één cel van een xS Lipo pakket vervangen voor een nieuwe

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door dirk57, 23 jun 2019.

  1. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.524
    Locatie:
    Zeewolde
    Heb een vraagje voor de kenners van Lipo techniek. Ik heb een Zippy 7s Lipo 5,8 Ah pakket waarvan 1 cel duidelijk defect is. Het gaat om een E-bike toepassing, geen hoge ontlaadstromen, motor is 240 W, dus maximaal ca. 10 A . De afslag van de fiets electronica grijpt tijdens het rijden al snel in en als ik dan via de lader de celspanningen onbelast bekijk staan alle cellen op ca 3,8 V en de defecte cel op 2,5 V. Waarschijnlijk is die cel tijdens belasting volledig ingestort en heeft daarom de electronica van de fiets ingegrepen. De fiets electronica kan overigens alleen de totaalspanning meten want er is geen balancerkabel aangesloten. Tijdens het laden van het pakket duurt het eindeloos voordat de spanning van de defecte cel weer op 4,2 V komt, wat ook weer bewijst dat ie defect is.

    Maar nu de hamvraag: de goede cellen van het pakket zijn nog prima, ik denk dat ze nog meer dan 90% energie kunnen opslaan t.o.v. nieuw. Kan het kwaad om de defecte cel te vervangen door een nieuwe cel van hetzelfde merk en dezelfde capaciteit, bijvoorbeeld uit een nieuw 2S pakket? Ik kan zelf eigenlijk niet bedenken op welke manier dat riskant kan zijn, mits ik uiteraard altijd gebalanceerd laad.

    Zou schelen in de kosten....
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2019
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.478
    Locatie:
    Woerden
    Het probleem is dat er onbalans in het pakket is en blijft. Die nieuwe cel is "beter" dan de andere cellen en zal dus beter of sneller of meer of alles tegelijk geladen worden dan de andere cellen. Ook tijdens het ontladen zal die nieuwe cel beter presteren, hij zal hoogstwaarschijnlijk minder snel leeg zijn. Dit soort verschillen zijn nooit goed voor een accu en kunnen echt problemen geven.
    Als er in een accu één cel of meerdere cellen defect zijn vervang dan de hele accu. Dit geldt overigens voor alle typen accu, niet alleen voor LiPo's! Het probleem met LiPo's is alleen dat die spontaan in de fik kunnen vliegen als er iets "mis' gaat en dat willen we zeker niet. De schade die daardoor kan ontstaan is heel wat groter dan de kosten een nieuwe accu.
    Haal de defecte cel uit de accu en vervang hem met een doorverbinding. De spanning is dan lager en die accu zal voor je fiets niet meer bruikbaar zijn maar wie weet kan je hem nog in de modelbouw gebruiken. Koop voor je fiets een nieuwe accu en je kan weer een tijd lang veilig en zonder zorgen rijden.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.881
    Locatie:
    Uithoorn
    Vreemd dat er een lipo batterij gebruikt wordt voor de fiets, dat is zeldzaam, het is meestal Li-Ion of LiFePo.
    Maar al zou je de cel vervangen, dan verouderd die nieuwe cel veel sneller dan normaal, hij wordt onderuit getrokken door de oude cellen.
    Altijd alle cellen tegelijk vervangen.
    En ik zou dan zelf toch eens kijken of je geen LiFePo's kan gebruiken want die kunnen veel meer ladingen en ontladingen aan en functioneren ook beter in de kou.

    GJ
     
  4. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.524
    Locatie:
    Zeewolde
    Dank heren,

    Jullie hebben me overtuigd toch maar weer een nieuw pakket samen te stellen. Dit keer eens gekozen voor de Turnigy Graphene. Ik heb regelmatig gekeken naar LifePo's maar het is toch lastig om met wat er beschikbaar is een pakket samen te stellen naar mijn behoefte. Ik rijd overigens al jarenlang met veel plezier op lipo's en al met al een stuk goedkoper dan wat die fiets-accu leveranciers in rekening brengen.

    Dirk
     
  5. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Gld
    Welke redenering ziet hier achter? Het is een 7S pakket waarbij alle cellen dezelfde stroom te verwerken krijgen (laden & ontladen). Ik zou eerder denken dat die nieuwe cel overschot houdt en de overige cellen iets dieper ontladen worden (aangezien de afslag op de totale spanning gebeurt. De nieuwe cel voegt er mss 100 mV aan toe).
    Akkoord, een nieuw pakket is sowieso beter, maar een 7S vernieuwen kost iets meer dan een 3S of 1 cell.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.881
    Locatie:
    Uithoorn
    Nee, de nieuwe cel verouderd echt sneller.
    Dat heb ik enkele keren in de praktijk gezien omdat de klant toch per se een nieuwe cel wilde ipv de hele string vervangen.
    Logisch natuurlijk, een verschil van 200 of 7000 euro...
    De interne weerstand van een nieuwe accu is lager.
    Dus laadt en ontlaad hij sneller dan de andere.
    In de industrie gebruiken ze battery management systemen en daar worden de accu's per stuk gemonitort en bijgeladen, je ziet dan dat de nieuwe accu met een hogere spanning geladen wordt dan de oude accu's, je krijgt onbalans in je systeem want de oude accu's halen de spanning die de nieuwe vraagt niet meer.
    Ik heb het nooit echt diep nagevraagd op het werk wat nou het kantelpunt was en waarom maar als een setje loodaccu's een jaar of 2 stond en er ging er 1 stuk dan was de aanbeveling om alles te vervangen.
    Enkele keren heb ik dat niet gedaan en toen was bij de test het jaar erop de nieuwe accu slechter dan de oude.
    Dus het is echt zo.

    GJ
     

Deel Deze Pagina