0.8 cox motor

Goeiendag,

Ik heb van een mede forummer 2 oudere cox 0.8 motortjes overgenomen inclusief een flesje speciale brandstof. Geen idee hoe lang ze stil hadden gelegen maar met wat geklungel heb ik er eentje aan de praat gekregen.

Het doel van dit motortje is een zwever van 1,60m waar hij op gemonteerd gaat worden. Zwevertje is nu in restauratie en 35 jaar geleden door mijn vader gebouwd met een cox motor er op. Zwever heeft 1 maal gevlogen en daarna al die jaren op zolder gelegen. Ik wilde het origineel houden vandaar dit motortje.

Nu heb ik wat tips nodig wat de beste manier is om dit onding te starten (gaf me al een tik op de vingers:)), hoe weet ik of er voldoende compressie is en doet hij het eventueel ook op tornado fuel of is dit uit den boze?

Ik heb het iets gefilmd, waren de eerste pogingen: cox 0.8 engine second test - YouTube en cox 0.8 engine first test - YouTube

Tips gevraagd graag:D

Marc

Op mijn cox .49 motortje dat ik vroeger gebruikte zat een veer die het starten wat makkelijker maakte.

$(KGrHqV,!o8FBk(w(HlYBQhKgnSQGw~~60_35.JPG

cox_qrz_049.jpg

1-je bent echt gek dat je een motor zomaar in een bankschroef spant!!!

2-Hoe oud is die brandstof???

3-vind ze mooi lopen , maar staan iets te scherp denk ik.

tornado heeft een te hoge ontstekings temperatuur voor een cox motor er zit niet voor nix een gloei plug in de motoren die voor deze brantsof bedoelt zijn

in de speciale branstof die mestal zelf gemengt word zit een zeer vluchtige vloeistof die voor de ontbranding zorgt van de olie en andere stoffen in deze brandstof
het is darom dan ook belangrijk de branstof voor de cox motor's goed afgesloten te houden en zo kort mogelijk te openen voor het tanken anders vervliegt je onsteking's
materiaal en zal de moter steets moeilijker starten en lopen of zelf helemaal niet meer

als je kunt achter halen van welke mix jown branstof is dan kan je de vervlogen vloeisof wel weer wat aanvullen en zal de motor ook weer makkelijker starten
anders kees bij swentibold even vragen hij heeft zelf ook een soortgelijk motortje en maakt ook zelf de branstof hiervoor

Wat ben jij een motoren beul..........

Cox brandstof of brandstof met een hoog nitro percentage (25%) en wonderolie, geen syntheet.......

Prop 5x3 of iets in die trend of een originele coxprop, laat ik die nu hier hebben rondslingeren samen met enkele van die motoren......

En natuurlijk goed afstellen......

Wat ben jij een motoren beul..........

kom kom, als je niets van cox motoren afkent dan is het gewoon onwetendheid waardoor je fouten maakt...
doe jij nooit iets mis?

ik heb ook een 0.8 cox liggen, geerfd van grootvader :)
hij vertelde me dat er inderdaad een enorm hoog percentage nitro in moet... +25% zelfs.

ik kan mis zitten, maar een 0.8cox moet janken, en deze doet dat zeker niet bij het 2e filmpje. de eerste poging klinkt veel juister.
volgens mij zit hij veel te laag in zijn toeren... gebrek aan nitro vermoed ik?
zelf ken ik nauwelijks wat van motoren, maar aangezien je hier enkel full trottle hebt moet hij hoge toeren maken... (ik had begrepen tot 14.000rpm)

er is veel info op internet te vinden, dus ook over cox motoren.
ik zou eens een zoektocht opstarten.

verder is het vet dat je nog een 0.8 wil gebruiken... ik kan het helaas niet omdat er een geluidsbeperking geld op de club van 82dB. de cox veegt daar zijn voeten aan.

die 0.8 is mss nog iets vet voor een funjet, met een grote tank moet je wel een aantal minuten dikke fun hebben...

grtz

kom kom, als je niets van cox motoren afkent dan is het gewoon onwetendheid waardoor je fouten maakt...
doe jij nooit iets mis?

