[1:15] Kermisattractie "SoundFactory"

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Wout, 9 jul 2012.

  1. Wout

    Wout

    Lid geworden:
    9 jul 2012
    Berichten:
    11
    Goedeavond,

    Na lange tijd meegelezen te hebben heb ik me hier ook maar is aangemeld en leek het mij leuk om ook maar een topic te starten over het model (schaal 1:15) dat ik aan het bouwen ben, waarmee ik nu iets meer
    dan een jaar bezig ben. Ik heb het hier eigenlijk nog niet eerder voorbij zien komen, maar het gaat hierbij om een kermisattractie, in dit geval de SoundFactory. Naast dat het model volledig transportabel zal zijn, waardoor het denk ik het beste in dit forum past, zal het ook volledig functioneel worden gebouwd. De originele kermisattractie is een unieke kermisattractie die eenmalig gebouwd is door de firma Schwarzkopf in Duitsland. Voor degenen die wel is op een kermis komen, deze molen lijkt op een spin, octopus of officieel genoemd polyp. Het grote verschil zit erin dat hierbij de gondels onder de armen hangen, en deze ook zelf nog is over de kop kunnen. De attractie heeft in de jaren 90 op de kermis in Duitsland gereist, maar na enkele jaren en vele problemen met betrekking tot gewichtsverdeling en krachten (hiervoor zijn de gondels uiteindelijk nog vastgelast) is deze uiteindelijk in een loods opgeslagen geweest tot enkele jaren terug. Sindsdien is deze omgebouwd weer te vinden op de kermis in Duitsland onder de naam Parkour, echter ben ik de originele uitvoering nog aan het nabouwen. Nu eerst maar is even tijd voor wat foto's van de opgebouwde attractie:

    [​IMG]

    [​IMG]

    En natuurlijk een bijbehorend filmpje: [URL=" Factory Kinzler 1998 München Oktoberfest - YouTube[/URL]

    Daarnaast hebben we natuurlijk ook nog de transporten, in dit geval werd de hele attractie op 6 opleggers / aanhangers getransporteerd, waaronder de middenbouw welke de basis van de molen
    bevat. Hieronder 6 foto's, van alle 6 de transporten dus:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Uiteindelijk zullen al deze 6 transporten dus zo realistisch mogelijk nagebouwd gaan worden, maar momenteel ligt de focus volledig op de eerste aanhanger, de middenbouw. In eerste instantie is deze geheel uitgetekend met behulp van Solidworks in 3D, de aanhanger zelf zonder dolly ziet er dan zo uit:

    [​IMG]

    Het gebruikte materiaal door het model zal voornamelijk varieren tussen aluminium, messing, polystyreen. De basis is volledig uitgevoerd uit aluminium, hier de eerste foto's van de profielen en dwarsverbindingen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De middenbouw zelf is voorzien van 4 hydrauliekcilinders om deze op hoogte te zetten (deze zal onder een hoek staan zodra opgebouwd) en natuurlijk waterpas te plaatsen. Daarnaast is zoals in het filmpje te zien het center uitschuifbaar waardoor de armen omhoog komen, ook hier wordt een hydrauliekcilinder voor gebruikt. Dit geldt voornamelijk voor de echte, maar zal dus ook in het model zo uitgevoerd worden, hierbij maak ik gebruik van de basishydrauliek van Leimbach. Ook heb ik op maat een draaidoorvoer laten maken naar tekeningen die ik zelf heb gemaakt, zodat deze perfect in het model past.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En afsluitend nog een foto van de gemonteerde basis van de middenbouw, achteraan zijn reeds de ophangingen te zien voor de 4 achterassen en de hydrauliekpomp en doorvoer zitten hierop gemonteerd:

    [​IMG]

    Een vrij lange eerste post al zeg ik het zelf, maar dit is een eerste overzicht van waar ik mee bezig ben. Omdat ik zoals ik al zei meer als een jaar bezig ben met het model is deze al een eind verder (de eerste delen draaien al), indien er interesse in is hier voor een model als dit zal ik de komende weken aanvullende foto's gaan plaatsen tot de huidige bouwstatus en daarna natuurlijk updates als er weer verder gebouwd wordt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. randy kolenbrander

    randy kolenbrander

    Lid geworden:
    13 mrt 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Dinxperlo (achterhoek)
    ziet er nu al mooi uit en het idee is zeker VET!!! ik ben benieuwd naar meer.

