1:15 Fokker F.XX

Nou, bij deze een dappere poging om mn 1e schaalmodel te maken, wat ook meteen mn 1e houtbouw wordt. Natuurlijk wil je iets moois, bijzonders en iets wat eigenlijk nog niemand heeft. Dus ben ik uiteindelijk uitgekomen bij de Fokker F.xx "Zilvermeeuw".
Heb mezelf de klere gezocht naar bouwtekenening....en die zijn er niet voor zover ik weet, t enige wat ik heb weten te bemachtigen zijn tekeningen en een beschrijving van een statische F.XX, schaal 1:30. Hierin worden natuurlijk compleet andere materialen gebruikt dan nodig is (ivm gewicht enzo) en qua constructie is het ook niet super.

Kortom, dit wordt een beetje lastiger dan ik dacht maar uiteindelijk moet het goed komen...den, euhm...hoop ik ;)

ik zit nog steeds in de planningsfase en heb natuurlijk niet alle antwoorden ivm gebrek aan ervaring, maar daarvoor hebben ze een forum gemaakt toch? ;)

Wat ik wel weet (niet veel :p):

Schaal 1:15
Lengte: 1m11
Span: 1m71

Voor de romp is het niet genoeg om simpelweg wat ribben met wat langsverstijvers eroverheen met Oratex te bekleden, dit wordt veel te slap ivm de krachten van de staartconstructie. op de tekening staat het orginele buizenframe getekend, en ga dus een poging doen om te kijken of ik dit kan namaken, ivm de "scale-looks". mocht dit niet lukken of stere genoeg zijn gaat er een ander soort subframe in wat sowiezo werkt maar minder op schaal is.

Dus, bij deze de start, zal zo veel mogelijk alles proberen bij te houden :D
 
Voor de romp is het niet genoeg om simpelweg wat ribben met wat langsverstijvers eroverheen met Oratex te bekleden, dit wordt veel te slap ivm de krachten van de staartconstructie.
Ik denk toch dat je je vergist. Zo'n constructie is behoorlijk stijf en sterk. De kunst is alleen om het geheel recht te houden, vaak wordt dat gedaan door eerst 1 helft op de bouwplank te bouwen, en daarna de andere helft er tegenaan. Wel zorgen dat de stringers (langsverstijvers zoals jij ze noemt) niet teveel onder spanning staan, anders trekt het zaakje krom zodra je het van de bouwplank haalt (vraag me hoe ik dat weet :rolleyes:)

Succes met een (ambitieus :o)project.
Max.
 
Hallo Max, bedankt voor het commentaar en de tip, die zijn altijd meer dan welkom! De maximale afstand in de staart tussen de ribben is 50 tot 60mm. Alleen is dan de materiaalkeuze nog een dingetje, in de beschrijving van het (statische) model wordt 1á2mm triplex gebruikt. Ivm gewicht vraag ik me toch af of ik dan niet beter bv 3mm balsa kan gebruiken? en balsa vind ik makkelijker om mee te werken, heb er wel ervaring mee, maar ben nog steeds beginner..
 
3 mm balsa lijkt mij een goede keuze. Zet is een plaatje van je tekening op het forum, dan kunnen we meekijken/meedenken.
 
full
Dit is blad 1 van 3, het enige gedeelte van de tekening op blad 1 dat info geeft over de ribben en romp is dit gedeelte :)
ik heb de tekenig ook op 1:15 laten afdrukken en nondeju...dan heb je een mooi behangetje :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wow, dat zijn wel een hoop stringers! En een hoop spanten.
Ik zou geloof ik kiezen voor een klassieke "doos"romp, en daar dan deel-spanten op/onder/opzij tegenaan zetten. Wel wat minder, je kunt rustig elke tweede spant weglaten. Stringers maken van 3x5 mm balsa (smalle kant naar buiten gericht), en tegelijkertijd aan alle kanten werken om kromtrekken te voorkomen.

De motorgondels en hun bevestiging lijken mij de grootste uitdaging.

Max.
 
Hoi!
Bij al de onderzoekjes die ik al heb gedaan ben ik ook dit van een 80" DC-6 tegen gekomen.

RC Groups - View Single Post - 80" ws dc-6b

RC Groups - View Single Post - 80" ws dc-6b

Dus idd een subframe (doos) met deelspanten. volgens mij is dit aardig licht en sterk. (3hoek constructie ism de spant/ stringers)

Voor de motorgondels wil ik ook een soort doos maken met daaromheen ook de deelspanten, de kist zelf maak ik electrisch omdat ik nog nooit iets met brandstof gedaan heb en electromotoren hier qua vorm beter inpassen. De ophanging is idd nog ff een puntje om snachts wat uurtjes over wakker te liggen...maar ook dat gaat me lukken, tis en blijft een hobby, zonder druk en met alle tijd om weloverwogen beslissingen te nemen. Het belangrijkste: genieten van het bouwen, en hopen dat ie goed vliegt!
 
