1:100 LPG Chaconia

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Neptunus, 19 sep 2012.

  1. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Hangt grotendeels af van de plaats waar je komt. Bij gastankers zijn de taksen alles bij elkaar niet zo'n heel groot bedrag vergeleken met de waarde van de lading, hetzelfde geldt voor slepers enzo.
    Deze schepen hebben ook twee diepgangsmerken, eentje is altijd wit geschilderd, het andere is gewoon gelast, maar scheepskleur. Het hoger geplaatste merk (dus meer diepgang) is voor Naphta of VCM, zwaardere ladingen dan de normale ammoniak of propaan (dus als je volume vol is, weegt je schip veel zwaarder en zit het veel dieper). De taksen worden, vooral in Japan, berekend op je mogelijke laadvermogen, gelinkt aan je diepgangsmerk/zomer diepgang, ongeacht je actuele belading als je daar aankomt. Daarom zijn er veel schepen met dubbele merken en papieren.
    Ik weet niet of daar deze tijd nog veel mee gewerkt wordt, maar vroeger, zeker met olie, werden zelfs die diepgangmerken overschilderd en herschilderd, voor aankomst in Japan dan.

    Als je naar andere LPG tankers kijkt, vooral de Japanse of Koreaanse, dan zie je gelijk een veel scherpere boeg. Deze Belgisch gebouwde zijn de enige schepen waar ik over de afwezigheid van die brandstoftank gehoord heb. Het heeft ook zo z'n voordelen, geen stoomleidingen die vanuit de machinekamer naar voor moeten lopen, geen pompkamer vooraan om de fuel naar achter te pompen etc. Ook bij een aanvaring is er geen gevaar voor olie lekkage.
    Niet elk schip heeft buiswater, bij zeeschepen gebeurt dat eigenlijk zelden, zeker in die windcondities.
    Het gebeurt inderdaad bij elk schip, maar dan is het wel een orkaan en met deining 6m of meer.

    Als jullie het goedvinden dan ga ik verder met de bouw van de romp tot het eind en zal ik dan aan de bovenbouw en details beginnen. In realiteit heeft de romp een tijd stilgelegen, ik was weg tijdens de zomer en als ik thuis was was het te koud voor fibreglassing en body filler. Dus heb ik toen de bovenbouw gedaan en pas een jaar later ofzo verder gedaan met die romp. Ik zal het hier dus herschikken om de romp verder te tonen. Als jullie daar geen bezwaar voor hebben natuurlijk!
     
  2. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Succes met de verdere bouw, zie al uit naar een volgend verslag
     
  3. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit is de romp die behandeld is met G4, een middel tegen rotten van het hout. Daar begon het al fout te lopen... Ik heb meerdere lagen verdunde G4 aangebracht om goed in te dringen in het hout. Op de container van G4 staat wel iets in de aard van: indien het als primer dient voor fibreglassing moet je binnen de 20 minuten fibreglassen. Of zoiets. Anders moest je enkele uren wachten voor fibreglassing.
    Dus heb ik dat mooi gevolgd. Dat bleek dus een ramp. Op een of andere manier bleven er gasbelletjes uit de G4 komen, lange tijd na die 20 minuten. Bijgevolg zat er dus gas tussen de romp en de fibreglass.
    Zoals je ziet op deze foto's is m'n fibreglassing kunst niet bepaald ver ontwikkeld... Ik vrees ook dat het op dat moment iets te warm was, ongeveer 25°. Bij kouder weer heb je wel iets meer tijd voor het uitharden. De grijze delen zijn dus de gasbellen. Er waren geen luchtbellen onder het doek tijdens het fibreglassen.
    Ik veronderstel dat dit enkel geldt als je 1 laag G4, onverdund, gebruikt en direct daarop fibreglass. Dan kun je misschien die gasbellen vermijden, ik heb het nog niet getest. Volgende keer ga ik maar een papieren romp maken zoals Pim!

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De boeg is naast die brass strip opgevuld met filler en dan in vorm geschuurd voor de matten erop gingen.
     
  4. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Zonde van je werk.
    Er zijn toch genoeg verslagen te vinden waar het allemaal uitgelegd word.
     
