Geinspireerd door de reacties op ‘Grondsnelheid versus luchtsnelheid, ofwel de invloed van de wind’ hierbij nog een vliegprobleem:
Stel een ruimtevaartuig geeft per ongeluk een paar sec. gas in een verkeerde richting waardoor de snelheid met ΔV en de kinetische energie met ΔE toeneemt. Om deze fout ongedaan te maken, moeten de raketten in tegengestelde richting nu –ΔV of –ΔE leveren.
Kosten van dit foutje: 2.ΔE
Maar, hoe zit dat eigenlijk met een richtingsverandering van een vliegtuig op aarde?
Bij het nemen van bvb een bocht van Oost naar Noord naar West, word de snelheid ῡ (snelheid is een vector, dwz het bestaat uit getal+richting) 180 graden omgekeerd.
Dat gaat gepaard met energieverlies door de normale weerstand vh vliegtuig plus de extra weerstand van roeren en de zijwaartse slip. Maar….komt daar ook nog een energieverlies bij van ½m.ʋ.ῡ, zijnde de totale kinetische energie die het vliegtuig op zijn oorspronkelijke koers had? Dat zou dan gecompenseerd moeten worden door extra gas geven en dus meer snelheid, dan wel extra omzetten van hoogte (=potentiele energie) naar snelheid.
Aldus zou het vliegen van (delen van) cirkels een methode zijn om snel veel snelheid kwijt te raken, zoals bvb in de landing. Slippend vliegen is overigens een andere methode om extra snelheid te verliezen.
Het alternatieve idee, dat veel vliegers aanhangen, is dat een vliegtuig, (op de wrijvingsverliezen na), net als een satelliet tov de aarde, nagenoeg gratis zijn rondjes draait.
Wat is juist?
Stel een ruimtevaartuig geeft per ongeluk een paar sec. gas in een verkeerde richting waardoor de snelheid met ΔV en de kinetische energie met ΔE toeneemt. Om deze fout ongedaan te maken, moeten de raketten in tegengestelde richting nu –ΔV of –ΔE leveren.
Kosten van dit foutje: 2.ΔE
Maar, hoe zit dat eigenlijk met een richtingsverandering van een vliegtuig op aarde?
Bij het nemen van bvb een bocht van Oost naar Noord naar West, word de snelheid ῡ (snelheid is een vector, dwz het bestaat uit getal+richting) 180 graden omgekeerd.
Dat gaat gepaard met energieverlies door de normale weerstand vh vliegtuig plus de extra weerstand van roeren en de zijwaartse slip. Maar….komt daar ook nog een energieverlies bij van ½m.ʋ.ῡ, zijnde de totale kinetische energie die het vliegtuig op zijn oorspronkelijke koers had? Dat zou dan gecompenseerd moeten worden door extra gas geven en dus meer snelheid, dan wel extra omzetten van hoogte (=potentiele energie) naar snelheid.
Aldus zou het vliegen van (delen van) cirkels een methode zijn om snel veel snelheid kwijt te raken, zoals bvb in de landing. Slippend vliegen is overigens een andere methode om extra snelheid te verliezen.
Het alternatieve idee, dat veel vliegers aanhangen, is dat een vliegtuig, (op de wrijvingsverliezen na), net als een satelliet tov de aarde, nagenoeg gratis zijn rondjes draait.
Wat is juist?