[1:15] Kermisattractie "SoundFactory"

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Wout, 9 jul 2012.

  1. volvo/ben

    volvo/ben

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    862
    Locatie:
    Nieuwegein
    Super vet man ik hoop dat het echt een plaatje woord:)
     
  2. Jurgen76

    Jurgen76

    Lid geworden:
    23 aug 2012
    Berichten:
    258
    Locatie:
    Haaksbergen
    Hele mooie attractie ben je aan het bouwen, ziet er zeer realistisch uit.
     
  3. Wout

    Wout

    Lid geworden:
    9 jul 2012
    Berichten:
    11
    Iedereen bedankt voor de positieve reacties. Het foto's uitzoeken duurde allemaal ook weer langer als gepland, ik heb zoveel foto's gemaakt ondertussen tijdens de bouw (ben er al bijna 3 jaar mee bezig) dat het teveel wordt om nog van eerdere bouwfases snel foto's bij elkaar te schrapen.

    Hier dus maar de update. Zoals op de Facebook pagina te zien is is het model al een heel stuk verder, maar daar ontbreekt nog vrij veel bouwinformatie omdat die pas recent is aangemaakt. Ik ga dus verder hier waar ik bij de vorige update gebleven was, maar ga er wat sneller doorheen omdat ik dan ook nog wel wat weken kan vullen aan beeldmateriaal. Vorige update eindigde ik met een stapel polystyreen, waarvan de armen gemaakt gaan worden. Om 5 identieke armen te maken heb ik de tekeningen uitgeprint en erop geplakt met spuitlijm:

    [​IMG]

    Deze onderdelen uitgesneden vormt een aardige stapel aan onderdelen. De zijkanten zijn opgebouwd uit 2 x 2mm platen, dus zijn uiteindelijk 4 mm dik.

    [​IMG]

    Deze dubbele zijkant worden met behulp van wat lijmklemmen worden aan elkaar gelijmd:

    [​IMG]

    En uiteindelijk wordt het geheel in elkaar gelijmd en tijdelijk bij elkaar gehouden met tape. Aan de binnenzijde zijn de armen nog versterkt met hoekprofiel waardoor t een heel sterk geheel vormt.

    [​IMG]

    Aan het uiteinde van arm steekt een stuk polystyreen over, hier komen kruistonnen aan voor de aandrijving van de kruizen. Deze zijn gedraaid uit pvc, waarin een inkeping is gemaakt waarin uiteindelijk de aandrijving geschoven wordt:

    [​IMG]

    De aandrijving bestaat uit een motormontageplaat met daaraan een motortje

    [​IMG]

    Waarop een tweede deel met kogellager wordt geschoven waarin het asje uiteindelijk gemonteerd is:

    [​IMG]

    Als het geheel in elkaar gezet wordt zit onderaan nog een houder voor het draaiende deel van de kruizen:

    [​IMG]

    Dit geheel wordt in de eerdere pvc bussen geschoven, wat vastgezet wordt met 3 stifttapjes die aan de zijkant erin gedraaid worden:

    [​IMG]

    Alle 5 armen gemonteerd geeft dan dit rijtje aan spullen:

    [​IMG]

    Als vervolg heb ik nogmaals bussen gedraaid uit pvc voor het meedraaiende deel van de kruisarmen:

    [​IMG]

    Waarop een kruiston gemonteerd wordt, welke gemaakt is uit aluminium:

    [​IMG]

    Hieraan komen de kruisarmen te hangen, welke opnieuw gebouwd zijn uit polystyreen. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van 1,5 mm polystyreen en
    opnieuw hoekprofielen voor de versteviging:

    [​IMG]

    Met 4 kruisarmen aan de kruiston gemonteerd begint het geheel aardig vorm te krijgen, en voor het idee even een meetlint erbij hoe groot deze onderdelen eigenlijk nog zijn:

    [​IMG]

    Aangezien we hier verder niet op een kermisforum zitten kan ik me voorstellen dat het ondertussen misschien een beetje onduidelijk geworden is met armen, kruizen en kruisarmen, dus daarom even een totaalplaatje hoe dit geheel dan gemonteerd is:

    [​IMG]

    En een bijbehorend filmpje:



    Binnenkort weer een vervolg!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. Volvo_freak

    Volvo_freak

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    893
    Locatie:
    België SchriekCity
    knap staaltje modelbouwkunst
    benieuwd naar het eindresultaat :p
     
  5. marcelinets

    marcelinets Guest

    Prachtig wat je maakt echt knap werk

    Ga je zeker volgen en ben benieuwd naar het eind resultaat.
     
  6. Cor

    Cor In Memoriam

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    4.164
    Locatie:
    Heemskerk
    Prachtig modelbouw werk :D:D:D
     
  7. Remco77

    Remco77

    Lid geworden:
    16 jul 2012
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Rijswijk ZH
    Ziet goed uit...
     
