1:1 parapent RC motoriseren

Een maat van me doet aan 1:1 parapenten. Nu is zijn parapent afgekeurd en koopt hij een nieuwe. De oude is beschikbaar voor een RC experiment, namelijk een RC paramoteur ;-).

Nu zitten we te denken aan een bosmaaier motor. Een Still FS 45 is goed verkrijgbaar. Die heeft de volgende specs:

Tweetakt
25cc
2800 rpm stationair
9500 rpm volgas belast
gewicht 4,2 kilo
loopt op Aspen

Wat voor prop zou daar op moeten? Normaal gesproken hangt er zo'n 80 kilo onder de parapent.

Alle suggesties/opmerkingen zijn welkom...

groet,
Alex

hallo,

ik heb op me zenoah 26 een 16x8 3blads ,ik weet aleen de max toeren niet wie ik er mee behaal, ik denk dat zo'n motor wat op een stihll bosmaaier zit deze ook goed moet kunnen rondslingeren.

Grt.

mijn MVVS 26cc bezine slingert een 18x8 proppellor met 6900 RPM rond. Maar prop is eigenlijk iets te groot, 18x6 @7400 RPM is mooier denk ik.

6900 rpm is helemaal niet verkeerd voor een benziner hoor :wink:

Grt.

voor een parapent zal je met een vertraging moeten werken denk ik, net zoals de echte gemotoriseerde. Grote prop met lagere toeren.

Alex Talsma zei:
Wat voor prop zou daar op moeten? Normaal gesproken hangt er zo'n 80 kilo onder de parapent.

Hoi Alex,

Hou je wel rekening met de regeling modelvliegen Artikel 1?

Artikel 1
In deze regeling wordt verstaan onder een modelvliegtuig een luchtvaartuig van geringe afmeting,
waarvan de totale startmassa niet meer dan 25 kilogram bedraagt.

Voor je met dit experiment e.v.t. de lucht in gaat moet je dus een ontheffing aanvragen lijkt mij.

Gr. Teus

Ben weer terug van een weekje vakantie in Limburg. De paramoteur zal onder de 25 kilo moeten blijven (al was het alleen al voor de verzekering). Maar dat moet qua bouwen ook makkelijk kunnen. Of het dan nog vliegt is een tweede, maar dat zien we wel. Voorlopig zijn het alleen nog maar plannen. Als het luchtwaardig wordt zal ik ook eerst met de veiligheidscoordinator van onze club overleggen. Hoe dan ook... mooi project om eens verder over na te denken... Iedereen bedankt voor de reactie tot nu toe!

groet,
Alex

Alex Talsma zei:
Ben weer terug van een weekje vakantie in Limburg. De paramoteur zal onder de 25 kilo moeten blijven (al was het alleen al voor de verzekering). Maar dat moet qua bouwen ook makkelijk kunnen. Of het dan nog vliegt is een tweede, maar dat zien we wel. Voorlopig zijn het alleen nog maar plannen. Als het luchtwaardig wordt zal ik ook eerst met de veiligheidscoordinator van onze club overleggen. Hoe dan ook... mooi project om eens verder over na te denken... Iedereen bedankt voor de reactie tot nu toe!

groet,
Alex

Vliegeigenschappen zullen wel beroerd worden als het spul maar max 25 kg gaat wegen. Per type scherm heb je verschillende grotes zodat voor de verschillende formaat (gewicht) piloten toch goede vliegeigenschappen houdt. Het laagste all-up gewicht wat ik zo tegen kom is 50 tot 65 kg. Maar als jouw kennis een beetje forse jongen is en op een L-scherm vliegt dan is de gewicht-range voor zo'n scherm al snel 100-130 kg. Dus met 25 kg zit je op 50% of maar 20% van het geadviseerde startgewicht. Bij een te laag startgewicht zal het scherm niet voldoende snelheid ontwikkelen en zodoende te weinig druk genereren in de cellen van het scherm, waardoor dit heel snel dichtklapt.

Ook de aansturing wordt een uitdaging, je hebt namelijk een behoorlijke slag nodig voor de stuurlijnen met redelijk wat kracht. Kijk eens naar zeil-winch servo's, verder stuurt zo'n scherm pas echt als je mee gaat hangen in de bocht dus een vorm van gewicht-verplaatsing zou ook mooi/handig/nodig zijn.

Rick

P.S.: Als je jullie uitgespeelt zijn, ik zoek nog wel een oefenschermpje om de start van mijn 1:1 parapent-carriere te versnellen.

je zal hem zowiezo moeten verzwaren gewicht op motor dan.

Still is goeie keuze maar let goed op de welke je neemt.

Dank Rick voor je bijdrage. Qua motorisering moet het kunnen en sturing (via katrollen) gaat ook lukken, maar of er genoeg druk in de cellen komt is inderdaad de vraag. Mijn maat is licht, dus wat dat betreft zitten we nog enigszins gunstig. Op dit moment is het hele project nog maar een gedachte. Alle input is welkom!

hallo mijn naam is janco ben nieuw op deze site heb al diverse projecten gehad .
heb ook een stihl fs 45 liggen maar ik gebruik hem voor een para-trike 1op3 scale
maar weet niet welke propeller daar de motor rechts draait en dus moet stuwen.heb jij ervaring of iemand die een idee heeft ik zelf denk aan een drie blads 16x8.de as is 8mm
grt janco

werk richting draait jou as [propeller ]welke meenemer en pro gebruik jij ik heb nl de stihl fs45max 9500toeren
grt janco

Hmmzzzz dat gaat inderdaad wel groot worden :-) Ik zou daar mijn trike wel onder kunnen hangen maar ik denk dat de uitslag voor de stuurlijnen niet voldoende is en zeker het gewicht niet.

Mijn trike weegt een kleine 9kg en dat geeft te weinig druk in je cellen... Maar ik ga vliegen met een 90cc modelbouw motortje en dan een 26inch prop....

Ben wel benieuwd hoe het er uit komt te zien ;-)

Back