1/4 schaal electro Piper j3 afbouwverslag

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Bertus, 14 sep 2012.

  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hallo Allemaal
    Ik ga nu op weg om een piper te kopen die ik via marktplaats heb gekocht.
    Er komt een electromotor in welke precies en wat voor verder spullen weet ik nog niet daar heb ik jullie hulp bij nodig.
    Het is wel een uurtje of 6 rijden dus ben even onderweg.:p
    Foto's volgen.
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2012
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Altijd leuk, een Piper.

    Heb het vermoeden dat het om een Piper van Carl Golberg gaat. Een uitstekend vliegend toestel. Heb er ook een, eigenlijk twee. Beide bijna 30 jaar oud en één hangt nog steeds ongebruikt aan de muur.

    De Piper heeft altijd electrisch gevlogen. In het begin was dat een hele uitdaging. De ontwikkeling van goede motoren stond nog in de kinderschoenen. Er waren toen twee fabrikanten van goede borstelmotoren. Keller en Geist. Borstelloze motoren lagen toen nog ver achter de horizon.

    In mijn Piper zat een Keller motor (ruim 300 gram zwaar) met een 10 x 6 prop en 16 Sanyo Ni-Cd cellen. Vliegen ging kantje boord. Voor een grondstart was de Keller niet sterk genoeg. Een handstart het liefst met flink wat wind. Dan had je een hogere startsnelheid. Maar een electrisch vliegende Piper met een spanwijdte van 2 meter was in die tijd toch wel bijzonder. De modelbouwfabriekanten hadden toen hoofdzakelijk kleine motormodellen en electrozwevers met 600 motoren zoals de Robbe Varta Fly.

    Een paar jaar geleden is de Keller motor vervangen door een Robbe Roxxy 4250/07 (bestelnummer 4781), voorzien van een 12 x 6 prop. Hoewel de motor een fractie kost van wat ooit de Keller heeft gekost, zijn de prestaties heel veel beter. De Robbe motor kan met een montagekruis worden gemonteerd (rugmontage). Dat kwam goed uit. De motor staat op een epoxie plaat (zie afbeelding) die met vier draadeinden en afstandhouders tegen het kopschot is geplaatst.
    Zorg er wel voor dat dat kopschot goed vast zit. Lijm desnoods een paar extra driekantlijsten tussen het kopschot en de zij- en onderkanten en dan liefst aan beide zijnen van het kopschot. Zo weet je (bijna) zeker dat de motor er niet af komt.

    Heb nog overwogen in plaats van de Robbe motor een Kontronik Kira te kopen. Met Kontronik motoren heb ik goede ervaringen. Zo is het rendement veel beter. Bij dezelfde prestaties dus een lager stroomverbruik. Maar de veel hogere prijs én de onduidelijkheid of rugmontage mogelijk was, hebben me daar toch van af laten zien.

    Voor de stroomvoorziening worden 6 stuks A123 cellen met een capaciteit van 2300 mAh gebruikt. Maximaal stroomverbruik rond de 40 ampère bij een toerental van 9600 rpm. Bij gewoon vlak vliegen is het stroomverbruik rond de 10 ampère. Vermogen genoeg voor een grondstart en een stevige klim.

    Het laatste twee jaar gebruik ik een Castel Creations Ice Lite 75. Een voor mijn doel meer dan uitstekende regelaar. Van de BEC in de ESC maak ik geen gebruik. Ben bij grotere toestellen geen voorstander van het gebruik van de in de ESC inbebouwde BEC's en zeker niet van de schakelende exemplaren wegens de kans op storingen.
    Bij een eventueel probleem in de stroomvoorziening door de vliegaccu ben je meteen de besturing kwijt...

    Als ontvanger- servo- en telemetrievoeding gebruik ik een kleine 2 cellige Li-Po met een analoge BEC van Robbe. Dat werkt probleemloos.

    Sinds een paar weken vliegt de Piper ook met een 5 cellen Li-Po met een capaciteit van 3300 mAh. Het gewicht van Li-Po's is de laatste jaren wat gedaald. Dit 3300 mAh pakket is iets lichter dan 6 A123 cellen met een capaciteit van 2300 mAh, maar toch niet helemaal vergelijkbaar. A123 cellen kan je verder leeg vliegen dan Li-Po cellen, waar je bij voorkeur 20% van de capacitein in laat zitten.

    Met dit Li-Po pakket is de aandrijving nog krachtiger. Een Li-Po met 5 cellen geeft een iets hogere spanning dan 6 cellen A123. Het maxmale stroomverbruik loopt op naar ongeveer 47 ampère en het toerental met de 12 x 6 prop tot 11000 toeren. Of anders gezegd, bijna 1000 watt vermogen voor een toestel met een gewicht van rond de 3 kilogram. Dat is meer dan 300 watt per kilogram!

    Omdat het stroomverbruik sterk afhankelijk is van de vliegstijl, is de ladingstoestand van de accu en dus de maximale vliegduur, lastig in te schatten. En omdat je met een toestel dat rond de drie kilo weegt niet zonder motorvermogen wilt komen te zitten raad ik je sterk aan om de ladingstoestand van de aandrijfaccu tijdens de vlucht te monitoren. Zelf gebruik ik hiervoor een Simprop VT-1 telemetrieset met een zelfgebouwde stroomsensor en ook zelf ontwikkelde software met spraakuitgave. Maar een eenvoudige Quanum met een stroomsensorbordje voldoet ook al. In de nieuwste softwareversie kan je zelfs een waarschuwingsniveau voor de verbruikte capaciteit instellen. Als die capaciteit wordt bereikt gaat de Quanum piepen en weet je dat het tijd wordt om te landen. Maar ook veel fabrikanten van radiobesturing bieden tegenwoordig een telemetrie-optie aan.

    Tot slot,

    In Nistelrode wordt jaarlijks een Pipermeeting gehouden. Het bezit van een mooie Piper is een goede reden om daar volgend jaar naar toe te komen!

    Veel plezier met je Piper en misschien zien we je volgend jaar bij de Wings in Nistelrode tijdens de Pipermeeting!


    [​IMG]



    [​IMG]\
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Nee het is een andere piper geworden en ik ben er erg blij mee.
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2015
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Nou. dat is een flink maatje groter. Misschien heb je nog iets aan mijn eerdere verhaal, maar je moet het wel wat "opschalen".
     
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het verhaal van je neem ik zeker mee.
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2015
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Zou voor het terugbrengen van de spanning van twee Li-Po cellen naar 6 volt een flinke analoge BEC gebruiken. Bij voorbeeld deze Turnigy MegaBEC 8A - afstandbestuurbare vliegtuigen en auto's die maximaal 8 ampère kan leveren. Mijn bezwaren tegen schakelende BEC`s heb ik al kenbaar gemaakt.

    Een eneloop pakket zou voor een groot model als je Piper mijn keuze niet zijn. Zou eerder denken aan vier of vijf goede cellen van het sub-c formaat. Die kunnen probleemloos hoge piekstromen leveren.
     
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Zo hoog zijn de spanningen niet dat wordt vaak erg overschat.
    Het model zal langzaam vliegen dus weinig moeite hebben met sturen.
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2015
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Er zal niet zo heel erg veel ervaring zijn met dit soort grote electro aangedreven toestellen, die dan ook nog als sleper worden ingezet.

    Als ik de Piper meeting in Nistelrode bezoek zijn de meeste aanwezige grote Pipers voorzien van twee- of viertactmotoren.

    Maar dat maakt de uitdaging alleen maar groter!
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2012
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Gerben hier op het forum sleept ook grote zwevers eens kijken of we die wakker kunnen krijgen.:D:D

    En er zijn er volgens mij nog meer.
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2015
  12. Robbied

    Robbied

    Lid geworden:
    8 feb 2009
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Bleskensgraaf
    Ben je ineens veel verder dan ik :D

    [​IMG]

    Maar zie er nu al naar uit.:thumbup:
    Kom het vd week echt even bekijken.

    Rob
     
  13. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hallo Rob

    Ja ik ben verder maar ik speel vals.;)
    Wat zou jij er aan spullen in doen?
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2015
  14. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Heb je dit Review: Corona DS 538MG servo ooit gelezen???

    Begrijp het veelvoorkomende gebruik van goedkope componenten eerlijk gezegd niet. Servo's behoren met de ontvanger tot de belangrijkste onderdelen van een modelvliegtuig. Als daar iets mee gebeurd "zijn de rapen gaar". Gebruik het liefst merkcomponenten. In aanschaf duurder, maar op den duur echt goedkoper. Heb al vaak goedkope componeneten gezien zie er spontaan mee stopten. Dat wordt ook nog "normaal" gevonden. Als dit met bij voorbeeld met een Hitec, Futaba, Multiplex of Graupner servo zou gebeuren, dat werd dit niet geaccepteerd.

    Met wat duurdere (merk)componenten koop je veiligheid. En dan gaat het echt niet om de duurste uitvoeringen.
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2012
  15. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Je kan je setup steeds aftoetsen met deze WebOCalc

    Bij Flight mission zou ik 'Gentle scale flight' kiezen...
    Bij 'Desired top speed' en 'Desired thrust' zou ik voor de wizzards kiezen ('Suggest top speed' en 'Suggest thrust').
     
  16. Robbied

    Robbied

    Lid geworden:
    8 feb 2009
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Bleskensgraaf
    Ik persoonlijk zou voor deze gaan:

    HK15298 High Voltage Coreless Digital MG/BB Servo 66g / 15kg / 0.11s

    Weet niet hoe goed of slecht ze zijn. Maar scheelt weer een BEC.
    Die dan ook weer niet kapot kan gaan :p

    Rob
     
  17. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik vind de servo's wel heel erg duur eerlijk gezegd.
    En kapotte servo's heb je eigenlijk nooit.
    Maar geen bec nodig bevalt me eerlijk gezegd wel.
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2015
  18. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Ook een dure servo kan het laten afweten.

    Heb je je blauw betaald aan servo's en is je kist toch naar de moer.
    Je krijgt je kist niet terugbetaald hoor als een dure servo faalt.
    Gewoon voor een betrouwbaar merk kiezen, daar is op dit forum genoeg over te vinden, maar dat is en blijft ieders eigen keus.

    Je moet gewoon geluk hebben, duur of goedkoop bieden geen garantie, het blijft electronika en mechanisch, het kan altijd eens falen.
    Je moet natuurlijk geen 9 gr. servo gebruiken als je 1,5 kg trekkracht nodig hebt.

    Johan.
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, is een hele mooie Pieper!
    Motoriseren... slepen... ect. Forum genoot Gerben heeft veelal praktische adviezen... Maar er zijn natuurlijke meerdere die kennis van zaken hebben.

    Zo een fraaie Hangar-9 kist is vast al door de mangel geweest op de buitenlandse fora... Hier zowaar een directe zoekhit...
    Hangar 9 1/4 Scale J-3 Piper Cub ARF with E-flite 110 Brushless Power Review - RC Groups
    Met een eFlite motor. Er zijn vergelijkbaar presterende met een ander prijskaartje. Verder een zoeken op Pichler Boost. Complete setjes die het goed schijnen te doen.
    Vergelijkbare 'hits' bij RC Universe en zeker ook bij RC-Network? Zeker kans?

    Je kan rekenen met de WebOcalc... doch mijn elektromodel heb ik weer doorgerekend met eCalc.ch. Werkt ook niet onaardig.
    eCalc: propCalc - Propeller eMotor Calculator   (c) by Markus Mller

    Wilde vliegen met slepen in het verschiet... en een echt lange vliegduur... en eerst een motor die de kop niet zou kosten. Later een fraaie Scorpion die al wacht in de kast.

    Dan wilde ik ook zeker weten of de kist niet uit de lucht zou donderen... (ahum)
    Kon ik het een en ander hier invoeren.

    Trainer Design

    Stall speed... wing laoding... het zat wel snor bij de Rascal... kon ik gevonden snelheidswaarden bij eCalc vergelijken met bovengenoemde calculator... verder onderin de page staat deze 'calculator', beetje scrollen...

    Groet Bas
     
  20. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Komma,tje verkeerd Johan , HXT900 levert al 1,6 kg trekkracht .

    En kwa servo,s voor een Piper zou ik de Hitec pakken .
    Motor met lipo,s is altijd een beetje gissen bij deze grote , je moet al iets investeren wel je wat goeds hebben , vooral om te slepen .
    En de lipo,s kosten ook meer als een paar euro,s en er komt nog de lader (,s) en voeding bij.

    Daarom blijf ik bij de 45er op de nieuw te bouwen piper.;)

    Mvg Johan
     

Deel Deze Pagina