“Progress” een vakantie aerobatic / 3D model

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Arnoud Snel, 29 jul 2017.

  1. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    In het voorjaar kreeg ik het idee om een klein model voor de vakantie te gaan bouwen. Al enige tijd wilde ik graag een model dat gemakkelijk (de)monteerbaar is meenemen met vakantie. De modellen die ik heb zijn echter vrij groot. De hele familie (4 personen) incl bagage neemt teveel ruimte in de auto in om dan ook nog een model van ca. 170 cm mee te nemen.
    Bovendien moet je dan bij de accomodatie over een modelvliegveld kunnen beschikken.

    De criteria
    1.) Motormodel (elektro) i.v.m. geluid. (Na meer dan 30 jaar brandstof toch een elektro model / Toch maar
    eens proberen)
    2. Bouwwijze balsa.
    2.) Spanwijdte / romplengte van ca. 80 cm. (Makkelijk mee te nemen / past in een dakkoffer)
    3.) Symetrisch vleugelprofiel. (Stabiel en neutraal vlieggedrag)
    3.) Afneembare vleugel. (Makkelijk te vervoeren)
    4.) Moet aerobatic en 3D aankunnen. (Langzaam en snel kunnen vliegen)
    5.) Afneembaar landingsgestel i.v.m. transport.

    Op het world wide web kon ik niets vinden dat aan de criteria voldeed. In vrijwel alle gevallen zit de vleugel (om constructieve reden) muurvast verlijmd aan de romp, niet echt handig met vervoer. Besloten om zelf maar iets te ontwerpen. In het verleden heb ik dit wel vaker gedaan, best een leuke uitdaging. (Nog nooit zo iets kleins gebouwd en gevlogen)

    Het ontwerp

    Op wat A4’tjes een schetsje gemaakt. Een eenvoudige doosromp en een vleugel uit een stuk. (Heel belangrijk is natuurlijk om hier zeer goed op het gewicht te letten)

    De bouw
    Alle deeltjes met een scalpelmesje uitgesneden uit balsa en een paar rompspantjes gezaagd uit 3 mm berken triplex.
    In een paar uurtjes is hier een modelletje van te bouwen. De roerhoorntjes moeten heel klein zijn, ik kon deze niet zo snel vinden en heb ze zelf gemaakt uit 1,5 mm vliegtuig triplex. Een paar stangetjes / closed loop draad voor de aansturing van servo naar roerhoorn volstaat.
    upload_2017-7-29_19-17-52.png

    De vleugel zit met een kunststof M4 boutje vast, met batterijluikje met een M3 boutje en het Landingsgestel ook met een M3 boutje.

    Inmiddels bij Hobbyking een setupje besteld, een 3S turnigy motortje met 9X6E prop en een bijpassende ESC en Batterij. Het motorje draait max (precies volgens specs) 9600 rpm. (gemeten) Trekkracht 900 gram. Dat moet wel lukken.

    HK Coverfilm en Orcaover
    Het modelletje afgebouwd en gecovered. Het wit is Oracover. Het doorzichtige rode is Hobbyking (€9,- voor 5 meter) Heel goedkoop in verhouding met Oracover. kwalitatief is het echter minder dan Oracover. Het scheurt wat sneller, plakt minder goed, krimpt minder gelijkmatig en de kleur laat vrij gemakkelijk los van de film.
    Oracover is natuurlijk veel duurder maar ja, kwaliteit kost dus nog steeds geld. Het heeft veel meer sterkte, plakt beter en laat zich mooier, strakker en vooral gelijkmatiger krimpen.

    Gewicht
    Het totale gewicht van het model komt uit op 602 gram. Prima gewicht, dan kan er ook met wind gevlogen worden.

    Uiteindelijk de setup gemonteerd en de Progress is klaar !

