroffen. Door jouw beetje "stevige" manier van laden is die cel er gewoon eerder mee opgehouden. Waarschijnlijk zou die cel er toch al mee opgehouden zijn maar nu is het alleen eerder gebeurt.
    Helaas is er hoogstwaarschijnlijk niets meer aan te doen. Je zou kunnen proberen om die ene zwakke cel een aantal keren appart te laden en te ontladen. Als je mazzel hebt zou hij weer helemaal mee kunnen gaan doen. Helaas is die kans niet zo groot.
     
  4. jeffrey

    jeffrey

    Lid geworden:
    29 dec 2007
    Berichten:
    91
    Locatie:
    genk
    een maand ofzo maar deze batterij had het al van de eerste keer.
    maar kan het zijn dat er 1cel is die niemeer goed is
    in het vervolg zal ik de batterijen gewoon op 1,6 ampere laden.
    grtz jeffrey
     
  5. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Een maand dus eigenlijk nog nieuw.
    Dan is er iets met die ene accu en de kans is groot dat je via garantie iets bereiken.;)
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Als je al vanaf het begin dit probleem had dan had je direct al terug naar de winkel moeten gaan. Het ziet er heel sterk naar uit dat die ene cel niet goed is. Om nu nog terug te gaan en garantie te claimen zal waarschijnlijk niet meer lukken.
    Ik ben dus bang dat je een nieuwe accu zal moeten kopen. En inderdaad zal het voor de accu beter zijn als je hem voortaan laad met ongeveer 1C. In jou geval is dat dus 1,6A.
     
  7. BYM

    BYM Forum veteraan

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    7.424
    Locatie:
    Zaandam




    Wel grappig, want er is veel verwarring omtrend het laden van NiMH ...
    (Het is GEEN! LiPo ....)

    Afgelopen winter een competite gereden met de Tamiya Tamtech GT-01.
    6cellen sidebyside 2/3A vtec lrp 1400 erin.

    Iedereen net zo voorzichtig laden als jij nu zegt, of tot maximaal 2,5A laden.

    Behalve ik dan, want ik laad ze gewoon met 5A, wel actief gekoeld met pc-ventilator erop. (eerste keer was zonder koeling, en ze werden iets van 75 graden celcius :shock: )

    Halverwege de competitie werden alle cellen van mijn clubgeneten wat minder, met hier en daar zelfs cel uitval, behalve bij mij dan want ik kreeg steevast de opmerking "wat heb je veranderd aan je auto, hij gaat veel sneller dan de mijne" .....


    Mijn theorie omtrend NiMH :

    Gebruik je enkelt servo's en een ontvanger, dan laadt je met 0,5A.

    Gebruik je er een elektromotor op, dan laadt je hem zo snel mogelijk op, met een zo hoog mogelijke stroom.

    Ergo:

    Als je een NiMH langzaam leegtrekt, is het slim om hem langzaam weer vol te stoppen.Ga je hoge stroom trekken middels een elektrische aandrijving, moet je wel zorgen dat de cellen dat af kunnen geven, en dat doe je door ze zo hoog mogelijk te laden. Enige waar je WEL op moet letten is de temperatuur, ze vinden het niet fijn heet te worden, vandaar dat ik ze actief koel.

    Sla mijn advies gerust in de wind, mij boeit het niet.
    Maar ik doe het zoals ik hierboven omschreven heb, en mijn cellen zijn na bijna een jaar "misbruik" nog prima in orde.
     
  8. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Ik kan het verhaal van BYM bevestigen. Van de 4 packs die ik had (2x 6 cellen IB1400 en 2x 6 cellen VTEC 1400 HV) heeft slechts één pack IB1400's alles doorstaan met 2C laden en 1x in de 5 laadcycli ook ontladen tot 0,9V/cel. Uiteindelijk bleek na wat meetwerk dat in elke pack wel tenminste één cel was die een enorm hoge interne weerstand had gekregen en daardoor niet mee kwam bij het laden in serie.

    Nu, ruim een half jaar later, heb ik een Graupner Ultra Duo Plus 50 met een balancer. Na wat knutselwerk heb ik nu ook een balancer voor 2/3A cellen i.p.v. Sub-C cellen. Bij het meten via de balancerfunctie van de lader bleek inderdaad dat in elke rotte pack wel een "defecte" cel zat. Die defecte cel was door zelfontlading 0,00V terwijl de overige cellen nog tussen de 1,15V en 1,27V zaten. 8O Na een heleboel laad/balanceer en ontlaad/balanceer cycli zijn twee van de drie packs weer bruikbaar geworden. Optimaal zijn ze nog niet maar er is nog hoop voor deze twee. De derde pack gaat richting container want die heeft nog steeds problemen.

