1:100 LPG Chaconia

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Neptunus, 19 sep 2012.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Als je dat niveau niet haalt en je hebt zelf wel plezier en een goed gevoel van en over wat je bouwt, hoef je je toch nergens voor te schamen?
     
  2. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Wel grappig, bij de sleepbootjes van Damen doen ze dat dus niet ben ik achter gekomen:eek:
    Zeker nooit lekkage!?

    Je voordek ziet er supergoed uit voor die schaal!

    Gr.
    Pim
     
  3. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Uiteraard altijd leuk om zo'n reacties te lezen. Dankjewel daarvoor. Uiteraard heeft Harm ook gelijk. Iedereen bouwt zoals het voor hem leuk is. Ik zal dan ook maar gelijk een voordeel toegeven dat ik heb. Ik heb namelijk op twee van deze schepen gevaren en heb nog steeds contact met een aantal Boelwerf mensen. Tegelijkertijd vaar ik nog steeds bij deze rederij en kan ik dus vrij makkelijk aan referentie foto's en afmetingen als ik die nodig heb (hoewel ik daar liever niet te veel mensen mee lastig val).
    Zo'n overvloed aan referentiemateriaal is zowel een zege als een vloek. Eens je alles op een schip kent en kunt zien, dan moet je het er eigenlijk ook opzetten als je waarheidsgetrouw wilt werken en dus heb ik een pak meer werk dan een bouwer die dit uit liefhebberij zou bouwen zonder het schip echt te kennen.

    Ja Pim, het is een lang verhaal. Heel veel vroeger moest zo'n driptray ook niet. Dat is eigenlijk maar de laatste jaren een soort vereiste van Shell en BP enzo. Op zich geen echt officieel regelement, maar als je een lading voor die grote jongens wil vervoeren moet je aan hun (soms absurd hoge) eisen voldoen.

    Hier is dan een kleine update. M'n tempo is een beetje verlaagd door andere werkzaamheden, maar m'n motivatie is wel terug omhoog.

    Hier is een kleine close-up van de reserve anker plaats. Bakboord vooraan. Zo'n anker werd nooit meegevoerd op deze schepen. (enkel op de Gent wel denk ik).

    [​IMG]

    En hier een kleine (droge) plaatsing van de volgende onderdelen die erop gaan. Een lier en nog wat buizen.
    [​IMG]

    Schilderen in grote schaal is duidelijk moeilijker dan in kleine schaal voor mij, maar dit is maar een eerste laag. Ik twijfel ook nog steeds of ik voor een echte verwering ga of niet.
     
  4. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Het enige nadeel van deze details is dat het zoveel tijd kost. Aan de andere kant je krijgt wel iets unieks. En ja, het beschikbaar hebben van info betreffende deze details maakt het maken natuurlijk wel simpeler. Daar bedoel ik mee dat je zelf geen dingen hoeft te bedenken hoe ze er ongeveer uit moeten zien. Ziet er geweldig uit. Ben benieuwd naar het totale plaatje tzt.

    Groet
    Sjoerd
     
  5. arthur 1

    arthur 1

    Lid geworden:
    25 jun 2010
    Berichten:
    101
    Locatie:
    temse belgie
    reserve anker

    neptunus .

    zoals je al aanhaalde werd het reserve anker niet geplaats op chaconia maar wel op de gent en dit was gesitueerd aan Bb zijde bovenop het bakdek .

    v.g.
    arthur
     
  6. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Weinig uitleg bij te geven veronderstel ik. De kleine ondersteuningen van de hydraulische leidingen zijn 0.5mm styreen, met 0.5mm gaatjes voor 2 0.5mm messing staafjes en 2 0.3mm staalkabel (veerdraad). De ondersteuningen zijn een stuk in het dek vastgezet om meer lijmoppervlak te hebben en dus een iets grotere sterkte.
    De lier staat nog niet vast, eerst ga ik die drip tray plaatsen en pas daarna komt de lier erin. Rond de buisjes net naast de lier is een klein platform gebouwd voor de operator.

