1:100 LPG Chaconia

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Neptunus, 19 sep 2012.

  1. Eric1981

    Eric1981

    Lid geworden:
    23 nov 2012
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Sommelsdijk
    ziet er weer goed uit!
     
  2. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    wow! ik breng mijn zwarte zee naar jou toe!
    prachtig!! ik wil hem wel eens in het echt zien, misschien op de wsd?
     
  3. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Bedankt voor de reacties.
    Het werk gaat ondertussen wel verder, maar is iets te eentonig om hier continu updates over te plaatsen.
    Ik heb dus steuntjes geplaatst, en nog meer steuntjes en nog meer...
    Ondertussen door omstandigheden was ik verplicht om de eerste buis (of stukje dan) te plaatsen alvorens verder te gaan.

    [​IMG]

    De mast die ernaast staat er maar tijdelijk om de oplijning te zien. Op de kleine steuntjes die errond gezaaid zijn komt een U-vorm in alle buizen, die dienen om de thermische spanning (van omgevingstemperatuur in een paar minuten naar -42°C geeft een beetje krimping op de buizen ;) )

    Verder heb ik de tank domes (geen idee hoe die in het Nederlands noemen) in de grondlaag gespoten (spuitbus). Ondertussen een Badger 150 airbrush gekocht, na wat oefenen zal ik dan de domes in hun eindkleur spuiten.
    Hier zijn de tankdomes ook op hun plaats gezet. Ik heb er 3mm pinnen in gezet om ze netjes op hun plaats te krijgen en om ze steviger vast te zetten.
    [​IMG]

    Het gaatje tussen deze twee tank domes is de plaats waar de kraan komt.
    [​IMG]

    Verder heb ik, veel belangrijker (voor mij dan) een paar tests gedaan met de motor (ben ik niet echt gek op) met de motor schuin. Dat was enkele maanden geleden al, maar de as klapperde te veel. Ik besloot dan maar om het juiste ding te doen en de motor echt in lijn te proberen krijgen met de as. Ik moest dus mijn drie dubbele 8mm kiel weghakken. Het is nogal moeilijk manoeuvreren binnen in de romp en verder had ik niet echt het juiste gereedschap om dit soort werk te doen. Ik besloot dan maar om het gewoon weg te boren.
    Gelukkig heb ik de romp niet beschadigd en heb ik de motor erna terug getest. Het klapperen is al een stuk minder, hoewel het bij bepaalde toerentallen plots kan opkomen. Als ik langzaam toerental opdrijf blijft het soms uit.
    Ondertussen ook motor vastgekleefd opgelijnd met de as en getest. Nog wat hout opkuisen en dan kunnen we terug verder.
    Als ik de motor apart test hoor ik soms variaties in het toerental zonder iets aan de controle te veranderen, zijn dit electronische storingen van de ESC? En kan dit het plotse klapperen veroorzaken? Eens hij begint stopt het niet meer zonder de motor te stoppen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  4. theo_tb

    theo_tb

    Lid geworden:
    18 aug 2006
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Hoogeveen
    klinkt meer dat de motor zelf dan niet helemaal goed is. Probeer eens op de manier van Roel de motor schoon te laten draaien in water, misschien dat de koolborstels vuil zijn, en kijken of de lagers wat smering kunnen en mogen gebruiken. Als het er dan nog is dan moet je kiezen of je een andere motor kunt proberen of een andere regelaar. Kijken of je op die manier de fout kunt elimineren. Meestal liggen toerental variaties en veranderende geluiden zoals je beschrijft niet aan de regelaar, dat is goed getestte elektronica waar weinig mee kan gebeuren tenzij je het echt overbelast en dan is hij vaak helemaal kapot. Ik zou daarom als eerste naar de motor kijken.

    VrGr,


    Theo
     
  5. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Al weer een tijdje geleden. Heb ondertussen een heleboel andere dingen te doen, maar toch probeer ik altijd wat tijd vrij te krijgen.

    Afgelopen dagen dan maar een transportdoos voor het schip gebouwd.
    Het motorprobleem lijkt opgelost te zijn, ik heb zo het idee dat er niet genoeg olie aan de as zat aangezien dat zowat het enige is dat ik eraan veranderd heb!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zoals je ziet kan er een deel van een zijkant en de achterkant eraf om het model er makkelijker in te kunnen zetten. Enkel een beetje opletten van de hoekstang dus.
    De bodem is verstevigd met twee houten latten en het dragen doe ik dus ook aan de bodem.
    Eerst zou ik er ook nog een dakje op maken, maar heb uiteindelijk besloten om dat maar niet te doen, zo kan de bovenbouw erop blijven. Het risico dat er echt iets in valt of dat ze met de bovenkant tegen het dak van de auto zou botsen is vrij klein (hoop ik).
    In een volgende update toon ik dan de foto's van de proefvaart! (uiteraard, met zo'n weertje, anders had ik geen doos gebouwd natuurlijk ;) )
     
  6. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    En hier gaan we dan. Aangezien het min of meer m'n eerste RC schip is, had ik er niet te veel vertrouwen in. M'n vorige was aan schroef kwijtgeraakt, en met het echt eerste testschip is de koppeling (rubber slangetje) tussen motor en as losgekomen.
    Hier heb ik uiteraard lessen uitgetrokken en dit keer ging het dus wel goed.

