´Iets´werkt niet, zender ? regelaar ? ontvanger ?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Forrest, 18 jan 2005.

  1. Forrest

    Forrest Guest

    Hallo allemaal,

    Om een Dickie Fendt om te bouwen heb ik een simpele (2e handse) 2 kanaals zender en ontvanger gekocht, Conrad snelheidsregelaar Top 40, en een simpele stuurservo.

    Maar nadat ik alles aangesloten heb deed niks het. Zender staat aan (lampjes branden), ontvanger kan iets mee mis zijn maar hoe weet ik dat ?
    Of de snelheidsregelaar kan ook stuk zijn (pas nieuw) maar hoe kom ik daar dan achter ?

    Oftewel, hoe kom ik te weten wat er niet deugt ?

    :help: Groeten Niek
     
  2. bombarst

    bombarst

    Lid geworden:
    14 sep 2003
    Berichten:
    803
    Locatie:
    Zuidbroek(GR)
    aan/uit schakelaar van je regelaar staat aan??

    Ik heb al vaker iemand gezien die stond te klooien, en was ie gewoon de schakelaar vergeten!

    Arnold
     
  3. Forrest

    Forrest Guest

    Ja die stond wel aan ja..ben wel dom maar zoiets zou ik niet vergeten :wink: :lol: .

    groeten Niek
     
  4. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Heeft de regelaar wel een Bec? of gebruik je een ontvanger accu?

    Als je gebruik maakt van een ontvanger accu lijkt mij de kans heel klein dat de servo EN de regelaar het niet doen. dan zit de fout dus tussen de ontvanger of de zender. Weet je zeker dat het goede kristal in de zender / ontvanger zit. Anders zou ik een andere zender of andere ontvanger uitproberen om het probleem meer te lokaliseren.
     
  5. bombarst

    bombarst

    Lid geworden:
    14 sep 2003
    Berichten:
    803
    Locatie:
    Zuidbroek(GR)
    probeer eens een ander ontvanger of andere regelaar......

    Arnold
     
  6. Forrest

    Forrest Guest

    De regelaar heeft BEC. Ik dacht ook dacht het aan de kristallen lag, maar heb nieuwe gekocht en dan doet ie het nog steeds niet.

    Een andere zender of ontvanger of regelaar gaat beetje lastig, heb namelijk maar 1 zender en regelaar.

    Groeten Niek
     
  7. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Heb je een meter? meet eens het voltage op de ontvanger. (middelste pennetje en het pennetje waar de zwarte / bruine servo draad op gaat. Dit zou zo'n 4,8V moeten zijn.

    Heb je anders wel een ontvanger accu liggen? Haal dan de regelaar uit de ontvanger en sluit die eens aan. Doet de servo het dan wel?
     
  8. Forrest

    Forrest Guest

    Zo, ik heb nog ff wat geprobeerd. Als ik de ontvangersantenne om de zendersantenne doe, dan begint de servo een beetje te bewegen en bij het gassen gaat de controle Led van de regelaar af en toen branden.

    Ontvanger stuk ?

    @Satoer, dat heb ik nog niet geprobeerd.
     
  9. maarten

    maarten

    Lid geworden:
    25 feb 2004
    Berichten:
    356
    Locatie:
    Goirle
    Als je op een club zit zou je van iemand een ontvanger regelaar en zender kunnen lenen om uit te sluiten waar het probleem zit. Anders wordt het wel lastig om het probleem te vinden.

    Groeten Maarten.
     
  10. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Kristallen zijn wel van het goede type (AM) en van de juiste frequentie (27 of 40 MHz)?
    Je kunt nog wel even met een tl-buis controleren of er wat zendvermogen is: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=6 , maar daarna houdt het snel op en zul je inderdaad op zoek moeten gaan naar een andere modelbouwer, die ook een zenderset heeft, waarmee je even kunt uitwisselen. Zo te zien mankeert er wat aan de communicatie tussen zender en ontvanger, maar of dit nu de zender, de ontvanger of de kristallen zijn?
     
  11. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    als je je ontvanger paar keer na elkaar aan uit doet event zonder je zender, geven je aangesloten servo's dan een kick of korte maar krachtige uitslag .op die manier kan je weten of er voldoende spanning op de ontvanger zit .
     
  12. Forrest

    Forrest Guest

    Bedankt voor de tips, met de TL buis ga ik zo proberen. De kristallen zijn zeker weten goed. Als ik de ontvanger aan-uit doe dan gaat de servo inderdaad een beetje bewegen, maar niet veel.

    Groeten Niek
     

Deel Deze Pagina