1/35 Royal Navy LCM 1285

In 1/35 schaal zijn van de LCM3 zoals wellicht bekend twee verschillende plastic kits verkrijgbaar. Een van Trumpeter en een van Italeri. Ik heb beide kits gebouwd en de Trumpeter kit is helaas meer dan 1cm te hoog en dat zie je, want dit model oogt nogal lomp. Een vergelijkende review van beide kits is hier te vinden waarin ook het punt van die te grote hoogte wordt vermeld :

https://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/misc/lcm3/lcm3.htm

Ik heb zelf een paar vergelijkende plaatjes gemaakt. Het verschil in grootte is enorm. De modellen zijn behoorlijk smerig overigens want ze hebben al zo'n 20 jaar in een stoffig schuurtje gestaan. Verder ben ik nu met een onlangs gekochte tweede Italeri kit begonnen.

Sd4Tekb.jpg

Np26a74.jpg


Om zo'n plastic model varend te maken is zo'n te grote hoogte eigenlijk wel handig omdat je dan meer ruimte hebt voor je motortjes, batterij etc. Ik ga me voorlopig toch richten op het Italeri model omdat dat gewoon correct oogt.
In het achterschip is voldoende ruimte voor motortjes, vaartregelaars en ontvanger maar het onderbrengen van een lipo levert wel een probleem op. Niet zozeer qua ruimte als wel qua gewichtsverdeling. Om een goede gewichtsverdeling te krijgen ben je gedwongen om die batterij of lipo in de laadruimte onder te brengen en de ruimte onder de laadvloer is niet hoog genoeg voor een lipo of penlight batterijen. Wat dat betreft levert dat bij het Trumpeter model dan weer geen probleem op omdat de laadvloer hier voldoende hoog ligt om een battery pack van penlights onder te schuiven. Bij het Italeri model is er onder de laadvloer zelfs niet voldoende hoogte voor een triple A batterij.

Trumpeter voldoende ruimte onder vloer :

cH8IsZP.jpg


Bij het Italeri model zal ik de lipo moeten verbergen onder een voertuig of een berg lading :

etw6BrH.jpg

b6Ziko4.jpg


Ik heb overigens bij beide modellen een sectie van de vloer los gesneden en dat geldt ook voor het achterdek.

LCM 1285 is het vaartuig waar ik mijn model op wil baseren, beelden van Gold Beach D-day :

PnKE1EA.jpg

6Zv4qfw.jpg

rKx9Z7D.jpg

kMrB8w0.jpg

YSPqV4J.jpg


Twee mooie IWM foto's van LCM3's en LCVP's bij Gold Beach :

Xfl0RMX.png

OaDyz93.png


Arjan
 
Arjan, Hoeveel mm ruimte heb je onder vloer van dat Italeri-model? Ben momenteel bezig met een klein sleepbootje, waarbij ik een 800 mAh GSM batterij gebruik. Het 5 Volt motortje komt uit een CD of DVD-speler. Heeft voor proef 135 min. Volle kracht liggen draaien. Belangrijk is dat je ontvanger het ook wil doen op een 1S lipo. Hieronder de link naar het bouwverslag. Gr. Klaas.

https://www.modelbouwforum.nl/threads/knikspant-bootje-afgekeken-van-tedje.290857/
 
Hallo Klaas, er is maar ruim 5mm aan hoogte onder de vloer. Dat betekent dat wat voor batterij of lipo ik ook neem hij altijd zal uitsteken boven de vloer. Ik heb al een plastic kit van een Britse Bedford truck besteld om over de lipo heen te zetten. De 1200 Mah lipo's die ik vanmiddag besteld heb zijn 15mm dik en steken dus een kleine 1cm uit t.o.v. de vloer :

https://nl.aliexpress.com/item/1005007341637993.html

Schroeven viel ook niets zo mee, gelukkig had ik een stel messing schroeven liggen met een diameter van 18mm (groter dan 19mm zou niet passen). Ben vergeten hoe ik daar aan kwam maar het is bepaald geen gangbaar formaat en er zijn niet veel schroeven te krijgen met een kleinere diameter dan 20mm. Ik weet nog niet of ik brushed of brushless motortjes ga inzetten, heb beide soorten liggen en ook de daarbij horende vaartregelaars. Weet ook nog niet precies wat ik met de roeren ga doen maar dat zal niet al te lastig zijn.

Groet,

Arjan
 
Nokia Lipo van 850 mA is 4.6 mm dik, maar die is zoals eerder vermeld 1S, dus 3,7 Volt. Mijn MPX ontvangertje heeft daaraan genoeg. Maar als je een grotere kwijt kan in een auto heb je die uitdaging ook overwonnen. Succes verder met het in de vaart brengen van dit duo. Gr. Klaas.
 
Ik ben zelf bezig met de LCM van Trumpeter in 1/72. Deze word varend en de klep aan de voorzijde zal ook beweegbaar zijn, er moet straks ook nog een Sherman tank uit komen rijden.
20240924_093202.jpg 20240925_153634.jpg 20240925_153644.jpg
 
Wow dat is echt superklein allemaal ! Komt het bootje niet veel te diep in het water te liggen met al die rc hardware en dan ook nog een Sherman model ?

Groet,

Arjan
 
Ik heb zoals gezegd messing schroeven met een diameter van 18mm gebruikt :

IplI4gR.jpg

apF0HJK.jpg

TTNYTOb.jpg


In tegenstelling tot LCM's van de USN hadden RN LCM's niet de twee mg's op het achterdek. Dit is lastig omdat Italeri de bodemplaten van de affuiten in het betreffende dek onderdeel heeft meegegoten (paarse pijlen). Irritante sinkmarks zie rode pijl en tenslotte ontbreekt de bakboord luchtopening, gele markering.

ITBMu4k.jpg

m7Joood.jpg


Ik heb een stuk traanplaat van On The Mark Models gebruikt om een nieuwe dek sectie te maken zonder de mg bodemplaten. Het spul is prima op schaal maar erg lastig op maat te maken want het is enorm hard en ook nog eens flinterdun. Verder moet ik nu nog 4 rijen klinknagels gaan toevoegen, een klusje waar ik niet naar uitkijk ...... Alles bij elkaar heb ik spijt dat ik niet gewoon het originele Italeri onderdeel gebruikt heb.

fnzAC9O.jpg


Zoals eerder vermeld heb ik iets nodig om de lipo in de laadruimte te verbergen. Ik heb hiervoor een IBG Bedford QLD aangeschaft omdat ik begrepen heb dat RN LCM3's voertuigen van de Army Fire Service vervoerd hebben. Foto's van de AFS in Normandië :

YI0Qh1z.png

TtRcSSx.png

ghSJ1b5.png

s3g2MNm.png


Arjan
 
Ik heb de ontbrekende bakboord luchtopening zelf gemaakt van dun styreen plaat :

1TZd8jl.jpg


Stuurservo en hennegatskokers :

FkLwgSD.jpg


De stuurservo past precies onder het achterdek, hij had geen mm hoger moeten zijn.

Heb inmiddels een stel plastic onderdelen bevestigd :

4MOj9da.jpg

z8IqMWx.jpg

6xjXVGy.jpg


Bij het passen van de roeren viel me op dat de Italeri V-vormige stutten wel erg vreemd gepositioneerd zijn. Het eerste stel zit op een plek waar ze aan stevigheid niets lijken toe te voegen en het achterste stel zou achter de roerkoning zitten. Dat laatste leek me erg onwaarschijnlijk ook omdat ze daar een volledige roeruitslag verhinderen. Helaas maar 1 goede period foto gevonden maar die toont dat er maar 1 V-vormige stut was en die zat dus niet achter de roerkoning maar op precies dezelfde hoogte.

kaZZ5fG.jpg


Hier deugt dus niets van :

1L60dra.jpg

BN64uA3.jpg


Arjan
 
Ik ben met de roeren bezig geweest en ze zijn nu helemaal operationeel. De opzichter van deze bouw is best tevreden :














De styreen roerbladen zijn wat groter dan de originele kit onderdelen en ik heb ook de "helmstokken" van styreen gemaakt.


Alle foto's van roeren die ik maar kon vinden :











Het lijkt erop dat het BNSY type LCM3 andere scheggen en stutten had :









Mooie foto van een serieus geval van wat men in het Engels oil of tin-canning noemt, ik weet niet wat de Nederlandse benaming van dit verschijnsel is :







Arjan
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: k-k
Heb inmiddels twee brushless motortjes en neodynium magneetjes (rode pijlen) gemonteerd. Ik kan nu het model in de primer zetten.

QDW4JkJ.jpg

vFXAYdE.jpg

HmZJCLW.jpg

jpnrdVi.jpg

u8zO6Ym.jpg


Ik heb van de volgende period opnamen "nu" beelden opgezocht op google streetview. Lokatie is Ekeren een stadje vlakbij Antwerpen .

u2DZC28.jpg


Of de volgende twee ook in Ekeren gemaakt zijn is moeilijk te zeggen, lijkt me een andere torenspits op de achtergrond.

3Gt8986.jpg

sY5ksmJ.jpg

Cwd1NGk.png

x7NAvkN.png


Arjan
 
Laatst bewerkt:
Mijn IBG Models Bedford QLD model is inmiddels ook klaar voor een laag primer. Ik heb em recht uit de doos gebouwd en ga ook niet de moeite nemen er een brandweer voertuig van te maken. Ook al omdat ik helemaal niets heb met brandweer . Een aantal onderdelen met name van de cabine zijn nog niet verlijmd.


Als je zoals ik gewend bent aan kits uit Azië en de maritieme 1/35 kits van Italeri dan is zo'n IBG kit uit Polen wel even slikken. Met name de volgorde van de stappen in de bouwinstructie is erg onlogisch en de plaatjes vaak net niet echt duidelijk.


