?¿?¿Welke lanceersystemen, waterraketten?¿?¿

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door DST, 18 mrt 2007.

  1. DST

    DST Guest

    Hallo beste waterraketbouwers..

    Ik vroeg mij ooit eens af, wat voor lanceersystemen andere mensen allemaal gebruiken en welke daaronder dan het populairste is..

    Dus bij deze vraag ikd an ook aan jullie, wat voor lanceersystemen gebruiken jullie?? (kurk telt dan ook als lanceersysteem)

    Groet,
    Roy
     
  2. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    pvc buis, met o ring om het einde, en tywraps om de hals van de fles :!: Beetje moeilijk uit te leggen, werkt heel soepel, goed te richten! .
     
  3. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Zoals Wartexx al schreef wordt de Ian Clark Cable Tie Launcher het meeste gebruikt. Zoals de naam al zegt is deze bedacht door Ian Clark en maakt gebruik van Tie-wraps. Voor Ians eigen uitleg: Deze Site
    [​IMG]
    Zelf gebruik ik dit systeem ook.

    De meeste beginners beginnen gewoon met een kurk (echt kurk of rubber) en een ventiel.
    [​IMG]

    Ook gebruikt wordt is de lanceerinrichting op basis van de Gardena Koppeling.

    [​IMG]

    Het grote voordeel van de Ian Clark Cable Tie launcher is dat hij gemakkelijk en goedkoop te maken is. Daarnaast vergt het zeer weinig kracht om hem te ontkoppelen. In iedergeval minder dan bij de Gardena koppeling.
    Veiligheid altijd voorop, dus vanaf grote afstand (minimaal 5-10meter) ontkoppelen, dmv een touwtje. Dan is weinig kracht erg prettig.

    Groetjes,
    Bas
     
  4. DST

    DST Guest

    Ik gebruik nu zelf de gardena koppeling, Die foto van die kurk (die al een meer dan een jaar heen gagaan is;) )
    was ook mijn eerste en laatste kurk die ik gebruikt had (rubber vind ik beter)..
    Maar de uitdaging van een gardena koppeling vind ik tog altijd nog de bouw ervan (zoveel mogelijkheden uit teproberen) altijd wel de moeite waard, Ook vind ik het een erg betrouwbaar systeem.
    Ik denk ook dat meneer Ian Clark het als voorbeeld heeft genomen (aangezien het gewoon hetzelfde werk alleen is het voordeel van het Ian Clark systeem dat er minder moeite nodig is om te laten lanceren)..

    nog maar even verder vragen wat de rest allemaal gebruikt..;)
     
  5. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    ALs je de veer uit de gardene koppeling weet je slopen, gaat hij vast ook soepeler open :lol:
     
  6. DST

    DST Guest

    Zou wel helpen ja, maar die veer zit er helemaal ingewerkt zodat je er niet bij kunt..
    Als zou je de veer dan los krijgt, heb je ook meteen de koppeling zelf gesloopt.. 8O
     
  7. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Die tie-wrap methode werkt echt super, ik heb er al ontzettend veel raketten mee gelanceerd !
    Pak een pvc ring (zo'n grijze) doorsnede moet je ff opmeten (de ring van de fles waar de tiewraps achter haken + de dikte van een tie-wrap) boor er links en rechts een gaatje in waar een touwtje doorheen kan en je hebt een lanceersysteem ,wel ff het touw door een schroefoog halen zodat wanneer jij aan het touw trekt (horizontaal) de ring naar beneden getrokken wordt (verticaal)

    Groetjes, Jesse.
     
  8. jeppe

    jeppe Guest

    sorry,
    maar ik kom er niet helemaal uit.
    die tie-wrap constructie, hoe werkt dat nou, van die rare bouwtekening snap ik er helemaal niks meer van.
    dus :

    - wat heb je nodig
    - een stap voor stap uitleg
    - afmetingen

    bijvoorbaat dank,
    jeppe
     
  9. Timb.

    Timb.

    Lid geworden:
    25 aug 2008
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Herne-Belgium

Deel Deze Pagina