1:10 on-road auto voorzien van BREDERE banden...

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Mari, 2 mei 2004.

  1. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Iedereen wil zijn auto een "agressiever" uiterlijk geven, daarom dan ook de vraag of er bredere banden op een 1:10 on-road wagen kunnen?

    De standaard banden/velgen zijn 26mm breed en hebben een doorsnede van ongeveer 66mm...

    Iemand suggesties en eventueel links?

    Is het verstandig om bredere banden/velgen te monteren?

    Bredere banden geven meer/minder grip?
     
  2. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    breder is meer grip
    als ge enkel wielen uit je body wil kan je misschien Off-set wielen kopen
     
  3. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Heb net ff rond zitten kijken o.a. bij PK-racing. Daar spreekt men wel over 30/32mm brede banden, maar kan ze in hun webshop niet direct vinden...

    Heb wel de Off-set velgen gezien, daarmee maak je de auto wel wat breder, maar verhoog je niet direct de grip.

    Een agressievere look en wat meer grip moet toch te combineren zijn...
     
  4. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Brederen Banden gaat niet altijd goed. Ik heb een set banden van HPI die 32mm breed zijn en die passen niet op me HPI dan gaan ze aanlopen bij me radiobox. Dus kijk goed of je ruimte heb voor brederen banden.

    Verder als je vaak meer grip wil verlies je weer levensduur van de banden. Misschien is kijken naar schuimbanden van Corally die hebben ze in 26mm en in 30mm.
     
  5. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    dat bredere banden meer grip geven is niet waar... 'k heb op m'n serpent 705 voor nammelijk 26mm en achter 30mm banden.. dat is 'normaal' in die 1:10 touringcar... en als je meer grip zou krijgen door bredere banden had iedereen voor ook 30mm gehad...
     
  6. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Om te beginnen heb jij achter al bredere banden als dat ik standaard heb (26mm)...

    Dat voorop voor smallere banden is gekozen zal te maken hebben met het stuurgedrag van de auto... Moet je op je 1:1 auto eens doen, van 175 naar 225 gaan met je banden, kom je d'r achter dat het niet echt lekker meer stuurt.

    In de meeste gevallen zijn RC's auto's aan de voorkant lichter dan aan de achterkant, dus zal de auto aan de achterkant ook betere grip hebben dan voor...

    Maar zoals ik al zei, ik kan alleen 26mm banden vinden en geen bredere!
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat bredere banden meer grip geven is relatief.... (en ja, ik heb 215 onder mijn auto :) )
    Misschien dat een niew setje banden van een beter rubbersoort al wonderen doet.

    Grip moet je niet alleen in de banden zoeken maar in de demping, vering, en vooral de geometrie van je achterwielen zoals toespoor een hele belangrijke is. Daarnaast kan je de grip op hogere snelheden verbeteren door een goede achtervleugel mist ook de body stijf is.

    En zoals in iedere racerij moet je compromises maken, als je aan de ene kant van de auto geen grip meer kan vinden kan je aan de andere kant grip wegnemen. Aan de voorkant kan je dat doen door (zoals al opgemerkt) smallere banden maar ook een stuggere demping en veren en eventueel een stabilisator.
     
  8. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    puur theoretisch geven bredere banden meer grip -punt-
    anders reed schumacher met banden van een racefiets om sneller te gaan , neen breed = meer wrijving =meer grip
     
  9. hilbren

    hilbren Guest

    ik ben het helemaal met Roelof eens

    breede banden zijn volgens mij ook alleen maar bedoelt om veel vermogen kwijt te kunnen.
    breede banden geven natuurlijk niet alleen veel meer rolweerstand maar je heb ook nog eens veel meer luchtweerstand. en met regen is het helemaal een ramp.
     
  10. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    had ik niet gezegd in theorie
    :wink:
     
  11. hilbren

    hilbren Guest

    dan ben ik het niet helemaal eens met jouw theorie ;)

    breede banden geven alleen meer grip als er genoeg downforce of gewoon gewicht op staat. als je je banden nu zo breed maakt, dat het aantal newton per vierkante cm heel klein wordt, zal die grip juist weer afnemen.

    en nog iets... schumacher heeft 2WD
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Klopt, maar brede banden zijn er ook om (Zoals hilbren al zei) het grote vermogen wat deze monsters produceren toch kwijt te kunnen.. Maar grip is iets van veel factoren, je kan nog zo brede banden hebben.. Maar als je slecht rubber hebt kom je ook niet vooruit ;) (En heb je ook geen grip)
    En dit van roelof hoort er nog bij :
     
  13. KevinS

    KevinS Guest

    Wrijving (of grip) is de wrijvingscoefficient (tussen asfalt en rubber/foam = constant) vermenigvuldigd met de normaalkracht (gewicht + downforce).

    Wrijving is dus NIET afhankelijk van het oppervlak en dus is grip NIET afhankelijk van de breedte van de band. Een brede band is inderdaad alleen nodig om meer vermogen te kunnen overbrengen op het wegdek, zonder dat de band door de te hoge krachten per mm^2 kapot gaat en/of te snel slijt.
     
  14. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Als we jouw formule consequent doorvoeren, is het volgens mij wel waar dat, ceteris paribus (dus bij gelijkblijvende randvoorwaarden) meer rubber zorgt voor meer grip. Bij meer rubber neemt de wrijving (of wrijvingscoefficient) volgens mij namelijk gewoon toe, daar hoef je geen natuurkunde voor gestudeerd te hebben. Of begrijp ik die formule nu helemaal verkeerd?
     
  15. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    hehe, geinig dit.. 't komt er iig op neer dat een bredere band zeker niet altijd meer grip oplevert... geloof je 't nogsteeds niet... waarom heeft een rally auto in de sneeuw dan zulke dunne bandjes? :D
     
  16. KevinS

    KevinS Guest

    Fw = µ * Fn

    µ is de hechtings- of wrijvingscoefficient, die alleen afhankelijk is van de eigenschappen van de twee contact makende materialen. Niet van de grootte het oppervlak.

    Je hebt hem dus helaas verkeerd begrepen.

    En ik heb autotechniek gestudeerd, geen natuurkunde...
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    haha, mooie Cyclops :)
     
  18. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    OK, da s helder. Maar waarom zitten er dan nu in de voorbanden van formule 1 auto's ook groeven? Dat heeft niets met de overbrenhing van vermogen te maken?! Vaag.. Bedankt voor je uitleg in ieder geval Kevin, enne, autotochniek heeft voor een groot deel te maken met natuurkunde natuurlijk :wink:

    :offtopic: Dennis, ook weer bedankt voor je constructieve bijdrage he :D . Zal ik nog een keer mijn mening over slowchatten herhalen? :wink: (let ook op de vele emoticons....)
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Oeps, sorry Jaap J. (Snap niet wat je bedoelt van die emoticons :roll: )

    Zou voortaan opletten :oops:

    Maar die groeven zorgen ervoor dat er nog genoeg rubber op het asfalt is , en toch iets lichter is. Het is ook voor de troep af te voeren (water,steentjes etc... )
     
  20. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Nee, die groeven zijn er zeker niet om rommel af te voeren en al helemaal niet om water af te voeren, daar hebben ze speciale banden, intermediates of regenbanden, voor. Lichter is natuurlijk ook te verwaarlozen.
     

Deel Deze Pagina