1/4 scale Brewster buffalo

Sinds een paar weken ingeschreven op het modelbouwforum, zal ik ook maar eens m’n meerjaren project voorstellen.
Ik ben al vanaf 1975 bezig met het beoefenen van de modelbouwhobby en in het bijzonder daar van de modelvliegerij.
M’n eerste schaalkist was in 1978 een Hawker Hurricane, gebouwd uit een bouwdoos van de toen al bekende Mike Reeves. (zie afb-1)

Hurricane01.jpg

Mike Reeves Hawker Hurricane DeFox nog met haar. (pantoffel held) 1978.

Hierna nog veel gevlogen met alles wat je maar verzinnen kan, schaalbouw, watervliegen, helivliegen, Combatvliegen, etc, etc.
Ik mag wel zeggen dat het modelvliegen voor mij is, als een ingegroeide teennagel, je blijft er last van houden........ 8-O
Ik houd van vliegtuigen die zo lelijk zijn dat ze daar door weer mooi worden en een voorbeeld daar van, is voor mij de Brewster Buffalo, een kort gedrongen gedrocht met verkeerd gekozen lengte hoogte en breedte maten…………………..Prachtig…………..(zie afb-2)

Brewster01.jpg

Tamiya afb 1/24 bouwdoos Brewster Buffalo B339

Van de bouw, waar ik al mee ben begonnen, zal ik een verslag van bijhouden en hier op het forum plaatsen, Ideeën en suggesties zijn altijd van harte welkom, commentaar op mijn bouwwijze is ook altijd welkom, het lijkt me leuk op alle vragen een antwoord te kunnen geven.
Dat was het even voor vandaag.

Groeten Defox (Peter)

Laatst bewerkt:
Hoi Peter,

welkom op dit toch wel errug mooie forum.

Ik (wij) zijn zeer benieuwd naar de bouw van de Brewster, en zoals je al zegt die kist mooi van lelijkheid.

Kom maar op met de foto`s etc. dan ga ik het in ieder geval volgen.

Grt,
Berto.

Hoi Peter, die Hurricane is gewoon ouder dan ik ben...
Jammer dat we niet van je eerdere projecten hebben kunnen genieten / leren want het is toch 30+ jaren aan ervaring dat er in 1 keer bij komt!!!

Vwb die Buffalo, tja lelijk? Het was / is lijkt mij de stijl van de periode, was toch nog redelijk experimenteel qua aerodinamica... Ik vind het iig niet zo heel lelijk, eerder apart, het is niet zo standaard als mijn P51 of bijv een P47, P40 of Spitfire...

Maar bouw je van tekening, is het een kit of short-kit? Wie is de fabrikant en staat het op internet?

Ha Peter,
welkom op dit wonderschone forum,
gelijk weer een leuk project erbij om te volgen;

De Brewster Buffalo is een pracht kist, we hebben er bij PHantasy in Blue ook één vliegen (Schaal 1:5)
prima vliegeigenschappen!, en ook het landingsgestel is iets aparts.......

Brewster%20Buf%2003.jpg

Veel succes,

groet,

Frank

Brewster

Ja mensen zeker blijven volgen hoor, ik heb al het een en ander live gezien en dat ziet er heel veel belovend uit. maar ik kan ook zegen dat het een hele handige snuiter is De Fox waar je een hoop van kan leren.

groet Jan.

Nou dat is toch geweldig wat een reactie`s bedankt allemaal.
Enkele jaren geleden, kon ik van een vliegvriend een bouwdoos overnemen van een ¼ schaal Buffalo, blij als ik was bleek bij het uitpakken van al dit mooi`s de bouwdoos 1/5 schaal te zijn en de tekening ¼ schaal.
Deze doos was voordat ik hem overnam al enige jaren oud, dus toch maar even naar Amerika gebeld voor een oplossing, Larry de directeur van dit laser snij bedrijf kon zich niet voorstellen dat dit was gebeurd en omdat ik niet de eerste eigenaar van deze doos was, kon hij niets voor mij doen. Letterlijk een stelletje Cut Kitter`s vond ik, hij snapte de clou niet, domme Amerikaan.
Hiermee was de snelle bouwwijze van m`n Brewster gelijk in de grond geboord, dan maar van tekening bouwen, de Jerry Bates tekening die ik heb, gebruik ik als leidraad.
Zijn Brewster ziet er naar mijn inzien er z.g. te statisch uit, Ik heb van Tamiya een 1/24 modelletje gekocht, om de lijnen die deze kist heeft eens goed te kunnen bekijken.
Bij de Bates uitvoering, ziet de romp er uit als een dikke sigaar van motorkap tot de staart egaal, terwijl m`n Tamiya kitje aan geeft, dat er een lichte verjonging in de romp naar de motorkap toe zit.

Brewster03.jpg

Brewster Jerry Bates

Als je dit er niet in bouwt word het inderdaad een vormloze sigaar, zoals ik al zei gebruik ik de Bates tekening voor de grove lijnen, zelf verander ik dus enige rompspanten om mijn eigen outlines te creëren.
Verder vind ik dat e.e.a. wat dikker aangezet moet worden zodat de kortheid en het dikke Berta gevoel gelijk intreed als je het model ziet, dit bereik ik al door het kielvlak en stabilo op de originele dikte te bouwen ( het is wel erg dun bij de Bates uitvoering)

Brewster02.jpg

Tamya Brewster Buffalo

Mijn kist moet natuurlijk aan een paar eisen voldoen,
  • een daar van is dat hij makkelijk te vervoeren moet zijn, hiervoor moeten niet alleen de vleugels afneembaar zijn maar ook het stabilo.
  • Landingsgestel een simpele oplossing, voor zowel werking als montage bij het opbouwen van het model.
  • Motorisering de speciaal voor mij gemaakte Brown Bear 7 cilinder 165 cc.
  • Uitvoering 1942 Nederlands Indisch Leger (KNIL)
  • Volledige houtbouw romp, vleugels, stabilo, Epoxy motorkap en panels vanaf spant waarop het mechaniek van het landingsgestel zit.
  • Afwerking romp, vleugels, stabilo, dunne glasdoek met epoxy.
Zo zijn er al wat zaken waar je over nadenkt en mee te maken hebt, voordat de bouw al is begonnen.

Meer volgt: Groeten Defox (Peter)

Laatst bewerkt:
Je reactie roept een heeeeeeleboel vragen op . . . :p

Ik stel er slechts een: wie zegt jou dat de vormen van het Tamya-modelletje de juiste zijn? :confused:

jan.

Euh foto's van de echte? Ik denk dat je op deze foto wel kunt zien wat Peter bedoelt en ik denk dat hij gelijk heeft....

f2a-3_brewster_buffalo_8-42.jpg

Hallo Arjan & Jan, Om te beginnen bedankt voor jullie kritische blik op deze zaak, ik heb het gehad over een lichte verjonging in de romp op de hoogte van het laatste brandschot, of te wel het schot, waar bij mijn model en bij de 1:1 versie, het mechaniek gemonteerd zit t.b.v. het intrekbare landingsgestel.

Brewster05.jpg
Brewster06.jpg

Knikje --------------Of geen knikje.

M`n Tamiya kitje geeft hier een kleine vernauwing, dit voorkomt dat de romp een vormloze sigaar wordt, Alle “Walk arrond`s” en andere documentatie laten hier een klare lijn zien, recht dus, Tamiya laat hier een minieme vervorming zien, deze ga ik aanhouden, de foto, die ik hier heb laat het met moeite zien, het is een interpretatie.
De andere foto van een prachtige ¼ schaal Humu, Finse Brewster laat jullie twijfel zien, ik ga toch voor het Tamiya ontwerp.

Brewster07.jpg

Stabilo op de bouwmal, wortel en tip 0 graden.

Brewster08.jpg

Grenen ligger aan voorzijde stabilo ribben.

Brewster09.jpg

Overzicht

Brewster10.jpg

Eerste samenstelling stabilo, kielvlak.

Verder een paar foto`s van het stabilo in aanbouw en de eerste samenstelling stabilo kielvlak.

Laatst bewerkt:
Peter,
mooi werk hoor allemaal, maar van deze kant toch een vraag;

wat is je motivatie om in de staart superzware materialen te kiezen; het stabilo met een vuren voorrand wat wellicht ook gelaagd balsa kan zijn, triplex liggers die ook van balsa kunnen zijn, en bij elke rib van die vuren verstevigings driehoekjes, terwijl het voorste deel van het stabilo volledig ingedekt word en daarmee al meer dan voldoende stevigheid toevoegd zodat binnen liggende constructie m.i. veel lichter kan?

En dan de hoogteroeren, zijn de 'middenplaten' ook van triplex? daarin zouden wellicht de uitsparingen veel groter kunnen = gewicht besparen!

De nachtmerrie om op het eind tijdens het balanceren kilo's lood voorin toe te moeten voegen bepaal je in grote mate op dit punt!

Natuurlijk kan je dit nu niet meer veranderen maar ik vroeg het me gewoon af bij het zien van je foto's,

groet,

Frank

Oh wat een mooie kist, Heb zelf nog een matchbox 1/72 kitje er van liggen ;-) Niet te vergelijken met dit dus ;-)

Robert

Berto: bedankt voor die linkjes, jammer dat de getoonde plaatjes niet even te kopiëren zijn, moet ik toch maar weer even, een screen grabber instaleren.
Ik had hier al eens wat van gehoord, maar nu gaat het dus toch gebeuren, deze kist is nooit uitgeleverd geweest, het Nederlands Indisch leger was al door de Japanners verslagen, vandaar is hij in Amerika blijven staan.
Toch mooi dat we de kist alsnog terug krijgen.

En toevallig in de zelfde kleuren als ik mijn Buffalo ga maken……….. :cool:

Frank: Mijn keuze om deze materialen te gebruiken komt uit de volgende overwegingen.
De motor die voor deze kist is gemaakt is een 162cc 7cilinder viertakt, dit brulijzer draait een 29X15 inch 3-blad propeller op 5000 toeren, de trekkracht bedraagt dan zo`n 20 kilogram, als ik de motor aan het afstellen ben en ik sta met het model tussen m`n benen, met het stabilo tegen mijn kuiten, dan kan je voorstellen dat hier wel wat kracht op komt te staan, wat extra stevigheid kan hier werkelijk geen kwaad.

Zie het volgende linkje: [URL="
[/URL]

Verder weegt de motor zo`n slordige 4,5 kilogram, dus wat gewicht in de staart heb ik gewoon nodig, zeker als je ziet hoe kort de romp wordt, vandaar Frank.

Femmo en Robert bedankt voor de complimenten...:zon:

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had hier al eens wat van gehoord, maar nu gaat het dus toch gebeuren, deze kist is nooit uitgeleverd geweest, het Nederlands Indisch leger was al door de Japanners verslagen, vandaar is hij in Amerika blijven staan. Toch mooi dat we de kist alsnog terug krijgen.

Hoi Peter,

Ben je niet in de war met een andere originele kist? Ik begrijp uit onderstaand citaat dat dit een replica is speciaal gebouwd in opdracht.

SOESTERBERG - Bij het Cradle of Aviation Museum (CAM) op Long Island, New York, heeft eerder deze maand de overdracht plaatsgevonden van de aldaar gebouwde Brewster Buffalo replica bestemd voor het Militaire Luchtvaart Museum (MLM) te Soesterberg. De bouw door een ploeg Amerikaanse museumvrijwilligers nam vier jaar in beslag en is gefinancierd door de Stichting Vrienden van het MLM.

Al met al een aanwinst voor het museum en waar je straks als hij hier is onuitputtelijk info kan halen :p

Back