  8. Wout

    Wout

    Lid geworden:
    9 jul 2012
    Berichten:
    11
    Ik heb toevallig een foto die ik jullie toch ook niet wil onthouden, ook al is deze de updates hier vrij ver vooruit. Binnenkort dus weer een uitgebreide update, maar eerst is even een foto van hoe lang de combinatie ongeveer gaat worden als het straks af is:

    [​IMG]

    De truck moet een 6x4 MAN bakwagen van Wedico worden met helemaal achterop de truck een laadkraan. Hierachter komt dus de middenbouw, de assen die er los tussen liggen zijn alvast voor de dolly en dit is ook ongeveer de ruimte die deze zal innemen.

    Wie maakt er een inschatting hoe lang die wordt? ;)
     
  9. subie prins

    subie prins

    Lid geworden:
    22 jul 2009
    Berichten:
    872
    ik blijf er met respect naar kijken , dat word een hele mooie combi van 3 meter totaal ?








    groet Ivar
     
  10. Humaria

    Humaria

    Lid geworden:
    15 feb 2012
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Gorinchem
    bewondering

    Wout,
    wat een uitdaging ben je aangegaan en met wat voor een succesvol resultaat tot nu toe. Iedereen heeft zo wel eens een idee om iets geheel anders te bouwen dan het reguliere werk, maar het realiseren daarvan is maar voor een enkeling weggelegd. In dit geval zeker bij jouw.
    Met volle bewondering heb ik je Topic doorgelezen, ik hoop dat je niet verzand raakt in andere forums en sociale media mogelijkheden.
    Ik zou het heel prettig vinden als we allemaal dit mooie werk zeker ook op het MBF kunnen blijven volgen. En tijd is een kostbaar dus doe het op jouw tempo dan breekt de lijn niet en blijft het leuk.
    Succes met de verder bouw.
    Groet Huib
     
  11. Rémon

    Rémon

    Lid geworden:
    2 sep 2009
    Berichten:
    3
    ik snap best dat Wout andere plaatsen boven deze verkiest, aangezien hier pas na twee dage twee reacties op komen. niet dat er gereageerd hoeft te worden, maar dit lijkt alsof er weinig tot geen intresse is.

    zelf heb ik niet gereageerd omdat ie al weet wat ik ervan vind.
     
  12. Wout

    Wout

    Lid geworden:
    9 jul 2012
    Berichten:
    11
    Mijn idee was wel om hier te blijven updaten, alleen gezien de beperkte hoeveelheid reacties hier twijfel ik af en toe over hoeveel interesse er eigenlijk voor is en of het voor mij de moeite (en tijd) waard is om dus wat te plaatsen hier of dat de paar mensen die het echt interesseren maar beter op een van de andere plekken kunnen kijken.

    Een vriend van mij heeft toevallig vanmiddag het identieke aan bovenstaande geplaatst ook, echter is dit verwijderd hier vanwege negativiteit. Als dit al negatief is en er hier zo'n dictatuur heerst dat dit soort posts zelfs verwijderd moeten worden in plaats van dat het met eventueel een opmerking van een mod gecorrigeerd kan worden betwijfel ik echter of ik blijf posten, ik hou er niet van als er niet gezegd mag worden wat mensen er werkelijk van vinden, aan eerlijkheid heb je meer.

    Edit: blijkbaar zodra ik er wat over zeg kan een bericht direct teruggezet worden, en anders worden er op dezelfde berichten waarschuwingen uitgedeeld, wat een belachelijke moderatie hier...het zou niet verkeerd wezen als er is wat transparantie wordt gecreëerd in de moderatie en dat mods als ze iets doen ook even een reactie toevoegen in plaats van alles maar aan de achterkant zonder dat iemand ook maar weet wat er gebeurd, en vooral waarom iets gebeurd...
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2014
  13. rss17

    rss17

    Lid geworden:
    23 mei 2012
    Berichten:
    303
    Locatie:
    wijchen
    Mooi proj eckt ma je bouwt voor je eigen neem ik aan dus mag je ook respeckteren als mensen alleen je verslag lezen ipv elke x een reactie te geven ,
     
  14. Wout

    Wout

    Lid geworden:
    9 jul 2012
    Berichten:
    11
    Klopt, ik bouw voor mijzelf, maar ik plaats het hier niet voor mezelf. Als ik mijn model wil zien kan ik er hier gewoon naar kijken, door het hier te plaatsen wil ik juist anderen er wat van laten zien. Ik hoef niet iedere keer (veel) reacties, zeker niet, maar een indicatie van keer op keer weinig of een beperkt aantal reacties gaat voor mij aangeven dat er blijkbaar weinig interesse is, zeker omdat het juist iets afwijkend is ten opzichte van de standaard trucks of opleggers zoals hier gebouwd wordt weet ik niet of het mensen echt interesseert. Is dat niet zo, dan heb ik ook zoiets dat de paar mensen die het hier echt interesseren ook prima ergens anders dit project kunnen volgen en bespaar ik de tijd op het updaten van een forum die ik dan weer kan besteden aan het verder bouwen aan mijn model.
     