  5. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Neptunus,

    Ook ik heb de kartonnen romp eerst met twee lagen G4 behandeld.
    Dit heeft een dag of 2 gedroogd. Hierna ging er eerst een laag epoxyplamuur overheen en vervolgens 2 matjes keerperweefsel met epoxyhars.

    Ik heb echter geen enkele hinder ondervonden van luchtbellen.
    Volgende boot doe ik zonder de plamuur, dus alleen de epoxy en matjes, dus even kijken hoe dat uitpakt.

    Gr.
    Pim
     
  6. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Zou handig zijn moest ik alles kunnen wat ik op verslagen gelezen heb. Jammer genoeg is de realiteit anders. Er is een groot verschil tussen het echt gaan doen en er een verslag over lezen. Nuja dat heb ik dan ook weer geleerd. Best idioot om dit tegen te komen, maar aan de andere kant heb ik wel voor hetere vuren gestaan.
    De echt slechte stukken heb ik eruit geslepen en aangezien ik toch van plan was om te plamuren was dat niet zo'n ramp. Op zich zal de sterkte niet echt aangetast zijn door die kleine stukjes die verwijderd werden. De romp is op zich al sterk door al het hout.

    Na dit kleine ongeluk was de volgende stap dus het oplossen van het probleem. Namelijk plamuur. Ik heb een soort polyesterplamuur van Vosschemie gebruikt. Een heel goed product. Vergeleken met de dingen die je in de doe-het-zelf zaak koopt schuurt het veel gemakkelijker en perfect glad. (uit ervaring heeft het ook iets meer tolerantie in verhouding, als je verhouding niet perfect is zal het eindproduct nog steeds aanvaardbaar zijn).

    [​IMG]

    [​IMG]

    En na een eerste schuurbeurt.
    [​IMG]

    [​IMG]

    En hier is een foto van die echte curve:
    [​IMG]

    En het resultaat had nog wel een laagje plamuur nodig.
    [​IMG]
     
  7. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    [​IMG]

    Zo, hier zijn we dan al een jaar of wat verder. Een opofferingslaag aan primer om de bulten en putten te zien. En verder vullen en schuren.

    [​IMG]

    De boeg had nogal wat werk nodig met die lijn, de ankerkluizen en de gaten die erin zitten.

    En uiteraard ook de achterkant. Het was vrij moeilijk om in die scherpe curves te schuren, maar het lukte wel.

    [​IMG]

    Aan de boeg zitten ook verdikte platen voor het anker, zodat het minder schade kan doen als het verkeerd binnenkomt. Dit heb ik door middel van Litho gedaan. Ik heb ook het volledige beplatingsplan, maar op deze schaal zag ik het niet zitten om alles te beplaten. Ik had ook niet genoeg litho om dat te doen. Ik heb ook nog even gespeeld met het idee om er gleuven in te maken en er dan 0.3mm draad als lasnaad in te kleven, maar dat leek me niet echt praktisch (en ik wil dit schip ook ooit nog eens afkrijgen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    En dan het roer. Ik heb gekozen om een groot deel brass te doen omdat ik niet zo heel veel vertrouwen heb in filler alleen. Als dat spul eraf valt zal ik (hopelijk) toch nog iets van m'n stuurvaardigheid behouden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik merkte dat ik niet zo heel veel foto's van het roer heb. Die filler ging in ieder geval niet zo heel goed. De volgende keer zou ik toch ergens horizontale frames zetten voor de vorm.
    Uiteindelijk heb ik het roer volledig bekleed met litho, ook gedetailleerd. Het enige wat ik niet gedaan heb voor het schilderen, was de anodes. Hoewel ik geen 100% blij ben met het resultaat zal het wel volstaan tot nu toe. Misschien kan ik het later nog wel aanpassen.

    En toen de structuur af was heb ik hem dan uiteindelijk eens in het water getest op waterdichtheid. In totaal ligt er op deze foto 15kg stenen in. Het lijkt dus min of meer te kloppen met het berekende gewicht. Het schip ligt nog in ballast.
    Het uiteindelijke gewicht van de romp is 5kg.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  9. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    mooi Werk Neptun!:D

    wat een vage schroef joh, lijkt wel zo,n een van een onderzeeboot


    Jan
     
  10. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    als ik de foto's bekijk :fout die je maakt als je plamuurt is dat je te weinig uitstrijkt
    daar bedoel ik mee dat jij enkel plamuur aanbrengt in de put , je moet van ervoor beginnen en lang erna ook nog plamuur aanbrengen ,langer uitstrijken dus met voldoende groot plamuurrubber
    zoals jij dat doet ga je nooit een strakke romp krijgen

    zelf maak ik geen eigen rompen meer , lang geleden wel gedaan maar is me teveel gedoe
    kan alleen maar zeggen dat ik nooit weefsel op de buitenkant heb aangebracht , enkel stroken tussen de spanten binnenin
    na 20 jaar is daar nog geen barst te zien

    als je sommigen op het forum daarmee ziet werken en hun resultaat bekijkt lijkt het kinderspel
    de realiteit is voor een beginner echter anders;)


    ivm je roer : je zou ook polyestherplamuur met glaswezel erin kunnen gebruiken ; veel sterker dan gewone plamuur
     
  11. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Dat zou inderdaad wel kunnen Ben. De romp is nog steeds niet echt glad, hoewel het echte schip is het merendeel van haar leven een stuk slechter uit ziet dan mijn romp. Die werkpaarden zien al eens af. Slepers duwen op de verkeerde plek, schip beweegt wat tegen de fenders etc.

    Ik heb wel polyesterplamuur gebruikt, maar geen glasvezel gebruikt rond het roer. Ik denk wel dat het stevig is, maar weet nooit wat je raakt onder water.

    Jan, de echte schroef is er ook zo eentje. Zes blads, skew prop. De enige structurele fout is dat de prop hub op het echte schip een echte cilinder is en niet conisch. Verder is dit ook een linkse schroef, terwijl de echte schroef een rechtse is. In de maritieme wereld is een rechtsdraaiende schroef een schroef die volgens de klok draait om voorwaarts te bewegen, van achter gezien! Toen ik de schroef bestelde vroeg ik nog of ze zeker waren dat het een rechtse was, dat garandeerden ze me wel. Uiteindelijk blijkt dat Raboesch een rechtse schroef wel degelijk volgens de klok laat draaien, maar vanuit de machine gezien (van voor dus!).
    Een fout die ik niet nog eens zal maken.
    [​IMG]

    Het voordeel, bij het ontwerp van deze tanker, is dat de schroef door het hogere aantal bladen, een kleinere diameter heeft dan bij vergelijkbare schepen. Exmar heeft gelijkaardige schepen met een 7m diameter prop. Deze is "maar" 5.6m.
    Dit heeft als voordeel dat je in veel ondiepere wateren kunt varen, dus er zijn een stuk meer havens beschikbaar voor een mogelijke lading. (de diepgang achteraan op een zeeschip wordt altijd beperkt/bepaald door de schroef aangezien die steeds volledig onder water moet zitten).
     
  12. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    En nog een voordeel van jouw schroef is dat hij minder trilt, en minder lawaai maakt.
    Je schip wordt trouwens mooi.
     
  13. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Ja inderdaad. Hoewel een even aantal bladen niet echt goed is voor geluidsbeperking als je er een roer achter staan hebt. Die schepen zijn op zich wel vrij lawaaierig door de diesel aandrijving. Tegenwoordig zijn zo'n schroeven ook veel meer voorkomend aangezien er nu een reglementering op geluidspollutie zit aan te komen. Bijgevolg zijn er al veel 5-blads skew propellors in gebruik.

    Ik merkte dat ik van het spuiten van de romp niet zo heel veel foto's heb. Is ook weinig aan te zien natuurlijk. De uitleg gaat als volgt. Eerst heb ik het bleke kleur van de bovenromp gedaan, maar ik heb de volledige romp in dat kleur gezet, om nadien geen last te hebben met stukjes die niet gekleurd zijn en dan geen juiste aansluiting met de waterlijn voor de donkere onderste laag etc. Door de ganse romp in dit kleur te doen heb je ook geen aflijning in de dikte van de verf.
    Dit is dan in de lichtere kleur. Ik heb gewoon spuitbussen uit de doe-het-zelf zaak gebruikt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    In de "kimkiel" (bilge keel) zie je een beetje een hoek/bocht zitten, dat was ook zo'n Boelwerf uitvinding. Bij de modeltesten voor de bouw van zo'n schip werd de golf die de romp opwekte bestudeerd. De kimkiel werd dan aangepast om overal dezelfde "statische" druk te hebben. Dus waar de golf hoger kwam, werd de kimkiel hoger gezet. Tegenwoordig wordt dat niet meer gedaan en het nut ervan is volgens mij nooit echt bewezen. Op het model moest het natuurlijk wel zoals in het echt...
    De inlaten van de machinekamer en delen van de ICCP zijn ook al geplaatst voor het spuiten van de anti-fouling laag.
     
  14. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Netjes en strak Gespoten Neptun!


    blijf je volgen


    Jan
     
  15. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.751
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
    netjes hoor.
    ben benieuwd hoe hij er over 4 maanden uitziet :p
     
  16. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    ok dan, welja, geen 4 maand later. Zo was ze voor m'n vorige vertrek, ergens in juni dit jaar.

    Maar nu is dat kat wel uit de zak. Ik kwam tot de conclusie dat ik niet echt foto's heb van enkel de romp en de beide kleuren. Nu zie je gelijk ook een stuk van de bovenbouw, hoewel ik daar dus later wel meer gedetailleerde berichten over zal plaatsen. Gelukkig zijn deze foto's niet zo heel erg scherp, dat houdt de spanning een beetje ;)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ondertussen heb ik ook een stuk van het voordek afgewerkt. Verschillende details maak ik als ik niet thuis ben, maar voor sommige moet ik echt het schip zelf hebben om het te kunnen passen en eventueel aan te passen aan de verhouding. De plannen zijn oud en nog met de hand getekend, niet altijd even scherp voor afmetingen dus.

    De lat bovenop de borstwering zie je in deze foto's nog als wit, maar ondertussen is die ook al rood geschilderd met dezelfde lak als de rest van de romp.
     
  17. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    heel erg mooi!!!

    en super strak in de lak:worship:


    hoe heb je trouwens die ontluchters gemaakt op het voordek?


    Jan
     
  18. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Word een mooi schip, en nu de foto's vn de bovenbouw. Je houd de panning er op een leuke manier in.
    Mooi schip, mooi bouwverslag.
     
  19. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Zo snel krijg je die niet. Eerst nog een paar foto's van de markeringen. Eerst de namen etc. De achterste is misschien een maatje te groot, niet veel, maar het is mogelijk dat het 0.5mm te hoog is. Hier had ik ook geen tekening/plan van om af te meten. De voorenste naam heb ik wel afgemeten, maar dat bleek toch niet echt in verhouding met de realiteit te zijn. Dus heb ik het aangepast.

    De diepgangsmerken zijn van BECC in UK. Het zijn vinyl stickers. Ik kwam echter op hetzelfde probleem als Pim op z'n Supply boat. De achterste curve is groot, waardoor de cijfers "uitgerokken" moeten worden. Dit heb ik niet gedaan. Het is maar een knutseloplossing geworden, maar uiteindelijk is daar weinig van te merken. De laagste cijfers, die helemaal onderaan zitten, heb ik geschilderd. De bovenste heb ik de getallen van de vinyl stickers gebruikt, maar los van elkaar gemaakt en de afstand ertussen gevarieerd. In realiteit staan deze ook iets te dicht op elkaar en moet de afstand tussen de getallen even hoog zijn als het getal zelf. Op de vinyl stickers zijn de getallen toch dubbel zo hoog als de afstand ertussen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  20. Vincent1

    Vincent1

    Lid geworden:
    28 nov 2011
    Berichten:
    122
    Locatie:
    hardinxveld
    ziet er strak uit allemaal!
    gr vincent
     

Deel Deze Pagina