Batterijen Futaba FF7 opladen

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door SjoerdM, 5 sep 2008.

  1. SjoerdM

    SjoerdM

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Breda
    Ik heb een futaba ff7 en hij geeft een spanning van 9.7 aan, bijna tijd om op te laden dus.

    Er zitten 8x volgende batterijen in:
    Intellect AA-2000 High Drain Type
    Ni-MH 1.2V 2000mAH

    Hoe moet ik deze nu precies opladen met mijn robbe lader?
    Ik stel hem in op NiMH maar hoeveel moet ik de charge rate zetten?
    Mijn 6S lipo's laat ik met charge rate 2.4 maar met deze batterijen zal dat niet gaan vermoed ik?

    Verder heb ik ook een gewone batterijlader (geen snellader) maar die kan ik maar instellen tot 1500 mAH, de lader ondersteund NiMH volgens de achterkant dus dat zou ook moeten lukken?
     
  2. ahjwinth

    ahjwinth

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    191
    Locatie:
    Beemster (Noord Holland) En Beesd in Gelderland,
    200 mA of 0.2 A als je gebruikt maakt van de laad aansluiting aan de zijkant van de FF7. Deze kan geen hoge stroom aan. Ik heb ooit gehoord dat 200 ma het maximum is.
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Ja hoor, maar ga de zender niet snelladen ! Zet hem gewoon aan 200 ma, of maximaal 500 ma. Bij 200 ma kan het niet fout gaan, gewoon een nachtje eraan hangen, bij 500 ma zal hij in een uurtje of 4 a 5 vol zijn.
     
  4. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Een FF7 heeft een beveiligingsdiode in het laadcircuit. Dit betekent, dat een snellader de accu niet kan 'zien' en daarom niet tijdig kan afslaan. Dit kan pas als de diode wordt overbrugd.
    Pas dus op, want anders heb je binnen de kortste keren een gesmolten zender. Vandaag is er bij de servicedienst weer een FF6 binnengekomen, waaraan het resultaat van zoiets te zien is. Bij de eerste keer laden zijn de accucellen dwars door de achterwand gegaan. Gelukkig is de schade beperkt gebleven tot een gesmolten achterwand, batterijdeksel en een total loss accu. Het kan nog veel erger. Ik zal proberen een fotootje te uploaden 'ter leringhe ende vermaek'.

    Vervolgens mag je losse cellen, die met batterijveertjes worden geklemd, niet als een accu beschouwen. Alle kontakten van de cellen met de veertjes leveren overgangsweerstanden. Een snellader heeft ook hiermee problemen omdat deze overgangsweerstanden niet constant zijn.

    Het is raadzaam om de accu met 0,1 x C te laden gedurende 14 uur. In dit geval is dit dus met 200 mA. Op deze manier gaan de cellen het langste mee. Omdat ze hierdoor wel 'lui' worden is het raadzaam om ze zo'n twee keer per jaar eens te cyclen met 0,5 x C, dus in dit geval met 1 Ampere. Doe dit echter wel buiten de zender!
     
  5. SjoerdM

    SjoerdM

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Breda
    Bedankt voor alle reacties!
    Ik zal vanavond de zender dan gewoon rechtstreeks aansluiten op de lader en laden met 200mA, verder heb ik 2 connecteren aan mijn lader tros die passen (ze zien er ook identiek uit) maakt denk ik niet uit welke ik neem?

    afbeelding:
    [​IMG]

    van links onder geteld het 2de en 3de pinnetje...
    Evt zou het rode platte stekkertje helemaal rechts ook passen op de batterijen holder.
    Ik zal toch maar gewoon 1 van de 2 pinnetje in de zender steken. dat past maar op 1 manier.
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Als de laadplug bedoeld is voor een Graupner zender dan heel voorzichtig zijn! Ten opzichte van Futaba zijn de + en - aansluitingen precies andersom!
     
  7. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Dat maakt wél uit! De ene zal bedoeld zijn voor Graupner (plus aan de buitenzijde v/d plug) en de andere voor alle andere merken (plus op het pinnetje binnenin). Ook de diameter van het gat zal verschillend zijn.

    Nu heb je met een diode in het laadcircuit het voordeel, dat je niet verkeerdom kunt laden. De verkeerde plug zal het dus domweg niet doen. Dat merk je echter ook al bij het insteken omdat deze niet wil passen (binnengat te klein).
     
  8. SjoerdM

    SjoerdM

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Breda
    Oke, excuses dacht op het eerste zicht dat ze gelijk waren maar kon het niet testen door een lipo die aan het laden was.

    Nu de lipo klaar is, er past inderdaad maar 1 van de 2 stekkertjes.
    Rest me nog 1 vraag, nu de zender aan zetten tot vanavond zodat ze cellen ontladen zijn?
     
  9. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Ontladen moet je niet doen. Dat heeft geen zin en kost alleen levensduur. Gewoon 14 uur met 200 mA, ook al is de accu niet geheel leeg. De eerste keer is het trouwens nuttig om wat langer te laden dan nodig is.
     
  10. SjoerdM

    SjoerdM

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Breda
    Echt super bedankt voor alle reply's! Zo blijf ik plezier houden aan mijn zender ;)
    De zender bevalt me overigens ook goed, enkel de 5 punts curve valt toch een beetje tegen had liever wat meer puntjes gehad. Maarja dat wordt even sparen voor de toekomst
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Waar heb je dan meer puntjes voor nodig ? Ik bedoel, mijn ff9 heeft er ook 5 en is ruimschoots voldoende voor een helikopter gascurve.
     
  12. SjoerdM

    SjoerdM

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Breda
    Het is lastig om hem op eenzelfde hoogte te houden, en stel ik de curve anders in dan zitten er toch wel merkbare sprongen in de curve, bij een meerpunts curve zou je dit iets mooier kunnen regelen.

    Nu ik merk het omdat ik nog geen rondjes vlieg, ik ben aan het leren en zit in de vooruit achter links rechts hoover fase, wrs als ik rondjes ga vliegen dat ik er niks meer van merk :)
     
  13. piccolopup

    piccolopup Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    8 sep 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Menaam
    Heb je de ratel op je pitchknuppel niet te strak staan?
     
  14. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Die merkbare sprongen zullen wel in de curve van je vingers zitten. Voor een beginnende en gevorderde helivliegers is een 5-punts curve meestal meer dan genoeg.
    Als je het ratelbeugeltje ondersteboven monteert heb je een slider. Dit hovert veel nauwkeuriger.
     
  15. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Zoals beloofd een foto van de achterwand van een T6EX Fasst, waarbij het tijdens het laden niet helemaal goed ging:

    [​IMG]
     
  16. SjoerdM

    SjoerdM

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Breda
    Dat ziet er niet goed uit inderdaad.
    Net geprobeerd mijn lader te laden via mijn robbe power peak fun. (alles goed ingesteld) maar hij ziet geen batterij via het stekkertje aan de zijkant van de zender.

    Om te proberen even de batterypack eruit gehaald en rechtstreeks aan de lader gehangen en een 70 tal minuutjes geladen.
    Terug in de zender 10.6 volt er is dus al vrij veel bijgekomen in korte tijd.

    Wat doe ik mogelijk fout zodat het laden via de zender niet werkt?
     
  17. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Staat de zender "UIT".
    Polaritet laadkabel goed?
     
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Jan, hoe krijgen mensen zoiets nu in vredesnaam voor elkaar? Je moet toch behoorlijk gekke dingen doen om een accu tijdens het laden zo heet te krijgen. Persoonlijk heb ik dit nog nooit gehad met geen enkel van mijn accu paketten, en ik "doe" al aan modelbouw en besturing sinds 1974.
    Oké, ik heb ooit een ontplofte ontvanger DEAC gehad. Die accu was al oud een vertoonde behoorlijke ouderdoms verschijnselen. Hij was slecht te laden en om de accu toch nog geladen te krijgen moest ik er behoorlijk veel spanning op zetten om er voldoende stroom door te kunnen krijgen. Jij weet ook dat DEAC's nu niet bepaald de beste accu's waren maar ja, er was toen niet veel anders beschikbaar.
    Als ik toen geweten had wat ik nu weet dan zou ik die accu's nooit gebruikt hebben, zelfs nieuw niet! En toch heb ik er heel wat geslaagde vluchten mee gemaakt.

    En dan dat accu pakket op m'n werk :). Een 10 cellen NiCad paket voor een Fluke 8120A multimeter. We hadden dat pakket snel nodig voor een stel metingen die middag en het pakket laden met de originele lader zou veel te lang duren. Ik had het pakket wel eens vaker met een gewone voeding geladen met de stroombegrenzing op 0,5A. Na een paar uurtjes zat er dan genoeg in om de meter een poosje te kunnen gebruiken.
    Die morgen maakte ik in de haast een instelfoutje, schakelaartje in de verkeerde stand, waardoor er geen 0,5A laadstroom ging lopen maar 5A!
    Dat was me een klap zeg. Twee metalen bussen vlogen door de werkplaats en het inwendige van 4 of 5 cellen lag over de hele werktafel en de vloer verspreidt.

    Dus als ik zo'n achterkant zie dan moet die eigenaar volgens mij een behoorlijke fout hebben gemaakt. Met een veel te grote stroom laden bijvoorbeeld. Heeft hij dat met opzet gedaan of was dat ook een ongelukje?
     
  19. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Bwah, makkie! Zender en snellader kopen. Snellader op advies van de winkelier. Thuiskomen. Lader op snelladen zetten. Vervolgens weglopen en veel later terugkomen.

    E.e.a. is onder coulance geregeld (vertegenwoordiger beslist), diode in de zender is nu overbrugd (3 adertjes uit een servosnoer leveren een prima zekering). Nieuwe accu is echter nog onderweg. Servicedienst heeft winkelier gewezen op de aanwezigheid van een handleiding en heeft zijn mening voor zich gehouden (er waren weliswaar verzachtende omstandigheden, maar toch...).

    Ik blijf me nog steeds afvragen, waarom mensen hun zenderaccu altijd in een uurtje vol willen hebben. In het pré-snellader-tijdperk zag je nooit gesmolten zenders. Tegenwoordig wekelijks. Zo lang ze niet al te erg geoxideerd zijn door fikkende bedrading vind ik dat prima. Werk is tenslotte werk. Ze kunnen echter ook vaak bij het elektronisch afval worden gedeponeerd en dat vind ik dood- en doodzonde.
     
  20. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    dat dat friemel laadkabeltje het dan niet eerder begeeft ergens, bij de connector ofzo.
     

Deel Deze Pagina