  15. rss17

    rss17

    Lid geworden:
    23 mei 2012
    Berichten:
    303
    Locatie:
    wijchen
    Ik snap het helemaal . Succes met je projeckt en vind het knap wat je allemaal gebouwt krijgt . Thums up :)
     
  16. Beeek

    Beeek

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    256
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ik geef je groot gelijk. Ik ben ook een meegluurder, genietend van elk project dat voorbij komt omdat ik het fantastisch vind als iemand zoveel tijd en aandacht in een hobby steekt. Maar ik neem vaak niet de tijd om een reactie te geven en eigenlijk is dat egoistisch naar iemand die wel de tijd neemt om dit moois te delen.

    Ik ben zelf een vlieger, maar nogmaals alles wat met liefde en plezier wordt gemaakt geniet ik van. En ik vind dit een fantastisch project. Als je er je broek vol van hebt hier op het forum (of welk forum dan ook want ik ben hier altijd met plezier) dan kan ik dat in ieder geval begrijpen maar ik hoop ten zeerste dat je blijft posten :D

    Keep it up! Belangrijkste is dat je model af komt!

    Aanmoedigende groet; Beeek
     
  17. Humaria

    Humaria

    Lid geworden:
    15 feb 2012
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Gorinchem
    Forum beleving

    Wout,
    als er door moderator zaken worden verwijderd zonder daar enige verklaring bij te vermelden is dat niet forum eigens, als hij zijn taak ziet als schrappen wat me niet aanstaat dan is zijn toekomst onzeker. Maar dat is onze zaak niet.
    Mijn reactie was alleen bedoeld om een mooi stuk werk op het MBF te blijven volgen en als het voor jouw te belastend word, om uitgaande van de reacties, dat te blijven doen zou ik dat jammer vinden.
    Om nog een forum (themepark) toe te voegen op mijn favorietenbalk vind ik te ver gaan er staan er inmiddels 6 op, 3 Duitse, 1 Amerikaanse, en 2 Nederlandse en deze zijn allemaal modelbouw gerelateerd.
    Gezien mijn leeftijd is facebook nu niet iets wat ik geweldig vind, überhaupt ben ik niet zo'n sociale media liefhebber maar dat is puur persoonlijk.
    Ook mijn vaardigheden op dit gebied zijn niet van dien aard dat ik daar allemaal vlotjes mee om kan gaan. Ik heb al moeite genoeg het MBF te volgen en op iets te kunnen reageren.
    Als modelbouwer ben ik in alles geinteresseerd wat maar enigszins afwijkend is van hetgene ik zelf kan maken of kan presteren, je kunt dan leren van anderen en in stille genieten van het moois wat er door anderen is gepresteerd. Ik denk dat modelbouwers over het algemeen dat graag doen, kijken, kijken en lezen (kennis vergaren) veelal is een reactie geven niet in de aard van een modelbouwer, ik merk dat zelfs op beurzen of tentoonstellingen het soms moeilijk is een reactie te geven op iets wat er te bewonderen is. En als je dat dan anoniem op het MBF kunt doen is dat voor velen perfect. Ik weet niet of de forumleiding kan zien hoeveel abonnees er op je topic zijn afgesloten, ik denk dat je daar versteld van zult staan.
    Sorry het is ene wat lang relaas geworden maar ik wilde duidelijk maken dat reacties niet behoeven te bepalen of er mensen interesse hebben in dat gene wat je maakt, en ik denk in deze lijn ook dat kwaliteit (echte modelbouwers) beter is als kwantiteit (veelal toevallige eenmalige bezoekers).
    Verdere reacties geef ik hierover niet meer en beschouw dit als afgerond. Met de hoopvolle verwachting van je vervolg als modelbouwer.
    groet Huib
     
  18. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
    Ik volg dit topic ook,als je kijkt door hoeveel mensen het bekeken wordt,schrijf je niet voor niets.Misschien dat met mij meerdere zijn die niet komen met,mooi gedaan,ga zo voort,etc ik kijk en lees.
    groeten adrie
     
  19. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Zo is het maar precies Adrie:
    berichten 57 views:7.381
    Dat is toch niet kinderachtig; en van die berichten zijn er nog maar 9 van de topic starter, over een periode van anderhalf jaar!

    En kijk eens naar de openingszin van deze topic starter, die zich beklaagd aan gebrek aan reacties:
    "Na lange tijd meegelezen te hebben heb ik me hier ook maar is aangemeld ......"
    Er zijn dus meerdere meelezers
    Cor
     
  20. Boi

    Boi

    Lid geworden:
    4 jul 2010
    Berichten:
    779
    Locatie:
    gelderland
    Dan zal ik me als meelezer ook even bekent maken.
    Zoals Adrie zegt: Ga zo door!
    Ik had een paar jaar terug ook een topic met veel meelezers en weinig reacties en dacht toen ook ik stop er mee want er is geen interesse.
    Ik raad je dit af want dat zou zonden zijn.
    Ik vind dit een bijzonder stuk en blijf het zeker volgen.

    Suc6

    PS: je moet je niet gaan vergelijken met andere topics die al veel langer aan het bouwen zijn
    BV die van arm1984 met 431.977 views
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2014

Deel Deze Pagina