    Op een rustige avond het modelletje op een plaatselijk strand ingevlogen. Het model vliegt zo uit de hand weg, je hoeft niet te gooien. Vanaf de grond starten kan natuurlijk ook.
    Het vliegt heel leuk, simpel en stabiel. Tijdens de Mei-vakantie heb ik veel plezier gehad met de Progress.
    Progress 1:
    upload_2017-7-29_19-14-30.png

    Couplings
    Eén ding beviel me niet, het model had last van couplings. Bij het meskant vliegen draaide het model zelf door naar rugvlucht. Tevens rolde het model als een ei. Dit is tegenwoordig natuurlijk heel makkelijk op te lossen, differentieel mixen in de zender en het model rolt heel netjes. Een richtingsroer / aileron mixer instellen in de zender en het model doet keurig meskant.

    Uiteindelijk “wringt” het model met deze aanpassingen door de lucht, niet echt een goede oplossing !
    Ik heb het model daarom aerodynamiscch geanalyseert. De vleugel zat niet in lijn met het stabilo en de motor-trekas. Het kielvlak zat voornamelijk “boven” de romp. Duidelijk dus waar de couplings vandaan kwamen.
    Besloten om een nieuwe romp te ontwerpen en te bouwen om de couplings weg te nemen.
    Progress 2:
    upload_2017-7-29_19-29-34.png

    Dat heeft heel goed geholpen. Vorige week de Progress 2 ingevlogen, de couplings zijn verleden tijd en tevens houd het model veel beter zijn richting vast en vliegt nog stabieler.
    Rollen, rugvlucht, meskant, stallturn, vrille, prophangen, etc etc. het kan allemaal.
    Het is nu een heel fijn vliegend kistje geworden. (Vind ik dan)
    Tot windkracht 4 is er prima mee te vliegen.
    Progress 2:
    upload_2017-7-29_19-17-28.png

    Grt,

    Arnoud.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 29 jul 2017
    frank3 en RCjeffrey vinden dit leuk.
  2. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Leuk model!! Heb je hier ook een tekening van?
     
  3. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Leuk dat je belangstelling hebt in het model !
    Ik heb op een paar A4 tjes met potlood en lineaal globaal een tekening gemaakt. De rest heb ik er tijdens de bouw zelf bij bedacht.
    Een officieele gedetailleerde tekening heb ik niet. gemaakt.

    Mvrgrt,

    Arnoud.
     
    blaauwen vindt dit leuk.
  4. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Het is inderdaad een leuk model en geschikt om in de buurt te vliegen of makkelijk achterin de auto mee te nemen.

    Ik kan wel van tekening bouwen en eventueel één en ander aanpassen maar zonder tekening is wel wat moeilijk.

    Maar het is toch iets voor de winter, nu kom ik er niet aan toe.

    Frank.
     
  5. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Hi Frank,

    Ik heb je een PB gestuurd.

    Grt,

    Arnoud.
     
  6. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Enige tijd geleden heb ik de tekening van Arnoud gekregen, hiervoor nogmaals bedankt! Aangezien het toch geen vliegweer is, ben ik één en ander aan het uitzoeken.

    Ik heb nog 2200 mAh 3s lipo's liggen. Deze zou ik graag willen gebruiken. Misschien dat ik daarom beter het vliegtuig iets groter maak (10% ongeveer) aangezien Arnoud 1500 mAh lipo's gebruikt.

    verder wil ik geen landingsgestel toepassen, zodat ik ook in hoger gras kan landen. Daarom ga ik misschien de rompvorm iets aanpassen.

    Voor mij wordt het wel een leuke uitdaging, ik heb wel eerder een toestel gebouwd van tekening maar hier moet ik wel meer mijn fantasie gebruiken. Daarom vind ik het niet erg als er wat mensen mee willen denken. Is het bijvoorbeeld handig om het vliegtuig ongeveer 10% groter te maken vanwege de grotere accu's??

    Groet, Frank.
     
  7. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
  8. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Ik heb bovenstaande motor nog liggen.
     

Deel Deze Pagina