1:15 Fokker F.XX

kijk is goed
de tekst zilvermeeuw staat boven het midden van de romp
het aantal 9 is goed
maar dat is inclusief de middenstringers
je hebd er 1 teveel getekend

Hoi Ralf,

ja, ik ben er inderdaad nog mee bezig, maar het gaat/ging door omstandigheden allemaal niet heel snel.
Er zijn wel een aantal dingen misschien die het vermelden waard zijn.
De schaal is van 1:15 naar 1:12 gegaan wat een span van 2m14 geeft.
De aandrijving blijft nog steeds electro.

En een jaar terug had ik alleen nog maar info van het internet, maar na 2 bezoeken aan het Aviodrome ben ik een heel stuk verder met de info.
Ik moest weer even terug lezen maar b.v. het hierboven genoemde probleem over het aantal stringers is ook redelijk goed opgelost na het zien van scans van de orginele bouwtekeningen.

Ik ben nu op het punt waar ik een soort mock-up van de romp kan gaan maken zodat ik een beeld krijg hoe het allemaal in elkaar moet gaan passen.
Ik heb inmiddels in Sketchup een frame van de romp getekend, wat al een stuk hielp met de 3D beeldvorming.
En dat ziet er dan ongeveer zo uit:

a7373967-18-Naamloos.jpg

M.b.t de vleugel, ik heb hier heel er veel hulp mee gehad van iemand hier op het forum. Ik weet dat de vleugel van de F.XX en de F.36 bijna hetzelfde is qua vorm en ze (naar mijn weten) allebei het NACA M6 profiel gebruiken. Nu heb ik via j.weel de tekening van de F.36 van Yke Rusticus gekregen en daarin gebruikt hij het Gottingen 703 (nu ff uit mn hoofd) profiel.
Dit heb ik ook op de vleugel van de F.XX, maar wel zit er een tripverdraaiing in.

Ik heb de algemene opbouw van de F.XX aardig in mn hoofd, nu moet het er nog uitkomen..:p En ik doe liever langzaam aan en ben liever zeker dan het goed is, dan er een haastklus van te maken en een kist te hebben die uit elkaar valt en compleet niet vliegt.
Het is, ook omdat het mijn 1e scratch-built is, ook goed uitzoeken wat nou qua "schaal echtheid" mooi is en kan, ten opzichte van gewicht en constructiesterkte. Kortom: 1 groot leermoment...

Ik was stiekem op RCGroups al een draadje begonnen, waar ook nog wat meer afbeeldingen in staan.
Fokker F.XX 1:12 - RC Groups

Bedankt voor de links naar de filmpjes, ik denk dat ik onderhand zelf verantwoordelijk ben voor minimaal de helft van de views hahahaha :D ;)

Groeten,

Marco

Back