1/14 Schaal auto's race omgeving arnhem

Zijn er toevallig een aantal mensen met een 1/14 schaal auto (mini 8ight bijv) in arnhem en omgeving die het eventueel een idee vinden om eens in de zoveel tijd iets van een race te houden?

Gezien het formaat kan je eigenlijk overal wel rijden, en veel heb je niet nodig om iets van een baan te maken. Het wordt dan uiteraard geen vaste baan. Maar je zou bijv zo wat op kunnen zetten bij het gelredome, rijnhal of kronenburg of iets in die richting.

Misschien een leuk idee om iets mee te gaan doen?

Zijn er toevallig een aantal mensen met een 1/14 schaal auto (mini 8ight bijv) in arnhem en omgeving die het eventueel een idee vinden om eens in de zoveel tijd iets van een race te houden?

Gezien het formaat kan je eigenlijk overal wel rijden, en veel heb je niet nodig om iets van een baan te maken. Het wordt dan uiteraard geen vaste baan. Maar je zou bijv zo wat op kunnen zetten bij het gelredome, rijnhal of kronenburg of iets in die richting.

Misschien een leuk idee om iets mee te gaan doen?

Iemand bij rcduiven is bezig met een indoor baan in arnhem. Mist genoeg animo is. En zag mensen in de club die een mini 8ight hebben hoor.
Hier op de forum kan je lang zoeken naar mensen hier uit de omgeving.

25-10 is het weer bij rijksweg60. punt is dus alleen dat ze daar dus weg gaan en daar waarschijnlijk dus ook de races mee komen te vervallen. vandaar dat ik zoiets had van misschien een idee om wat mee te doen :).

weet je al meer over die indoor baan in duiven wen?

hoogeveen is een end weg :P ik heb geen auto helaas :(

En ik heb ook geen kleine autos meer.
Mijn kleinste is een 1/8 truggy.
Idd hoogeveen is erg ver.
Het ligt aan de animo voor die indoor baan in Arnehm. Er zijn wel mensen die willen, maar mensen moet ook willen helpen in de organisatie en op/af bouw.

We gaan binnenkort een topic op rcduiven forum openen voor een peiling.

@Wen, ik ben voor! duiven is nog wel te doen op de brommert :P

anders toch ook een mini 8ight kopen wen :P. vermaak me er prima mee :P

Haha, niks voor mij. Tegroot om mee thuis te rijden en te klein voor offroad. Ik heb absoluut niks met onroad. Dus ik koop liever een losi micro, kan ik nog een baantje maken op de zolder.

@Wen, ik ben voor! duiven is nog wel te doen op de brommert :P

anders toch ook een mini 8ight kopen wen :P. vermaak me er prima mee :P

Ik vind 1:14 ook een leuke schaal, zelf heb ik de LC Racing Emb buggy. Door de relatief grote wielen bijna net zo veel bodemvrijheid als een 1:10 maar door het lagere gewicht minder snel schade en het accelereert ook lekker.

Trouwens, dat bmx baantje bij mij hiervoor hebben ze gemaaid, dus het is weer rijbaar daar.

Alleen een 1/14 heeft niet hetzelfde wiel basis als een 1/10. Als je die 1/14 net zohoog maakt als een 1/10, dan rolt die veel sneller om, waardoor je minder hard door de bochten gaat.
Maar als het alleen om bashen gaat, dan maakt het natuurlijk niet uit.

Laatst bewerkt:
Alleen een 1/14 heeft niet hetzelfde wiel basis als een 1/10. Als je die 1/14 net zohoog maakt als een 1/10, dan rolt die veel sneller om, waardoor je minder hard door de bochten gaat.
Maar als het alleen om bashen gaat, dan maakt het natuurlijk niet uit.

Ik neem aan dat je spoorbreedte bedoelt, wielbasis is de afstand tussen voor- en achteras, en dat heeft niet direct invloed op het omrollen in bochten, maar meer met de draaicirkel en rechtuitstabiliteit.

Ik gaf trouwens aan dat zo'n 1/14 bijna dezelfde bodemvrijheid heeft, dus niet net zo hoog, maar net een tikkie lager. En deze video toont aan dat het dan erg hard over een baan kan:

PzLnkwzZ85c[/media] won in Swedish Micro Challenge by Andrew Jones with EMB-1 1/14 buggy car. - YouTube

Behalve 1 griprol in 1 van de eerste rondes, mogelijk nog even wennen aan de baan, zie ik vooral een auto die gecontroleerd over de baan vliegt, of het nu haarspeldbochten zijn, of jumps. Knap afgesteld, en zeer goed gereden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik neem aan dat je spoorbreedte bedoelt, wielbasis is de afstand tussen voor- en achteras, en dat heeft niet direct invloed op het omrollen in bochten, maar meer met de draaicirkel en rechtuitstabiliteit.

