Voor de MAYFLY 2024 1/2A Texaco bijv. TOMBOY met E-Motor

Ton van Munsteren

Forum veteraan
PH-SAM
Lijkt me wel leuk om op de meetings veel van de modellen te zien als in een 1/2A Texaco formaat, klein gemakkelijk bouwen en zeker niet te duur.

Kleine Vintage modellen van FF omgebouwd naar RC met als aandrijving een Cox 0.8cc , Diesel 0.8-1cc of een E-motor gelijk aan de brandstof motortjes.

Voorbeeld is een Tomboy of Goldberg Blazer dus een beetje dat formaat of iets als onderstaande modellen.

Nee geen wedstrijd maar lekker met zijn alle spelen met dergelijke modellen en lekker met zijn alle rond pruttelen met een Cox, Diesel of E-motor.

Searching for *, Span>=35, Span<=50, Keyword '1/2A texaco' within Dscrp found 17 plans:

greyline.png

1/2A Brigadier (oz2974)
by Jim Reynolds
from Model Builder (ref:184-OT)
January 1984
45in span
IC R/C

Plan Details
greyline.png

Anderson Pylon (oz5200)
45in span
IC F/F

Plan Details
greyline.png

Atomizer (oz9033)
by Bob Aberle
from Flying Models
October 1991
47in span
IC R/C

Plan Details
greyline.png

Baby Bombshell +20% (oz2180)
by Bob Peru
from Flying Models
February 1992
42in span
IC F/F R/C

Plan Details
greyline.png

Cloudster (oz2121)
by Bob Oslan
50in span
IC R/C

Plan Details
greyline.png

Coronet (oz9247)
by Bob Peru
from Flying Models
September 1992
46in span
IC R/C

Plan Details
greyline.png

Dallaire Sportster (oz2419)
by Dennis Adamisin
from Flying Models
November 1991
48in span
IC F/F

Plan Details
greyline.png

Dallaire Texaco (oz6128)
by C Griffiths
48in span
IC R/C

Plan Details
greyline.png

Fly Baby (oz4979)
by Kelso Barnett, Pete Bowers
from Model Builder
July 1984
48in span
IC R/C

Plan Details
greyline.png

Fox 107 (oz2421)
by Joe Beshar
from RCMplans (ref:1004)
November 1987
46in span
IC R/C

Plan Details
greyline.png

Hornet (oz3801)
by Norm Rosenstock, Sal Taibi
from Model Builder
November 1990
44in span
IC R/C

Plan Details
greyline.png

Kerswap (oz75)
by Gilbert Morris
from Model Builder
November 1985
42in span
IC F/F

Plan Details
greyline.png

Kloud King (oz8545)
by Doc Mathews
from Model Aviation
January 1983
43in span
IC R/C

Plan Details
greyline.png

Miss America (oz2124)
by Doc Mathews
from Model Aviation
July 1984
49in span
IC R/C

Plan Details
greyline.png

PB2 (oz4106)
by Thracy Petrides, Mauro Capodaglio
from Modellismo
1990
50in span
IC R/C

Plan Details
greyline.png

Rambler (oz9048)
by Bob Isaacks
from Flying Models
February 1990
46in span
IC R/C

Plan Details

Er zijn er natuurlijk veel meer en ach het is maar een idee, wie weet wordt het leuk en gezellig om met
zoiets te spelen met zijn alle

Ton
 
ik heb een Wunda klaar liggen. Die kan in de 1/2 a texaco mee doen . 5 cc brandstof en de motor anders afstellen. maar ik kan hem ook in zetten als Power model.

Tom boy ligt nu op de bouwtafel en daar moet ik nog even kiezen een Dc Merlin of een 0,8 paw er op .

Pipertje van ongeveer een meter span. Die vliegt hands free het tankje leeg en als hij te verwen drijft kan ik hem met het rudder een beetje terug halen . daar staat een aangepaste cox op . voorzien van grotere koelkop, extra ringen onder de kop , grote prop en die sure start venturie , Met nog een beetje prutsen aan de motor moet ik daar 6 minuten mee kunnen draaien op 5 cc brandstof .
 
Janhein wel effe een foto plaatsen want das goed voor de motivatie en die cox waarom een grotere kop , welke ring en prop zit er nu op.
Heb nu op de Blazer een jankende cox die de Blazer veel te hoog laat klimmen en vind dat eigenlijk helemaal niet leuk of prettig vliegen. Wel lang zwever das wel leuk.

Heb zelf al het een en ander vliegend niet voor klimmen naar grote hoogte en dan zweven, nee lekker laag rondpruttelen en als ik denk van nu gaan we afslaan effe klimmen voor een leuke zweefvlucht naar de landing.

Heb (vind ik ) al een paar leuke modellen met een toch wel heel leuk en handelbaar formaat en ja er zullen er nog veel volgen.

IMG_2688.JPG


IMG_8008.JPG


IMG_8732.JPG


IMG_8910.JPG


IMG_9229.JPG


IMG_9287.jpg
 
Als je een cox aanpast dan kun je deze Venturi er op zetten.
Die zorgt er voor dat je iets meer onderdruk in je Venturi hebt en daardoor een betere verneveling van je brandstof krijgt .

https://coxengines.ca/back-end/cox--049-backplate-assembly.html.
Cox 049 Model Engine Backplate Crankcase Block Assembly 1.jpg


Deze ringetjes kun je onder de kop leggen .die zorgen er voor dat je compressie flink omlaag gaat .
Stuk of 5 werkt goed , hangt een beetje van je motor af en is per motor verschillend , dus beetje experimenteren wat het beste werkt .

https://coxengines.ca/top-end/cox--049-glow-head-gasket-10.html
cox 049 glow head gaskets 1-02.jpg



De echte texaco gloei-pluggen zijn er niet meer , ik kan ze ook op ebay niet meer vinden.
maar dit is een redelijk alternatief.

Deze kop zorgt er voor dat je met pluggen kunt experimenteren .Ik heb er op dit moment een R1 (Rossi 1) plug in zitten en daar lopen ze goed op , wat overigens niet wil zetten dat het de beste is voor deze toepassing maar voor mij werkt het . Een koudere plug zou nog wel eens iets meer rendement kunnen leveren, door dat de motor dan iets later ontsteekt maar ook dat is testen.

https://coxengines.ca/top-end/cox--049-glow-plug-adapter.html

Red Adapter.jpg



ik heb deze props er op zitten .

Ze zijn goedkoop en vrij hard wat naar mijn idee beter is dan de tech wel flexibele originele cox propjes . 8x4 is de grootste maat die je mag draaien volgens het texaco reglement .

https://hobbyking.com/nl_nl/aerosta...D=43917&indexName=hbk_live_products_analytics


Voor zover de motor aanpassingen ;-).
 
Laatst bewerkt:
ik ben begonnen met het aanpassen van de motor door eerst te zorgen dat je ze lekker lopen op 15 % nitro. Klein propje er op en gewoon zo rijk mogelijk afstellen , dan komt de motor los en branden de eventuele olie resten van de vorige eigenaar er uit . je kunt zakken tot 5 % maar dat is lastig afstellen. 10 % is nog redelijk te doen . Maar erg lastig in de test fase .

volgende stap .

Andere kop er op ,de koppen met wissel pluggen laten de compressie flink zakken .

Dat houd in effe opnieuw afstellen en weer proef draaien.

Dan grotere prop er op en weer proef draaien , de motor krijgt dan last van vastlopers .
Hij wordt namelijk veel heter dan en de zuiger gaat klemmen, maar na wat takjes leeg drinken komt hij uit eindelijk toch goed los .
Als hij goed los is kun je meer olie aan je brandstof toevoegen. klinkt raar maar omdat de motor in het begin eigenlijk te heet wordt krijg je met veel olie een soort aanslag in je motor die er slecht uit wil . Je gaat dus pas in een latere fase van 20 naar 25 % olie.

Ik doe 5 cc in het Tankje op de test opstelling en als de motor in een keer de tank leegt , dus zonder afslaan ga ik er van uit dat hij los is .

loopt hij lekker door dan kun je experimenteren met extra ringen onder de kop , minder nitro in de brandstof en andere pluggen. .
Minder nitro in de brandstof houd in meer energie per eenheid .

Door de lagere compressie gaat toerental omlaag . Zo rond de 8000 toeren zit je rond de ondergrens voor een cox is mijn idee. Het Kan nog wel lager maar dat krijg ik niet betrouwbaar voor elkaar. De echte goeie tuners zakken tot 5000 rpm.

25 % olie zorgt voor een betere afdichting van de zuiger /cylinder . En dat geeft weer een beter brandstof rendement. Ik weet niet of het ook echt 5% meer rendement geeft.

Er zijn er ook die beweren dat je juist minder olie inde brandstof moet mengen , toerental ligt lager en minder olie houd in meer energie per eenheid brandstof .

Als de ze nog kunt vinden dan is een Texaco kop de mooiste oplossing , ze worden alleen niet meer gemaakt , het verschil zit er in dat ze een extra koelrib hebben. waar door de motor met een eigenlijk te grote prop net binnen zijn temperatuur bereik blijft .



