1/4th scale heli- maar dan anders...

Weer een weekje verder, door de weeks kan ik niks doen vanwege kids, sport etc oja ook soms nog werken natuurlijk;).
De kap is al aardig gelukt, wel erg dun gelamineerd en hij weegt dan ook niks. Maar voor de stevigheid zal ik de "deur"openingen nog wat moeten verstevigen met CFK en de plek waar de accu's komen te liggen versterken. Er komt nog een GFK zitgedeelte in waar de accu's mooi onder passen. Ik heb besloten de versie zonder onder-raam te maken omdat dit bij deze kap niet helemaal goed zou uitkomen ivm de lastige naad net onder de neus waar de 2 kappen mee aan elkaar zitten. Uiteraard wordt eea nog gladgeslepen, en er mist ook nog een stuk GFK achter het schot zegmaar.

Helicycle011.jpg

Het aluminium buizengedeelte leek me het meest moeilijk om te maken. Ik heb de ski's met een buigijzer 10 gebogen, dat was simpel natuurlijk. Oja ik ben naar 10mm dia gegaan vanwege het gewicht en gemak van werken. Ik heb nog overwogen om het rechte gedeelte van de buizen te vervangen door CFK (carbon) buis, maar het relatief geringe gewichtsverschil (75gr/m tov 45gr/m) en de hoge kosten hebben me weerhouden. Mocht hij extreem staartlastig worden dan kan dat altijd nog.

De "grote" buizenstructuur is met behulp van een brandertje en met het buisje vast in de bankschroef gebogen. Plaatselijk verwarmen en dan gaat het als vanzelf. Best goed gegaan al zeg ik het zelf.

Helicycle010.jpg

Laatst bewerkt:
Zover ik weet is er maar 1 Helicycle zonder onder-raam, die van Anthony Spagnoletti. Die moet het dus worden. Voordeel is dat er gedetailleerde foto's van zijn heli beschikbaar zijn, en de rode delen van mijn mechaniek mooi passen bij de helikleuren.

N802AS%20another%20view.jpg

Prachtig ding moet ik toegeven :) De echte is nog niet eens zo duur !!

Succes met de bouw :) Het moet een mooi effect geven mbt formaat/stabiliteit denk ik zo!

Ik kom dit draadje/bouwverslag nu pas tegen en meteen maar een abotje erbij....erg interessant project van een bijzondere heli.
Heel veel suc6

je bent al goed op weg man, zeer mooie vooruitgang, ik blijf dit ook met veel genoegen volgen.Veel succes, dit wordt één van de leukste zelfbouwprojecten die ik al gezien heb :)
ik ben helemaal weg van deze heli.Mocht deze als bouwpakket op de markt komen, koop ik er meteen één !

Dit weekend weer een beetje gehobbied.

Omdat de 5min epoxy geen goed resultaat gaf (liet los), ben ik flink aan de slag gegaan met 24h epoxy. Zoals je op de foto kan zien heb ik de carbon een beetje overdone, maar het zit nu wel goed vast iig. Het moet nog goed harden en dan snijden we alles mooi bij.

Op een gegeven moment zag ik het zo eens aan en kreeg ik een beetje een dipje. Ik dacht dat het allemaal wel veel te zwaar zou worden en dat ik net zo goed een vol epoxy/GFK romp zou kunnen gebruiken. Nou zijn "zwaar" en "licht" relatieve begrippen. Dus eerst maar eens alle componenten gewogen en wat niet voorhanden was ingeschat. Daar kwamen al leuke conclusies uit zoals b.v. dat de alu bladhouders van Vario 3x zo zwaar zijn als die van Heim, maar ook dat de Vario alu tuimelschijf weer veel lichter is als een originele plastic versie. Toen een super lichtgewicht F3c vol-romp gewogen, en toen bleek dat de Helicycle alleen maar wat zwaarder wordt vanwege de piloot. Goed nieuws dus!

Helicycle017.jpg

Omdat het Heim-hang-mechaniek geen ondersteuning geeft voor de staartbuis, moest daar wat op verzonnen worden. Ook moest de E-motor op de 1 of andere manier gedragen gaan worden. En het moet ook nog eens strak & handig aan de fuselage bevestigd kunnen worden. En er moeten ook nog servo's in. Omdat de E-motor verder naar binnen komt als de originele brandstofmotor, zouden de plastic zijdelen bijgesneden moeten worden. Daar had ik geen zin an, en dus maar een setje oude alu zijplaten tevoorschijn gehaald om die te verzagen voor de E-motor.