    De bovenste foto is die buis voor de kabels, die heeft 3 Viking-Johnson koppelingen. Die is ondertussen wel al iets verder gevorderd, maar dit zal waarschijnlijk een van de laatste posts worden voor een poosje.
     
  7. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Gelukkig Nieuwjaar aan iedereen, hopelijk brengt het komende jaar alles wat jullie wensen!

    Dit gaat hard, ik moest de topic al op pagina 5 terugzoeken...

    Hier is dan een kleine nieuwjaars update. Ondertussen moest ik even verhuizen, vandaar de vertraging. Ondertussen een klein beetje verder gewerkt in de nieuwe workshop.

    [​IMG]

    Langzaamaan werk ik verder naar achter toe en vanuit het centrum naar buiten. De dingen die niet geschilderd zijn zijn ook nog niet vastgekleefd. De golfbreker bestaat uit de originele golfbreker van de Tielrode en Gent, met een stuk bovenop en aan de zijkant. Ze hebben hem dus niet opnieuw ontworpen, maar gewoon stukken bijgezet. De voorgenoemde schepen hadden geen ventilatie fans naast de tankdome en dat stuk extra golfbreker was niet nodig.
    De originele vorm is wat je nu ziet op de foto's. De zijkant is er ook bijgezet, de verbinding tussen die twee stukken zal ik eerst met papier of karton maken alvorens het om te zetten in styreen.
    Voor de originele vorm weet ik dat ze op het zijaanzicht een hoek van 70° met het dek heeft. Vanuit het bovenaanzicht heb ik ook de hoek, aangezien beide hoeken in vlakken liggen die recht op elkaar staan, kun je een formule uit de boldriehoeksmeting gebruiken om de samengestelde (echte hoek van het styreen stuk) te berekenen.
    De formule is: cosA (gezochte hoek)= cos B (hoek in het zijaanzicht) x cos C (hoek in het bovenaanzicht)
    Indien gewenst kan ik wel een tekening maken met de verder uitleg/uitwerking.

    [​IMG]

    [​IMG]

    en hier dan hoe het in het echt is. Over schilderen hoef ik me dus weinig zorgen te maken, in het echt is het ook verre van perfect.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. Eric1981

    Eric1981

    Lid geworden:
    23 nov 2012
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Sommelsdijk
    Wat ziet dit er al supernetjes uit, succes met het leidingwerk straks op het dek....
     
  9. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    bedankt Eric.

    De leidingen zijn niet zozeer het probleem (denk ik), het zijn vooral al de steunen die me zorgen baren.
    Voor de leidingen is het plan dat ik een soort mal maak van een geschikte bocht en er dan een groot aantal maak. Dan telkens lengtes van die leidingen met de bochten aan elkaar zetten. Buigen is niet zo'n goede optie, bij kleine schaal buig ik namelijk messing draden en dan is het altijd heel fijn afmeten en soms zelfs herplooien om alles uit 1 draad te kunnen doen. Met styreen buizen, zal het een pak moeilijker zijn om dat precies te doen. Vandaar dat ik dus hoop om een goede mal te hebben.
    De steunen allemaal gelijk krijgen en vastmaken op/in dek (om nog maar te zwijgen van de verschillende structuur en afmetingen van die steunen) lijken me een grotere uitdaging. Ook hun aantal is niet gering.
    Ik zit nu in het buitenland, maar heb een plan, veel foto's en een lat mee om al het één en ander uit te tekenen. Ik zal hoogstwaarschijnlijk terug met een soort mal werken om de steunen juist te plaatsen en evenwijdig te krijgen. De foto's zijn weinig hoopgevend op vlak van regelmaat...
    We zullen zien, hopelijk kan ik, eens ik thuis ben, wat sneller doorwerken dan de afgelopen maanden.

