1:100 LPG Chaconia

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Neptunus, 19 sep 2012.

  1. arthur 1

    arthur 1

    Lid geworden:
    25 jun 2010
    Berichten:
    101
    Locatie:
    temse belgie
    neptunus .
    ik weet niet waar je woond maar bij ons in temse is een winkel waar ze wrijfletters verkopen n.l. lucas op de N16. Het zou zonde zijn zo een mooi stuk omdat te ontsieren met zo'n letters , beschouw dit niet als kritiek neptunus .

    groetjes
    arthur
     
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik vind die niet 100% strakke letters wel goed passen, vaak worden dat soort teksten uit de vrije hand geschilderd bij een dergelijk 1:1 schip, dacht ik.
     
  3. arthur 1

    arthur 1

    Lid geworden:
    25 jun 2010
    Berichten:
    101
    Locatie:
    temse belgie
    indoorvlieger .
    bij een 1:1 schip worden de letters er eerst op afgetekend dan gepikeerd en met een onderbroken lassing er op gemarkeerd op het pomphuis , bovenbouw , dekhuizen , luiken , tankdeksels , buitendeuren enz . en dan geschilderd zo komt er op de voorkant van de bovenbouw SAFETY FIRST , op dek ingangen NOT OPENED AT SEA
    groetjes
    arthur
     
  4. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Ja dat is waar Arthur, hoewel ik denk dat die cijfers niet bij de originele versie waren. Dat is een ISPS vereiste die dus maar vanaf 2002 of 2004 van kracht is.

    Kleine update ondertussen. Ik ben er wel hard aan bezig, maar er is niet zoveel zichtbare vooruitgang. Ik bouw vooral veel onderdelen apart nu.
    Op schip zelf heb ik een beetje verder gedaan aan de piperack op het middendeel en de eerste leidingen gelegd/gepast.
    De basis van de kraan staat er ook even bij, maar daar is nog wat detailwerk aan. Ik moet nog een paar luikjes plaatsen alvorens ik hem kan schilderen.
    Ik kan nu twee richtingen uit. Ofwel bouw ik verder midscheeps om zo het leidingen rek af te kunnen werken en dan leiding per leiding van achter naar voor te leggen. Of ik werk verder aan het achterdeel tot het midscheepse luik en werk het achterste deel af, alvorens naar het midden over te stappen. Ik overdenk nog even de voor- en nadelen van beide methodes voor ik verder kan. Ondertussen werk ik wel verder aan de aparte onderdelen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.966
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gek genoeg, nee... Een enkele tekst is op die manier aan gebracht, maar meestal word zelfs tegenwoordig een schip opgeleverd zónder deze markeringen; het word gewoon aan de crew overgelaten te zorgen dat dit in orde komt.
    Uiteraard, scheepsnaam en IMO nummer etc etc zijn wel vanaf de werf aangebracht, de rest, met name de markeringen op dekhuizen en deuren is gewoon veel te duur om zo te doen: een lasser is er uren aan kwijt...

    Wat ik tegenwoordig veel zie, is dat de letters domweg uit rubber pakkingplaat gesneden worden, met bisonkit of andere contactlijm op de deur, tankhoofd, lekbak of dektank etc etc aangebracht worden, en daarna eerst een of twee keer dik in de verf gezet worden, en vervolgens de verhoogde oppervlakken simpelweg met een harde verfroller zwart aangezet worden.

    Ziet er met heel weinig moeite superstrak en professioneel uit....

    Groet, Bert
     
  6. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Even een kleine update.
    Ik heb dan toch beslist om verder te werken aan het achterdeel daarna makkelijker te kunnen verderwerken in het midden.
    Ik ben dus met de buizen begonnen. Daar kruipt wat werk in en ook de uitvoering van de kleppen op de leidingen moest ik nog eens bedenken.
    Aangezien ik geen fan ben van het gebruik van vlammen en warmte zocht ik dus een manier om makkelijk bochten te maken zonder opwarming. Vooral omdat het heel veel bochten zijn die ik nodig heb, en ook omdat dat ik al eens geprobeerd had met kokend water, maar dat niet echt leek te lukken met dit soort buizen.

    Tot nu toe zijn de eenvoudigste oplossingen van 0.3-0.8mm messing draad, 1-2 mm gewoon buigen. 2.5mm gebruik ik electriciteitskabel van in de bouw, de stijve draad met koperen kern. Die is net iets meer dan 2.5mm, maar acceptabel. Voor 2.5-4mm boor ik de styreen buis uit (1.5mm gaatje) en steek ik er de koperen kern van de bovenstaande draad in, alvorens te plooien. Voor 3mm buis heb ik een buizenplooier, die gebruik ik ook voor kleinere diameters, 4mm plooi ik rond een boorkop.

    Dit is de draad die ik gebruik, en ernaast zie je enkele bochtjes. Dit werkt gemakkelijk om de afstanden/lengtes aan te passen. Het enige nadeel zijn uiteraard de raakvlakken van de bocht met de buis. In realiteit zijn die buizen ook niet echt egaal, omdat er isolatie rondzit en dan een glasvezel bescherming errond.
    [​IMG]

    De buizenplooier voor 3mm. Ernaast zie je zowat alles wat ik gebruik voor dit werkje. De koperen kern, ontdaan van de isolatie en een paar bochtjes.
    [​IMG]

    En zoals het er nu ongeveer uitziet. De grote U vorm tussenin is om de thermische spanning (krimpen en uitzetten van de buizen) op te vangen.
    [​IMG]

    En de tanktop, daar staan de meeste kleppen en komt alles zowat samen.
    [​IMG]

    Ondertussen ben ik ook even verder aan het doen aan de voormast, zodat die ook eindelijk eens afraakt in plaats van dat styreen buisje dat er nu stond...
     