Tuurlijk maak ik ook fouten, maar wat ik jammer vind is dat men de kennis in de buurt heeft en die niet gebruikt, of niet wil gebruiken. Of denkt men dat ik doordat ik nu alleen maar met electro vlieg niets afweet van brandstof motoren. Ik heb heel wat coxjes, mc-coy-tjes en wenmac-jes versleten in de begin jaren, en daarna vele grotere brandstof motoren in gebruik gehad, ook enkele exoten. Bij die clubs was ik ooit een van de viertakt en electro pioniers..........

echt smeren met 25%wonderolie,dacht dat er een gietijzeren cilinderbus in zit,en geen Tornado rotzooi gebruiken.en als je een motor start bebruik dan een motorbokje.Nooit in de bankschroef klemmen dat vraagt om ellende.
en gebruik brandstof met 25%nitro.

Inderdaad 25% wonderolie, minimaal 15% nitromethaan en de rest methanol.
Prop: 6x3 Niet groter, het is geen diesel!
Even op deze wijze op een blokje schroeven en dan pas in de bankschroef: [URL="
Baby Bee .049 Glow Engine - YouTube[/URL]

Zuiger is een gietijzerlegering, cilinderbus is van staal.
Gietijzer is poreus, daardoor werkt het erg goed met wonderolie.

Tornado alleen gebruiken in motoren die toch kapot moeten....

Laatst bewerkt door een moderator:
Heren, even voor de duidelijkheid ik ben niet "onwetend" en al helemaal geen beul:confused:....

Het motortje zit redelijk los geklemd en NIET aangedraaid in de schroefbank. Electro is al helemaal mijn ding niet dus daarom dat ik het zwevertje origineel wil houden. Experimenteren vind ik net leuk.

De brandstof zit in een flacon die gisteren voor het eerst open ging. Is wel volgens degene waarvan ik het overgenomen alwel wat ouder maar wel de juiste brandstof, die hij speciaal voor deze motortjes aangeschaft had. Moet nog eens kijken wat daar allemaal opstaat, is anders dan tornado in elk geval.

Zwever is bijna klaar, ben nu een ander stabilo aan het bouwen omdat het oude volledig getordeerd was door het lange liggen op zolder en niet meer met goed fatsoen recht te krijgen was. Heb voor de motor een standaard gemaakt bestaande uit een blokje balsa en een electromotorhouder die eigenlijk bestemd was voor een soort easystar. Nu moet ik nog bepalen wat de beste plaats is om het op het toestel te zetten. Pa kan zich niet meer herinneren waar het nu zat. Meest logische zou zijn boven op de vleugel, maar kijkend naar de romp zou het ook net achter de vleugel kunnen zijn. Zal er eens wat foto's van maken.

Wat de filmpjes betreft maakt hij bij het tweede filmpje wat minder toeren. Was toen wat met de naald aan het experimenteren en hij liep erg vet op dat moment. Bij het eertse filmpje draaide hij zover ik kon vertellen vol uit.

Kan ik er een tankje aan monteren? Zo ja, heeft die dan dezelfde set-up als een normale tank? Met hetgene wat ik er in gepeurt krijg loopt hij ongeveer 40 á 50 seconden. Er zitten 2 gaatjes naast de naald. Behalve tanken hebben die nog een andere functie?

Marc

de stabilo kan je altijd proberen recht te krijgen door het balsa vochtig te maken, en hem plat opgespannen of gedrukt te laten drogen...
misschien is hij dan zo recht genoeg om de resterende torsie er uit te krijgen met de bespanning die je opnieuw aan moet brengen?

de stabilo kan je altijd proberen recht te krijgen door het balsa vochtig te maken, en hem plat opgespannen of gedrukt te laten drogen...
misschien is hij dan zo recht genoeg om de resterende torsie er uit te krijgen met de bespanning die je opnieuw aan moet brengen?

te laat, hij is er al van af.

Wat foto's:

Wie heeft enig idee wat de naam is van dit toestel? Kan niet meer afgeleid worden van het stabilo, dat is nieuw en iets anders dan het origineel. Ik heb het simpel gehouden. Het roer is wel origineel en daar staat "Graupner RC" op.