    Mooi werk.
     
  3. Beeek

    Beeek

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    256
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    jeetje wat een immens project. Mooi hoor, ik denk dat er zeker interesse is om dit vakwerk te volgen. Ik zeker wel in ieder geval.

    Veel succes met de bouw!
     
  4. brugja

    brugja

    Lid geworden:
    23 okt 2007
    Berichten:
    158
    Locatie:
    nabij alphen aan de rijn
    fotos !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
     
  5. Timmi

    Timmi

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    970
    Locatie:
    Werkendam
    Hallo Wout,

    Allereerst van harte welkom op het forum!

    Dat is nog eens een leuk project.
    Ben reuze benieuwd als het gereeds is.

    Ondanks dat het niet mijn ding is ga ik het met interesse volgen.
    Suc6 met de bouw, ennnuhhhhh........foto's daar zijn we gek op.:yes::yes::yes:

    MVG,
    Raymond
    -\8/-
     
  6. subie prins

    subie prins

    Lid geworden:
    22 jul 2009
    Berichten:
    872
    Hallo Wout

    Welkom op het forum

    Het idee van een kermis attractie te bouwen toont van lef , en kermis doet me terug denken aan mijn jeugd , we kwamen elk jaar op de 1 na grootste kermis van nederland in Hoorn NH (westfriesland)

    In Hoorn nog is een kermis in een museum gezien ook in de schaal 1:15
    maar dat is jaren geleden , een werkende botsautotent , draaimolens zweef molens en andere aanverwante kermisatractie's

    We zullen je bouw verslagen met intresse volgen succes met deze mooie hobby.

    Vrgrt Ivar
     
  7. remcovl

    remcovl

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    171
    Locatie:
    geleen
    ziet er goed uit wout ook op dat u-tube filmpje waar je de hoofd motor en een kruis aan het draaien hebt

    heb je al een ide hoe je straks alles gaat aansturen want er zijn heel wat bewegingen die tegelijk gemaakt moeten worden en toch min of meer singroon moeten lopen
     
  8. Rémon

    Rémon

    Lid geworden:
    2 sep 2009
    Berichten:
    3
    Eigelijk loopt niks synchroon in de molen,

    Je hebt de 5 gondelkruizen (waar de 'bakjes' aanzitten) die hebben elke een eigen motor, maar die zitten wel aan 1 en dezelfde schakelaar/snelheidsmeter verbonden. Dan heb je nog de hele molen (waar de grote geel/rode armen aanzitten) die heeft ook een eigen motor. Dan nog het zo geheten exenter, dit is het mecchanisme die middenin in tegengestelde richting draait, om zo de grote armen op en neer te laten bewegen, deze heeft ook een eigen motor. En het liften van het colablikje, waardoor de armen omhoog gaan in eerste instantie, gebeurt dus met een hydrauliekcilinder.

    Gr. Rémon
     
    Laatst bewerkt: 9 jul 2012
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Wout,


    Welkom op het MBF Truckersforum.

    Veel kijk en bouwplezier gewenst
     
  10. rss17

    rss17

    Lid geworden:
    23 mei 2012
    Berichten:
    303
    Locatie:
    wijchen
    heeej

    ziet er al goed uit maar het is nog een lange weg :p succes er mee

    gr
     
  11. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Ik heb niet veel met trucks maar kijk zo af en toe wel naar de bouwwerken. Deze is wel heel opmerkelijk en ga ik toch even volgen. Ziet er veelbelovend uit. :thumbsup:
     
  12. remcovl

    remcovl

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    171
    Locatie:
    geleen
    klopt rémon echt syngroon loopt het indaat niet :hammer:

    wat ik eigenlijk bedoelde is dat de draai snelheden en start volgorde met elkaar moet kloppen
    wand het geeft toch een raar efect als eerst de exenter start en dan pas de gondel kruizen gevolgt door de hoofd armen of als als de gondels tegen de 200 toeren gaan en de armen er 1 minut over doen om hun rondje af te maken

    en zoals al gezegd in dad u-tube filmpje ziet dat er goed uit :thumbsup:
    maar hoe meer bewegingen er komen hoe lastiger het word dus vandaar mijn vraag over de geplande aansturing
    en natuurlijk ook uit pure nieuwschirighijd
     
  13. Rémon

    Rémon

    Lid geworden:
    2 sep 2009
    Berichten:
    3
    Zoals je het beschrijft kan het prima, beetje spelen met de molen, doen ze op de echte kermis ook.
     