Ik gaf trouwens aan dat zo'n 1/14 bijna dezelfde bodemvrijheid heeft, dus niet net zo hoog, maar net een tikkie lager. En deze video toont aan dat het dan erg hard over een baan kan:

PzLnkwzZ85c[/media] won in Swedish Micro Challenge by Andrew Jones with EMB-1 1/14 buggy car. - YouTube

Behalve 1 griprol in 1 van de eerste rondes, mogelijk nog even wennen aan de baan, zie ik vooral een auto die gecontroleerd over de baan vliegt, of het nu haarspeldbochten zijn, of jumps. Knap afgesteld, en zeer goed gereden.

Idd spoor breedte bedoel ik.
Een 1/10 buggy heeft op de baan meestal rond de 15mm rijhoogte. Dat is al vrij moeilijk rijbaar op een oneven baan, bv zoals die in utrecht.
Maar zoals ik zei, dat ding is te groot voor mijn zolder en te klein op een echte offroad baan en niet zo gladde tapijt baantje met een paar schansen. Dat hebben we helaas niet in de buurt en ben ook nie van plan om elke keer naar hoogeveen of oss te rijden.
Vandaar is zo ding niks voor mij. Tevens is het ook te klein om te bashen. Zelfs een gras veld heeft die al moeite mee.

Ieder zijn ding, variatie maakt de hobby interessant. Natuurlijk kan een 1:8 truggy of groter op zwaarder terrein uit de voeten, maar op een speelweide in het bos, dus niet te lang gras, maar ook zeker geen golfbaan met gemillimeterde sprietjes, komt zo'n 1:14 best vooruit, en een heuveltje hier en daar wordt een leuke springschans. Qua offroad performance zit het een beetje tussen 1:10 rally en 1:10 buggy in, en dan vooral neigend naar de buggy kant. Maar het is maar net wat je ermee wil en van verwacht.

Losi heeft trouwens nu ook een truggy versie, en die van LC is ook onderweg. Dan heb je 1:10 buggy banden eronder.

Ieder zijn ding, variatie maakt de hobby interessant. Natuurlijk kan een 1:8 truggy of groter op zwaarder terrein uit de voeten, maar op een speelweide in het bos, dus niet te lang gras, maar ook zeker geen golfbaan met gemillimeterde sprietjes, komt zo'n 1:14 best vooruit, en een heuveltje hier en daar wordt een leuke springschans. Qua offroad performance zit het een beetje tussen 1:10 rally en 1:10 buggy in, en dan vooral neigend naar de buggy kant. Maar het is maar net wat je ermee wil en van verwacht.

Losi heeft trouwens nu ook een truggy versie, en die van LC is ook onderweg. Dan heb je 1:10 buggy banden eronder.

Ja precies, ieder zijn ding.
Ik had eerst ook getwijfeld aan die truggy, maar heb nergens om mee te rijden. Voor op de baan hier, is die te klein en voor bashen is toch hoe groter hoe leuker.

Misschien dat ik een 1/24 micro losi in de toekomst bij mee, daarmee kan ik tenminste op de zolder rijden.

En deze video toont aan dat het dan erg hard over een baan kan:

[URL="
won in Swedish Micro Challenge by Andrew Jones with EMB-1 1/14 buggy car. - YouTube[/URL]

Ongelooflijk vindt ik dit!
Ik had met de TT-01 bij PK racing al dikwijls mijn handen vol,en zeker met de Mini-Z die ik nu rijd omdat ik af en toe club wedstrijden mee doe.Zitten serieus goeie gasten tussen en werk me suf om ze bij te houden.Laat staan dat er nog wat gecontrolleerde jumps bij moesten komen....

Al met al leek het me wel een leuk idee om te doen. Maar het is vooral de vraag waar en hoeveel mensen hebben zn 1/14 auto, en daar bij moeten ze ook uit de buurt komen. neem aan dat niemand even weet ik het hoeveel km heen en weer rijd om ff te kunnen racen voor de lol :)

Die baan van het filmpje ziet er overigs ook wel leuk uit. mooi opgezette sprongen ipv plank op paar stenen ofzo.

Jazeker wel ;)
Maar die zijn gewoon zo klein en springen niet extreem hoog.
Inderdaad zijn dat ook insecten.. mijn losi micro sct vond ik ook al verdraait snel voor zijn schaal...

Eigenlijk zelfs 1/43 want de 1/32 schaal D nano's zijn zelf verbouwde wagentjes om er Carrera kapjes op te laten passen van die racebanen bijvoorbeeld.Ook worden er kapjes gebruikt van statische modellen in dezelfde schaal. Die zijn vaak meer dan de helft goedkoper en bevatten nog eens een interieur enz.Heel knap hoe ze die dingen maken.
Die statische bouwkitjes kan je voor rond de 10 euro vinden op ebay terwijl een kapje van kyosho al snel 45 euro kost. En dan nog eens 30-40 euro voor de juiste onderdelen om het kapje te laten passen....

Back