    Eerst een testje met de romp alleen.
    [​IMG]

    En daarna met een stuk bovenbouw erop. Dit is ook weer een motivatie om de brug er eindelijk op vast te maken en misschien zelfs de radar mast te bouwen.
    [​IMG]

    [​IMG]

    En op snelheid:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu is hij nog licht beladen. Er kan nog 5kg bij om op waterlijn te liggen. Normaal zou bij dit gewicht de verdeling wel iets anders zijn zodat ze vooraan iets dieper ligt en achteraan hoger. Ik had op dit moment niet meer ballast bij, maar in de toekomst ga ik wel eens met wat meer gewicht proberen.

    Conclusie is dat het schip een stuk sneller is dan het origineel en ook een stuk beter stuurt (hoewel dat misschien wel zal verminderen met meer gewicht erin). Het roer blijft vrij goed bruikbaar, zelfs bij lage snelheid en zonder schroefwater. Bij de echte is dat een stuk minder.
     
  7. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Mooi werk Neptunus.

    Mooi vaarbeeld, mankeert niks aan zo.
    En het word een prachtig schip zo, ik blijf je volgen.
    Wellicht dat ik je nog zie in Valletta, want ik mag daar ook wel van boord af.

    Jan
     
  8. pnj

    pnj

    Lid geworden:
    16 sep 2009
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Heel mooi gedaan.
    Ziet er varend goed uit.
    Blijf je volgen
     
  9. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Bedankt allebei.
    Omdat ik vond dat het niet zo heel goed stond zonder brug enzo, besloot ik om toch even verder te werken aan de brug en de mast zodat die kunnen gemonteerd worden. De details op dek kunnen wel wat wachten aangezien de meeste mensen er toch de helft nooit van zullen zien.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu nog de lichten, ik weet niet goed hoe ik dat ga doen. Ik heb wel 0.5mm gaatjes op het uiteinde van elke horizontale steun gemaakt, maar er zijn twee types lichten. Op de meeste van de steunen is er een licht boven en eentje onder. Er zijn echte navigatie licht types en ook gewone, veel kleinere, signaallichten.
    Op het vorenste platformpje, net voor de radars komt dan het toplicht.
    Lichten zullen uiteraard niet werken.
    Zoals je ook in de eerste foto kunt zien, heb ik de tankdomes geschilderd en ook een paar delen van de brandveiligheid van een kleurtje voorzien.

    Volgende stap is het magnetisch kompas en nog wat communicatie dingen op het dak van de brug. Daarna monteer ik het op het reeds aanwezige accomodatieblok.
     
  10. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Een paar stapjes verder ondertussen.

    Dozen met back-up batterijen voor de GMDSS (communicatie) module. Daar moeten nog ventilatie pijpjes op aangezien het zuur batterijen zijn. Daarnaast een hoge ventilatie koker, beetje een rare structuur.
    [​IMG]

    Het platform voor het magnetisch kompas. De rooster rond het centrale deel is een teezakje (nieuw plastic model), met heel fijne maasjes, ongeveer in schaal dus. Op het centrale deel, met eigen ondersteuning komt dan het magnetisch kompas.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En een voorlopige satcom dome, die antenne is het uiteinde van een pen (Crowne Plaza versie, net de juiste maat). Ik zal die nog moeten bijschuren en mat schilderen. Verder moet ik er ook nog een bodemplaat voor maken. Hij staat hier gewoon zonder lijm op de steun.
    [​IMG]
     
  11. Peter van Tilborg

    Peter van Tilborg

    Lid geworden:
    6 jul 2013
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Cyprus
    Looking good!!! :cool:
     
  12. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    de detail beginnen echt wel vorm te krijgen.
    als je vaart zien de toeschouwers je dek inderdaad wel niet, maar wij komen van dichtbij kijken als je je boot klaar aan het maken bent om in het water te leggen en wensen wel een afgewerkt dek te zien hoor. ;)

    je kiest natuurlijk zelf wat je het eerst afwerkt.

    vgr
    Marc
     
  13. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Je bedankt allebei,
    De details beginnen inderdaad vorm te krijgen. Ik heb er ook nog heel veel die klaar zijn, maar waar ik mee wacht tot er een paar andere, grotere dingen, geplaatst zijn, anders is er te veel risico dat ik die details weer kapot maak. Die kleine dingen kan ik soms bouwen als ik aan boord ben aangezien ik daar niet veel materiaal voor nodig heb, dat scheelt me veel tijd in de bouw, hoewel ik niet altijd tijd heb aan boord.