Dan graag nog wat info aangaande de plaatsing van de Cox. Net achter de vleugel zit ook een mogelijkheid het ding vast te zetten. Beter lijkt mij op de vleugel. Let wel, ik moet de voet van de Cox nog afwerken. Ook moet ik nog een kapje maken voor de cockpit.

Foto-QKIOUJTT.jpg

Foto-DHVANUUX.jpg

Foto-LDPIXU4T.jpg

Foto-4QGOFDNB.jpg

Ik denk dat het de laatste foto gaat worden

Marc

Hoi ! Dit lijkt een "Dandy" van Graupner, dit was mijn eerste toestel waarmee ik succesvolle vluchten heb gemaakt met een Cox 0,8 motortje bovenop de vleugel. Leuk project ! succes ermee.

Hoi ! Dit lijkt een "Dandy" van Graupner, dit was mijn eerste toestel waarmee ik succesvolle vluchten heb gemaakt met een Cox 0,8 motortje bovenop de vleugel. Leuk project ! succes ermee.

Boven op de vleugel dus......was mijn gok ook. Bedankt voor de info!

Dandy%20Motoraufsatz.jpg

Dandy%20Katalog.jpg

Effe wat gegoogled en hij lijkt inderdaad erg veel op de Dandy. Model is uit 1968. Ben van '69 en zat toen nog in de "pijp" van pa:razz:.....toch leuk als ik dit toestel na al die jaren op zolder heeft liggen te verstoffen weer de lucht in krijg. Nu snap ik ook waarom die duivels achter in de staart zitten....stabilo was zo te zien bedoeld als afneembaar. Pa had het toen vast gelijmd. Nu zitten er nog extra pennen vlak achter de vleugel, wat daar ooit de bedoeling van is geweest ben ik nog niet achter.

Zou het dit jaar nog lukken? Weersvoorspellingen zijn slecht, regent hier al bijna 30 uur continu:onweer:

de neus heeft veel weg van een amigo :) had de dandy nog nooit eerder gezien.

wel leuk toestel!

de neus heeft veel weg van een amigo
Dat is niet zo gek, ze zijn van dezelfde ontwerper, die ook de Kadett, Kapitaen, Topsy, Amateur, Taxi en Filou op zijn naam heeft staan.

@Marx-7: Zo te zien is jouw vervangingsstabilo een vlakke plaat.
Dat gaat niet goed aflopen als je het zwaartepunt niet aanpast.
Het origineel heeft een dragend stabilo met een echt vleugelprofiel.
Als je wilt kan ik het voor je opmeten.

Ik denk er juist over om mijn vintage (1972) Dandy van een electro opzet motor te voorzien, voor als er geen super dunne hoogtestart lijn is.

Toen deze kist nog een zijde bespanning had is deze erg vies en vlekkerig geworden door de olie van de Wen Mac 0,8cc hulpmotor die ik er toen eens opgezet had, gecombineerd met het zwarte stuifzand van de Bussumer heide....

Met zijde:
full

De motor
Ontworpen door Bill Atwood, die ook tekende voor de COX Medallion en Tee Dee series (de snelle front intakes):
full
full

Op de Wasserkuppe (1973), Duitse vliegers daar beweerden dat er voor die tijd nog nooit een Nederlander was geweest.
Of dat waar was, weet ik natuurlijk niet, maar het was een geweldige ervaring.
full

Uiteindelijk vielen spontaan de gaten in de zijde en is er rond 1988 Solarfilm opgegaan, stukken minder mooi, maar ja je moet toch wat...:rolleyes:
Kist heeft jaren stilgelegen, maar in die gedaante 3 jaar geleden meegedaan met de eerste Vintage gliders meeting te Boxmeer.
Bart Doets maakte deze foto's van mij (even alles neutraal trimmen en het uit de lucht pakken bij wijze van landing....:mrgreen:)
Ik denk de laatste keer dat ik met 35Mhz stuurde.
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Laat ik nu nog een heleboel originele tekeningen en kalken hebben liggen van de dandy. Dus origineel maken is dan geen probleem.

@Marx-7:

Al een tijd niets meer gehoord, heb je de tekeningen al?
Want ik mag toch aannemen dat je, met die onder handbereik en de kennis die we je hier hebben aangereikt, je een origineel stabilo maakt.....
Want je hebt dat profiel echt nodig om de momenten balans te bewaren.

Back