1:16 motor in 1:10 auto mogelijk?

Hallo allemaal

ik zit hier met een ruimte probleempje en kan denk ik geen 540 size brushless plaatsen in mijn auto.
nu is mijn vraag:
kan ik een goede sterke 480 of 380 size brushless motor plaatsen in een 1:10 onroad tour wagen?
het gaat me dus om de diameter van de motor.
ideaal zou zijn voor mij max 30mm
en kan ik hier dan nog snelheden mee halen boven de 70?
kan me voorstellen dat een 1:16 offroad toch bijna net zo zwaar is als een 1:10 onroad.
of heb ik het helemaal mis?

net even gecontroleerd
1:16 revo weegt zonder batterij 1.09 kg
mijn 1:10 met batterij(zonder motor en esc) weegt 1.24 kg

alvast bedankt

Motor en esc wegen nog ong 500 gram. Een accu voor een mini revo weegt 200 gram ong.

Dus een 1.3kg revo die op 3s ong 70km haalt.
Of een 1.75kg touring, die op 3s dus geen 70km meer kan halen.

Ik schat een snelheid rond de 50km is de max haalbare. Als je de zelfde motorset gaat gebruiken die ook in de mini revo zit.

Kijk anders ff bij hobbyking. Daar hebben ze heel veel brushless motoren in allerlei maten. Misschien dat je er 1 kan vinden rond de 30mm.

Waarom past die 540 niet meer in je wagen, wat zat er oorspronkelijk in van motor?

Mits het aanpassen van de vertanding en de montagegaten in de motorplaat, en het vinden van een motortandwiel met de correcte asdiameter zie ik geen problemen, behalve dan misschien de snelheid die je ermee wilt halen.

Waren de xx.0Turns trouwens geen kleinere motorankers in een 540 behuizing, en de xx.5Turns volwaardige 540 ankers in een 540 behuizing?

Waren de xx.0Turns trouwens geen kleinere motorankers in een 540 behuizing, en de xx.5Turns volwaardige 540 ankers in een 540 behuizing?

Dat klopt, kun je ook goed herkennen aan de koelribben in de zijkant van de can. Een 9T EZrun heeft die wel, de 9.5 of 8.5 (geen idee of beide "smaken" bestaan) hebben die niet.

Het was een nitro.
Omgebouwd naar brushless.
Probleem is dat normale motor mount niet meer past. Heb nu een motor mount die in mijn auto past maar die is voor 400-480 motoren. (Die zijn ook rond de 30mm)

En bij hobbyking al gekeken maar als ik naar de motoren kijk zie ik de kv en turns.
Maar geen idee welke ik moet hebben voor de snelheid die ik wil halen.

Dan niet, een nitro chassis is veelal zwaarder dan een electro chassis waardoor een kleinere motor zeker ongeschikt wordt.

[mod]Dit is overigens de zoveelste topic van je met een vraag over een nitro naar electric conversie, gelieve de vragen centraal in 1 topic houden. De volgende die gestart wordt gooi ik op slot![/mod]

Het was een nitro.
Omgebouwd naar brushless.
Probleem is dat normale motor mount niet meer past. Heb nu een motor mount die in mijn auto past maar die is voor 400-480 motoren. (Die zijn ook rond de 30mm)

En bij hobbyking al gekeken maar als ik naar de motoren kijk zie ik de kv en turns.
Maar geen idee welke ik moet hebben voor de snelheid die ik wil halen.

Aantal KV van een motor is in de eerste instantie niet van belang voor de kracht/snelheid van je auto. Het gaat om de hoeveelheid koper die in een motor zit.
In het algemeen geldt, Groter de motor, des meer ruimte voor koper, dus een krachtiger motor. Of je een koper draad pakt van 1mm dikte en 100x wikkelt of je eentje neemt van 10mm en 10x wikkelt, maakt kwa kracht niet veel uit. 100 gram koper blijft 100 gram koper.

Enige grote verschil wat jij echt zal merken met de verschillende kvs en turns is dat je bij hoe hoger de KV hoe kleiner pinion nodig hebt.

Ik weet dus niet wat voor motor mount jij hebt. Bij een klem mount, zal je evt de binnenkant van je motor mount kunnen slijpen om zo een grotere motor in te krijgen.
Bij een schroef mount, zo een die vaak aan de diff mount vast zit, dan moet je de afstand opmeten vd schroef gaten of een 540 motor zal passen.

Mogelijk? Ja
Doen? Nee

De motor heeft dan heel weinig koppel en wordt razendsnel heet.
In mn MERV wordt hij op 3s ook al aardig snel heet.

Beter een normale motor mount voor 540 motoren.

Ik heb een losse motor steun van reely...met pijn en moeite toch zo voor elkaar nu dat er een 540 motor in kan...maar dan via de andere kant bevestigt en de sleuven (gaten) voor de schroeven groter (langer) gemaakt...zoals ik het nu zie moet het net/precies passen.

De Ezun 9T motor is idd een 380 motor in een 540 jasje, en deze zit weet std. in de HPI Bullet flux. En dat is toch een zware auto en daar doet die motor het erg goed in.

Maar die motor heeft natuurlijk wel weer beter koeling door de dikke alu behuizing met koelribben..

bouw eens trappers in een 1:1 auto. je komt wel vooruit, maar je energie is snel op en je spieren vinden het ook niet zo leuk, maakt niet uit hoeveel koeling je hebt.

Verander dit nu in het voorbeeld hierboven. Je benen zijn de motor. als je het vaak blijft doen gaat je motor kapot, maakt niet uit hoeveel koeling je hebt.

nee ok ik snap het ook wel
vond het alleen raar dat de ezrun een 380 motor is die wel als 1:10 motor verkocht word.
misleidend dus en een miskoop(als die sneller kapot gaat)

ik ga toch voor een ander setje(vandaag of morgen bestellen) , maar ik vroeg het me af.
trouwens wel lastig zoeken als beginner.
2 pole..4pole..sensor, zonder sensor..(veel keus)
en de meeste fabrikanten maken het niet makkelijk door niet veel info te vertellen(bijv hoeveel polig)
maar goed ik ben er helemaal uit nu.

thanks voor de duidelijkheid

Ik had het al eerder opgemerkt dat jouw omgebouwde brandstof auto wel een stuk zwaarder zal zijn dan een standaard 1:10 electro auto, dat is het verschil!

klopt
mede daardoor heb ik een andere meer krachtigere set gekozen die ik ga bestellen.
alle info en advies neem ik mee in mijn beslissing.

Back