CFMyAD2.jpg


njYRGQO.jpg


8HTM890.jpg


yyrtqwS.jpg


v5NmHPt.jpg


roMf3rM.jpg


tsQp1iu.jpg



Period foto's met Bedford tijdens operatie Torch. Voor LCM 543 bevat mijn Revell LCM3 kit ook de decals.


VPzWiJO.png


7SWLZCL.png



Test in Engeland :


xuhC1qU.jpg



Arjan
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het bootje inmiddels geschilderd en ben blijven steken bij het aanbrengen van de rode cijfers op de boeg. Het aanbrengen van die rode nummers bleek problematischer te zijn dan ik dacht. In mijn Revell kit zitten alleen de rode nummers voor LCM 594 (operation Torch) terwijl ik cijfers voor het nummer 1285 nodig heb. Ik heb geprobeerd om de generieke witte cijfers van de Trumpeter kit (zelfde stijl en formaat) na plaatsing op het model over te schilderen met rode verf. Dit werd een mislukking omdat de witte cijfers nauwelijks afsteken op de witte ondergrond van de LCM waardoor het onmogelijk werd om "binnen de lijntjes te kleuren".

tpiTi29.jpg


Ik heb nu vinyl letters en cijfers besteld van het Britse merk BECC. Van dit merk heb ik in het verleden ook vaker mooie vlaggen voor op mijn 1/35 scheepjes gekocht. Het vervelende is dat het merk eigenlijk uitsluitend in de UK te koop is. Gelukkig bleken de 12mm cijfers ook bij een winkel uit Yerseke verkrijgbaar. Dit zijn de BECC cijfers en letters voor het geval meer mensen een RN LCM of LCVP willen bouwen :

https://www.cornwallmodelboats.co.u...-12mm-Red-Letters-Numbers-B-12AR.html#SID=630

Groet,

Arjan
 
Ik heb de BECC letter en cijfers intussen aangebracht op het model. De stijl van de cijfers is misschien niet helemaal correct en ze hadden wat slanker mogen zijn maar ik ben er toch erg content mee. Als je de letters of cijfers van het vel afhaalt heb je trouwens ook meteen een spuitmal voor toekomstig gebruik. Ik had maar liefst zes keer het nummer 5 nodig en gelukkig zitten er hiervan zelfs 9 op het vel. Het nummer 5 verwijst naar 605 Build Up Flotilla. Nummer 4 verwees naar 604 Build Up Flotilla :

OaDyz93.png

Xfl0RMX.png


Wat ik nog niet heb aangebracht zijn de letters G (verwijst naar Force "G") omdat die nogal wat slanker waren dan de letter G van het BECC vel. Letter G rechts van het achterste hijs oog :

rKx9Z7D.jpg

CInimOE.jpg

YSPqV4J.jpg

aayHlGn.jpg

OXUnSwz.jpg


Arjan
 
Laatst bewerkt:
Ben een eind op weg richting eindstreep maar moet onder meer het LCM model nog met matte lak spuiten. De truck is ook nog niet af, het dak van de cabine ligt nog los omdat ik er nog ruitjes in moet steken en decals aanbrengen. Heb twee Italeri figuren aangepast en alvast in de grondverf gezet.

1HNhi60.jpg

oz6zIeE.jpg

M8Q5zMu.jpg

b5SlzLO.jpg

aXY7d8X.jpg

6d315Ys.jpg

rJHl53x.jpg

bMSTH9Y.jpg


Arjan
 
Ik heb gisteren een eerste drijftest uitgevoerd. Ik moest wel eerst even het ijs uit de cementkuip verwijderen :). Alle gewicht aan boord behalve de ontvanger, brushless ESC's en nog een paar bemanningsleden. Blijkt dat ie ruimschoots boven de waterlijn ligt dus ik kan gerust nog eens wat items toevoegen zoals jerry cans en olievaten.

FN8yEmK.jpg

Bwq8Mde.jpg


Nog een paar plaatjes op het droge :

uCeMcjL.jpg

F5tb2iC.jpg

w2IrdZ5.jpg


Arjan
 
Heren en dame hartelijk dank voor de morele steun ! Ik heb inmiddels de ontbrekende hardware geïnstalleerd en heb al eens proef gedraaid op het droge. De goedkope Ali 12 A esc's die er nu inzitten geven een minder soepele startup (je moet meer gas geven) dan de duurdere 10A Hobby King esc's. Als de motortjes eenmaal draaien kun je wel gas terugnemen maar ik denk dat ik toch ga voor de HK dingen. Voor de voeding draden heb ik een van de ronde deksels in de laadvloer uitgesneden, ook heb ik een gat gemaakt in de laadvloer van de truck. Het ronde deksel kan er terug in als het model gebruikt wordt voor statische display.

CdoSmKi.jpg

TD0gjev.jpg

Ar7579p.jpg

kmjkJth.jpg

mUHIwxe.jpg

6m6Z2Gx.jpg

Ot7jksb.jpg

pCwVLUl.jpg

zU4ysKs.jpg


Arjan
 
Back
Top