  7. pnj

    pnj

    Lid geworden:
    16 sep 2009
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Dat ziet er weer keurig uit.
     
  8. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Wat een prachtige details, vooral op deze schaal. Lees je verslag en je tips met veel plezier.
     
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    mooi uitgelegd hoe je het allemaal maakt.
    en nog mooier om naar te kijken, een must voor het oog.
     
  10. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Mooi Neptunus, heb met dat buigen ook even zitten worstelen en na een tip van MacRabbit steek ik er ook een stuk messing in voor het buigen. Buig je het nog om een soort malletje?

    Gr.
    Pim
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2014
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Wat is het merk en type van dat buigertje en wie levert dat (onder andere)?
     
  12. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Harm dat is alleen voor 3 mm en als je niet alleen van dat grove spul zou bouwen zou je weten dat de radius veel te groot is dus totaal niet bruikbaar...
     
  13. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Bedankt aan allen voor de reacties.

    Harm, het buigertje heb ik gekocht in de modelbouwwinkel in Antwerpen. De verpakking is al weg en op het dingetje zelf staat geen enkele markering. Kostte 7 of 12 euro. Het alternatief was er eentje van Robbe voor een schrikwekkende 30 of 60 euro. Daarnaast kon je dan wel nog een set met aparte "wielen" kopen voor verschillende diameters, maar dat was nog eens 30 of 60 meer. Op zich kwam het totaal dan op 100 euro om wat buisjes te buigen...
    De radius is afhankelijk van de diameter van de buis. Er zaten ook een paar messing buisjes bij.

    Een goede raad die ik kan geven is de beurs in Goes. Daar was ik vorig jaar ook al op zoek naar dit soort apparaatjes en daar was het minimum ook 3mm, maar er waren ook grotere verkrijgbaar en ik denk ook wel aan iets betere prijzen. Ik weet niet waar je precies naar op zoek bent natuurlijk. Voor een kleinere radius gebruik ik gewoon het gladde uiteinde van een boorkop. Ik heb nog gedacht aan een mal, maar dat gebruik ik dus niet.
     
  14. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    directe link dan maar.
    Robbe 5733 ROBIVOR buiginrichting buis-draad 2,5-3mm

    Dit is niet echt het apparaat dat ik zag in de winkel, ik denk dat het toen een oudere versie was. Maar dit ziet er ook niet slecht uit, hoewel het prijskaartje dus gelijkaardig is...
     
  16. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Goedenmiddag,

    En dan zegt u wat van mijn afwerking, ik zit altijd met bewondering hier naar te kijken. Achter de schermen ben ik bezig met een statisch model in de schaal 1:100. Ik heb mijn vingers vervangen voor pincet's haha.

    Schitterend wat u hier neerzet, mooi om dit te volgen en ervan te leren.
     
  17. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    een prachtig model!!!
     
  18. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Bedankt voor de complimenten en aanmoedigingen. Jammer genoeg is hij nog lang niet af.

    Terug een kleine update:
    Zoals gezegd was ik even overgaan op de voormast. Die is nu vrij compleet, buiten uiteraard de lichten en hoorn die erop staan.
    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan nog even teruggegaan naar het achterste deel met het buizenwerk. Omdat er een kleurcode in gebruik is aan boord zit ik nu even vast. Het geel voor een van de leidingen had ik wel, maar oranje niet. Het probleem met mengen is uiteraard dat eens ik aan tank 1 ben, ik misschien/hoogst waarschijnlijk, een half jaar verder ben en dus opnieuw verf zal moeten mengen. Dit is ook zo'n kleine hoeveelheid dat het moeilijk zou zijn om terug de juiste kleur te verkrijgen. Bijgevolg is de ene leiding nu wel vastgekleefd, maar de rest nog niet.

    Hier het begin van de pompen. In de bocht die uit de tankdome komt gaat een schacht recht naar beneden waar er drie of vier impellers zitten die de vloeistof omhoog stuwen in de leiding. De pomp motor zelf zit dus op dek. Eens deze buizen vastzitten op het model zal ik dus de pompen, torens dus, verder opbouwen.
    [​IMG]

    Alles was op deze schepen nog manueel, dus ook de pompen en hun loskleppen. Die heb ik er nu ook op gezet, enkel nog een schacht met het wieltje. Waarschijnlijk koop ik een setje 3mm wieltjes in PE.

    Verder heb ik ook op de tankdome nog wat klepjes en leidingen bijgeplaatst.
    [​IMG]

    Op de bovenstaande foto zie je ook een paar instrumentatiedozen (manometers en temperatuur indicatoren etc.), die zijn nu bijna af.

    En hier een close-up van wat leidingen en manuele klepjes (in realiteit zijn de dikke stukken 2mm styreen buis en de smallere stukken 0.8mm messing draad):
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. pnj

    pnj

    Lid geworden:
    16 sep 2009
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Daar wordt een mens stil van bij het zien van deze foto,s.
    MVG: Patrick
     
  20. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Bijzonder knap werk, keurig:worship:


    Kan niks anders zeggen.






    Jan
     

Deel Deze Pagina