1/25 Oseberg Viking Longship Billing Boats

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door reinaart, 14 dec 2019.

  1. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Heb intussen de meeste rc boten gebouwd die op mijn verlanglijstje stonden dus ik wil nu ook wel eens een statisch model bouwen. Mijn voorkeur gaat meestal uit naar relatief grote schalen en ben ook geen liefhebber van ingewikkelde tuigage. Dat het een Viking schip moest worden was mij al vrij snel duidelijk, alleen welke ? Heb lang zitten twijfelen tussen de Dusek 1/35 boten en de 1/25 Billing Boats kit. Eerst genoemde vond ik wat minder sierlijk, erg versimpeld en het vooruitzicht van 32 roeispanen zelf te moeten draaien/uitsteken uit de bijgeleverde rondhoutjes sprak me ook niet zo erg aan :). Kortom het is de Billing Boats 720 kit geworden.

    Toen ik de doos in handen had schrok ik toch enigszins, er staat namelijk 1:50 op de voorzijde (achter de afmetingen). Licht in paniek de tekeningen erbij gepakt waar nergens een schaal op vermeld staat. Afmetingen van de onderdelen bleken gelukkig te kloppen met 1/25 en op de zijkant van de doos bleek toch een stickertje te zitten waarop 1/25 vermeld staat ..... In mijn optiek is het toch een ongelofelijk stomme blunder van de fabrikant om op de voorkant van een bouwdoos een verkeerde schaal te vermelden. Bij Toemen en sommige andere winkels schijnen ze trouwens nog steeds te denken dat het hier om een 1/50 model gaat :D.

    Ik heb me inmiddels wat ingelezen in de materie en ik heb een accurate, 1/72 plastic kit aangeschaft als leidraad (veel accurater dan het veel grotere Billing Boats model). Het BB model is toch sterk versimpeld, zo ontbreken er nogal wat spanten en andere onderdelen.

    De eye-catcher van het BB model zijn de sierlijsten voor de voor- en achtersteven, wel heb ik begrepen dat het aanbrengen hiervan ook meteen het lastigste aspect is van de hele bouw. Deze lijsten zijn namelijk veel te dik en de balken waarop ze moeten komen horen taps te verlopen (zowel horizontaal als verticaal).

    De eerste plaatjes :

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2019
    Jaques, Hendrik mulder, TIMBERWOLF en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Sjiek pakketje Arjan, deze gaan we eens lekker volgen, ik zit er helemaal klaar voor. :thumbsup::thumbsup:
    Succes.
     
  3. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik zit ook weer klaar. Veel plezier tijdens het bouwe.
     
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    :jan: Ik zit er helemaal klaar voor, graag een hoop foto's. :D:D veel plezier bij de bouw
     
  5. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Mooi, we gaan aanschuiven
     
  6. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Hartelijk dank voor de morele steun heren ! Ik ben bij de bouw van mijn plastic voorbeeldbootje al tegen wat theoretische vragen aangelopen. Ik heb dit bootje trouwens gisteren pas binnen gekregen en hij zit nu al grotendeels in elkaar (gaat wat vlotter dan houtbouw :)). Vind het ook wel leuk om aan het plastic ding te werken terwijl er verlijmde houten onderdelen liggen te drogen.

    Het plastic bootje is van Emhar, het is een model van het Gokstad Vikingschip dat veel later gebouwd is dan de Oseberg. Niettemin zullen veel onderdelen vergelijkbaar zijn.Ik heb een 1/72 Emhar bemanning setje besteld in Australië want dat is in Europa niet meer te krijgen. Ik vrees dat de Britse fabrikant Emhar ter ziele is en dat verklaart waarom die bemanning zo slecht verkrijgbaar is. Voor zover ik weet is het Emhar Gokstad bootje veruit het meest accurate plastic model van een Vikingschip. Ik kan het modelletje alleszins aanbevelen, mooie details en prima pasvorm. Ze worden waarschijnlijk niet meer gemaakt dus als je er een wilt hebben moet je nu je slag slaan.

    [​IMG]

    Plaatje van een Duitser die het Emhar bootje plus bemanning gebouwd heeft :

    [​IMG]

    De vragen die bij mij opkwamen betreft de schilden die over de verschansing hangen en combinatie van roeiers en gehesen zeil. Het volgende plaatje is ook weer van iemand die het Emhar bootje gebouwd heeft:

    [​IMG]

    Dit modelletje ziet er natuurlijk prima uit en beantwoordt aan het traditionele beeld van een Vikingschip, combinatie van roeiers, gehesen zeil en schilden over de verschansing. Ten aanzien van die schilden heb ik gelezen dat die eigenlijk alleen tijdens het roeien daar gehangen werden (o.a. ter bescherming van de roeiers) maar dat ze tijdens het zeilen waarschijnlijk weggespoeld zouden worden. Ik heb een video gezien van een replica zeilend met redelijk wat wind en ik denk inderdaad dat schilden aan de buitenkant van de romp in dat soort omstandigheden uiterst onhandig zouden zijn. Verder zal de combinatie van gehesen zeil plus roeiers in Noordwest Europa (afgezien van tochten op rivieren wellicht) ook betrekkelijk zeldzaam geweest zijn.

    Groet,

    Arjan
     
    Hendrik mulder en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  7. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Waarschijnlijk waren de schilden ook een bescherming tegen vijandelijke aanvallen als men aan land wilde gaan. En dan werd er geroeid en niet gezeild. Is zomaar een idee van mij hoor.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  8. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    Welkom op het forum bouw ze
     
  9. Hendrik mulder

    Hendrik mulder

    Lid geworden:
    13 apr 2019
    Berichten:
    98
    Locatie:
    IJmuiden
    Welkom schuif me in rij aan om je te volgen succes met bouw
     
  10. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Dat is een mooie kit. We gaan mee genieten. Bouw ze...

    Grt Hans
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  11. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Hartelijk dank voor jullie reacties heren ! Na een dagje knutselen zitten de spanten erin. De bouwplaat is zo ontworpen dat hij met een paar toevoegingen straks gebruikt kan worden om het model er omgekeerd op te zetten voor het beplanken van de romp. Ik moet dan eerst nog wel de uiteinden van de spanten afschuinen voordat ik ook echt met de huid aan de gang kan. Met name op de dunnere triplex plaatjes zijn de laser sneden overigens onvoldoende diep en dat betekent dat ik de sneden aan de onderkant nog redelijk ver moet insnijden met een hobby mesje. Het lijkt er op dat men bij Billing Boats (of Krick ?) toch niet zo veel aandacht heeft voor kwaliteit controle (zie ook mijn eerdere betoog over de foutieve schaalvermelding op de doos).

    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
  12. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Dit lijkt me alvast een fijne start. Succes met de bepkanking van de romp
     
  13. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    En dat was 50 jaar geleden net zo bij Billing Boats, ik ben het Spansk Galeon aan het bouwen en er klopt nergens niks van de afmetingen. Ik gebruik de bouwtekeningen nog alleen als ik er niet uitkom.
     
  14. CXello

    CXello

    Lid geworden:
    4 okt 2018
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Purmerend
    Een mooi maar bewerkelijk schip op een ander forum is een verslag er van. Er zijn meer kits die niet kloppen is misschien te veel massa productie. maar met hout is het toch zo dat je inventief moet zijn en zelf ook een beetje denken. :) hoop dat je gelaserde voor en achter er op passen. des al niet te min is een hele mooie bouwkit!
    Veel succes!
    Chris
     
  15. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    De vormen van dit schip zijn prachtig. Maar het is geen lego wat je in elkaar klikt. Modelbouwen is improviseren en aanpassen. En zo ook ongetwijfeld bij dit schip waar je onderdelen pas zult moeten maken;)
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2019
    CXello vindt dit leuk.
  16. CXello

    CXello

    Lid geworden:
    4 okt 2018
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Purmerend
    Die legoblokjes gebruik je in het begin even :) het is gewoon een hele leuke hobby! Je 7P wordt ook heel erg mooi. Best vlot gedaan wel. Zelf momenteel beetje te druk, veel kleine dingen met zo een project moet je er wel even aan kunnen zitten. hout wordt alleen harder en steviger als het wat langer ligt :)
    grz,
    Chris
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  17. Peter de Vries

    Peter de Vries

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    155
    Locatie:
    Steenwijk
    Welkom op dit forum en veel bouwplezier
     
  18. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.790
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Leuk dit, heel wat anders als een rc boot.
    Lijkt mij ook leuk om te te maken :)
    Maar dan kleiner voor in de vensterbank :)
    Grt Peter.
     
  19. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Hartelijk dank maar weer heren voor de vriendelijke reacties ! Ik heb inmiddels 3 huidgangen aan de zichtzijde aangebracht en 2 aan de andere kant :

    [​IMG]

    Blijft wel spannend hoe ik straks ga uitkomen met de laatste gangen, best mogelijk dat ik dan nogal wat millimeters moet goedmaken :).

    Ben trouwens ook wel benieuwd of de verkrijgbare 1/24 Viking figuren qua schaal een beetje passen bij dit BB model. De meeste poses van deze 1/24 figuren zijn wel wat te krijgshaftig voor een bemanning. Over bemanning gesproken ik kon het niet laten om een 1/30 schip plus 1/32 bemanning van Andrea Miniatures aan te schaffen toen die kit voorbij kwam op ebay.. Ik denk niet dat ik de figuren/schip zo mooi kan schilderen als deze artiest :

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
  20. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Een kleine update. Ik moet nu nog 3 huidgangen aanbrengen en dit is het stadium dat ik best eerst de sierlijsten kan toevoegen.

    [​IMG]

    Het eerder geschetste probleem is dat de lijsten veel te dik zijn en ook nog eens taps moeten verlopen. Ik weet nog niet precies wat de beste oplossing is. Op internet zijn er mensen die gekozen hebben voor het dunner maken van de lijsten (twee laagjes van het triplex verwijderen). Ik ben hier wat huiverig voor en ik ga misschien gewoon het geel ingekleurde deel helemaal wegzagen :

    [​IMG]
    [​IMG]

    Zo zouden de stevens er uit moeten komen te zien :

    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
    SjorsZ, Jujubes, Peter de Vries en 8 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina