1:100 LPG Chaconia

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Neptunus, 19 sep 2012.

  1. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Hallo allemaal,

    het is ondertussen bijna 5 jaar geleden dat ik nog eens iets postte (schat ik). Ik was toen gewoon op zoek naar RC modelbouw en bouwde vooral in kleine schaal. Dat laatste doe ik nog steeds, maar ondertussen ben ik dus ook aan een grote schaal model begonnen. Volledig van scratch. Ik ben al 3 jaar bezig aangezien ik voor mijn werk meer dan de helft van het jaar in het buitenland zit (en daar niet veel tijd heb om iets in elkaar te gooien).

    Het schip is de midsize klasse LPG/Ammoniak tanker Chaconia. Gebouwd op de Belgische Boelwerf als een schip uit een klasse van 6. Ze verschillen allemaal wel een beetje in configuratie, sommige hebben 1 dektank, andere 2 etc. De laatste van de klasse was de Sombeke en die heeft 3 dektanks en ook een volledig verhoogd vrijboord voor de accomodatie.

    Chaconia is ondertussen (tijdens mijn bouw) verkocht aan een Turkse reder en noemt Gas Cat.

    Ze meet 165m x 26.4m. Diepgang uiteraard geheel afhankelijk van belading. In ballast is het echte schip ongeveer 20.000t, beladen ongeveer 30.000t, wat overeenkomt met respectievelijk 20kg en 30kg voor het model (dat valt nog te bezien dus).
    De romp is uit hout gebouwd. Met daarna fibreglass en een coat car body filler erop.

    Ik heb daarbij wel een short cut gemaakt voor de parallele oppervlakken op de zijkant en bodem door een plaat te gebruiken. Ik denk niet dat ik dat opnieuw zou doen aangezien de latjes (lindenhout) van de boeg en de achtersteven er moeilijk op aan te sluiten zijn (hoewel het wel gelukt is).

    Ik zal uiteraard versneld door de bouw lopen in deze topic.

    Hier zijn alvast een paar foto's van het begin:
    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Hallo Neptunus,

    Ik ga je volgen, het ziet er veelbelovend uit.
     
  3. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Ok, in dat geval ga ik verder. Op dat moment zag het er voor mij ook veelbelovend uit ;)


    [​IMG]

    Hier is een foto van Courcheville in DD Gdansk. Dit is een zusterschip dat een jaartje ouder is dan Chaconia. De twee verschillen vooral in de extra dektank op Courcheville en die laatste heeft, door die extra tank, een winch minder voor de springlines. Op deze foto zie je ook de bijzondere boegvorm. Dit is veroorzaakt door de afwezigheid van een brandstoftank vooraan. Op andere schepen zit daar een brandstoftank, waardoor de romp iets slanker gevormd kan worden. Op deze schepen gaat de ladingstank zo ver mogelijk naar voor en door de maximalisatie van de hoeveelheid lading is de boeg dus vrij stomp.

    Zoals de meeste tankers heeft ze een afronding aan de zijkanten van het dek. Dat is vooral om de sterkte van de verder vrij holle romp, te verbeteren. Langsscheepse sterkte wel te verstaan. Vandaar ook dat deze ronding enkel vanuit het midden van het schip naar voor en achter loopt, maar niet helemaal tot de uiteinden.
    Hiervoor heb ik een kwart cirkel van cederhout gebruikt. Die dan aansluit op het parallele zijvlak en het dek.



    Het dek bestaat uit verschillende stukken. De grootste opening is onder de accomodatie, voor de motor en servo. Verder wou ik ook nog een opening voor de ballast en eventuele rookgenerator (schoorsteen en ventmast). Deze opening heb ik net boven de 2de ladingstank gemaakt zodat ik eventueel later nog een "echte" ladingstank erin kan zetten. Deze schepen hebben drie tanks die niet vast zitten in het schip. Ze staan als het ware in een soort ruim (vandaar dus de relatief holle romp).
    Langsscheeps is het dek ook nog eens in drie delen gezaagd aangezien het centrale stuk horizontaal is, maar de zijkanten afschuinen. Dit stopt echter net voor de accomodatie en daar is het dek volledig horizontaal.
     
  4. coenvanarkel

    coenvanarkel

    Lid geworden:
    9 feb 2010
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Arkel
    Hallo,

    Leuk dat u ook in 1:100 bouwt.
    Ik ben zelf een vloot in 1:100 aan het bouwen.
    Heel veel suc6 met de bouw!

    Mvg. Coen
     
  5. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Mooie uitleg, zelf ben ik niet heel goed bekend met grote vaart schepen.
    Maar door deze uitleg weet ik nu iets meer over de stompe boeg, zogezegd het hoe en waarom. Zo zie je een bouwverslag betekent meer dan alleen wat tekst en foto's.
    Door de vele bouwverslagen die ik probeer te volgen leer ik zelf heel veel over schepen en modelbouw.
    Ik hoop dan ook dat uw bouwverslag vervolg krijgt.
    En natuurlijk veel foto's, want daar is zowat iedereen dol op, op het forum
    succes
     
  6. arthur 1

    arthur 1

    Lid geworden:
    25 jun 2010
    Berichten:
    101
    Locatie:
    temse belgie
    hallo
    ik heb nog wat informatie over deze 6 schepen waar neptunus het over heeft n.l.
    de laadtanks zijn los van de romp en zijn geisoleerd , isolatie ong.10 a 15 cm dik .
    de voortstuwing is een sulzer als het mij goed voorstaat .
    De 6 schepen waar neptunus het over heeft zijn :
    Tielrode bn°1510 bj 1983 18128ton
    Gent bn°1519 1985 18179ton
    cheshire bn°1529 1989 19719ton
    nyhall (coucheville) 1530 1989 19719ton
    chaconia bn°1532 1990 19643ton
    sombeke bn°1533 1990 21907ton
    groetjes
    arthur
     
  7. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Ik had even een probleem met de foto bij de laatste uitleg. Hier zie je dan die afgeronde kant, met de zijkant en het versneden dek.
    [​IMG]

    Inderdaad Arthur dat zijn ze. Zoals je ziet heeft Sombeke een iets grotere capaciteit door die verhoging van haar dek. Vroeger waren de meeste schepen van Exmar. Ondertussen is enkel nog Courcheville onder het Exmar logo. Gent werd vorig jaar verkocht en Chaconia dit jaar.
    Door hun constructie voldoen ze niet meer aan de hoogste eisen. Tankers moeten normaal gezien een opstaande rand hebben aan de zijkant van het dek (genaamd fish plates), om eventuele olie lekkage op te vangen (op deze schepen van fuel en hydraulisch, hoewel ze theoretisch ook Naphta konden vervoeren). Deze platen hebben deze schepen nooit gekregen, en met de huidige hoge eisen van BP en Shell, is het heel moeilijk om nog een lading voor hen te vervoeren.

    Na deze grove houten bouw moest ik dan de beplanking doen van de romp. Hier is alvast een foto van het begin. Zoals je ziet is de hechting van die plankjes met de grote bodem- en zijplanken niet zo eenvoudig. Door de grote curve van de romp heb je ook iets meer problemen met deze kleine plankjes dan met oorlogsschepen.
    [​IMG]
     
  8. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Ik vindt het allemaal heel mooi, ook jullie uitleg.
    Zelf heb ik een envoudige trawler van hout gemaakt, en daar vaar ik ook mee.
    En nu ben ik een torpedo boot aan het renoveren, dit oude scheepje is al meerdere keren van eigenaar gewisseld en nu heb ik hem helemaal gedemonteerd.
    De romp staat er weer stralend bij, de kajuit kap is van doorzichtig kunstof en zat vol met scheurtjes. Die scheurtjes heb ik uitgefreesd en met uhu hard lijm weer gelast als het ware. Inmiddels is de kajuit geplamuurd en word weer mooi strak.
    Nu nog opbouwen.
    Verder ben ik aan de Dusseldorf aan het bouwen, ook die is uit kunstof. (abs)
    Als deze schepen klaar zijn, wil ik de Bombshell gaan bouwen. Deze wordt van hout.
    De Bombshell is een oude sleepboot van de firma Polderman uit Hansweert.
    Een spantenplan heb ik al, alleen ontbreken tekeningen/foto's van de opbouw.
    Daar ben ik dus nog naar opzoek. Maar goed eerst de andere schepen netjes afbouwen.
    Ik blijf je verslag volgen, vooral je duidelijke uitleg helpt mij zeer.
     
  9. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Ik ben blij dat te horen Jan. Veel projecten bij jouw! Zelfde bij Coen, een hele vloot in 1/100, aan mijn tempo zou dat wel eeuwen duren.

    Ik ben ook maar een beginner, dit schip is mijn eerste project in deze schaal en met deze methode. Ik heb wat info op het internet gezocht, ben al lange tijd lid van een internationaal modelbouwforum en van dit forum, hoewel ik toch enkele problemen tegenkwam die ik nog nergens gezien had. Een beetje creativiteit lost zoiets snel op natuurlijk.

    Hier is het vervolg van de beplanking. Zoals ik al zei hebben de curves op dit soort schepen een vrij uitgesproken vorm en als je de beplanking gewoon van beneden tot boven zou doen, dan krijg je een vorm van een vikingschip vooraan en achteraan. De planken gaan door de smallere bodem meer naar boven lopen om een banaanvorm te geven. Het is dus nodig om af en toe een evenwijdige lat met de bodem te leggen (zoals de lat die je appart ziet op de vorige foto).

    Hier zie je dan het vervolg ervan, met die evenwijdige plank op z'n plek gekleefd en dan het verdere deel naar boven toe.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Om een scherpere rand vooraan en achteraan boven de propellor te kunnen maken heb ik een stuk brass in de kiel gewerkt.

    Zo ziet ze er vanbinnen dan uit. De frames die onderbroken zijn zijn voor de opening in het dek onder de bovenbouw.
    [​IMG]

    Veel succes met je project, dingen renoveren is meestal nog moeilijker dan gewoon herbeginnen!
     
  10. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Hey Neptunus,

    Kwam je al regelmatig tegen op het shipmodelforum volgens mij?
    Mooi dat je hier ook laat zien hoe je echt een boot bouwt. Daar kunnen er veel wat van leren;) Nog steeds erg jammer dat de Boelwerf ten ziele is gegaan. Wat een schepen bouwden ze daar zeg! Soms denk ik weleens dat ik te jong ben geboren:rolleyes:

    Gr.
    Pim
     
  11. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Hey Pim,

    ja je bent me inderdaad wel al tegengekomen op modelwarships.com. Ja de Boelwerf is jammer, maar ik hoop dat mijn schip een herinnering eraan blijft. Verder heb ik ook de Flanders Harmony al gebouwd, maar dan in 1/700, aangezien die nog een stuk groter is dan Chaconia in real life.
    Ik moet niemand tonen hoe ze een schip bouwen, het is mijn eerste poging, die tot nu toe, met veel gevloek, wel min of meer geslaagd lijkt, maar dat is verre van perfectie of iemand anders leren hoe ze het moeten doen. Ik heb ook maar ervaring met deze ene methode en niet met tientallen andere methodes zoals anderen hier.
    Hier is nog een foto van het prille begin, waar oorlogsschepen meestal geen centraal roer en schroefas hebben, is dat bij koopvaardijschepen meestal wel het geval, je moet dus door de kiel. Hier zie je hoe ik dat oploste. Verder is de kiel over een groot deel drie maal zo dik als aan de uiteinden. 3 x 8mm, aan de uiteinden ben ik dan naar 5mm gegaan en dan uiteindelijk met die brass stukken tot een scherpe rand, waar nodig.

    [​IMG]

    voor de schroefas heb ik dezelfde methode gebruikt.

    Na de achtersteven, of tegelijkertijd, kwam dan de boeg. Zoals je zult zien is het plankpatroon daar soms gecompliceerd, door die curve, hierop kun je ook de uitgesproken curve zien. Deze vorm heeft in het echte leven ook tot gevolg dat er heel veel "oil canning" in de beplating van de boeg te zien is. Ze stampt echt in de golven en aangezien het water niet vlot wegkan, ramp hij als het ware de golven. Het heeft soms het gevoel dat het schip van z'n topsnelheid naar stop gaat in 1 second...
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. coenvanarkel

    coenvanarkel

    Lid geworden:
    9 feb 2010
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Arkel
    Hallo,

    Dat ziet er prachtig uit, vakwerk:thumbsup:
    Ik hoop dat ik de boeg van de Jumbo Javelin ook zo mooi krijg.
    Succes verder met de bouw!

    Mvg. Coen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  13. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Ik denk dat dat wel goed komt Coen.
    Het geheim is eenvoudig. Ik maak het hout nat, dan plaats ik het met de pinnen op de frames en laat het drogen. Eens het droog is, is er geen spanning meer in het hout. Daarna kleef ik het op z'n plaats, terug met die pinnen om het op z'n positie te houden. Verder, zoals anderen hier, schuin ik de zijkanten af om een beter lijmvlak te hebben met de latjes erboven en eronder. Je ziet hier nog veel lijmsporen (ik gebruikte PU lijm voor het vullend vermogen), maar na het schuren was het merendeel daarvan wel verdwenen. Dat was ook niet zo belangrijk op dat moment omdat ik toen al beslist had dat er toch een coating fibreglass en/of car body filler bovenop zou komen.

    Aan de achterkant had ik trouwens twee achterstevens gemaakt, de ene was 2 of 3mm (herinner me de dikte van die plankjes niet echt meer), kleiner dan de andere. Ze waren tegen Elkaar gekleeft en de kleinste (binnenste) diende als eindondersteuning voor de plankjes. De buitenste was de volledige spant en dus de uiteindelijke achtersteven van het schip. Dit bracht wel een paar complicaties met zich mee, aangezien ik de plankjes altijd net moest laten passen. Moest ik dat opnieuw doen, zou ik de echte achtersteven achterwege laten. De plankjes iets verder laten doorlopen en daarna pas vlak afzagen om de achtersteven te plaatsen. (zoals ik in de huidige bouw voor de voorsteven gedaan heb).

    De foto's voor vandaag tonen de constructie van de voorsteven, door de afgeronde voorsteven was het nodig om balsa blokken te gebruiken. Het dek van de verhoogde voorsteven moest rond het frame getrokken worden omdat het afloopt naar beide zijden. Dat deed ik net voor het afwerken van de boeg.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor Coen: Zoals je ziet zit er een min of meer scherpe lijn in de voorsteven van Chaconia, ik dacht dat dit bij de Javelin ook zo was. Ik ben niet 100% gelukkig met het resultaat dat ik voor die lijn behaalde. Balsa kan niet zo scherp geschuurd worden. Met de body filler kun je zo'n lijn wel verscherpen, dan heb ik later gemerkt, maar op de achtersteven, waar er ook zo'n lijn zit op Chaconia, heb ik het niet voldoende kunnen corrigeren. Je basisvorm met het hout moet dus wel degelijk vrij goed zijn, met vulmiddel kun je niet zo heel veel corrigeren (tenzij je er veel tijd in vulmiddel tegenaan gooit).
     
  14. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    En het vervolg.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De balsa blokken zijn eigenlijk een verzaagd balkje. Er waren geen blokken in de winkel. Vandaar dus de verschillende aparte stukken. Zoals je op de kiel ziet heb ik ook wat filler gebruikt. Dat heb ik enkel gedaan voor de grootste oneffenheden. Voor de rest heb ik alles vooral glad geschuurd.
    In de vorige foto's zag je dat de "lijn" in de balsa blokken aan de bovenkant van de boeg niet gelijk kwam met de lijn in de houten latjes. Dat moest dus gecorrigeerd worden.

    [​IMG]

    Onder de voorpiek is een kleine overdekte ruimte. Aan de ene kant heb je de paint locker en aan de andere kant de oil spill locker. De overdekte ruimte, die wel open is naar achter toe, heb je een reddingsvlot en een paar luiken voor de ballast tanks en de ruimen (die kunnen geinspecteerd worden met de tanks in geladen conditie indien nodig (en afhankelijk van het product dat vervoerd wordt).
    Die ruimte moest dus eerst ingericht worden alvorens het dek van de voorpiek erop kon.

    [​IMG]
     
  15. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    netjes!

    en wat kun jij snel bouwen zeg!;)


    Jan
     
  16. coenvanarkel

    coenvanarkel

    Lid geworden:
    9 feb 2010
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Arkel
    Ziet er inderdaat zeer netjes uit!

    @Neptunus

    Het klopt inderdaat dat de Javelin een scherpe lijn in de boeg heeft.

    Mvg. Coen
     
  17. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Ik wou dat het in real-time ook zo snel ging, dan kon ik al aan het volgende schip beginnen. Helaas, door het werk zat er tussen de frames op de kiel zetten en het starten met de beplanking al 3 maand...

    [​IMG]

    Achterkant rond de schroefas ook met balsa afgewerkt.

    Hierna was het tijd voor de "afwerking" vooraan, de verhoogde voorpiek loopt op de zijkant langzaam af naar het hoofddek met een stukje opstaande huidbeplating. Er is uiteraard ook een borstwering vooraan. Ik wou dit alles ook in fibreglass verstevigen,dus moest ik ergens een vorm hebben als steun. Ik wilde geen styreen/plastic gebruiken om te vermijden dat ik verschillende materialen door elkaar zou gebruiken (door verschillende uitzettingsfactoren bij temperatuursschommelingen). Het moest uiteraard wel dun blijven, zelfs met fibreglass erbovenop.
    Uiteindelijk kreeg ik als advies om een heel dun stukje hout (soort multiplex) te gebruiken. Ik ging dan maar bij een architectenwinkel kijken en daar vond ik 0.6mm hout. Heel dun en toch heel sterk.
    [​IMG]

    Hoe dunner hoe duurder en dit stukje hout was ook al vrij duur, dus voor ik zoiets snijd en plaats doe ik dat eerst met karton of papier. Als die vorm en afmetingen dan juist aangepast zijn zet ik het over naar hout.

    [​IMG]

    Voor de borstwering heb ik met een beetje CA houten blokjes met de juiste hellingsgraad op een paar plaatsen gezet. Eens de borstwering gelijmd was heb ik die blokjes dan verwijderd. Ze zijn niet aan de borstwering zelf gelijmd, enkel op dek. Ze dienden enkel als steunpunt voor die borstwering. Het dek moest toch geschuurd op bedekt worden om het glad te krijgen, dus de CA resten waren niet zo'n probleem.

    [​IMG]

    Ik had ook het dek een beetje ingesneden zodat die borstwering op een randje zou staan.
     
  18. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Ik dacht, ik post ook nog even een foto van zo'n "botsing met een golf", die door de bijzondere boegvorm veroorzaakt wordt.
    [​IMG]

    Op zich niet zo'n zwaar weer of storm, maar door tegen de wind te draaien kun je botsen tegen een golf. Als je boeg slanker is kan het water makkelijker weg. Door deze stompe boeg wordt het eerder omhooggeleid dus gaat het hoger.
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Helaas gaat een scherpe boeg ten koste van laadvermogen, of je wordt er iedere dag op afgerekend doordat je lengte groter is.
    (of gaat dat per tonnage in de zeevaart)

    Foto is overigens met wind schuin voor, ieder schip geeft dan buiswater.
    De ene meer dan de ander.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Heel erg Netjes gedaan Neptunes:worship:

    blijf je op de voet volgen
    een lekker vlot bouwverslagje;)

    Jan
     

Deel Deze Pagina