    Hier zie je al zo'n foto. Afstand tussen de steunen lijkt hier en daar anders, ook de hoogte en tussensteunen etc. Ik heb hier ook niet echt een plan van, dus zal ik even moeten rondkijken of ik referentiepunten kan vinden enzo. M'n volgende onderwerp zal alleszinds geen tanker zijn ;)
    [​IMG]

    En dan moet dit er ook nog ergens tussen.
    [​IMG]

    Ik hoop ook m'n rookgenerator te testen en te beginnen aan de installatie als alles naar behoren werkt. Het stuk dat je op de foto hierboven ziet, staat op het stuk dek dat ik kan verwijderen voor de ballast. Via die opening kan ik ook het leidingwerk richting afblaasmast vooraan doen. De aaneensluiting van alle buizen aan de beide einden van dit "deksel" baart me ook nog wat zorgen, maar dat los ik wel als ik zover ben.
     
  10. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.751
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
    netjes, ik ben benieuwd
     
  11. Eric1981

    Eric1981

    Lid geworden:
    23 nov 2012
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Sommelsdijk
    Wens je zowiezo heelveel succes ermee, jij liever als ik haha....
     
  12. arthur 1

    arthur 1

    Lid geworden:
    25 jun 2010
    Berichten:
    101
    Locatie:
    temse belgie
    neptunus .

    wij hebben dat toch ook allemaal op dat dek gekregen , de piperack is niet in een stuk gemaakt zij werden in verschillende sectie's gebouwd met de buizen er in en zo op dek samen gesteld .
    dan waren de stolttankers nog een stuk moeilijker daar had men nog een dekkraan die over de ganse lengte van het dek liep .
    arthur
     
  13. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Hallo Arthur,
    ja dat hebben jullie wel gedaan, maar jullie hadden wel een plan. In elk geval heeft je uitleg mijn originele idee veranderd. Ik was van plan om, zoals ik op kleine schaal doe, aparte U-vormen te plaatsen. Nu ga ik in de lengterichting alles samenstellen en dan plaatsen. Daarna kan ik er dan de drie lagen (een laag electrische bedrading, twee lagen buizen) ertussenin plaatsen.

    Dan nu tijd voor een update. De golfbreker heb ik ondertussen verder afgewerkt. Het dilemma was of ik de ondersteuningen en golfbreker zelf het "gebogen" uiterlijk zou geven of niet. Ik dacht dat ik al snel buiten de schaal zou gaan en dat dit erg zou opvallen, maar uiteindelijk is het resultaat behoorlijk geslaagd (naar mijn mening dan). Ik heb strips Evergreen op de zijkant van elk frame gekleefd en dan een kant afgevijld om een buiging te simuleren.

    Hier zie je een van die steuntjes met een dwarslatje van Evergreen erop.
    [​IMG]

    Hier is dan de originele golfbreker zoals hij op de eerste twee schepen staat. Op die schepen zijn er geen ventilatie fans en die moesten dus ook niet beschermd worden.
    [​IMG]

    Hier is dan het eerste stuk dat erbij gezet hebben om het geheel wat te verhogen.
    [​IMG]

    hier is het volledige geheel. De zijkant aan stuurboord is nog niet vastgekleefd omdat ik wacht tot ik iets meer twee-componenten lijm nodig heb. Grotere hoeveelheden mengen is makkelijker om de verhouding juist te hebben.
    [​IMG]

    En hier is dan een foto van da andere kant, waar je duidelijk de gebogen rand van de originele golfbreker in het midden van de golfbreker ziet.
    [​IMG]

    Ik heb ondertussen de rookgenerator eens getest en zal aan de plaatsing ervan werken. Verder zal ik ook de ventilatie fans verder detailleren en plaatsen en dan komt de eerste "tank dome" op z'n plaats.
     
  14. Nitromethane

    Nitromethane

    Lid geworden:
    18 apr 2010
    Berichten:
    678
    Locatie:
    Rotterdam
    OMG... wat gaaf!..en zo klein.

    Super mooi Neptunus.
     
  15. rcboy

    rcboy

    Lid geworden:
    9 nov 2011
    Berichten:
    343
    Locatie:
    capelle a/d ijssel
    zoo mooi, en ik kan nog steeds niet zien dat het écht klein is. een prachtding. zou echt leuk zijn als ik hem straks in een maritiem museum kan zien!!!
     
