1/36 Kriegsfischkutter op Graupner Elke basis

Mijn favoriete schaal voor rc bootjes is 1/35 en toen ik een KFK wilde bouwen waren er globaal twee keuzes. Ofwel de vintage Graupner 1/36 Elke bouwdoos ombouwen of deze dure 1/35 bouwdoos aanschaffen :

Ik vond de kit van Modellbau Wikinger te duur en heb daarom op Ebay Kleinanzeigen deze Graupner bouwdoos in aanbouw gekocht :

OdizTLe.jpg

De verkoper had ook aangegeven dat ie niet wist of de bouwdoos compleet was maar dat leek mij geen bezwaar aangezien de romp en dek op zijn foto's te zien waren. De vorige eigenaar (overleden vader van de verkoper) had het dek al in de romp gelijmd en ook al de stuurhut in elkaar gezet. Ook had hij de schotten van de verschansing al bevestigd. Verder de waterlijn afgeplakt en 1 zijde van de romp al met zwart gespoten. Helaas had hij de afplaktape aan 1 zijde waarschijnlijk vele jaren laten zitten waardoor de lijm van die tape alleen met een schuurpapiertje nog te verwijderen was.

QmpelUH.jpg

7LzyJLA.jpg

Het bleek dat de triplex onderdelen van de voorsteven balk ontbraken maar dat was geen probleem omdat ik die sowieso zou hebben vervangen door styreen. Heb het styreen onderdeel nu gelamineerd uit 7 afzonderlijke stukjes plastic.

mIgo9BH.jpg

De vorige eigenaar had ook al het dek gelakt met vernis maar daar zaten veel oneffenheden in . Heb voorzichtig de meeste oneffenheden weggeschuurd waarbij je natuurlijk moet uitkijken dat je de "naden" van de planken niet wegschuurt. Daarna heb ik de achtersteven van de romp open gezaagd om de houten scheg te monteren.

0b70wfe.jpg

2YSIrlT.jpg

Ik ga als volgende stap eerst de houten onderdelen (scheg en lijsten van verschansing) impregneren met verdunde jachtlak. Daarna voorsteven balk en scheg plamuren en tenslotte de hele romp grijs spuiten om beter te kunnen bepalen waar de waterlijn moet komen en waar er stukken uit de verschansing van het achterschip verwijderd moeten worden.

Ik heb trouwens deze 1/72 statische kit aangeschaft om als voorbeeld te dienen. Globaal dienen de maten van de onderdelen hiervan met 2 te worden vermenigvuldigd.

Helaas zijn er uiterst weinig period foto's te vinden van KFK's , hier zijn er enige :

Vanmorgen nog een paar foto's gevonden van een KFK van de Belgische marine in de Waalhaven (1947) :

7OLuufW.jpg

Pr23yl2.jpg

eWSXv9K.jpg

3hclNJy.jpg

Wordt vervolgd.

Arjan

Laatst bewerkt:
Back