Zoals al opgemerkt misschien heb ik de laatste tijd niks gepost, dit met als reden dat ik gewoon niet aan bouwen toegekomen ben omdat mijn gezondheid (en die van mn vriendin)het af laat weten. Heb nog net aan mn MPX Gemini af kunnen krijgen en wat kunnen vliegen maar daar hield het op, dus hopen dat alles snel wat beter gaat en ik weer aan het bouwen kan :) ban natuurlijk wel nog aan het brainstormen over veel dingen, als het niet uit mn handen komt, moet ik het maar met mn hoofd doen :)
 
Zo, EINDELIJK weer is een update, de gezondheid (van de vorige post) is inmiddels beter, dus ook weer wat aangeklooid met het projectje...

de schaal heb ik bijgesteld naar 1:12, dat geeft +/- 2m span.

op dit moment vooral nog bezig met de tekeningen in een CAD programma te tekenen, ook hier geen ervaring mee, maar gelukkig leer ik snel. het is de bedoeling dat ik alles hierin teken, op hout overzet en zagen maar :-)

Tipje: het programma heet VectorEngineer en heeft een gratis en een betaalde versie, ik gebruik de gratis versie waarin ik makkelijk alle tekeningen kan maken die ik nodig heb. Zelf letterlijk een paar avondjes mee gestoeid en toen had ik t aardig onder de knie :)
 
als je toch in CAD tekent kan je het misschien laten lasersnijden of frezen?
scheel veel werk en lekker nauwkeurig!
 
Ja, daar heb ik idd over nagedacht, maar, ik wil graag ook een stukje "vakmanschap" leren en dus wil ik het graag met de hand doen. Laseren is een mooi iets, maar eerst maar is wat extra vaardigheden opdoen voordat het op de makkelijkere manier gebeurd. :-)
 
De vaardigheden waar het hier om gaat zitten 'm niet zozeer in het netjes kunnen uitzagen etc. :nooo:

Als je alle spantjes hebt, gefreesd of gezaagd: dan begint het pas. :D

En dan wordt het ook pas echt leuk. :yes:

Hoewel: het maken van een prachtig mooie spant kan ook heel veel voldoening geven.

Weet je al welk profiel je wilt gaan gebruiken?

Overigens: een erg mooi (en erg ambitieus) project.

Succes!

(En yes, we're here to help. :yes: )


jan
 
ja das waar, ik kon op stage al naar een vliegtuigonderdeeltje kijken en dat ding een kwartier in mn handen houden om em is goed te bekijken, en alle onderdelen tellen mee, de ketting is namelijk zo sterk als de zwakste schakel.:rolleyes:

Ik ben er ook meer van bewust dat ik me een beste zooi hooi op de vork heb genomen, gelukkig ben ik een sterke jongen. :p Maar ook slim genoeg om die beste bult hooi, niet in 1 keer, maar schepje voor schepje aan de kant te krijgen :-)
Het vleugelprofiel bij de "echte" was het NACA M6 profiel, en in alle eerlijkheid heb ik geen idee hoe zich dit gedraagd op schaal 1:12...
Ik weet wel dat het Gottingen profiel 703 van de F36 van Yke Rusticus hier wel heel erg op lijkt.

Dit kwam ik wel op RC Groups tegen:
NACA M6

Camber: 2.2%, reflexed
Thickness: 12%

I liked the look of this one since it has a slightly reflexed trailing edge, as is used in flying wings/tail-less aircraft.

Airframe: Mk I
Prop 5030 and 4040
Battery: 360 mah 7.4v
Weight: 90 grams RTF

Excellent flying characteristics, much more stable than Clark Y. "Floats" extremely well - good glide ratio. Still tip-stalls with too much rudder input, winglets could help with this? This flight testing was carried out on the Mk I airframe, testing on the Mk II frame resolved control issues somewhat, but too much rudder still ends in a tipstall. This can be attributed to small wingspan/high weight.
 
Daar heb ik al een abbo-tje op...mooi ding is het, en nuttige tips :-)
Heb op dit moment voor de romp alle spanten in ruige vorm uitgewerk en op pdf. Op de tekening zelf staat, de romp in 2 halven maken en dan tegen elkaar aan te plakken. ik denk dat ik als proef dit is maak, om wat dingen beter voor mijzelf te visualiseren en wat sterkteproeven te doen van het "airframe".
 
zucht...

Les nummer zoveel...NOOIT ergens vanuitgaan, maar altijd controleren, ik kwam bij het tekenen van het laatste rompspand erachter dat de 3mm brede stringers niet gingen passen.
Daarna nog is de fotos die ik heb nagekeken, en toen telde ik 9 ipv 7 stringers per 90 graden, kortom, er zit een stringer om de 10 en geen 15 graden. Helaas heb ik de 15 graden zonder twijfel overgenomen zonder de "schaalechtheid" te controleren.
Terug naar de foto`s en heel, heel goed alles nakijken en dan weer terug naar de tekentafel....

De bovenste helft zijn de "oude"de onderste, de "nieuwe"

full


full


en hier een foto waar de stringers redelijk te tellen zijn...

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top