Na een middagje knutselen zag dat er zo uit:

Helicycle014.jpg

Er moet nog een staartbuis-vasthouderdinges gedraaid worden uit alu, en met hoekprofieltjes wordt het mech dan aan de fuselage bevestigd. Gewicht valt nog steeds mee, en er kan hier en daar nog wel wat worden afgeknabbeld.

Het was eerst de bedoeling om een deel van een trainerromp aan de fuselage te lijmen, maar die was veel te breed & lomp. Vandaar deze oplossing.

Helicycle015.jpg

Goed om te zien dat je niet opgeeft.
ik kan me goed voorstellen hoe moeilijk het is om scratch build deze heli te ontwerpen en bouwen.
ik heb echt respect voor je dat je dit kan en doet.
Met veel belangstelling kijk ik dan ook uit naar je verdere ontwikkeling.
Als je deze heli vliegend krijgt heb je een uniek model waar ik heel erg jaloers zal op zijn, ik vind hem namelijk prachtig :-)

Bedankt voor de aanmoediging Crazykuki, af en toe kan een mens dat goed gebruiken.

Intussen is het mechaniek aan de (bijgewerkte) fuselage bevestigd. Dit is eenvoudig met alu hoekprofieltjes gedaan. Om de staartbuis simpel te kunnen monteren heb ik hem direct aan een GFK schotje gelijmd met metaal epoxy.

Helicycle022.jpg

Net als bij de echte zitten de onderste framebuizen direct aan het schot waar de hekrotor op gemonteerd zit. De framebuizen die van bovenaf komen zitten weer aan die onderste framebuizen gemonteerd. Ook zonder dwarsschoren is dit al aardig stevig en licht!

Helicycle019.jpg

Erg leuk gedaan! Het plaatsen van de mechniek is u erg mooi gelukt :)

Maar euhm, lijkt het er niet op dat de main blades in verhouding groter zullen uitvallen?

Het begint al ergens op te lijken. Alles is nog maar voorlopig vastgebout met diverse boutjes en moertjes. Voor de definitieve opbouw worden er straks nieuwe inbusboutjes met lockmoeren gebruikt. Ik heb al een idee hoe de schoren en dergelijke te monteren aan elkaar, maar daar moet ik nog even wat proefjes voor doen.

Helicycle020.jpg
N967ML-FirstHover.jpg

Hallo Bruteforce,
dat ziet er ongeloofelijk mooi uit,in het begin was ik een beetje sceptisch maar ik heb me gelukkig vergist,dat wordt iets mooi!!!!
:worship:
Mvg Dimitri.

Hoi hoi,
De staartbuizen worden aan elkaar gebout, de moertjes hiervoor worden in de schuin lopende buizen ingelijmd. Het project ligt even stil vanwege de kou in de schuur, en omdat ik eerst als vakantiebezigheid met een Ikarus Piccolo in een Huey romp aan de slag ben gegaan om indoor te vliegen.

Wel heb ik een goodie-box ontvangen met motor, regelaar en gyro enzo.:)

Hopelijk wordt het snel warmer in de schuur want ik wil die heli af zien :-)
Veel plezier in ieder geval ook met de schaalromp af te werken

Tijd voor een updeet!:)

Het is vandaag dan wel weer gaan vriezen maar we hebben tussen de vorst door weer wat kunnen doen. Omdat ik de tijd had, heb ik wat beter nagedacht en besloten om eerst een "testbed" heli te bouwen voor het elektrieke Heim-mechaniek. Dit is een oud rompje geworden wat mijn vader ooit eens als wedstrijdheli bouwde voor F3Cees. Hij noemde het de Mystere.
Het is vrijwel klaar op de lak na. Ik heb intussen de gaten die nu eenmaal bij een brandstofheli horen weer gedicht, en ook het geplande intrekbaar landingsgestel eraf gehaald. Hij krijgt lichtgewicht ski's om alles een beetje beheersbaar te houden qua gewicht.

De laatste onderdeeltjes zijn besteld bij Vario, ik heb een tijdje zitten dubben over de overbrenging maar daar ben ik nu uit.

Mystere002.jpg

Back