  16. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Zo klein is ie nou ook weer niet. Hangt ook af van wat je gewoon bent. Ik zag overlaatst een 1/700 U-boot en dat was echt klein aangezien er ook railing enzo op stond. Hoewel ik ook in die schaal bouw ben ik er maar een klungel in vergeleken met de meeste anderen in die schaal. (vandaar dus dat ik naar een iets grotere schaal kijk ;) )
    In ieder geval bedankt voor de leuke reacties. Voor RC doel heb ik sommige details trouwens verder vastgezet. De golfbreker zit bijvoorbeeld gedeeltelijk in een gleufje in dek, om direct op het hout gelijmd te zijn en om een groter lijmoppervlak te hebben. Ik denk op zich niet dat er veel met dit schip zal gevaren worden, maar je weet nooit.

    Hier is een kleine update over de luikjes die overal op vastgebout zijn. Dit is ook de manier waarop ik die luikjes voor de ballast tank ingangen gemaakt heb.

    Stap 1, in de oude stijl, een tekening met de hand gemaakt, kun ja natuurlijk ook met de comuter doen. Ik tel de bouten op de echte luiken en bereken dan de hoek die ik nodig heb tussen de bouten. Dan teken in het ganse luikje met de boutjes uit op papier.
    [​IMG]

    Stap 2, ik leg het papier met de tekening op een litho plaatje en druk een naald of passerpunt door de getekende boutjes. Als je de tekening met de computer maakt en je maakt ze heel groot om daarna te verkleinen, dan heb je iets accuratere "doelwitjes" om je naald door te drukken. Als je de eerste goed gedaan hebt, heb je daarna de gaatjes in het papier om je naald te leiden bij de tweede, derde etc. versie. Ik heb gelijk alle luikjes voor alle drie de tankdomes gemaakt.
    [​IMG]

    Stap 3, ik heb een gat met de diameter van het luikje uit een stukje styreen geslagen. Dat gat centreer ik rond het boutpatroontje en dan snijd ik het uit. Als je een circel met een passer rond de boutjes zou trekken dan heb je een irritant boutje in het midden, dus beter op deze manier. Je hebt ook van die latjes met allerlei ronde gaten in, maar ik ben dat van mij even kwijt door de verhuis.
    [​IMG]

    En dan het resultaat, jammer genoeg in dit geval met een vuile lijmvlek. Onder de luikjes zit een stukje styreen om een opstaande rand te simuleren. De luikjes zijn hier nog niet gelijmd. De andere tank domes zijn nog gedeeltelijk onder constructie. De ventilatoren voor vooraan zijn ondertussen ook verder getailleerd.
    [​IMG]
     
  17. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Een tijdje geleden ondertussen.

    Ik heb dus al het een en ander verder afgewerkt. De gasdomes zijn ondertussen alle drie bijna af. Om die irritante lijmvlek (door het verschuiven bij het kleven) te vermijden, heb ik bij de andere gasdomes kleine gaatjes geboord in het centrum. Dan een klein gaatje in de styreen cirkeltjes en dan met een staafje gecentreerd. Resultaat, niet verschuiven en dus geen lijmvlekken.

    Om een lang verhaal kort te maken. De "compressor room", dat is dus het dekhuis waar de koelinstallatie voor de lading in staat, die ik drie jaar geleden bouwde, was duidelijk niet meer opzelfde niveau als de rest van het schip. Bijgevolg heb ik hem herbouwd. Resultaat, 300% minder vulmiddel nodig en dus een veel nettere opbouw.
    [​IMG]

    [​IMG]

    De lijn die je van boven naar beneden ziet lopen naast de raampjes is een van de gevallen waar ik gered werd door het "meet twee maal, snijd eenmaal" principe.
    Ondertussen ook vulmiddel bijgevoegd en dan binnenkort laatste schuurbeurt.

