Énke's Vrije Vlucht zuigermotormodellen

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Énke Blériot, 12 apr 2021.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.478
    Locatie:
    Zwolle
    JB X-1


    Nu wil niet zeggen dat ik met al dat Power gedoe in VRA mode vies ben van een VV powerkist..of beter gezegd van 3 VV powerkisten...in tegendeel....


    Uit de nalatenschap van Jan Bakker heb ik er 3 staan die voor revisie of afbouw op de nominatie staan.

    De eerste die ik nu aanpak is een RTF kist waar wat puntjes op de i gezet moeten worden.. Er zit een 2,5 cc Jena F1C versie op met een intergraal brandstof afslag systeem welke door de timer bedient wordt.

    Ik ben er nog niet achter om welk model het gaat dus hij heeft de werknaam JB X-1 mee gekregen.

    - De romp, 3 functie timer (motor/AR/DT) en motor schoonmaken
    - Vleugel en stabilo ontdoen van het broze tissue
    - De V-stelling wat aanpassen ( multi-V maken en de hoek van de tippen wat verminderen)
    - Gele zijde er op.

    De span gaat dan 1500 mm worden..dus een fractie groter dan bv de Dream Weaver..


    IMG_20210412_114155.jpg


    IMG_20210412_113904.jpg



    Een speciale Jena 2,5 F1C uitvoering met vergrote koelribben
    IMG_20210412_113939.jpg



    De 3 functie timer en de integrale brandstof afslag ..er gaat een plunjer onder de venturi de motor in en zal daar ergens de toevoer afsluiten....wordt wel duidelijk zodra de motor er af is..
    IMG_20210412_113918.jpg



    Het AR...
    IMG_20210412_113959.jpg
     
  2. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.152
    Locatie:
    Den Haag
    Vaste advies. Timer ff schoonmaken he Henk :rofl::rolleyes:
     
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.478
    Locatie:
    Zwolle
    Hadden we daar niet een specialist voor???
     
  4. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.152
    Locatie:
    Den Haag
    Ja alleen die specialist heeft amper tijd dit moment...
     
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.478
    Locatie:
    Zwolle
    ik heb vorig jaar mijn trilbadje verkocht..:mad:
     
  6. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.152
    Locatie:
    Den Haag
    Zo superduur zijn ze toch niet? Lidl of aldi heeft ze vaak wel...
     
  7. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.152
    Locatie:
    Den Haag
    Ongeveer 4 tientjes heb je een mooie. Ook ideaal voor schoonmaken van motoren e.d en allerlei kleine onderdelen
     
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.478
    Locatie:
    Zwolle
    Ja ga ik doen..heb 10 timers schoon te maken.. wat gebruik jij als vloeistof....lampolie (peterolie) ..of terpentine...of was benzine of 3 doorgangen met dit om beurten?

    Ik heb de kist ff gewogen..675 gram..moet minimaal 750 worden= 75 gram beschikbaar dus..( incl de pieper.)

    Ik ga er geen zijde op zetten maar Zulpich proof Ikarex..in kanarie geel...
     
  9. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.152
    Locatie:
    Den Haag
    Water in t bad zelf. Dit moet je altijd doen. En dan wasbenzine in een potje. Daar doe ik dan de timer, bij voorkeur lopend in, 3 keer 10 min. Laatste gang in schone wasbenzine.

    Laten drogen aan de lucht een nachtje en dan smeren met verdunde naaimachine olie.
     
    maaskie en Énke Blériot vinden dit leuk.
  10. wie1963

    wie1963 The First Aviators

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    300
    Locatie:
    Ridderkerk
    Dan moet ik ook maar op zoek naar een trilbadje voor mijn mooie timertjes, mooie kist henk die JB-X1
     
  11. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.021
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik heb even gezocht naar Ikarex. Dit is het toch? https://www.depaddestoel.nl/Icarex-Doek
    21 Euro de meter lijkt veel maar het is 1,40 meter breed, ongeveer 2x zo breed als andere bekledingsmaterialen voor de modelbouw. En in de geschikte kleuren geel, blauw en rood. Het is bij deze winkel mogelijk om het op een rol op te laten sturen. Is dat nodig of is gevouwen ook goed? En hoe breng je het op het model?
     
  12. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.152
    Locatie:
    Den Haag
    Laat ik wel even een waarschuwing geven. Icarex geeft geen extra torsiestijfheid op je onderdelen. Andere bekleedmaterialen vaak wel. Bespaar je t geld en laat t gevouwen opsturen je strijkt de vouwen er wel uit. Ik bewaar het ook gevouwen.
     
  13. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.021
    Locatie:
    Amersfoort
    Oké bedankt, goed advies. Maar hoe breng je het materiaal op?
     
  14. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.152
    Locatie:
    Den Haag
    Ik gebruik een industriele lijm en een strijkbout. Lijm aanbrengen en dan laten drogen een halve dag, dan het icarex aanbrengen door de lijm te hitte activeren.

    Krimpen kan dan met bout en aflakken met meubellak.
     
  15. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.021
    Locatie:
    Amersfoort
    Welk soort industriële lijm? Op welke basis?
     
  16. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.152
    Locatie:
    Den Haag
    Het is een lijm van 3M. Op basis van genoeg solvents. Ik verdun het met bison verdunner dat zegt al genoeg. Ik weet dat t ook met bison kit kan of Sig-it. Het is maar net wat je wil. Henk v H heeft veel ervaring ook met icarex, wie weet heeft hij een andere lijm type.

    De bus van 3M is 36 euro voor een liter bus en heeft een shelf life. Ik ga nog een bus kopen en onderverdelen. Maar de ervaringen van mensen zijn gemixt, t is maar wat je gewend bent of je aan went mee te werken.
     
  17. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.152
    Locatie:
    Den Haag
    Ik begreep van een andere vlieger dat met spanlakken de bekleding weer los kwam.

    Ik kom/kwam met regelmaat bij de paddestoel en heb ook uitgebreid met de eigenaar gesproken. Die wist te vertellen dat Icarex gecoat is. Als je het verhit zoals wij doen gaat die coating kapot. Dus her-sealen is wel van belang. Anders trekt t vocht erin en met houten vleugels is dat een drama natuurlijk. Dus wil je aflakken met spanlak zou ik bison kit of pattex gebruiken. Pattex is geloof ik de lijmkeuze van Henk v H.
     
  18. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.152
    Locatie:
    Den Haag
    20201113_164533.jpg
    Dit is de rode icarex...
     
  19. wie1963

    wie1963 The First Aviators

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    300
    Locatie:
    Ridderkerk
    Ik heb de Icarex bij Henk gezien, en vindt het heel mooi, ik ga er ook een kist mee bekleden.
     
  20. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.478
    Locatie:
    Zwolle
    IKAREX verwerking

    Er is een groot verschil met waar je het voor toepast.

    De VV wedstrijdvliegers en dan met name de F1A modellen belasten hun modellen extreem..er ontstaan zeer grote onderdrukken langs de vleugels en de bekleding dient derhalve maximaal vast te zitten.

    Voor ons recreatieve vliegers mag het wat minder..

    Lijm:

    Pattex of Bisonkit transparant
    Verdunning Thinner

    Verdunnen 1:1

    Randen van het frame en de randen van de bekleding 1 x instrijken met een penseel..onderkant van een hol vleugel/stabilo profiel 3 x instrijken ( na 5 minuten droging tussen de lagen)

    Nadat de lijm niet meer nat is ( ongeveer 5 minuten) de bekleding er over leggen en met de strijkbout hechten. Stand proefondervindelijk vaststellen voor jouw bout..Het Ikarex mag niet krimpen!!


    Dan de zaak gelijkmatig spannen met een iets hogere temperatuur.

    Sealen doe ik met 2 lagen spanlak..om het weer dicht te maken maar ook om er nog iets stijfheid bij te krijgen.

    Ikarex is bij lange na niet zo torsiestijf als tissue en zijde..zit in de buurt van Oratex ed. Een slappe vleugel blijft slap.




    Een Dixie vleugel is absoluut ongeschikt voor Ikarex..en de vleugel van de JB X-1 ook..in deze toestand.

    Zodra het tissue er af is ga ik bekijken of ik het geodric ga maken ( met ook een indekking op de bovenkant van de neus)...of dat het uitsluitend een indekking gaat worden en dan in combi met nylon/zijde mix als bekleding..wat nu klaar ligt want Ikarex lijkt niet haalbaar te worden voor deze constructie.



    In de wedstrijd VV is het altijd in combi met carbon vleugels..die van zich extreem torsie stijf zijn. Ik heb het tot nu toe ook altijd op carbon vleugels gebruikt met nu 1x op een balsa vleugel..maar wel een geodric

    Deze dus..het gaat hier prima:

    IMG_20200630_113154.jpg
     

Deel Deze Pagina