1/25 Oseberg Viking Longship Billing Boats

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door reinaart, 14 dec 2019.

  1. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    :worship::worship: mooi hoor
     
    reinaart vindt dit leuk.
  2. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Heb weer een stel roeiriemen gemaakt en moet er nu nog ongeveer 10 ..... Heb ervoor gekozen om de riemen in drie verschillende lengtes te maken. Het schijnt dat de originele riemen gevonden bij de opgraving van de Oseberg ook enigszins varieerden in lengte (tussen de 3.70 en 4 meter). Ook weer begonnen aan het 5 e bemanningslid. Hij is nog niet af en krijgt i.p.v. de speer in de rechterhand één van de bakboord stagen in de hand gedrukt :). Het schild, bedoeld voor de linker hand ga ik waarschijnlijk niet monteren. Het dieren velletje op de linker schouder lijkt me niet erg functioneel (maakt geen deel uit van de mantel zoals bij mijn andere figuur met vossen pels) en heeft het formaat van een vos terwijl de kop meer lijkt op een wolf o_O . Heb de figuur ook uitgeboord omdat die massieve resin figuren toch aan de zware kant zijn.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
    Ruud Pont, Jaques, Marc w en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.781
    Locatie:
    Ittervoort
    Heel mooi
     
    reinaart vindt dit leuk.
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Het schilderwerk van je figuurtjes blijf ik verbazingwekkend mooi vinden Arjan :wave
     
    reinaart vindt dit leuk.
  5. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bemanningslid nummer 5 heeft inmiddels een plaatsje gevonden op de boot. Heb bij het positioneren van de figuren ook rekening gehouden met de gewichtsverdeling. Ik had alle figuren het liefst aan één zijde van de boot gehad maar dan gaat ie overhellen in het water :).

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
    TIMBERWOLF, Hoosterw, Jaques en 6 anderen vinden dit leuk.
  6. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Dit word wel echt heel erg mooi met al die figuurtjes! prachtig!
     
  7. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    het is prachtig :yes:
    heb toch een vraagje over die zwarte helm is dat historisch correct ? het kan zijn maar ik twijfel toch
     
  8. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    heb het ff nagevraagd en het zou wel kunnen door ze te temperen boven het vuur , als dat gedaan werd dan verroesten de revetnagels wel mischien kan je deze nog ff aanpakken met een laagje roest.
     
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Prachtig, je hebt ze toch vaststaan met een pennetje door het dek?
    Zou zonde zijn er onderweg eentje eentje overboord te zien gaan.
     
  10. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bedankt heren !

    Dirk: Wat de kleur van de helm betreft. Ik gebruik altijd donkergrijs als basis kleur voor onderdelen die een metaal kleur moeten krijgen. Gewoonlijk bij grotere onderdelen daarna drybrushen met een mix van gun metal/steel/chrome. In dit geval is de mix wat donker uitgevallen maar ik ben er wel tevreden mee. Er zijn sowieso erg weinig Viking helmen bewaard gebleven dus hoe licht/donker/blinkend die toen waren blijft gissen. Roest op wapenuitrusting lijkt me niet waarschijnlijk, daar waren metalen uitrusting stukken simpelweg te kostbaar voor. Nagels uit afgeschreven boten werden bv. zelfs gerecycled omdat ijzer zo kostbaar was. Een ijzeren anker was toen kennelijk ook een luxe die slechts weinigen zich konden veroorloven.

    Marc: Als ik eenmaal zeker ben dat de positie van een figuur niet meer gaat veranderen dan verlijm ik hem met superlijm. Ik moet dit wel een beetje uitkienen omdat het dek uit losse segmenten bestaat die afneembaar moeten blijven voor toegankelijkheid van rc hardware. Het betekent dat ze of gelijmd worden op een afneembaar segment (bv roerganger) of op een vastzittend segment zoals de man die met één voet op de mastvoet (vis) staat en de man met de bontmuts.

    Groet,

    Arjan
     
    Hans Groenenberg en Marc w vinden dit leuk.
  11. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Heb inmiddels de 6 e figuur toegevoegd. Leek me toch beter om alle figuren globaal in dezelfde richting te laten kijken en heb dan toch maar de 5 e figuur zijn speer terug gegeven. Heb de helm van deze figuur ook nog maar wat lichter gemaakt want ik was het wel met Dirk eens dat ie wat donker was uitgevallen. De figuren zijn ook verlijmd dus verplaatsen is nu niet meer mogelijk.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Achterzijde :

    [​IMG]

    Wellicht ga ik tenslotte deze dame nog aanschaffen voor op de voorplecht want die is nog wat leeg :):

    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2020
    Pingu57, Freubelaer, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.781
    Locatie:
    Ittervoort
    leuk Wicky komt er ook op :)
     
  13. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
  14. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Heb inmiddels twee keer gevaren met het model. Het is wel oppassen dat er niet te veel wind staat want daar kan ie niet tegen :). De eerste keer gevaren toen er echt veel te veel wind stond en ie is toen ook omgeslagen. Gelukkig zonder erg (zoals de zuiderburen dat noemen) want het bootje bleef drijven, zelfs de elektronica was nog intact. Minuten voor ie omsloeg :

    [​IMG]

    Tweede keer varen met veel minder wind :

    [​IMG]

    Arjan
     
  15. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Schitterend! ik vind zulke boten met rc altijd heel mooi, zeker als alles ook echt werkt op de manier als het toen ging!
     
  16. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.797
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Mooie boot :thumbsup: jammer dat ie snel omslaat, geen exstra balast er in?
    Grt peter
     
  17. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.781
    Locatie:
    Ittervoort
    ik heb er geen verstand van, maar ik zou zeggen leg het zwaartepunt lager
     
  18. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ik zou in principe het motortje nog lager onder de kiel kunnen hangen waardoor de hefboom werking van het contra gewicht vergroot wordt. Extra gewicht kan eigenlijk niet want dan komt ie te diep in het water te liggen en met het beperkte vrijboord is dat ook geen optie.Feit is dat dit nu niet bepaald een geschikt allround rc bootje is, daarvoor is het model met zijn bemanning veel te kwetsbaar. Zo moet ik ook reuze oppassen dat ik niets beschadig bij het hanteren van het model (afkoppelen van de lipo etc.). Prima om het bootje zo nu en dan eens te gebruiken bij weinig wind maar ik kan van dit type modelletje denk ik niet veel meer verwachten.

    Groet,

    Arjan
     
    Jaques en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  19. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam

Deel Deze Pagina