    De kwaliteit van de 2/3A cellen van diverse merken laat soms echt te wensen over. Ik heb GP1300's (12 stuks losse cellen, 1 stuk), IB1400's 6-cel packs (2 packs, 2 cellen stuk in één pack) en VTEC 1400HV's 6-cel packs (2 packs, 2x 1 cel gereanimeerd ;)). En dat terwijl mijn 1100mAh packs van XRay me nog nooit in de steek hebben gelaten gedurende de laatste twee jaar.

    Nu rij ik met Elite 1500mAh's in mijn Scalpel en straks IB1600's in mijn Carisma GT14 Pro Brushless. Kijken wat die op termijn gaan doen... :?
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Ik weet dat vooral de "automensen" hun accu's zwaar mishandelen en ze geloven dat hun accu's daar zelfs beter door presteren. Oké, jullie hebben die "ervaring". Ik heb een aantal jaren geleden een vrij diepgaande "studie" van NiCad's en NiMH's gemaakt voor m'n werk. Vele van die verhalen zijn daarbij echt verhalen gebleken. Diverse zaken kunnen zelfs niet waar zijn. Wat nu allemaal wel en niet waar is en wel of niet kan heb ik in de loop van de jaren al diverse keren hier op dit forum geschreven. Dat ga ik hier dus niet meer doen, zoek die draadjes maar op al je het precies wilt weten.

    De opmerking: "Sla mijn advies gerust in de wind, mij boeit het niet." geldt net zo hard voor mij. Ik kan echt niet geloven dat een groepje ammateurs het beter weten dan de fabrikanten van de accu's en op sommige punten zelfs beter dan de "uitvinders" ervan.
    Veel van die mensen bewijzen zelf al dat ik gelijk heb want in veruit de meeste gevallen houden hun accu's het nog geen 1/10 van het aantal cyclussen uit dan ze zouden kunnen. Natuurlijk mag dat van mij maar ik vind het wel verkeerd wanneer er verteld wordt dat je je accu zo moet behandelen om er het beste uit te krijgen. DAT is namelijk echt niet waar! :)
     
  10. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Een autorijder doet meestal niet langer dat één of twee seizoenen met zijn accu's. Dus in dat opzicht zal het zeker niet "boeien". ;)

    Toch is er de laatste paar jaren een hoop veranderd op het begied van accu's. NiCd is eigenlijk alleen nog maar gebruikt in chinese producten die echt niets mogen kosten. Als je beter spul hebt dan is dat al NiMH als het al geen LiIon/LiPo is. Drie jaar geleden was laden met 4C absoluut taboe, nu zijn er fabrikanten die claimen dat het "normaal" is en geen schade aan kan richten (mits je de richtlijnen van maximum temperatuur en delta peak afslag hanteert :?). Een paar jaar geleden zouden NiXX cellen spontaan exploderen bij zulke laadstromen. Helaas doen ze dat soms nog. 8O :rolling: :oops:

    Maar er wordt wel veel meer geklaagd over de kwaliteot van de 2/3A cellen dan van bijvoorbeeld Sub-C of AA-cellen. Ik denk dat dat wel heel kenmerkend is. Misschien hebben ze productieproces van 2/3A's toch minder onder controle dan van de Sub-C's.
     
  11. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    @ernst grundmann
    het verschil zit hem in de gebruikstijd waar jouw studie naar de betrouwbaarheid gaat van accus gaat het bij de speedboten en autos om maximale uit een accu halen. Ik heb ook wel eens een cel zien exploderen in een bootje. Geeft een beste klap. De cellen geven meer power voor korte tijd omdat de cel warmer is. De interne weerstand is lager. Echter de levensduur is aanzienlijk korter. Maar dat nemen ze vaak voor lief.

    De 2/3AA cellen zijn naar mijn idee een nogal apart verhaal. Er zijn goede batches geweest maar hoor ook steeds meer klachten. Het lijkt erop dat deze cellen of teveel belast worden in verhouding tot hun grotere broers. Het kan zijn dat fabrikanten steeds kleinere marges aanhouden in hun specificaties.

