1:100 LPG Chaconia

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Neptunus, 19 sep 2012.

  1. arthur 1

    arthur 1

    Lid geworden:
    25 jun 2010
    Berichten:
    98
    Locatie:
    temse belgie
    neptunus.
    prachtig werk hoor tot in de kleinste details
    groetjes
    arthur
    p.s. wat maakten we toch prachtige schepen en toch steeds in de vaart
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2014
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    2.025
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ik blijf met bewondering je verslag volgen.
    opnieuw prachtig gedaan.
     
  3. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Mooi werk Neptunus, je houd het niveau hoog met een duidelijk verhaal erbij :cool: Wanneer ga je weer varen?

    Gr.
    Pim
     
  4. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    177
    Bedankt voor de reacties. Ditmaal even geen updates meer.
    Wat bedoel je met "varen" Pim? Ben op dit moment terug aan boord (vandaar geen updates meer), als ik thuiskom denk ik dat het weer wel te slecht zal zijn om veel met Chaconia te varen. Hier aan boord ben ik ondertussen verder aan het werken aan de plannen voor de manifold en alles errond. Het is een ware spaghetti en aangezien het toch al een aantal jaar geleden is dat ik op dat schip voer weet ik niet altijd precies hoe alles aan elkaar zat. Vandaar dat ik vaak uren moet spenderen aan het zoeken op foto's voor al die details. Tegenwoordig doe ik dus dat opzoekwerk aan boord en combineer ik het met uittekenen met afmetingen erbij van onderdelen. Anyway het midscheepse deel vordert wel en hopelijk kan ik dus wat vooruitgang maken als ik terug thuis ben. Ik kan gelukkig wel jullie werk van hieruit volgen.
     
  5. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    177
    Even een update. Al een tijdje aan het bouwen. Er is al veel tijd in gekropen, maar het is amper zichtbaar.
    Dit verlof was het middenstuk op het "luik" aan de beurt.
    Eerst de onderste lagen met buizen gelegd, daarna, die erboven, dwars en nu dus bezig aan de hoofdbuizen op het buizenrek. Voor ik ze op hun plaats kleef, breng ik ook de kleurencode aan.
    De verdubbeling van de buizen rond de laadinrichting komt door het bestaan van twee aparte systemen. Een systeem betekent volledig afgescheiden laadinrichting, vloeistof buis, gas buis en condensaat buis.
    Enkel de derde tank zit vast op systeem 1, de andere tanks kunnen op zowel systeem 1 of 2 aangesloten worden. Systeem 1 kan op zijn beurt ook gewoon aan systeem 2 gekoppeld worden om beide laadinrichtingen te kunnen gebruiken voor hetzelfde product. Dit gebeurt vooral met ammoniak. 2 aparte systemen is in 99% van de gevallen voor propaan en butaan. Om de hoeveelheden te kunnen optimaliseren worden dan 2 tanks op 1 systeem gezet en een andere tank op systeem 2. Tank 1 is een stuk kleiner dan 2 en 3.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier dan de ontdubbeling in de buizen.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Zoals je ziet gaat op tank 2 de leiding direct van de pompen terug naar de tank. De verbinding met de hoofdbuis gaat over alles heen, hetzelfde geldt voor alle andere buizen voor tank 2, dat wordt dus nog een werkje om alles op zijn plaats te krijgen.
    In ieder geval werk ik nu even door richting tank 1. Ook de steunen voor de dektank zijn ondertussen bijna af.

    De tank zelf daar ben ik nog niet uit. Hij is 27mm in diameter en rond de 14cm lang. Ik vind nergens plastiek buis van zo'n diameter en ook de uiteinden zijn vrij moeilijk. Ze zijn gekromd en dus weet ik niet zo goed hoe ik dit ga doen. Hout is een mogelijkheid, maar dan moet ik het wel een manier vinden om van de nerf af te geraken.
     
