1/10 Stock vs modified

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Stewie, 12 jul 2011.

  1. Stewie

    Stewie

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    2.296
    Locatie:
    Koersel
    Omdat ik weinig informatie vind over dit verschil even dit topic.

    Ik ga beginnen met 1/10 onroad en heb een Xray T3 2011 gekocht (leuke puzzel :p).

    Ik heb beslist van modified te rijden, maar heb geen idee welke motor daar bij past :rolleyes:. De regelaar heb ik, een Graupner-GM genius 120.
    Kwa snelheid zou hij moeten uitkomen zoals een ver vertimde stock 10.5T, heb dit geprobeerd met de wagen van olli en is meer dan snel genoeg om te beginnen.

    Met wat komt dit modified overeen?
    De GM regelaar heeft redelijk wat instellingen voor timing en boost, maar is geen stock regelaar.
     
    Irishman vindt dit leuk.
  2. kurtje

    kurtje

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    3.024
    Locatie:
    Beringen
    Same problem hier...

    Is toch wel enorm weinig te vinden over stock / modified etc!!!

    Ik heb ook de GM Genius als regelaar...
    Ben dus zelfs aant overwegen om toch een stock regelaar aan te kopen.
     
  3. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb geen gm120 maar omschrijf eerst precies wat je wilt weten?

    De gm120 kan alles ...alle modified motoren ...dynamische vertiming voor de wat hogere turns motoren etc etc ...
     
  4. kurtje

    kurtje

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    3.024
    Locatie:
    Beringen
    Kan je met de GM zowel de modified motoren aansturen zoals je zegt, bvb een 6.5t of dergelijke?

    Maar kan je bvb ook met een 10.5 met de timing en boost gaan spelen totdat je hetzelfde resultaat krijgt als een 10.5 met een stock regelaar?
     
  5. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag

    Ja, er wordt zelfs 6t delta wikkeling mee gereden. Dat gaat nog harder dan een 3.5t Y-wikkeling.

    ja, je kunt er ook een 10.5t dynamisch mee vertimen.

    "stock" regelaar wordt door sommige fabrikanten gebruikt als term voor dynamisch vertimede regelaar. Termen zoals "stock spec" of wat dan ook is puur een aanduiding dat deze dynamisch vertimed voor de hogere turns motoren.

    Een gm120 heeft geen "STOCK" benaming maar dat heeft die ook niet nodig. ;) Zoals aangegeven kan die alles. Net zoals een Hobbywing 120A ook geen "stock" benaming heeft maar wel dynamisch kan vertimen en ook alles kan aansturen wat je maar hebt. Het is allemaal puur software matig en is dus in te stellen via de software. Je hebt daar geen apparte regelaars voor nodig om mod te rijden of een hogere turns motor dynamisch te vertimen.

    Voor meer info betreffende de GM kan tom of andere die er mee rijden hopelijk wat meer beschrijven hier.

    ps:
    hij kan ook sofware matige op "nul" graden vertimed gezet worden zodat je bijvoorbeeld in de huidige toerwagen nul graden regelement kunt rijden.
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2011
  6. kurtje

    kurtje

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    3.024
    Locatie:
    Beringen
    Ahhhhh ok dat is een heel duidelijke uitleg, dank je wel voor de uitleg! Dus om stock mee te rijden kan ik gewoon een 10.5 steken en met de dynamische timing (in het heel uitgebreide software programma :O) gaan spelen?

    Zou u dan zelf aanraden om met een 10.5 te gaan rijden, of iets lager en minder vertimen?
    Het gaat in een Xray T3 2011 komen!

    Hopelijk kan er inderdaad iemand reageren die er zelf mee rijdt. Eventueel wat tips voor het instellen etc.
     
  7. Stewie

    Stewie

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    2.296
    Locatie:
    Koersel
    Dank voor deze klare uitleg! Als nu nog iemand langskomt die iets zinnigs kan vertellen over de overload aan opties in de software zou het perfect zijn.

    Dus ik kan stock en modified rijden met mijn regelaar, dat is ook weer goed nieuws.
     
  8. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Ja! De GM120 kan elke motor tot 3,5 turns star gewoon aansturen. Dus ook de stock motoren. Ik denk dat het eerder belangrijk is in welke klasse je wil gaan rijden en daarop alles afstemmen maar met de GM120 heb je zeker een goed werkpaard in huis gehaald. Met wat tijd en moeite kan je hem goed onder de knie krijgen en er zijn zeker een hoop mensen die je op weg kunnen helpen. Ikzelf rij ook met de GM120 V2 en ben er dik tevreden over...
     
  9. Stewie

    Stewie

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    2.296
    Locatie:
    Koersel
    Hadden wel het vermoeden dat het een redelijk goede regelaar is; Tis bij ons ook de GM120 V2, die kan je namelijk zelf updaten.

    Denk dat we een mix gaan rijden ofzo. Een motortje is snel gewisseld en dan kan je alle kanten uit, zeker als de regelaar toch zowat alles aankan en verschillende profielen kan opslaan.

    Verwacht wel nog wat vraagjes hoe dat de regelaar moet ingesteld worden, want zoveel opties op een regelaar zijn we nog niet tegengekomen :D.
     
  10. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    De GM moet je behoorlijk op studeren ;), de andere merken zijn wat dat betreft veel simpeler kwa opzet....maar wel met een stuk minder opties. Het is aan de individu wat ze met al die opties willen of kunnen doen.
     
    Laatst bewerkt: 13 jul 2011
  11. patrickjo

    patrickjo

    Lid geworden:
    1 jan 2006
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Roosendaal
    ook ik rijdt met GM120-2 en het is een prima regelaar vorig jaar super met 13,5 turns stock dit jaar op de club super met 10,5 en in de NK's met een 4,5 kortom niets mis mee.

    Probeer kleine stapjes en contoleer steeds even de data.

    Gr Patrick
     
  12. Stewie

    Stewie

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    2.296
    Locatie:
    Koersel
    Ik heb online de manual eens doorgeworsteld en de mogelijkheden zijn grandioos. Ben alweer de helft vergeten vrees ik :D.

    Nu, in het begin zal ik een laptop meenemen, als de regelaar herkent wordt op die usb poorten (MMM werkt niet zonder docking station).

    Het zal wat zoeken worden, maar we komen er wel. Anders heb ik hier al paar kandidaten om wat uitleg te verschaffen :D.

    De bouw van de xray T3 schiet redelijk op, hoop hem dit weekend rijklaar te hebben. Dit zal met de standaard setup van Xray zijn, een mens moet eenmaal ergens beginnen.

    Alvast bedankt voor de reacties en nuttige bijdragen blijven welkom.
    We weten al dat we weer een sterk werkpaard hebben gekocht, die voor multi dingen inzetbaar is!
     
  13. ..l3art..

    ..l3art..

    Lid geworden:
    3 feb 2008
    Berichten:
    145
    "stock" regelaars zijn eigelijk regelaars die minder stroom kunnen leveren dan een mod. regelaar.. bv: 60A ipv 120A.
    Met een "stock" regelaar kan je dus geen mod. motor aansturen, maar andersom wel.

    de software is nog wat anders, ik rij met een HW regelaar, die kan je updaten naar de laatste nieuwe software. je hebt stock-, mod- & zero timing software.. dit telkens met andere parameters om in te stellen.

    Van de GM heb ik gehoord dat hij iets ingewikkelder is dan de HW, maar zal zeker geen slechte esc zijn!

    Veel testen en je komt er wel uit :)
     
  14. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Sorry hoor maar dat is gewoon klinkklare onzin wat je nu zegt...

    Als jouw verhaal zou kloppen, hoe verklaar je dan dat bijv. de LRP SXX Stock Spec een motor limiet heeft van 4.0 turns? (wat een modified motor is).

    Er zullen gerust merken zijn die regelaars aanbieden met een stock aanduiding die minder ampère aankunnen maar de basis van je verhaal is BS... De GM75 is geen stock spec regelaar persé maar kan 75A aan. De GM120 kan 120A hebben en is ook geen stock spec regelaar. Beide zijn gewone brushless regelaars met een X aantal ampères...

    Een gedefineerde Stock regelaar onderscheid is puur en alleen door een software matig aangepast programma voor Stock Spec racing. Niks meer en niks minder dus aub eerst de feiten correct hebben...
     
  15. Stewie

    Stewie

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    2.296
    Locatie:
    Koersel
    Naar wat ik verstaan heb heeft een LRP SXX stock een aantal voorgedefinieërde programma's voor modified, maar zijn de instelligen voor modified motoren dus beperkt.

    Een GM zou je vrij dicht naar een stock regelaar kunnen instellen door de vele mogelijkheden (timing + boost) en je kan meer instellen voor modified motoren. De leercurve is echter dus wat hoger.

    Moet niet perse stock rijden, modified is ook goed. Echter de 10.5T stock had al een zeer leuke snelheid en als ik die bereik ben ik tevreden, of dit nu stock of modified is maakt mij niet zoveel uit.
     
  16. tommy

    tommy

    Lid geworden:
    13 mrt 2014
    Berichten:
    2
    Hallo hoe kan ik deze esc resetten
     
  17. tommy

    tommy

    Lid geworden:
    13 mrt 2014
    Berichten:
    2
    Hallo hoe kan ik deze esc resetten of calibreren
     
  18. Electr0n

    Electr0n

    Lid geworden:
    14 jun 2011
    Berichten:
    335
    Locatie:
    Enschede
    Short Manual

    En mocht je een andere versie hebben dan in deze manual gewoon even het nummer intypen op de Graupner/SJ site.

    Andre
     

Deel Deze Pagina