Goeie opsomming van punten waar je ook nog op kunt letten.


http://cmac.synthasite.com/cox-babe-bee.php
 
Laatst bewerkt:
Als je een cox aanpast dan kun je deze Venturi er op zetten.
Die zorgt er voor dat je iets meer onderdruk in je Venturi hebt en daardoor een betere verneveling van je brandstof krijgt .

https://coxengines.ca/back-end/cox--049-backplate-assembly.html.
Bekijk bijlage 443505

Deze ringetjes kun je onder de kop leggen .die zorgen er voor dat je compressie flink omlaag gaat .
Stuk of 5 werkt goed , hangt een beetje van je motor af en is per motor verschillend , dus beetje experimenteren wat het beste werkt .

https://coxengines.ca/top-end/cox--049-glow-head-gasket-10.html
Bekijk bijlage 443504


De echte texaco gloei-pluggen zijn er niet meer , ik kan ze ook op ebay niet meer vinden.
maar dit is een redelijk alternatief.

Deze kop zorgt er voor dat je met pluggen kunt experimenteren .Ik heb er op dit moment een R1 (Rossi 1) plug in zitten en daar lopen ze goed op , wat overigens niet wil zetten dat het de beste is voor deze toepassing maar voor mij werkt het . Een koudere plug zou nog wel eens iets meer rendement kunnen leveren, door dat de motor dan iets later ontsteekt maar ook dat is testen.

https://coxengines.ca/top-end/cox--049-glow-plug-adapter.html

Bekijk bijlage 443506


ik heb deze props er op zitten .

Ze zijn goedkoop en vrij hard wat naar mijn idee beter is dan de tech wel flexibele originele cox propjes . 8x4 is de grootste maat die je mag draaien volgens het texaco reglement .

https://hobbyking.com/nl_nl/aerosta...D=43917&indexName=hbk_live_products_analytics


Voor zover de motor aanpassingen ;-).
Ga me niet direct houden aan het Texaco reglement is toch niet voor wedstrijden, maar vind de ideen en opzet ervan wel leuk.

Lijkt me wel leuk een Cox met 8x4 te draaien en ben benieuwd wat de dikte is van zo'n gasket ring.

De Cox zal dan ook een stuk stiller worden en das mooi meegenomen.

Die Venturi ook al bekeken (met carb ook leuk) en is wel grappig lijkt me ook een leuke 3D print modelletje van te maken.

Verder nog niet veel reactie hier, denk niet dat er veel liefhebbers zijn maar maakt niet uit, ik ga lekker door en als me laser binnen is effe wat branden en bouwen.
 
Denk dat ik ook wel een leuk model heb gevonden om te combineren met een Cox of misschien toch maar electro doen , mmmm lastig weet het nog niet
 
Zet dit even op een laag pitje heb niet het idee dat er veel interesse is en dat komt eigenlijk wel goed uit, heb toch al genoeg modellen.

Eerst maar even kijken of het avontuur met de E36 modellen wil lukken.
 
Toch nog even vragen wat jullie ervan denken/vinden en of hier nog iets van leven in zit:weetnie::yes:.

Zou een fun comp nog op te starten zijn met een 1/2A Texaco-model-formaat als bijv. een Tomboy met een E-motor of een dergelijk motor model, span max. 50inch.

Accu een max. 3 cellen lipo en je mag zelf bepalen welke capaciteit, meedoen is belangrijker.

De E-motor mag je zelf bepalen, maakt niet uit als we maar fun hebben, meedoen is belangrijker.

We gaan dan niet zolang mogelijk vliegen maar 30 sec start en rest zweven tot landing.

We starten met zijn alle gelijktijdig als een massa start :banana::banana::banana:

De piloot die het langste vliegt krijgt een schouderklopje :wave.
 
ja ik doe mee , stel maar een paar simpele regels op .

Zo iets als lijkend op een Tom boy met electro en max 3 s. Voor mij goede reden om een electro tomboy te bouwen .
 
ja ik doe mee , stel maar een paar simpele regels op .

Zo iets als lijkend op een Tom boy met electro en max 3 s. Voor mij goede reden om een electro tomboy te bouwen .
Leuk dat je wil meedoen hopelijk volgen er meer.
En de simpele regels staan er eigenlijk al, meer is niet nodig.

Model:
Motorvliegtuig met max. 50inch spanwijdte.
Motor met regelaar van max. 15A.
Accu 3S lipo.

Vliegen:
Gezamenlijke start (massa start dus)
Motorloop duur is 30 sec. daarna motor uit (schreeuw wedstrijdleider).
Motor niet uit of weer opgestart betekend geen vliegtijd.
Zweefvlucht zolang mogelijk, bij veel thermiek max. 1 uur.
Landing in vak van 15x15m (15 stappen) , landing buiten dit gebied is geen vliegtijd.
We maken op de dag 1-3 starts en dat wordt op de dag bepaalt.
De winnaar is de piloot met de langste vliegtijd over het aantal vluchten van die dag.
 
Back
Top