Ik zal de thread beginnen met het herhalen van een paar zinnige links : Info over en foto's van deze Russische MTB : https://www.o5m6.de/redarmy/g_5.php De Merit kit in kwestie : https://www.scalemates.com/kits/merit-international-63503-g-5-class-motor-torpedo-boat--969373 Bouwverslag statisch model : https://ipmsdeutschland.de/archiv/Marine/Krabbenhoeft/Tupolew_G-5.html Duits bouwverslag van rc conversie : https://www.wettringer-modellbauforum.de/forum/index.php?page=Thread&threadID=63874 Ben de bouw begonnen met het maken van een stel messing assteunen en het uitboren van de twee kleinere plastic kit steunen. De assen en steunen zitten in de kit als 1 onderdeel aan de sprue : Vervolgens verder met de askokers en smeerpijpjes. Hoop dat de foto's duidelijk maken hoe de kokers en assen zijn opgebouwd . Helaas heeft Merit de roeren en roerbevestiging als 1 onderdeel gegoten hetgeen betekent dat je de bevestiging plus scharnieren moet los zien te snijden/zagen van het roerblad : Gele lijntjes geven de positie aan waar 2 stukjes messing buis aan het roerblad bevestigd moeten worden. Als die aan het roerblad zitten kan er een pin door de scharnieren heen. Ik ga wel de kit roerbladen vervangen door grotere van 1mm styreen. Dat was em voor nu. edit: misschien kan een moderator MBT in de titel vervangen door MTB, kan zelf geen wijzigingen in de titel meer aanbrengen. Arjan
Heb inmiddels de twee roeren werkend gekregen. Het roerblad van de roeren heb ik wat vergroot, ik had ze achteraf bezien beter nog wat groter kunnen maken. Heb plastic scharnieren gebruikt, een stuk van de sprue uit de kit bleek namelijk net de juiste diameter te hebben en dan werk ik liever met uitgeboord plastic dan messing buis van dezelfde diameter. Dit omdat het verlijmen van plastic zo veel eenvoudiger is dan solderen en ik denk dat de plastic constructie voldoende stevig is nu ik ook wat verstevigingen heb toegepast. Tenslotte nog een foto waarop te zien is dat qua formaat de Topolev G-5 nog iets kleiner is dan de MAS : Arjan
Arjan, Horen die kwadranten niet onder een hoek van 45 graden op de roeren te staan? Dan heb je naar beide kanten 45 graden uitslag en heeft de doorgaande kabel de hele weg ondersteuning en blijft de afgelegde lengte aan beide kanten gelijk. Hoop dat ik me duidelijk genoeg uitdruk. Gr. Klaas.
Hallo Klaas, ik heb helaas geen echt duidelijke foto's van de roeren van een echte G-5 MTB maar bij alle modellen die ik gezien heb hebben de kwadranten deze positie. Bij mijn model is de maximale roeruitslag naar beide zijden 45 graden. Een duidelijke foto van een veel groter 1/24 model : Groet, Arjan
Hallo Arjan, Denk dat ik het toch verkeerd heb gezien. Dacht dat de bediening met een kabel om de kwadranten zou gaan. Maar aan 45° moet je wel genoeg hebben. Gr. Klaas.
Update van de vorderingen. Heb de twee drone motortjes ingebouwd op de voor mij gebruikelijke wijze en heb ze ook al even laten draaien op het droge. Verder de twee roeren met elkaar verbonden door een stangetje gemaakt van de naald van een injectiespuit. Was meen ik voor onze schapen en daarom een wat grotere diameter naald dan meestal voor mensen gebruikt wordt . Het is de bedoeling dat de props van de torpedo's gevormd moeten worden van platte pe onderdelen en de bladen moeten dus in de juiste richting gebogen worden. In de eerste plaats klopte de bouwtekening niet omdat die torpedo's altijd twee schroeven hebben die tegen elkaar in draaien (dit om de centrifugale krachten op te heffen) en er volgens de tekening twee schroeven gemonteerd moesten worden met dezelfde draairichting. Nu weet ik niet of de achterste schroef met de klok meedraait of er juist tegenin, heb daar geen duidelijke foto's van gevonden.Ik weet dus ook niet goed in welke richting ik de bladen moet buigen. Heb bij 1 torpedo de bladen al gebogen weet niet of dat te zien is . Ik ga een stuk van het bovendek verwijderen en uitneembaar houden voor een betere toegankelijkheid van de romp zie gele lijnen. De paarse lijntjes geven aan waar ik een stuk van de torpedo's ga verwijderen om ruimte te bieden aan de stuurservo : Positie stuurservo : Voor geschiedenisliefhebbers, een paar plaatjes van TKA 47, een door de Duitsers buitgemaakte TKA G-5 : Grappig genoeg heeft een Zweedse kennis van me nog een foto gevonden van Ivan Baba met een stel Schnellboote en een buitgemaakte Russische TKA rechts op de voorgrond. Ik weet niet of dit ook TKA 47 is. Arjan