    ik weet dat er een tijd is geweest dat GP en Intellect hun waarden van de cellen aanpaste als verkooptechniek (zelfde effect als wat amd en intel hebben). Echter hiermee zijn denk ik ook wat mensen de fout ingegaan. Een GP3700 was maar een 3400mah cel dacht ik. Dit houdt in bij 20C = 74A vs 68A.
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Ik was eigenlijk niet van plan om verder te reageren maar als ik dit zie moet ik het toch even kwijt. Dit is één van die verhalen die gewoon niet waar zijn. De inwendige weerstand van zowel de NiCad en de NiMH cellen is het laagst tussen de 20°C en 35°C. Daaronder loopt de weerstand vrij snel op en daarboven loopt het ook weer iets op maar slechts heel weinig, lager worden doet het zeker niet. Het is echt zinloos en soms zelfs gevaarlijk om de cellen warmer te laten worden. Zeker NiMH cellen moet je NOOIT warmer laten worden dan 60°C. Dan komt het waterstof vrij uit het metaalhydride. De druk loopt op en als het ventiel open gaat raak je gas kwijt. Alle gas die je kwijt bent kost je capaciteit. Als de druk te snel en te ver oploopt kan een cel zelfs ontploffen. Zoals ik las is dat dus al gebeurt.
    Nogmaals ik vind het best als sommige mensen zo met hun accu´s omgaan, dat moeten ze helemaal zelf weten. Het enige waar ik tegen ben is dat al die verhalen als waarheid en noodzakelijk worden gepresenteerd om het uiterste uit je accu´s te kunnen halen.
    Daar ben ik het absoluut niet mee eens.
    Beginners worden direct met dit soort zaken geconfronteerd en komen dan al snel van een koude kermis thuis. Direct hele dure laders en zo aanschaffen, ontlaadt apparaten, en meer van dat soort zaken. En dan tot de conclusie komen dat na een paar maanden de accu al naar z´n grootje is. Het was een nogal dure accu geweest want hij wilde meteen het beste. "Slechte kwaliteid" wordt er dan gezegd. Nee, verkeerd behandeld! Ver buiten de door de fabrikant opgegeven specificaties gebruikt.
    Let op de fabrieks specificaties zijn niet de specificaties van de verkopers! Zo zijn er mensen die beweren dat je bepaalde AA cellen tot 20C mag belasten, het staat op "die en die" site. Als ik zou willen dan kan ik kan wel 60A uit een stopcontact trekken. Als de zekering die ervoor zit het maar aankan. Dat je dan andere problemen krijgt wordt voor het gemak niet aan gedacht. Hetzelfde geldt voor de cellen. Als je de belasting maar groot genoeg maakt kan je er heel veel stroom uittrekken. Dat de cellen daar niet voor gemaakt zijn wordt "vergeten".
    De accu van mijn auto kan waarschijnlijk wel 600A leveren maar als je dat doet mol je de accu wel binnen heel korte tijd. Dan moet je niet gaan roepen dat de kwaliteid slecht is. Het is je eigen schuld!
    Zo zijn er nog vele voorbeelden te noemen. Ook hier geldt weer dat het prima is als je dat doet maar ga niet beweren dat het noodzakelijk is om "alles" uit de accu te kunnen halen. Let op, hier zijn vele verkopers mede schuldig aan!!
     
  13. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Ze zouden fabrikanten in mijn ogen dan ook keihard moeten verplichten hun specificaties duidelijk kenbaar te maken. Eén van de weinige die dat doen is GP Batteries. Daar kun je van elke accu of batterij die ze maken een PDF downloaden met de echte gegevens (waaruit ook blijkt dat de 4300mA cellen "slechts" kort pieken om vervolgens constant 3800mA te zijn). Alleen dan kun je veilig om gaan met dit soort dingen.

    Ik deel de mening dat verkopers mooie verhalen hebben maar dat is mede de schuld van de fabrikanten die met de meest achterlijke specificaties komen op een twintig keer gekopieerd A4'tje.

    Vanwege de achterlijk hoge capaciteiten (de laatste jaren is het hard gegaan) wordt nu paal en perk gesteld aan de maximale laadstroom tijdens evenementen. Da's puur een veiligheidsoverweging maar wel terecht.


    Verder heb ik wel interesse in het rapportje. ;) Extra technische kennis is nooit verkeerd. :thumbsup:
     
  14. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam

    Huh, wat bedoel je nou? Dat de cellen de eerste keer laden 4300 kunnen verstouwen, en daarna 3800?
     
  15. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    De maximale stroom die ze leveren bij ontladen is slechts de eerste 30 to 60 seconden, daarna zakt de maximale stroom (dus capaciteit) in. Dus in eerste instantie leverne ze wel 4300mA (x25 = 107,5A) maar al snel zakt dat in naar 3800mA (x25 = 95A). Die laatste houdt de cel dan wel weer langer vol. De fabrikanten "belazeren" de kopers enigszins met hun opdruk. Je hebt wel een piek aan het begin maar die stort vrij snel in.
     

Deel Deze Pagina