  14. Wout

    Wout

    Lid geworden:
    9 jul 2012
    Berichten:
    11
    Goedemiddag allen,

    Vanavond had ik weer is even wat tijd vrij, dus dan maar weer wat nieuwe foto's erbij plaatsen, blijkbaar voldoende interesse hier :p. Iedereen trouwens verder bedankt voor de positieve reactie's en het welkom hier. Blijkbaar hoef ik ook zelf geen antwoord te geven op mijn vragen, dat wordt hier allemaal al afgehandeld door andere leden ;).

    Om nog heel even terug te komen op het punt hierboven over het 'synchroon' lopen, er zijn inderdaad 4 bewegingen, de hoofdmolen, het tegendraaiende excentriek, de kruizen en het liften. Alle 5 de kruizen worden voorzien van een eigen motor maar wel van hetzelfde type en zullen ongeveer gelijkwaardig draaien. Daarnaast is het onderling afstellen inderdaad gewoon iets wat handmatig uiteindelijk zal kunnen door zelf 'ritten' te maken, ook al is ook het doel om dit geautomatiseerd te kunnen sturen. Welke techniek / plc / computersysteem ik hiervoor zal gaan gebruiken weet ik nog niet, maar de afstelling hiervan zal uiteindelijk ook allemaal op eigen beoordeling en zicht plaatsvinden.

    Hier dan maar even wat foto's, deze keer voor het center / excentriek. Voor de duidelijkheid, dit zijn de tekeningen van het onderdeel waar het om gaat:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Aangezien het gaat om een kermisattractie waar een hoop verlichting en sturing nodig is op het draaiende deel zijn natuurlijk sleepringen nodig. Hiervoor heb ik een kant en klare module gekocht, welke in totaal 18 sleepringen bevat:

    [​IMG]

    Om deze te monteren heb ik twee losse schijven gemaakt, welke precies over de sleepring heen past. De uiteindelijke montage vindt plaats via de onderste, grootste schijf waarin 4 gaten getapt zijn welke uitgelijnd zijn met 4 gaten in het frame, oftewel de hele opbouw zit vast met in totaal 4 schroeven aan het frame. Additioneel in deze schijven zijn ook sleuven gemaakt voor de draden van de sleepringen door te voeren. Dit ziet er dan als volgt uit:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    waar ook al een extra kogellager in het midden te zien is welke gebruikt zal gaan worden voor het excentriek te laten draaien. Uiteindelijk volgt aan de buitenzijde ook nog een kogellager om de gehele plaat zoals op tekening staat rondomheen te laten draaien, dit is een lager van 120 mm in diameter, de volgende dus:

    [​IMG]

    En om af te sluiten een foto hoe het geheel erbij staat gemonteerd op het frame:

    [​IMG]

    De volgende keer komen een stuk aandrijving en de schijf voor de armen, ik heb nog voldoende foto's staan om een aantal updates te plaatsen de komende periode.

    Groeten, Wout
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. MikeS

    MikeS

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    134
    Ziet er super uit het begin. Wanneer komt er een vervolg van je verslag
     
  16. Szeedijk

    Szeedijk

    Lid geworden:
    23 nov 2012
    Berichten:
    1.109
    Locatie:
    Hilversum
    Ga ik volgen....
     
  17. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
  18. jeroenz

    jeroenz

    Lid geworden:
    5 jan 2013
    Berichten:
    1.640
    Locatie:
    heerhugowaard
    ziet er goed uit word een zeer apart en technisch hoogstandje ga je zeker volgen succes met het bouwen en uit dokteren van dingen
     
  19. randy kolenbrander

    randy kolenbrander

    Lid geworden:
    13 mrt 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Dinxperlo (achterhoek)
    Zoals jullie lezen is er al meer dan een half jaar niks door hem gepost.
    Ik verwacht ook niet dat dat zal gebeuren.

    Gr Randy
     
  20. dennis-480

    dennis-480

    Lid geworden:
    15 jan 2013
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Reuver Limburg
    Denk het ook. Zo iets duurt jaren om te maken, ligt ook aan hoeveel tijd dat je erin steekt. Je kunt de onderdelen niet ff kant en klaar kopen.
     

Deel Deze Pagina