  6. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Fantastisch werk met die buizen Roel...Geduld loont:cool:

    Gr.
    Pim
     
  7. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    177
    Dankje Pim.

    Even een kleine update. De ventmast vooraan, alles geplaatst zonder lijmen. Veel paswerk en heel veel herbouwen van onderdelen om alles te laten passen. Maar uiteindelijk loont het wel.
    Ondertussen staan deze buizen en de mast al vast en zitten er al U-bouten rond de grote buis.
    [​IMG]

    [​IMG]

    En vandaag dan ook maar even gaan varen. Altijd een hele klus omdat ik heel veel losse onderdeeltjes op het schip laat staan tijdens de bouw. Die moeten er uiteraard allemaal af als ik wil gaan varen.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Heb ook filmpjes, maar ik moet even kijken hoe ik dat online krijg.
     
  8. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
  9. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    177
    Ondertussen nog even aan het werk geweest. Ik heb even niet veel tijd, maar ik ben dan maar als een apart projectje, met de reddingsboten begonnen.
    Aangezien ik maar weinig voorbeelden gevonden heb van mensen die gesloten reddingsboten maken, is het een soort eigen methode geworden. Een combinatie van styreen met balsa. Mijn enige vrees is dat de balsa nog wat kan "leven" en dat er eventueel kleine scheurtjes in de buitenlaag van milliput kan komen. De laag milliput is normaal rond de 1-2 mm dik en de blokjes balsa hebben ook wat ruimte om uit te zetten binnenin, dus op zich denk ik dat het risico klein is.

    De styreen delen zijn de afmetingen/vormen die ik van een plan heb. De achterspant, de midscheepse doorsnede, de langsdoorsnede en het dek. Dan met balsa blokjes rondom gevuld, al min of meer in vorm geschuurd om later geen balsa door de milliput laag te hebben.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De achterspant is van een vorige versie van dat bootje en past dus niet helemaal. Een goede versie komt er later als laatste deel op.

    [​IMG]

    En hier is ie al iets verder gevorderd, het dakje staat er nog niet opgelijmd.
    [​IMG]
     
  10. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Roel, kijk hier eens:
    Le Pourquoi-Pas? au 1/50, d' Hubert Loisy - Construction du navire océanographique Pourquoi-Pas? d'Ifremer au 1/50. radiocommandé. Le blog se déroule de la façon suivante: A base d'articles sur un sujet différent, ceux-ci sont rédigés en deux parties

    Beetje zelfde methode maar dan met schuim.

    Met dit soort dingen kom je er wel achter dat 1:100 verschrikkelijk klein is!

    Gr.
    Pim
     
  11. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    177
    Ja dat is inderdaad een gelijkaardige methode. Ik ben niet zo heel gek van dat schuim, zeker niet als je er nadien nog een epoxy of polyester vulmiddel over gebruikt. Daar zit volgens mij ook meer speling in als in hout (hoewel Balsa wel extreem zacht is als houtsoort).

    Klein is dit niet hoor. Eigenlijk is het ook net te groot om de detaillering echt links te laten liggen. Bij de 1/700 versies zet ik er wel deurtjes en raampjes in, maar hier moet ik echt nog een paar stapjes verder gaan.
    Ondertussen niet zo heel veel vordering gemaakt. Beide boten staan ongeveer even ver en hebben al een tweede laagje vulmiddel gehad. Ze hebben ook allebei de stuurcabine. Niet echt veel tijd over tegenwoordig en het is alweer tijd om te gaan werken. Eens ze af zijn kan ik dan met de davits beginnen op de bovenbouw.
     
  12. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    177
    Aangezien updates zonder foto's saai zijn, zijn hier dan de foto's. Ondertussen is ook de tweede boot dicht achteraan.
    Nog wat schuur en vulwerk en dan detaillering. Er zijn wat externe verstevigingen op de romp en ook een spray systeem om de boot koel te houden als je door brandende olie of gas op zee vaart. Verder ook een opvangbassin voor regenwater (potloodlijnen die je op de bovenkant ziet). En ook de haken en luiken natuurlijk.

