Voor de MAYFLY 2024 1/2A Texaco bijv. TOMBOY met E-Motor

Discussie in 'Vintage & Classic' gestart door Ton van Munsteren, 6 jun 2021.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Lijkt me wel leuk om op de meetings veel van de modellen te zien als in een 1/2A Texaco formaat, klein gemakkelijk bouwen en zeker niet te duur.

    Kleine Vintage modellen van FF omgebouwd naar RC met als aandrijving een Cox 0.8cc , Diesel 0.8-1cc of een E-motor gelijk aan de brandstof motortjes.

    Voorbeeld is een Tomboy of Goldberg Blazer dus een beetje dat formaat of iets als onderstaande modellen.

    Nee geen wedstrijd maar lekker met zijn alle spelen met dergelijke modellen en lekker met zijn alle rond pruttelen met een Cox, Diesel of E-motor.

    Searching for *, Span>=35, Span<=50, Keyword '1/2A texaco' within Dscrp found 17 plans:

    [​IMG] [​IMG]
    1/2A Brigadier (oz2974)
    by Jim Reynolds
    from Model Builder (ref:184-OT)
    January 1984
    45in span
    IC R/C

    Plan Details
    [​IMG] [​IMG]
    Anderson Pylon (oz5200)
    45in span
    IC F/F

    Plan Details
    [​IMG] [​IMG]
    Atomizer (oz9033)
    by Bob Aberle
    from Flying Models
    October 1991
    47in span
    IC R/C

    Plan Details
    [​IMG] [​IMG]
    Baby Bombshell +20% (oz2180)
    by Bob Peru
    from Flying Models
    February 1992
    42in span
    IC F/F R/C

    Plan Details
    [​IMG] [​IMG]
    Cloudster (oz2121)
    by Bob Oslan
    50in span
    IC R/C

    Plan Details
    [​IMG] [​IMG]
    Coronet (oz9247)
    by Bob Peru
    from Flying Models
    September 1992
    46in span
    IC R/C

    Plan Details
    [​IMG] [​IMG]
    Dallaire Sportster (oz2419)
    by Dennis Adamisin
    from Flying Models
    November 1991
    48in span
    IC F/F

    Plan Details
    [​IMG] [​IMG]
    Dallaire Texaco (oz6128)
    by C Griffiths
    48in span
    IC R/C

    Plan Details
    [​IMG] [​IMG]
    Fly Baby (oz4979)
    by Kelso Barnett, Pete Bowers
    from Model Builder
    July 1984
    48in span
    IC R/C

    Plan Details
    [​IMG] [​IMG]
    Fox 107 (oz2421)
    by Joe Beshar
    from RCMplans (ref:1004)
    November 1987
    46in span
    IC R/C

    Plan Details
    [​IMG] [​IMG]
    Hornet (oz3801)
    by Norm Rosenstock, Sal Taibi
    from Model Builder
    November 1990
    44in span
    IC R/C

    Plan Details
    [​IMG] [​IMG]
    Kerswap (oz75)
    by Gilbert Morris
    from Model Builder
    November 1985
    42in span
    IC F/F

    Plan Details
    [​IMG] [​IMG]
    Kloud King (oz8545)
    by Doc Mathews
    from Model Aviation
    January 1983
    43in span
    IC R/C

    Plan Details
    [​IMG] [​IMG]
    Miss America (oz2124)
    by Doc Mathews
    from Model Aviation
    July 1984
    49in span
    IC R/C

    Plan Details
    [​IMG] [​IMG]
    PB2 (oz4106)
    by Thracy Petrides, Mauro Capodaglio
    from Modellismo
    1990
    50in span
    IC R/C

    Plan Details
    [​IMG] [​IMG]
    Rambler (oz9048)
    by Bob Isaacks
    from Flying Models
    February 1990
    46in span
    IC R/C

    Plan Details

    Er zijn er natuurlijk veel meer en ach het is maar een idee, wie weet wordt het leuk en gezellig om met
    zoiets te spelen met zijn alle

    Ton
     
    janhein, RTrider en Cnn vinden dit leuk.
  2. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    ik doe mee :)
     
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuk heb je al een idee met welk model en een plaatjes of meer mag natuurlijk altijd
     
  4. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Harry van Melick vindt dit leuk.
  5. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    ik heb een Wunda klaar liggen. Die kan in de 1/2 a texaco mee doen . 5 cc brandstof en de motor anders afstellen. maar ik kan hem ook in zetten als Power model.

    Tom boy ligt nu op de bouwtafel en daar moet ik nog even kiezen een Dc Merlin of een 0,8 paw er op .

    Pipertje van ongeveer een meter span. Die vliegt hands free het tankje leeg en als hij te verwen drijft kan ik hem met het rudder een beetje terug halen . daar staat een aangepaste cox op . voorzien van grotere koelkop, extra ringen onder de kop , grote prop en die sure start venturie , Met nog een beetje prutsen aan de motor moet ik daar 6 minuten mee kunnen draaien op 5 cc brandstof .
     
  6. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Janhein wel effe een foto plaatsen want das goed voor de motivatie en die cox waarom een grotere kop , welke ring en prop zit er nu op.
    Heb nu op de Blazer een jankende cox die de Blazer veel te hoog laat klimmen en vind dat eigenlijk helemaal niet leuk of prettig vliegen. Wel lang zwever das wel leuk.

    Heb zelf al het een en ander vliegend niet voor klimmen naar grote hoogte en dan zweven, nee lekker laag rondpruttelen en als ik denk van nu gaan we afslaan effe klimmen voor een leuke zweefvlucht naar de landing.

    Heb (vind ik ) al een paar leuke modellen met een toch wel heel leuk en handelbaar formaat en ja er zullen er nog veel volgen.

    IMG_2688.JPG

    IMG_8008.JPG

    IMG_8732.JPG

    IMG_8910.JPG

    IMG_9229.JPG

    IMG_9287.jpg
     
  7. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Als je een cox aanpast dan kun je deze Venturi er op zetten.
    Die zorgt er voor dat je iets meer onderdruk in je Venturi hebt en daardoor een betere verneveling van je brandstof krijgt .

    https://coxengines.ca/back-end/cox--049-backplate-assembly.html.
    Cox 049 Model Engine Backplate Crankcase Block Assembly 1.jpg

    Deze ringetjes kun je onder de kop leggen .die zorgen er voor dat je compressie flink omlaag gaat .
    Stuk of 5 werkt goed , hangt een beetje van je motor af en is per motor verschillend , dus beetje experimenteren wat het beste werkt .

    https://coxengines.ca/top-end/cox--049-glow-head-gasket-10.html
    cox 049 glow head gaskets 1-02.jpg


    De echte texaco gloei-pluggen zijn er niet meer , ik kan ze ook op ebay niet meer vinden.
    maar dit is een redelijk alternatief.

    Deze kop zorgt er voor dat je met pluggen kunt experimenteren .Ik heb er op dit moment een R1 (Rossi 1) plug in zitten en daar lopen ze goed op , wat overigens niet wil zetten dat het de beste is voor deze toepassing maar voor mij werkt het . Een koudere plug zou nog wel eens iets meer rendement kunnen leveren, door dat de motor dan iets later ontsteekt maar ook dat is testen.

    https://coxengines.ca/top-end/cox--049-glow-plug-adapter.html

    Red Adapter.jpg


    ik heb deze props er op zitten .

    Ze zijn goedkoop en vrij hard wat naar mijn idee beter is dan de tech wel flexibele originele cox propjes . 8x4 is de grootste maat die je mag draaien volgens het texaco reglement .

    https://hobbyking.com/nl_nl/aerosta...D=43917&indexName=hbk_live_products_analytics


    Voor zover de motor aanpassingen ;-).
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2021
  8. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    ik ben begonnen met het aanpassen van de motor door eerst te zorgen dat je ze lekker lopen op 15 % nitro. Klein propje er op en gewoon zo rijk mogelijk afstellen , dan komt de motor los en branden de eventuele olie resten van de vorige eigenaar er uit . je kunt zakken tot 5 % maar dat is lastig afstellen. 10 % is nog redelijk te doen . Maar erg lastig in de test fase .

    volgende stap .

    Andere kop er op ,de koppen met wissel pluggen laten de compressie flink zakken .

    Dat houd in effe opnieuw afstellen en weer proef draaien.

    Dan grotere prop er op en weer proef draaien , de motor krijgt dan last van vastlopers .
    Hij wordt namelijk veel heter dan en de zuiger gaat klemmen, maar na wat takjes leeg drinken komt hij uit eindelijk toch goed los .
    Als hij goed los is kun je meer olie aan je brandstof toevoegen. klinkt raar maar omdat de motor in het begin eigenlijk te heet wordt krijg je met veel olie een soort aanslag in je motor die er slecht uit wil . Je gaat dus pas in een latere fase van 20 naar 25 % olie.

    Ik doe 5 cc in het Tankje op de test opstelling en als de motor in een keer de tank leegt , dus zonder afslaan ga ik er van uit dat hij los is .

    loopt hij lekker door dan kun je experimenteren met extra ringen onder de kop , minder nitro in de brandstof en andere pluggen. .
    Minder nitro in de brandstof houd in meer energie per eenheid .

    Door de lagere compressie gaat toerental omlaag . Zo rond de 8000 toeren zit je rond de ondergrens voor een cox is mijn idee. Het Kan nog wel lager maar dat krijg ik niet betrouwbaar voor elkaar. De echte goeie tuners zakken tot 5000 rpm.

    25 % olie zorgt voor een betere afdichting van de zuiger /cylinder . En dat geeft weer een beter brandstof rendement. Ik weet niet of het ook echt 5% meer rendement geeft.

    Er zijn er ook die beweren dat je juist minder olie inde brandstof moet mengen , toerental ligt lager en minder olie houd in meer energie per eenheid brandstof .

    Als de ze nog kunt vinden dan is een Texaco kop de mooiste oplossing , ze worden alleen niet meer gemaakt , het verschil zit er in dat ze een extra koelrib hebben. waar door de motor met een eigenlijk te grote prop net binnen zijn temperatuur bereik blijft .



    Goeie opsomming van punten waar je ook nog op kunt letten.


    http://cmac.synthasite.com/cox-babe-bee.php
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2021
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Ga me niet direct houden aan het Texaco reglement is toch niet voor wedstrijden, maar vind de ideen en opzet ervan wel leuk.

    Lijkt me wel leuk een Cox met 8x4 te draaien en ben benieuwd wat de dikte is van zo'n gasket ring.

    De Cox zal dan ook een stuk stiller worden en das mooi meegenomen.

    Die Venturi ook al bekeken (met carb ook leuk) en is wel grappig lijkt me ook een leuke 3D print modelletje van te maken.

    Verder nog niet veel reactie hier, denk niet dat er veel liefhebbers zijn maar maakt niet uit, ik ga lekker door en als me laser binnen is effe wat branden en bouwen.
     
  10. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Denk dat ik ook wel een leuk model heb gevonden om te combineren met een Cox of misschien toch maar electro doen , mmmm lastig weet het nog niet
     
  11. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    deze kan zo onder de laser door , vliegt rudder only , en ik denk dat jij het ding in een avond in elkaar plakt.;-)

    Schermafbeelding 2021-06-08 om 11.10.26.png
     
    Harry van Melick vindt dit leuk.
  12. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuk model maar zoek niet echt iets als een Piper Cup wil echt vintage.
     
  13. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Zet dit even op een laag pitje heb niet het idee dat er veel interesse is en dat komt eigenlijk wel goed uit, heb toch al genoeg modellen.

    Eerst maar even kijken of het avontuur met de E36 modellen wil lukken.
     
  14. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Toch nog even vragen wat jullie ervan denken/vinden en of hier nog iets van leven in zit:weetnie::yes:.

    Zou een fun comp nog op te starten zijn met een 1/2A Texaco-model-formaat als bijv. een Tomboy met een E-motor of een dergelijk motor model, span max. 50inch.

    Accu een max. 3 cellen lipo en je mag zelf bepalen welke capaciteit, meedoen is belangrijker.

    De E-motor mag je zelf bepalen, maakt niet uit als we maar fun hebben, meedoen is belangrijker.

    We gaan dan niet zolang mogelijk vliegen maar 30 sec start en rest zweven tot landing.

    We starten met zijn alle gelijktijdig als een massa start :banana::banana::banana:

    De piloot die het langste vliegt krijgt een schouderklopje :wave.
     
  15. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    ja ik doe mee , stel maar een paar simpele regels op .

    Zo iets als lijkend op een Tom boy met electro en max 3 s. Voor mij goede reden om een electro tomboy te bouwen .
     
  16. SvdBrug

    SvdBrug Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Uden
  17. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuk dat je wil meedoen hopelijk volgen er meer.
    En de simpele regels staan er eigenlijk al, meer is niet nodig.

    Model:
    Motorvliegtuig met max. 50inch spanwijdte.
    Motor met regelaar van max. 15A.
    Accu 3S lipo.

    Vliegen:
    Gezamenlijke start (massa start dus)
    Motorloop duur is 30 sec. daarna motor uit (schreeuw wedstrijdleider).
    Motor niet uit of weer opgestart betekend geen vliegtijd.
    Zweefvlucht zolang mogelijk, bij veel thermiek max. 1 uur.
    Landing in vak van 15x15m (15 stappen) , landing buiten dit gebied is geen vliegtijd.
    We maken op de dag 1-3 starts en dat wordt op de dag bepaalt.
    De winnaar is de piloot met de langste vliegtijd over het aantal vluchten van die dag.
     
  18. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
  19. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Oei maar dat is niet echt een motorkist maar heeee wat maakt het uit, het is maar voor de lol.
    Dus leuk en zijn we denk al met zij'n drie want Frans gaat ook wel meedoen, ja toch Frans en heb je er alvast bijgezet.

    1. Ton
    2. JanHein
    3. Frans
    4.
    5.
     
  20. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    hij is helemaal binnen de regels ;-) en ik moet het met een beetje pech opnemen tegen een Blazer .
     

Deel Deze Pagina