    En hier dan het begin van die ondersteuningen. Ik had al een plan af tot net voorbij de compressor room (ongeveer midscheeps) en ben dus begonnen met plaatsen vooraan.
    Het plan dat ik door Arthur opgevat had, leek niet echt te werken. Ik dacht eerst ook aparte rekken te maken en dan te plaatsen. Aangezien ik voor RC de steunen een stuk in het dek wou werken, moest ik de gaatjes daarvoor later snijden. Het leek bijna niet mogelijk om dat te doen. Dan maar naar de goede oude methode van paaltje per paaltje (en daarna de verbindingen).
    [​IMG]

    [​IMG]

    De potlood lijnen veeg ik uit voor ik de paaltjes echt plaats, overschilderen is altijd moeilijk bij potlood. Eens de paaltjes verbonden zijn schilder ik het om dan een verder laag paaltjes te plaatsen.

    En een overzicht van "tank 1". Het meeste is gewoon droog op z'n plaats gezet. Ook de kabels zijn nog niet vastgelijmd. De losse uiteinden die je onderaan de foto ziet, zullen nadien in dat buisje aan de golfbreker geplaatst worden.

    [​IMG]

    En hier is de bunker manifold. Zo zijn er twee aan elke kant, voor en achter de ladingsmanifold.
    [​IMG]
    In het echt is hij veel kleiner natuurlijk. De onderkant gaat onder een kleine hoek naar binnen, geen idee waarom ze dat niet recht lieten. Op de bovenrand is een halve cilinder geplaatst om de slangen te ontvangen zonder ze te beschadigen.

    [​IMG]
    Nu nog alles vlakschuren en dan schilderen.

    Daar zit ik nu dus. Het plan voor de steunen achteraan tot midscheeps is ook af. Enkel de manifold zelf is nog een vraagteken.
     
  18. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Een secuur en precies werkje lever je af man, netjes!

    Maar als ik het goed begrijp werk je dus heel veel onderdelen later bij met de kwast? Ga je dat niet zien? Ik spuit altijd zoveel mogelijk alles in een keer, of losse onderdelen en dan plaatsen om dit te vermijden..

    Gr.
    Pim
     
  19. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Ja Pim dat heb je goed gezien. Het is trouwens niet echt "bijwerken", maar echt gewoon schilderen. Het zal je misschien verbazen maar tot nu toe heb ik enkel een amateuristische Revell airbrush gebruikt voor de bovenbouw. Al de rest is gewoon met de kwast gedaan (en de romp uiteraard met spuitbus). Een van m'n redenen voor een bezoekje aan de beurs in Goes was dus m'n zoektocht naar een echte airbrush.
    Dit project lijkt zo'n beetje het project te worden waar ik alles in aanschaf en probeer. Hopelijk kan ik dan bij het volgende, wat ondertussen al in gevorderde planning is, alles een beetje behoorlijk gebruiken om tot een beter resultaat te komen.
    Ondertussen zit ik nog even in het buitenland, maar hier is toch een kleine update van voor m'n vertrek.

    De ondersteuningen vooraan zijn klaar om de buizen te ontvangen (ik wacht nog met het plaatsen van de tankdome omdat ik die wel degelijk met een airbrush wil schilderen). Eens de tankdome er staat dan begin ik aan de buizen.
    [​IMG]

    Hier is het begin van de "drip tray", de opvangbak voor lekkage. Voor ammoniak lading is hij gevuld met water omdat dat ammoniak opneemt.
    [​IMG]

    [​IMG]
    De lange zijden zijn volledig in het dek gekerft, ze zitten dus vast op het hout onder de plamuur. De opstaande L-stukjes zijn ondersteund door een mini staalstaafje dat in de 2mm dikke zijkant geboord is, dit maakt het een beetje sterker (hoop ik). M'n lage vrijboord zal wel heel wat water op dek brengen (volgens Pim dan toch en ik geloof hem wel).
    Bovenop die L-stukjes komt dan nog een rand en roosters, van de structuur die je nu ziet zul je dus niet veel meer zien nadien.
    [​IMG]

    De "electrische" leidingen (= naaidraad) zijn ondertussen bijna gedaan over de gehele lengte. Het is dus verderwerken met de ondersteuningen om de buizen erna te leggen.
     
  20. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Mooi werk Neptun!

    Word een geweldig vrachtschip:yes:



    Jan
     

Deel Deze Pagina