1/4 sopwith camel mick reeves

Dat zou evt nog een mogelijkheid zijn Hans, dank!
Een stukje draaiwerk (rechtsonder op schets) zou ook kunnen met daar aan vast een bocht gesoldeerd en daaraan weer het bendy pipe.
(heb i.v.m. de hitte bij de bron liever niet gelijk bendy pipe)

Heb even een schets gemaakt van de demper welke ik wil gaan maken:

demper_zps5c391178.jpg


Suggesties zijn welkom :p

Groeten, Ralf
 
Buh, als ik er nu naar kijk is het misschien ook wel een optie om de felsrandjes er af te dremelen en er een 12-10mm pijp op te zilversolderen.
Daarna kort afzagen tot er nog een randje van 1mm overblijft.. :rolleyes:
Maar even over nadenken nog

Groeten, Ralf
 
Dankzij Jacques zijn de uitlaatpijpjes gereed! :thumbsup:
Hij heeft speciaal voor mij een aantal ringen gedraaid welke ik op de pijpjes gezilversoldeerd heb.
Ben er erg blij mee, Thanks Jacques!

P1010081_zps14c2fe9d.jpg


Met een klein brandertje gaat dit prima :D

P1010069_zps33b142cb.jpg


Uitlaat wordt gemaakt uit 0,4mm RVS plaat, dit laat zich eenvoudig zetten/rollen en solderen.

P1010083_zpsa2c4f218.jpg


De 4 bendy pipes moeten nog gesoldeerd worden.
Het materiaal is flinterdun, wordt een klastig klusje :mad:

P1010079_zps4f9d8271.jpg


Demper op zijn plek naast het hoppertankje.
Deze wordt gebruikt omdat de tank dwars in de romp ligt (weer dat zwaartepunt :evil:.
Opzet zat er voorheen ook in en werkte goed.

P1010072_zps086b9350.jpg


Gelukkig kan ik de steun voor het extra ballast weer gebruiken! :D
Er zal nu iets minder lood in moeten omdat de motor ca.800 gram zwaarder is.

P1010078_zps8393f800.jpg


P1010071_zpsd6d55bca.jpg


Alles lijkt mooi te passen :banana:
Zelfs de dummy gaat er weer op komen.
Deze wordt iets uitgehaald/uitgenomen bij de voorste cilinderkop en de carburateur. Hij komt met 3 bevestigingspunten aan de cowl vast.

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Cheers lads!

Bendy pipes zijn nu aan de demper gesoldeerd.
Was een beetje bang voor oververhitting van het bendy materiaal.
Door eerst het plaatwerk te verwarmen en daarna pas de pipe erop te zetten kon ik de hitte mooi verdelen.

P1010088_zps224448d3.jpg


En ja, altijd even een steun fabrieken om de handen vrij te hebben.

P1010093_zps9df60a7f.jpg


Verdomt, het past allemaal ook nog :D

P1010099_zps70b80c15.jpg


Onderzijde, een hoop gewriemel van leidingen

P1010100_zps58cf5b8d.jpg


Nu met cowl.
De 2 uitlaatjes dienen nog ingekort te worden, even kijken hoe dit gaat lopen; verder naar achteren buigen zodat er geen olie op de kabels en romp komt of zo kort mogelijk houden??
Ff en nachtje over slapen nog ;)

P1010101_zpsedb0fdee.jpg


Stuurstangetje van het gas pas ook precies onder de pipe door :D
Er komt nog een stukje bowdenkabel ter plekke van het alu-werk om metaal-tikken te voorkomen.

P1010086_zps535285b7.jpg


De verbinding naar de pijpjes aan de cilinderkop gaat met een slangklem gebeuren, eerst een kerf maken om ze te kunnen klemmen.
Afdichting gebeurt met hittebestendige Lock-Tite en teflontape.

Ben erg benieuwd naar het geluid met deze demper, hoop dat het een mooie 'diepe pruttel' wordt :p

Lekker opgeschoten ja, maar soms zit het ook even tegen...
Bekeek de foto's in dit draadje terug, en het leek wel of...

Het zou toch niet waar zijn??

Ja hoor, nameten vanuit de cowl...
Gloeiende, gloeiende.... :evil::bad-words::2gunfire:

De motor zit 5mm onder het center van de cowl!
Helaas, ik heb een misrekening gemaakt toen ik de motorsteun opnieuw moest ontwerpen. :puppydogeyes:

Ja, wat is 5mm zul je misschien zeggen maar deze acentriciteit valt straks wel erg op als de dummy motor ervoor zit...:sad:

Gezien het werk wat er verricht dient te worden om dit recht te breien, laat ik het er even bij. (ruimte creeren voor de demper, nieuwe inslagmoeren in het motorschot vlak boven de bestaande, zucht, zucht) Eerst maar eens even vliegen met deze opzet.

Hoop dat jullie het me vergeven :rolleyes:

Ben verder wel blij met hoe het geworden is hoor :D
Het dempertje weegt totaal 250gram, en dit zit aan de goede zijde van het zwaartepunt ;-)

Groeten, Ralf
 
Vandaag kreeg ik de bestelde props binnen, een 20x8" en een 22x6"
De romp is gereed om de motoropzet met demper te testen :D

P1010110_zpsdcbcabd1.jpg


Dit is hem dan geworden mijn demper

P1010114_zps4d3d970a.jpg


De uiteinden van de pijpjes zijn voorzien van teflontape om de boel mooi af te dichten.

P1010120_zps7e3185a3.jpg


Boeltje op zijn plek

P1010130_zpse415c7be.jpg


Met 20x8" erop

P1010131_zps77428b59.jpg


En de laatste met de cowl gemonteerd.
Hoop dit weekend de motor met demper en tankopstelling te kunnen testen.
Ben erg benieuwd hoe de OS FT240 loopt en klinkt en of de demper een beetje zijn werk doet.

Al met al was het een aardige ombouwklus, na het testen rest nog het maken van de dummy Clerget

Hou jullie op de hoogte als jullie dat leuk vinden :D

Groeten, Ralf
 
Mooi man! Laat de updates maar komen van die dummy Clerget :yes:

Groeten, Ramses
 
Dank je Ramses!

Zojuist de motor van de Camel voor de 1e keer laten lopen :D
Spannend moment, zijn alle leidingen en kabels goed aangesloten, zou hij het uberhaupt doen :rolleyes: (tweedehands via duitse Ebay)

camelapril14_zpse4ee7c06.jpg


camelapril141_zpsaa47a33e.jpg


Sproeiernaald 2 slagen open en testen maar...
Ik heb er een gloeiautomaat op gezet, dit is ook makkelijk starten :p
Handschoen aan (niet voor niets; 1e keer een ferme terugslag, waarschijnlijk zat er nog veel olie in), daarna een paar zwengels en hij liep :D
Brok vermogen!
In de lage toeren klinkt hij erg mooi, daarin zal hij ook voornamelijk gebruikt worden.
Alles werkt naar behoren, motor is ook eenvoudig af te stellen.
Geen lekkage vast kunnen stellen bij de tanks en de demper.
Hij braakt wel een hoop olie uit :rolleyes:

Getest is de 20x8" van Schepers, de 22x6" heb ik ook nog, deze grootte staat nog mooier.

Dochter heeft een filmpje gemaakt, 's kijken of ik die kan uploaden op joetroep ;)

Zo, nu de laatste zijplaat erop schroeven en de piloot weer zijn zitje teruggeven, zwaartepunt controleren en dan is hij weer klaar voor het luchtruim!

Groeten, Ralf
 
[URL="
FT240 testrun - YouTube[/URL]

Op het eind vond mijn dochter het wel weer welletjes ;)

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi man! Inderdaad komt er een hoop olie uit! Bij mijn 50 CC boxer is dat precies hetzelfde. Groot nadeel van nitro en een pluspunt voor benzine. Maar we moeten het er maar mee doen. Na iedere vlucht met doek de onderkant schoonmaken en dan valt het wel weer mee. Zien we deze ook in Bergeijk?
 
Thanks Michiel, het is zeker de bedoeling deze mee te nemen naar Bergeijk. :D
Als het heel erg winderig wordt vlieg ik alleen liever mijn TC Moth.

Groeten, Ralf
 
Ralf,
controleer voor de zekerheid even of de prop goed is gebalanceerd!
Bij mijn propje was de balans niet helemaal in orde en moest dat even herstellen!

Mvgr Hans
 
Vanmiddag de Camel ge re-remaidend :D
En hij doet het zoals ik dat graag gewild had :D
De demper geeft een fraai geluid in de lagen en middentoeren, volgas is hij helaas wat scherper. (vind ik persoonlijk :rolleyes:)
Gelukkig hoef ik die hoge toeren met deze motor niet te gebruiken, power genoeg (maar niet overpowered).

20x8" prop doet hij het goed mee, 22x6" nog niet getest, daarmee moet ik waarschijnlijk meer toeren vliegen :mad:, we zien wel. 5% nitro

2 vluchten gemaakt, 7 min vliegen is ca.350cc er is dus ruim voldoende aan boord (600cc tank) altijd prettig te weten.

Wat wel opviel is dat de 3-cellige accu voor de on-board glow het na die 2 vluchten het al voor gezien hield.
Vreemd, op mijn Tiger Moth met Saito 50cc boxer kon ik er 5 vluchten mee maken.
Ik gebruik nu eneloops en destijds nicads, (beide 2000 Mah) zou het daar misschien aan liggen?

Affijn, ben nu erg happy met deze setup, hij vliegt er lekker mee en het geluid vind ik aangenaam.
Ombouwoperatie is wat mij betreft geslaagd! :banana: :D

Groeten, Ralf
 
Ik heb gehoord dat de eneloops niet echt geschikt zijn voor grote stroomverbruiken
een ontsteking of een zender en ontvanger met cervo,s gaat prima
maar zodra er grotere stroomverbruiken nodig zijn word het voor de eneloops te zwaar
 
John, vogelman dank je wel!
Ja, het heeft aardig wat moeite gekost maar het is mij de moeite waard geweest :D


@Jeroen: Ik had ook gehoord dat eneloops niet al te hoge stromen konden verwerken, blijkbaar lopen er dan toch aardige stromen door de 2 gloeipluggen?
Dit had ik niet gedacht :confused:
Waarschijnlijk was halverwege de 2e vlucht het pakket al leeg, heb er in ieder geval niets van gemerkt m.b.t. de motorloop, deze was O.K.
Ben hem op het moment aan het laden, maar eens kijken wat er bij komt.

Ik zal kijken of ik nog een paar oude Nicads kan opsnorren uit de kast ;)

Groeten, Ralf
 
Ralf,
gefeliciteerd met de hermaiden van het kistje!
Hoop hem dit jaar op de grond en in de lucht te kunnen bewonderen!

Mvgr Hans
 
ni hm is prima voor de gloei instalatie
nog bij conrad te krijgen
maar ik gebruik zelf een 1 cels lipo accu 3,7 volt 60c 58oo mah
van zippy
dat is een hard cace lipo normaal voor een electro autotje
 
Back
Top