Rubber stok om je motor aan te slaan?

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Henri Kaper, 29 aug 2008.

  1. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb een 3W 28i gekocht voor mijn 'lange termijn project' en 3W adviseert om de motor aan te slaan met een rubber stok.

    Wat zou ik als rubber stok kunnen gebruiken? Bestaat er rubber slang dat stevig/stijf genoeg is of moet ik toch rubber staf zoeken?
     
  2. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    Het handigste is gewoon om een stuk bezemsteel te pakken en daar een stuk dikke brandstof slang omheen te doen, zo heb ik het gedaan, ze verkopen ook kant en klare, maar iets in die trant doet het prima.
     
  3. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Ja, dat heb ik wel eens gezien, een stok met slang erover, maar ik dacht dat het voor zo'n grote benzinemotor niet verstandig is om iets hards in het rubber te hebben.
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Lijkt mij geen probleem.

    Je moet ook niet vergeten dat je een benzinemotor niet aanslaat maar aanduwt.

    Je plaats de stok (of vingers) tegen een blad en je duwt en de motor loopt (klinkt wel heel stom als je dat zo schrijft :roll: )
     
  5. hezik

    hezik Guest

    Bij de modelbouwzaak waar ik mijn spullen haal, verkopen ze verschillende soorten chicken-sticks, waaronder ook een welke bestaat uit een houten handvat met daaraan een rubber stok, dus rubber zonder verdere vulling.

    Nadeel van zo'n 'stok' is wel dat ie vroeger of later 'door' gaat, je snijdt toch elke keer een beetje in dat rubber.

    Ik zie overigens mensen op filmpjes en bij ons op het veld altijd hun benzinemotoren starten met een handschoen aan, geldt dat pas bij grotere motoren ofzo?
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Op zich niet het kan ook zonder handschoen ;-)

    Net zoals je een methanolmotor aan kan slaan zonder chicken stick en gewoon met de blote hand.

    Ik start alleen mijn MVVS 35 met de hand (met handschoen) die motor start altijd in 1 of 2 tikken (aanduwingen ;-) ).
    De handschoen gebruik ik gewoon om net dat beetje bescherming te hebben voor het geval dat (ook tijdens het aanduwen kan zo`n prop toch iets snijden).

    Verder gebruik ik voor onze 4-takt metahnolers een chicken stick want die willen nog wel eens bijten.
    En voor de overige motoren een starter.


    Bij ons op het veld gebruikt iemand een stuk bezemsteel met een deurstopper erop pas gemaakt.
    Beetje grof maar werkt wel perfect.
     
  7. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Bedankt voor jullie reacties!

    Die deurstopper lijkt me een goeie ... en ik heb er nog één liggen.

    Welterusten!
     
  8. Arno78

    Arno78 Guest

    Ik gebruik gewoon een ouwe pollepel :)
     
  9. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss

    Voor de Benziners een handschoen nemen .

    Ik gebruik die leren (iets dikkere) van de bouwmarkt .

    Mvg Johan
     
  10. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Inderdaad Johan, een benzinemotor sla je niet aan met een stok......
     
  11. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Gaat prima zonder handschoen en die handschoen beschermt ook niet echt als je je hand in een draaiende prop met een carbonfiber blad steekt ofzo. ;)

    MAAR.. Ik heb al een paar keer gehad dat de motor terugslaat bij het aanslaan, dan geef ik te weinig gas en dan wil ie net wel / net niet aanslaan. Domme fout, maar ik vergeet soms de trim wat verder open te zetten. En dan doet ie een halve slag en komt ie terug. Sneller dan ik mijn vingers terug kan trekken. Dan krijg je een aardige tik op je vingers. Ik gebruik altijd een lashandschoen en zelfs dan is het nog een gevoelige tik. Zonder handschoen wil ik het liever niet meemaken.. blauwe nagels volgens mij.

    En nee, handschoen is niet alleen voor de grote motoren. Ik gebruik hem (dus) ook met mijn 43cc motor.
     
  12. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    rode lashansschoenen , vij dik en kosten 5 Euro

    Bart
     
  13. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Bij 3W doen ze het zo:
    starting procedure
     
  14. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Inderdaad, alleen de onsteking weer uitzetten doet verder niemand:)

    Grt.
     
  15. RC2008

    RC2008

    Lid geworden:
    18 jun 2008
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Sassenheim
    ;-) ik vind een 43 cc motor toch wel tamelijk groot ...

    En nee, handschoen is niet alleen voor de grote motoren. Ik gebruik hem (dus) ook met mijn 43cc motor.[/quote]
     
  16. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    En als je bij 3W een motor laat testen op de testbank trekken ze een handschoen aan om hem aan te werpen . :D

    Mvg Johan
     
  17. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Ah juist! :)

    Nog iets dat ik me afvraag over benzine motoren ...

    De motor afzetten na de landing doe je met carburator sluiten en dan met de hand de contactschakelaar uitzetten? Die schakelaar hoeft toch niet afstand bediend?
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Hoeft niet maar is soms wel lekker.

    Mijn MVVS kan ik afzetten door de gasklep helemaal dicht te doen, maar dat komt omdat ik geen eindstops meer heb ;-)

    Afzetten gebeurt normaal wel door gewoon de ontstekingsschakelaar met de hand om te zetten.
    Echter in geval van nood wil je ook wel eens de motor af kunnen zetten met de zender, hiervoor zijn leuke schakelingetjes te koop of je gebruikt een microswitch die bedient wordt door de gasservo.
     
  19. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Dat is een goed idee! Net als de zelfgemaakte on board glow die ik gebruik. Dan doe ik de contactschakelaar handbediend + een microswitch onderbreking bij gas dicht.
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Yep, dat heb ik ook zo geplaatst.
     

Deel Deze Pagina