Ik heb inmiddels foto's gekregen van zo'n Russische torpedo en het blijkt dat ik helaas de schroeven ondersteboven gemonteerd heb (de kromme kant van het schroefblad moet net aan de andere kant zitten )...... Mijn torpedo's: Zoals de schroeven er in het echt uitzagen : Aangezien ik die schroeven met ca lijm verlijmd heb is daar nu niet veel meer aan te doen. Ook op een ander front ben ik niet zo handig bezig geweest. Ik had een waxine lichtje aangestoken voor het verbuigen van een stukje plastic maar was vergeten dat ie nog brandde en heb daar toen een gietraam van de kit op gelegd . Dat had vrees ik alles te maken met het feit dat mijn werktafel meestal overvol is. De schade is een hopeloos verwrongen onderdeel en 1 die licht beschadigd is.Eerstgenoemde is de kleinste van de drie tanks achter de commandotoren, weet niet of dat brandstof tanks waren of wellicht ook een container met perslucht. Verder is het uitsnijden van een dek sectie dan weer wel naar wens verlopen. Heb dun Evergreen strip gebruikt ter compensatie van het plastic dat met het kras/zaagwerk verwijderd is. Ik gebruik voor dit soort klusjes graag een antieke passer die nog een erfstuk van mijn opa is. Met herhaald inkrassen richt je minder schade aan dan met zaag- of snijwerk. Verder kon ik nu ook eindelijk de twee romphelften aan elkaar lijmen. Gelukkig is de pasvorm prima en leverde dat geen kieren op, belangrijk omdat er een berg klinknagel detail op de rompdelen zit. In het witte styreen onderdeel ga ik nog neodymium magneetjes monteren om de dek sectie op zijn plaats te houden: Ik heb ook wrijfhouten gemonteerd die gelukkig ook prima passen. Het handige aan deze dingen is dat ze precies boven de waterlijn zitten en het markeren hiervan een eitje wordt. Dit in tegenstelling tot het markeren van de waterlijn bij de Italeri MAS en PT Boat modellen . Arjan
Bouw is afgerond en ga vandaag het model in de primer zetten. Het model ligt mooi op de waterlijn met alle rc spul aan boord. Met torpedo's en figuren aan boord zal ie waarschijnlijk net onder de waterlijn uitkomen. Afneembare dek sectie : Styreen schot om eventueel water te keren dat langs achter naar binnen komt : Heb een stuk van de torpedo's afgezaagd om plaats te maken voor de stuurservo : Heb deze 4 patrijspoorten uitgeboord, Merit had die gewoon dicht gegoten : Arjan
Ik heb met de airbrush een laag Vallejo Polyurethaan primer aangebracht in de kleur Ghost Grey. Er zit een enorme berg fijn klinknagel detail op het model dus het is wel zaak om de verflaag zo dun mogelijk te houden. Deze primer is wat mij betreft dan ook meteen de definitieve verflaag want de Polyurethaan primer is behoorlijk slijtvast en -belangrijk voor rc varen- volkomen watervast. Dat laatste in tegenstelling tot veel andere hobby acryl verf. Vanmiddag toen de zon erop stond een foto gemaakt waarop het detail dankzij de laag primer er goed uitspringt. Op deze foto ook te zien dat de kleinere drukfles achter het stuurhuis nog ontbreekt. Dit was het onderdeel dat door mijn onhandige actie met een waxine lichtje gesneuveld was. Een vervelend karweitje om zo'n onderdeel te vervangen, gelukkig kon ik nog een kwart van het onderdeel redden en de rest is een mix van de uitlaat van een 1/35 Duitse tank en een dot filler. Voor schaal banden, geweerriemen etc. is smal afplaktape altijd handig : Met een laagje verf erop is het verschil met het originele onderdeel nauwelijks meer te zien : Ook al een begin gemaakt met een bemanning. Dit is een figuur uit een Tamiya setje dat ik al zeker 15 jaar op de plank had liggen. Russische 1/35 tankbemanningen zijn er van vele merken dus het zal niet lastig zijn om een geschikte bemanning samen te stellen. Voor de volgende keer staat de onderwaterverf op het programma. Groet, Arjan
Onderwaterverf aangebracht, navigatielichten geschilderd en begonnen met een mg schutter. De tankhelmen van de Tamiya figuurtjes moeten wel wat worden aangepast. Zo zagen die helmen eruit : De eerste penseelstreken aan de mg schutter : Arjan