    Nog eens gaan varen, ditmaal met de brug erop en een paar masten. Het licht zat deze keer wel niet zo goed voor foto's.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ditmaal is hij 2.5kg zwaarder dan de vorige rit, ik denk in totaal dat hij ongeveer aan 19-20kg komt, het voorziene gewicht in ballast zou zijn (ong. 20.000t in realiteit). Stuurt nog steeds even goed, heeft ook "last" van het schroefeffect in achteruit en wel heel stabiel.
    Op zich is het nu een mooi schip, jammer dat het hoge dekhuis midscheeps hem zo lelijk zal maken.
    En nu verder met de bouw.
     
  14. zuiderkruis

    zuiderkruis

    Lid geworden:
    7 sep 2008
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Sommelsdijk
    mooie plaatjes
     
  15. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Ik heb niet stilgezeten de afgelopen weken. Ik heb m'n volgende project besteld (Dean's Marine kit) en datt is dan ook een van de redenen om deze iets te versnellen.

    Eerst heb ik de tankdomes erop gezet en de kleine steuntjes die aan alle kanten staan.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit was terug een stap verder in het plaatsen van de leidingen. Waar ik niet op gerekend had was dat sommige kleine leidingen rondom het dekhuis moesten en ophingen aan steunen die aan het dekhuis verbonden zijn. Dus maar beslist om eerst verder te werken aan het dekhuis. Heel wat werk, maar je krijgt er ook snel resultaat van.
    Hierna wordt het dekhuis geplaatst en kan ik verder met de leidingen en hun ondersteuning.

    Veel futuristisch ogende ventilatiekokers.
    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan kwam de tekst. Op beide zijden staat "ANHYDROUS AMMONIA" en L.P.G., achteraan staat dan ook nog eens "NO SMOKING" en vooraan het IMO nummer (dat overigens ook nog eens vooraan en achteraan op de accommodatie staat.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo, werk van enkele weken, maar nu zijn jullie ook weer up-to-date.
    Ik ben ondertussen bezig aan de ondersteuning voor de platformen rondom het dekhuis die naar die twee zwevende deuren leiden. Daarna nog enkele afvoerbuizen en het waterspray systeem rondom.
     
  16. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Zit met grote ogen hiernaar te kijken, wat een mooi priegelwerk :D,

    Ben zelf ook bezig met een 1:100 binnenvaart project. Het is allemaal erg klein
     
  17. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    zo lelijk is het dekhuis toch niet, past netjes bij het schip.
    netjes afgewerkt dat is zeker.
    vgr
    Marc
     
  18. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Al weer een tijdje geleden. Ondertussen wel het een en ander gedaan.
    Marc, ik vind het dekhuis wel lelijk, vooral door de plaats, het brengt op een of andere manier het schip uit balans. Op de Japans gebouwde schepen staat het meer naar achter en daardoor is het meer in harmonie met de accommodatie, het gaat dan geleidelijker naar beneden. Dat is uiteraard gewoon een persoonlijke opvatting.

    Op naar de foto's dan. Ik heb wat verder gewerkt aan het dekhuis, er staan wat meer details op dan ik verwachtte.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Aangezien ik even een probleempje had met de plaatsing van het dekhuis heb ik verdergedaan met het achterdek/poepdek. De meeste details waren al klaar, ik moest ze enkel wat bijwerken en plaatsen. Dat is nu gebeurd. Aangezien ik zie dat het water er soms dicht bij het dek komt, heb ik alle stukken vastgezet met messing pinnetjes in het dek.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ondertussen ook bezig om een oplossing te zoeken voor de plaatsing van het dekhuis. De rand die ik gemaakt had om de (zeeg?) camber te compenseren was gemaakt voor mijn eerste versie van het dekhuis. De huidige versie is iets verschillend in afmeting en past er dus niet volledig op. Ik heb dus wat delicaat schuurwerk te doen aangezien ik de details niet mag beschadigen.
    [​IMG]
     
  19. arthur 1

    arthur 1

    Lid geworden:
    25 jun 2010
    Berichten:
    101
    Locatie:
    temse belgie
    neptunus

    ik vind dat de belettering toch beter kan wrijf letters zal mooier zijn
    groetjes
    arthur
     
  20. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Hallo Arthur,
    kan inderdaad beter, maar de afmetingen en lettertype kan ik vast niet vinden. Die cijfers en letters zijn echt gepast op de vrije ruimte en er zit dus geen standaard in. Die van mij zijn misschien niet schitterend precies, maar ze zijn wel zoals de "echte".

    Vandaag nog eventjes gaan varen, waarschijnlijk de laatse keer voor een tijdje. Dit keer met nog iets meer gewicht, ze woog 21kg inclusief batterij en ballast. Nu lag ze min of meer evenkiel. Stuurde nog beter, maar de schroef zat nu wel dichter bij het oppervlak, wat soms een grappig geluid gaf, maar minder efficiente voorstuwing. Ik denk wel dat ik het gewicht gelijk ga houden, maar iets meer naar achter zal leggen.
    Nu ook een toertje bij de jachten gemaakt.

    Sorry voor de soms mindere foto's, ik was terug alleen en het was vrij donker vandaag.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina