09-06-03 - lijnbesturings demo Delta

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Joost, 11 jun 2003.

  1. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    2e Pinksterdag werd er een demonstratie lijnbesturing gegeven. Ik had dit nog nooit gezien, dus ben er heen gegaan.

    [​IMG]


    Dit model schijnt een beginners model te zijn, en hier zou ik ook even mee mogen vliegen. Helaas liep de motor niet lekker, de lijnen vielen, bij gebrek aan snelheid, door de wind slap :(
    Dit ging enkele keren mis en de prop brak. Nadat er een nieuwe op zat heeft de motor al helemaal niet meer lekker gelopen. (Vraag niet wat er mis was, want daar heb ik ook geen verstand van. hij maakte gewoon te weinig toeren.)
    [​IMG]

    Ik weet nu wel dat je er knap draaierig van wordt, maar ik heb het 'handvat' nog niet in handen gehad...
    [​IMG]

    verder nog wel de hele middag RC kunnen vliegen hoor, mijn electro motoren liepen namelijk wél als een zonnetje :zon: :wink:
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik zie het al...
    Het is weer eens tijd voor wat ontwikkelingshulp :wink:

    Zonder gekheid, die Paolo-tjes (die rode en die blauwe) zouden het heel behoorlijk moeten doen.
    Ik weet dat Fly-by-Wire ze mete een MDS 17 vliegt en dat nog eens met een geknepen gasregeling (niks niet draaierig, dus), het zou op minimaal vermogen vooruit moeten komen. Naar binnen komen (wat jij dus gezien hebt) wordt meestal veroorzaakt door te weinig tiplood, in de buitenvleugeltip aan gebracht om het gewicht van de lijnen te compenseren...

    Ik zag op je foto zegge en schrijven 1 model, waarmee je toch redelijk spectaculair moet kunnen vliegen (niets ten nadele van de andere kistjes, maar ter wille van de duidelijkheid chargeer ik het even), de blauwe stunter (zou een Eucalypta kunnen zijn) voor 6cc motoren.
    Maar dan staat of valt alles met het gewicht -max. 1 kilo- en het goede gedrag van de motor -echte twee-viertakt loop-. Als dat niet lukt, kun je er nog niet zoveel mee.

    Het doet me genoegen, te zien hoeveel men in Vlissingen vooruit is gegaan sinds onze workshop aldaar.

    Overigens is die draaierigheid na 10 vluchten verdwenen...

    Denk nu niet, dat je nu dus weet wat lijnbesturing is -en ik zeg dit zonder ook maar een greintje arrogantie, want dat zou de demo van Delta geen recht doen- vergelijk het maar met wedstrijd LB-vliegen zoals mijn Delta-400 met zo'n Jetcat-aangedreven Kangaroo...

    Conclusie: ze zijn daar erg goed bezig in het verre Zuid-Westen :D :D :D
     
  3. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    dat denk ik ook zeker niet. Heb alleen maar wat rondjes gezien, en niet echt 'gevoeld'. Ik kom nog wel eens een keer bij jou kijken Bruno... ooit.. ;)

    volgens mij vloog die blauwe stunter trouwens wél goed, alleen is dat niet echt een beginners model :wink:

    de modellen van de 1e foto zijn volgens mij trouwens niet van een lid van Delta in Vlissingen :oops:
    maar van een gast vlieger (volgens mij Ben Matla van modelvliegclub Alouette)

    die 2 ""Paolo-tjes"" waren dacht ik wel van clublid, en er was nog een ander model, maar hier zat geen goede motor op.

    http://people.zeelandnet.nl/cn.mvcdelta/lijn.htm
     
  4. Cropduster

    Cropduster

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    582
    Locatie:
    MVA Almere
    Zeker weten.... Beter dan in het midden, want in het verre Zuid-Westen komen tenminste leuke (schaalachtige) modellen op het veld... Herken er toch een Pilatus PC-7, een Saab Safir, een Harvard AT-6, Boeing PT-26 Peashooter (of is het de PT-19Cornell?)... Met deze instelling is de LB Cropduster ook binnen handbereik.... 8)
    [​IMG]
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    De volgende stap op de ladder zijn de modellen met de sublieme vliegeigenschappen. Schaalachtig uiterlijk is meegenomen, maar mag natuurlijk nooit ten koste gaan van de vliegeigenschappen.
    Bij het ondeskundige publiek zijn in eerste instantie schaalachtige modellen vaak favoriet, maar na enige uitleg wordt ook hier ingezien dat beheersing en precisie voor iedere modelvlieger toch uiteindelijk het hoogst bereikbare doel vormen. :D
     
  6. Cropduster

    Cropduster

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    582
    Locatie:
    MVA Almere
    Ook na uitleg blijven schaal achtige toestellen favoriet. Het moet wel ergens op lijken... Daarnaast, is een vlieger echt heel goed is/wordt, dan zal ook een schaalachtige kist zeer beheerst en precies gevlogen kunnen worden. 8O En dan gaat het dus gewoon erom wat dit ondeskundig publiek gewoon mooi vind. Een herkenbare kist.... 8)
     
  7. Guest

    Guest Guest

    De meest herkenbare kist bij ondeskundig publiek is het bosje brandhout dat overblijft na een crash 8)
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Het gaat je dus nog niet zo gemakkelijk af, begrijp ik hieruit... :twisted:
     
  9. Guest

    Guest Guest

    Communiceren met onkundigpubliek over herkenbaar/goed vliegen valt inderdaad nog niet altijd mee....
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Zelfs met sommige collega-modelvliegers -die toch beter zouden moeten weten :wink: - soms ook niet... :cry:
     
  11. Guest

    Guest Guest

    Van mensen die "beter zouden moeten weten"
    kun je hett niveau beter maar vergeten :twisted:
     
  12. Cropduster

    Cropduster

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    582
    Locatie:
    MVA Almere
    Bruno, Billy, word het tijd dat we Robert vragen voor jullie je eigen hoekje te geven op het forum? 8)

    :proost:
     

Deel Deze Pagina