    Hier zie je hem met kleine 1/700 broer:
    [​IMG]

    En hier zijn ze allebei:
    [​IMG]
     
  13. r.driesse

    r.driesse

    Lid geworden:
    1 jan 2008
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Ridderkerk
    Schitterend model, mooie details alles ziet er strak uit.
    Ga zo door
     
  14. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    177
    En nog eens een update. Voor deze vakantie heb ik gepland om de reddingsboten verder af te werken. Ben ook langzaamaan aan het verder doen aan de buizen op dek en de davits voor de boten. Ik wachtte met de davits tot de boten af waren om de afstand tussen de davits passend te hebben zodat de kabels niet onder een hoek hangen.
    Net voor een kleurtje op ging. De meeste details zijn geplaatst. Sommige volgen na het verven.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    177
    En dan met een kleurtje. Nu nog enkele details en nog wat markeringen en ze zijn af.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En ditmaal toch een soort "mask" gemaakt voor de letters. Uiteindelijk valt het wel te snijden als je het eerst op een stukje styreen (of andere vlakke harde ondergrond) kleeft.
    [​IMG]
     
  16. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    593
    Locatie:
    Zuid Holland
    Knap gedaan !
     
  17. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
  18. pnj

    pnj

    Lid geworden:
    16 sep 2009
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Die zijn gaaf geworden, heel mooi gedaan.
     
  19. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    2.025
    Locatie:
    Turnhout belgie
    net als al je voorgaande werk, tot in de puntjes verzorgd.
    prachtig bedacht en uitgevoerd.
    vgr
    Marc
     
  20. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    177
    Nog even een update.
    De reddingsboten hebben de uiteindelijke markeringen ook gekregen. Enkel nog de lifelines op de zijkant.

    Verder m'n andere grote obstakel even aangepakt. De dektank. Er staat dus een tank op dek die gebruikt wordt om van lading te wisselen. Aangezien ik niet direct een manier wist om dat aan te pakken in een keer, heb ik het opgedeeld in verschillende stukken. Het middenstuk is een gewone buis, de uiteinden zijn afgeronde stukken.
    De afgeronde stukken heb ik eerst met een soort vormpje (zij-aanzicht) op een cirkel gemaakt. Daarna opgevuld met milliput vulmiddel en gedraaid op de draaibank tot de kruisvorm uit styreen zichtbaar werd. Dan verder gewoon glad geschuurd.
    Daarna heb ik een grotere afvoerbuis genomen met een 2mm wanddikte. Ik heb de omtrek berekend en de omtrek die ik nodig zou hebben als de buis de juiste diameter zou hebben. Het verschil ik heb ik dan uit de afvoerbuis gezaagd.
    Daarna heb ik een houten cilinder gedraaid met de juiste binnendiameter en de afvoerbuis errond geklemd om zo de juiste diameter te bekomen van de tank.
    Daarna de uiteinden eraan gezet en het geheel vlak gedraaid naar de diameter van de uiteinden.
    Jammer genoeg vergat ik tussendoor foto's te nemen en heb ik enkel foto's van het begin en het resultaat.
    Eerst de reddingsboten
    [​IMG]

    [​IMG]

    en de uiteinden van de dektank:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En hier staat hij al op zijn plaats. Er moet nog wel een extra laagje wit over. Eerst heb ik hem volledig lichtgrijs gedaan om geen contrasten onder het wit te hebben.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Dat is het voor deze keer. Ik ben ook nog wel verder beziggeweest met de veiligheidskleppen van de tanks en nog een paar steunen en platformen vooraan.
    Langzaam maar zeker komt er toch vordering in en lijkt er toch een eind aan te komen. Nu is het enkel nog fijnere detaillering.
     

Deel Deze Pagina